Onko käyttämäsi kieli "puhdasta".
Kielten tuntemukseni kun perustuu kotimaisissa vain kirjallisuudesta imemiini.
Senverran jyvällä olen , että lounaaseen matkaan sinua lukiessani, mutta sinne kait mahtuu moniaita ?
kotikiusatun murre
31
840
Vastaukset
- Kuusamoon
kotikiusatun matkassa käydään.
- asiantuntija
Olen myöskin murteidenerikoistuntija! Turun seudun murteitahan tämä, tarkemmin jos? sanoisin mies on Piikkiöstä!
- tanssiva_tamma
kielen kaa paljon yhteistä, et kyl se sinne jonnekin Turkuun Laitilaan päin...? Puhdasta se ei ole, usein ihan kirjakieltä tai sitten yleistä puhekieltä. Mutta kivasti mies kirjottaa :)
- kotikiusattu
Mynämäen karjala kaut turkku ja siält piikkiö,
semmone reissu ja siin matkal se puhe o tarttun.
Laitila kiel o se pohja mist o lähret,toi kirjakiel o semmone juttu ko mää en ossa kiälioppi.
En ossa kirjakiält ja ain toisina joku kitise et kirjot puhtast,mil mää puhtast kirjota ko en ossa.
Ain ko innostu oikke valhettelema pakka menemä murtte pualel,mää yritä kyl pinnistel paremaks ihmiseks,mut ei se ai onnist.
Noi kirjotukse tule ittestäs,iha ko joku vaa kuljettais sormi nappulil.
Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme. kotikiusattu kirjoitti:
Laitila kiel o se pohja mist o lähret,toi kirjakiel o semmone juttu ko mää en ossa kiälioppi.
En ossa kirjakiält ja ain toisina joku kitise et kirjot puhtast,mil mää puhtast kirjota ko en ossa.
Ain ko innostu oikke valhettelema pakka menemä murtte pualel,mää yritä kyl pinnistel paremaks ihmiseks,mut ei se ai onnist.
Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.on paljon vaikeampaa kuin kirjakielen kirjoittaminen. Jos joku kirjoittaa puhdasta murretta, on siinä toiselta murrealueelta kotoisin olevalla liian suuri työ ymmärtää. Sinun juttujasi on helppo lukea ja mukavakin
- ei voi
satumaa kirjoitti:
on paljon vaikeampaa kuin kirjakielen kirjoittaminen. Jos joku kirjoittaa puhdasta murretta, on siinä toiselta murrealueelta kotoisin olevalla liian suuri työ ymmärtää. Sinun juttujasi on helppo lukea ja mukavakin
kirjoittaa "puhdasta murretta".
Murre on puhuttua kieltä, ja kirjoittaminen ei koskaan tee sille oikeutta. - Nimetön
kotikiusattu kirjoitti:
Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.voi poikareppana, nyt ne alkavat jo vieraatkin naiset? kiusata sinua netissä. Eikös yhden miehen kohdalle riitä, että on kotona kiusattu? Jo vain mun mielestä. Annan näin lukijana ja naapurin? naisena sulle luvan kirjoittaa ihan millä kielellä tahansa. Pääasia, että kirjoitat, niin jaksat sitten kotona paremmin.
- kotikiusattu
Nimetön kirjoitti:
voi poikareppana, nyt ne alkavat jo vieraatkin naiset? kiusata sinua netissä. Eikös yhden miehen kohdalle riitä, että on kotona kiusattu? Jo vain mun mielestä. Annan näin lukijana ja naapurin? naisena sulle luvan kirjoittaa ihan millä kielellä tahansa. Pääasia, että kirjoitat, niin jaksat sitten kotona paremmin.
tule kahvil jos lähel olet,ei minuu netis kiusata.
olo on hyvä ja kävely kuin palkinto orilla,kiitos kumminkin huolenpidosta. - lämpöinen tamma
kotikiusattu kirjoitti:
tule kahvil jos lähel olet,ei minuu netis kiusata.
olo on hyvä ja kävely kuin palkinto orilla,kiitos kumminkin huolenpidosta.oriille käyttöä ;)
- kotikiusattu
lämpöinen tamma kirjoitti:
oriille käyttöä ;)
aina totuttu lähtemään,kun on miestä tarvittu.
Pieni vinkki suunnasta olis tervetullut - lämmin tamma
kotikiusattu kirjoitti:
aina totuttu lähtemään,kun on miestä tarvittu.
Pieni vinkki suunnasta olis tervetullut300 km koilliseen ... nähdään ;)
- kotikiusattu
lämmin tamma kirjoitti:
300 km koilliseen ... nähdään ;)
minä meen heti pumppaamaan ilmaa kumiin,en vaan tierä missä toi karpiidi lyhty on.
Et oo nähny?on se nyt harmi jos treffit menne ohi sen tähren. - lämmin tamma
kotikiusattu kirjoitti:
minä meen heti pumppaamaan ilmaa kumiin,en vaan tierä missä toi karpiidi lyhty on.
Et oo nähny?on se nyt harmi jos treffit menne ohi sen tähren.korttelin päässä teiltä odottaa komia asuntoauto kuskeineen, ei mee sulla voimat hukkaan polkiessa ;)
- kotikiusattu
lämmin tamma kirjoitti:
korttelin päässä teiltä odottaa komia asuntoauto kuskeineen, ei mee sulla voimat hukkaan polkiessa ;)
tapauksessa,asia muuttu aina vain paremmaksi.
Mää haluan sit istuu etupenkil ajon aikan,onko se oikein iso asuntoauto?
Semmone päästä vedettävän kivinavetan kokoinen?
Ei muuten,mut ettei vaa väärä pirssi hyppä. - lämmin tamma
kotikiusattu kirjoitti:
tapauksessa,asia muuttu aina vain paremmaksi.
Mää haluan sit istuu etupenkil ajon aikan,onko se oikein iso asuntoauto?
Semmone päästä vedettävän kivinavetan kokoinen?
Ei muuten,mut ettei vaa väärä pirssi hyppä.on kirjoitettu, että "korvapuustivaara" pelotteeksi ja ovi on etupenkille aina avoin vain sinulle ;)
- kotikiusattu
lämmin tamma kirjoitti:
on kirjoitettu, että "korvapuustivaara" pelotteeksi ja ovi on etupenkille aina avoin vain sinulle ;)
keltainen vaara,se on joku keltakuumeeseen liittyvä juttu.
En oo koskaan ennen ollukkaan asuntoautos,ei kai siitä oo mitää vaaraa viattomal luanteel? - lämmin tamma
kotikiusattu kirjoitti:
keltainen vaara,se on joku keltakuumeeseen liittyvä juttu.
En oo koskaan ennen ollukkaan asuntoautos,ei kai siitä oo mitää vaaraa viattomal luanteel?se vaara että kiertolaiskuume iskee ