HP Pavilion zd8043ea (17") kesti vain 2½ vuotta! :(

naisopiskelija

Oireiden perusteella pöytäkonetta vastaavana, kotona kauniisti käytetyn, kannettavan HP Pavilion zd8043ea:n (17" näytöllä) näytönohjain (ATI MOBILITY RADEON X600 128mb) sanoi yllättäen etukäteen varoittamatta itsensä irti, vaikka ikää koneella on vaivaiset 2½ vuotta. NYYH! :(

Laite maksoi ostettaessa yli 1600e. Olihan siinä sentään Pentium 4 540 prosessori (3.3GHz), välimuisti 1MB, keskusmuisti 512MB (max 2GB) ja kiintolevy 80GB. Luulin maksaneeni laadusta enkä ikinä voinut kuvitella, että kannettava tietokone voisi tulla toimintakyvyttömäksi jo 30 kuukauden käytön jälkeen.

Korjaus vaatisi emolevyn vaihdon, minkä toimenpiteen hinta-arvio on 500-700e!!

Malli on aika harvinainen, mutta onko kellään tapahtunut näin saman koneen kanssa? Olisiko kyseessä siis mallivika vai vain huonoa onnea?

HP:n vastaus reklamaatiooni oli, ettei HP osallistu korjauskuluihin, vaikka tietokone hajosi ennen tietokoneelle kohtuullista ikää (4-5vuotta). Minua on neuvottu tekemään valitus kuluttajaviranomaisille, mutta onko kenelläkään kokemusta, onko siitä apua? Jos kuluttajavalituslautakunta tulisi suosittelemaan HP:lle osallistumista korjauskuluihin (kuten varmasti tekisi), välittääkö iso firma HP siitä mitään? Laitteen ikä sen rikkoutuessa oli siis 2½ vuotta!

Onko mitään neuvoja, mitä köyhän opiskelijan kannattaisi tässä tilanteessa tehdä?

16

3196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain yhteyttä. Emolevyn pitää kestää kauan, sillä se on hyvin kallis eikä missään nimessä kuluva osa.

      Läppärissäsi on näköjään pöytäkoneen prosessori joka lienee käynyt hyvin kuumana. Ehkäpä tämä kuumuus on "paistanut" jotain emolevyltä?

    • Pave.

      Muutama vuosi sitten kirjoitin tänne asiasta...
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=1500000000000069&posting=22000000005076679#22000000005076679
      Tuohon seuraavaan koneeseen (Fujitsu) sain sitten nettiyhteyden ja pari kertaa hieman asiasta reklamoin HP:lle, mutta mitään ei tapahtunut muutakuin automaattinen viesti takaisin, että olemme vastaanottaneet jne....
      No jossakin vaiheessa sitten joku jopa vastasi takaisin, kun lähetin kysyelyä uudestaan että kauanko tuon asian käsittely kestää.... no lopputulos - nolla. No kuluttajariitalautakunta on nyttemmin käsitellyt asian ja mikä mielenkiintoisinta muutaman sähköpostin jälkeen tuli seuraavanlainen vastaus:
      Voisitteko ystävällisesti lähettää kopion siitä päätöksestä osoitteeseen asiakaspalaute@hp.com , tai postilla.

      Emme valitettavasti tiedä kenelle päätös on lähetetty täällä HP:llä. Asian käsittely saadaan etenemään, kun saadaan tarvittavat tiedot. Voin toimittaa ne meidän lakiosastollemme, että saataisiin tämä asia viimeinkin loppuunkäsiteltyä.

      Joten, miten tuollainen yritys osaa hoitaa korjauksiakaan, kun hukkaavat kaikki postitkin????
      Jahka jossakin vaiheessa selviää tuo juttu kokonaisuudessaan, suuntaan tai toiseen, niin eiköhän siitä tule kirjoitettua tänne sitten uudelleen.....

      Eli HP tuskin vastaa mitään noin vanhan koneen korjauksista, kun pompottelevat asiakasta uudemmankin koneen kanssa mielin määrin ja väistelevät vastuutaan koko ajan.......

      • Asukseni hajosi (emo) 2v ja 6 päivää vanhana. Ainoa konsti saada edes jotain, oli kotivakuutus, joka "äkillinen rikkoutuminen"-pykälän perusteella korvasi vajaan puolet hankintahinnasta. Tämä tapahtui viime keväänä. Tämmöstä tämä on, toivotan onnea Sinun tapauksessasi!


      • naisopiskelija
        ThreeMice kirjoitti:

        Asukseni hajosi (emo) 2v ja 6 päivää vanhana. Ainoa konsti saada edes jotain, oli kotivakuutus, joka "äkillinen rikkoutuminen"-pykälän perusteella korvasi vajaan puolet hankintahinnasta. Tämä tapahtui viime keväänä. Tämmöstä tämä on, toivotan onnea Sinun tapauksessasi!

        Voitko kertoa, mikä vakuutusyhtiö sinulla on ja mikä oli sanamuoto, jota käytit vahinkoilmoituksessasi? Minulle Pohjolan edustaja sanoi, että koneelle pitää olla tapahtunut joku vahinko/onnettomuus ennen kuin he korvaavat mitään.


      • jason-blue
        naisopiskelija kirjoitti:

        Voitko kertoa, mikä vakuutusyhtiö sinulla on ja mikä oli sanamuoto, jota käytit vahinkoilmoituksessasi? Minulle Pohjolan edustaja sanoi, että koneelle pitää olla tapahtunut joku vahinko/onnettomuus ennen kuin he korvaavat mitään.

        Tiputa se pöydältä (näyttö auki), jos mikään muu ei auta. Eiköhän se mee onnettomuuden piikkiin.

        Huomautan, että juridisesti toi voi olla vakuutuspetos.


      • naisopiskelija kirjoitti:

        Voitko kertoa, mikä vakuutusyhtiö sinulla on ja mikä oli sanamuoto, jota käytit vahinkoilmoituksessasi? Minulle Pohjolan edustaja sanoi, että koneelle pitää olla tapahtunut joku vahinko/onnettomuus ennen kuin he korvaavat mitään.

        Juu, siis kotivakuutuksessa on tällainen pykälä (Lähivakuutus), jolla korvataan äkillisesti ja yllättäen hajonnut laite. Mun Asukseni takuu meni umpeen 6 päivää ennen tätä hajoamista. Myyjällä tietenkin on myös vastuuta, kun näin uudesta laitteesta kuitenkin oli kysymys, mutta kun tämä myyjä oli tuttu pienyrittäjä, niin hain siis kotivakuutuksesta tuon korvauksen. Vein koneen sinne Lähivakuutuksen konttoriin ja selitin tilanteen.


    • kannettava

      kone. Tästäkin meni näytönohjain n.2-vuotta vanhana. Otin yhteyttä myyjään, joka pesi ensin kätensä. Sitten otin yhteyttä paikkakuntani kuluttajaneuvojaan, joka kertoin lain olevan asiassa selvä. Tuotevastuulaki sitoo myyjää takuuajan jälkeenkin.

      Sovellettava lainkohta on kuluttajansuojalain 5.luku, Kuluttajakauppa.
      Kyseisen luvun 12§, Yleinen virhesäännös, säätää5. momentissaan, että
      tavaran
      tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä
      on sellaisen
      tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Ellei näin ole, tavarassa
      on virhe.
      Virheen oikaisusta kyseinen luku säätää 18§ mukaan, että ostajalla on
      oikeus vaatia,
      että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. 19§
      puolestaan säätää,
      että jos e.m. virhettä ei oikaista 18§ mukaisesti, ostaja saa vaatia
      virhettä vastaavaa
      hinnanalennusta tai purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.
      Eli ts., jos kyseisen laitteen käyttöikäodotus ei ole täyttynyt ja se on
      hajonnut ennen
      aikojaan eikä tämä johdu käyttäjän syistä, on myyjä velvollinen
      oikaisemaan virheen.
      Käytännössä tämä tapahtuu siten, että korjauskuluista maksaa ostaja
      laadunparannuksen osuuden ja myyjä virheen osuuden. Laadunparannusta on,
      jos
      käytetyn tuotteen jokin osa vaihdetaan uuteen eli tulee tältä osin
      ikäistään
      parempaan kuntoon. Jos kauppa purettaisiin, ostajan saama käyttöhyöty
      vähen-
      nettäisiin hänen maksamastaan kauppahinnasta (esim. 6 vuoden
      käyttöikäodotus
      2 v. käytössä olleesta koneesta tarkoittaisi 2/3 kauppahinnan
      palautusta).
      TAKUUN PÄÄTTYMINEN EI POISTA MYYJÄN VIRHEVASTUUTA
      MYYMÄSTÄÄN TUOTTEESTA.

      Sain myös HP:lta tällaisen mailin asiaan liittyen.
      On mahdollista tehdä takuunjälkeinen korjausvaatimus. Se on mahdollista
      > tehdä jälleenmyyjän kautta. Hän ottaa yhteyttä jälleenmyyjätukeemme, josta
      > hänelle toimitetaan dokumentti takuunjälkeisestä korjauksesta. Tämän jälkeen
      > jälleenmyyjätukemme hoitaa asian eteenpäin. Nämä korjausvaatimukset
      > käsitellään tapauskohtaisesti.
      >
      > Mikäli ohjeemme ei jostain syystä auttanut tai teillä on kysyttävää, olet
      > tervetullut ottamaan meihin yhteyttä uudelleen.
      >
      > Ystävällisin terveisin
      >
      > Jukka
      > HP:n asiakastuki

      Lopulta myyjä tuli vastaan ja maksoi (tai HP maksoi) korjauksesta puolet. Koko emonvaihto 620€ Espoossa InfoCare

      • naisopiskelija

        Kuinka vanha koneesi tarkalleen ottaen oli, kun ilmoitit viasta HP:lle tai jälleenmyyjälle? Oliko 2 vuotta mennyt umpeen?

        Minä en saanut pyynnöstäni huolimatta kirjallista vastausta (=sähköpostia) HP:ltä reklamaatiooni vaan äänen perusteella hyvin nuori tyttö sanoi, että heitä on KIELLETTY vastaamasta sähköposteihin!!!? Suullisesti hän sanoi, että HP ei osallistu mitenkään koneen korjauskuluihin. Pyysin välittämään reklamaationi ylemmälle taholle esim. hänen esimiehelleen, mutta tyttö kieltäytyi. Käsittämätöntä asiakaspalvelua, vai mitä?


      • oli jo
        naisopiskelija kirjoitti:

        Kuinka vanha koneesi tarkalleen ottaen oli, kun ilmoitit viasta HP:lle tai jälleenmyyjälle? Oliko 2 vuotta mennyt umpeen?

        Minä en saanut pyynnöstäni huolimatta kirjallista vastausta (=sähköpostia) HP:ltä reklamaatiooni vaan äänen perusteella hyvin nuori tyttö sanoi, että heitä on KIELLETTY vastaamasta sähköposteihin!!!? Suullisesti hän sanoi, että HP ei osallistu mitenkään koneen korjauskuluihin. Pyysin välittämään reklamaationi ylemmälle taholle esim. hänen esimiehelleen, mutta tyttö kieltäytyi. Käsittämätöntä asiakaspalvelua, vai mitä?

        umpeutunut kun näyttis hajosi. Tässä on mailiosoite jossa minua ainakin autettiin.
        consumerpc_notebook_fi@MAIL.SUPPORT.HP.COM


      • naisopiskelija
        oli jo kirjoitti:

        umpeutunut kun näyttis hajosi. Tässä on mailiosoite jossa minua ainakin autettiin.
        consumerpc_notebook_fi@MAIL.SUPPORT.HP.COM

        Mistä liikkeestä ostit tietokoneen? Suostuiko myyjä maksamaan sinulle pelkän reklamaatiosi perusteella vai pitikö sinun sitä ennen tehdä valitus kuluttajavalituslautakunnalle? Jos piti, kauanko käsittely kesti? Saitko lupauksen korjauskulujen kompensoimisesta ennen kuin korjautit koneen vai maksoitko korjauksen 620e itse saaden rahaa myyjältä jälkeen päin?

        Minusta tuntuu aikamoiselta riskiltä korjauttaa tietokone ennen kuin on saanut varmistuksen korvauksista. Jos HP kaikesta huolimatta pysyy suullisesti antamassa kannassaan eikä suostukaan korvauksiin, niin on 600e kohtuuttoman suuri korjauskulu. Kuka takaa ettei kovalevy hajoa pian perässä?

        Emolevyn hajoaminen ennen aikojaan saattaa johtua siitä, että ko. kannettavan mallin tuuletus ei ole tarpeeksi tehokas koneen prosessorille. Pentium 4 540 (3.3GHz) kuumenee reippaasti. Se käsittääkseni voi lyhentää paitsi emolevyn, myös kovalevyn ikää.

        Kiitos kaikista vastauksista - myös edellisille vastaajille! Antamanne tiedot ovat erittäin hyödyllisiä.


      • Smart it
        naisopiskelija kirjoitti:

        Mistä liikkeestä ostit tietokoneen? Suostuiko myyjä maksamaan sinulle pelkän reklamaatiosi perusteella vai pitikö sinun sitä ennen tehdä valitus kuluttajavalituslautakunnalle? Jos piti, kauanko käsittely kesti? Saitko lupauksen korjauskulujen kompensoimisesta ennen kuin korjautit koneen vai maksoitko korjauksen 620e itse saaden rahaa myyjältä jälkeen päin?

        Minusta tuntuu aikamoiselta riskiltä korjauttaa tietokone ennen kuin on saanut varmistuksen korvauksista. Jos HP kaikesta huolimatta pysyy suullisesti antamassa kannassaan eikä suostukaan korvauksiin, niin on 600e kohtuuttoman suuri korjauskulu. Kuka takaa ettei kovalevy hajoa pian perässä?

        Emolevyn hajoaminen ennen aikojaan saattaa johtua siitä, että ko. kannettavan mallin tuuletus ei ole tarpeeksi tehokas koneen prosessorille. Pentium 4 540 (3.3GHz) kuumenee reippaasti. Se käsittääkseni voi lyhentää paitsi emolevyn, myös kovalevyn ikää.

        Kiitos kaikista vastauksista - myös edellisille vastaajille! Antamanne tiedot ovat erittäin hyödyllisiä.

        verkkokaupasta. Kauppa oli yhteydessä HP:hen, jolta sai lupauksen puoleen korjauskuluista. Lähetin koneen itse InfoCareen, jossa kone korjattiin. Korjauslaskun maksoin ensin itse ja sitten lähetin sen Smaritiin. Smart it maksoi puolet laskusta tililleni niinkuin sovittiin.
        Koneen kunnossapysymisestä ei tietenkään ole mitään varmuutta. Minunkin koneesta meni vielä näytön invertteri, jonka korjautin omaan piikkiin (64€)


      • naisopiskelija
        Smart it kirjoitti:

        verkkokaupasta. Kauppa oli yhteydessä HP:hen, jolta sai lupauksen puoleen korjauskuluista. Lähetin koneen itse InfoCareen, jossa kone korjattiin. Korjauslaskun maksoin ensin itse ja sitten lähetin sen Smaritiin. Smart it maksoi puolet laskusta tililleni niinkuin sovittiin.
        Koneen kunnossapysymisestä ei tietenkään ole mitään varmuutta. Minunkin koneesta meni vielä näytön invertteri, jonka korjautin omaan piikkiin (64€)

        Ymmärsinkö oikein, että asia hoitui ilman valitusta kuluttajavalituslautakuntaan? Kuinka kauan sitten koneesi rikkoontuminen tapahtui? Miten kauan aikaa päätöksen tekoon HP:llä meni?

        Onko koneesi korjauksen jälkeen toiminut hyvin? Säilyikö kaikki tallentamasi tiedot kovalevyllä. Kannettavien tietokoneiden anatomiaa paremmin tuntematta en tiedä, onko kovalevy emolevyä vaihdettaessa vaarassa.


      • yhteydessä
        naisopiskelija kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että asia hoitui ilman valitusta kuluttajavalituslautakuntaan? Kuinka kauan sitten koneesi rikkoontuminen tapahtui? Miten kauan aikaa päätöksen tekoon HP:llä meni?

        Onko koneesi korjauksen jälkeen toiminut hyvin? Säilyikö kaikki tallentamasi tiedot kovalevyllä. Kannettavien tietokoneiden anatomiaa paremmin tuntematta en tiedä, onko kovalevy emolevyä vaihdettaessa vaarassa.

        kuin kuluttajaneuvojaan. Asiathan meni näin:
        -otin ensin yhteyttä HP:n tukeen, josta kysyin koneeni vikaa
        -sain neuvoja biosin päivityksestä kunnes viaksi arveltiin näytönohjain (lähetin kuvan paneelista)
        -sitten sain arvion korjauskuluista InfoCarelta
        -kyselin HP:ltä osallistumista korjauskuluihin tuotevastuulain nojalla jolloin selvisi, että myyjän täytyy tehdä vaatimus HP:lle
        -otin yhteyttä myyjään, joka tyrmäsi vaateeni, jolloin otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan kysyäseni oikeuksiani asiassa
        -välitin neuvojan lähettämän lainkohdan myyjälle ja vaadin jatkotoimia HP:n suuntaan

        Koneeni hajosi 10.4 ja sain myyjän päätöksen kustannuksien puolituksesta vapun jälkeen. Koneeni oli kunnossa 23.5.

        Koneeni on sen jälkeen toiminut hyvin paitsi näytön invertteri jouduttiin vaihtamaan.

        Kovalevy on erillinen komponentti, joka ei liity emon vaihtoon. Ainahan omista töistään kannattaa pitää varmuuskopioita, koska kovalevyhän voi mennä milloin vaan.


      • naisopiskelija
        yhteydessä kirjoitti:

        kuin kuluttajaneuvojaan. Asiathan meni näin:
        -otin ensin yhteyttä HP:n tukeen, josta kysyin koneeni vikaa
        -sain neuvoja biosin päivityksestä kunnes viaksi arveltiin näytönohjain (lähetin kuvan paneelista)
        -sitten sain arvion korjauskuluista InfoCarelta
        -kyselin HP:ltä osallistumista korjauskuluihin tuotevastuulain nojalla jolloin selvisi, että myyjän täytyy tehdä vaatimus HP:lle
        -otin yhteyttä myyjään, joka tyrmäsi vaateeni, jolloin otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan kysyäseni oikeuksiani asiassa
        -välitin neuvojan lähettämän lainkohdan myyjälle ja vaadin jatkotoimia HP:n suuntaan

        Koneeni hajosi 10.4 ja sain myyjän päätöksen kustannuksien puolituksesta vapun jälkeen. Koneeni oli kunnossa 23.5.

        Koneeni on sen jälkeen toiminut hyvin paitsi näytön invertteri jouduttiin vaihtamaan.

        Kovalevy on erillinen komponentti, joka ei liity emon vaihtoon. Ainahan omista töistään kannattaa pitää varmuuskopioita, koska kovalevyhän voi mennä milloin vaan.

        Kiitos, että vaivauduit tekemään yksityiskohtaisesti selkoa kokemuksestasi. Saas nähdä, kuinka minun käy.


      • toivotaan että
        naisopiskelija kirjoitti:

        Kiitos, että vaivauduit tekemään yksityiskohtaisesti selkoa kokemuksestasi. Saas nähdä, kuinka minun käy.

        saisit koneesi korjatuksi kohtuuhinnalla


      • korjattua kohtuuhinnalla
        naisopiskelija kirjoitti:

        Kiitos, että vaivauduit tekemään yksityiskohtaisesti selkoa kokemuksestasi. Saas nähdä, kuinka minun käy.

        kyselee samoja kokenut


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe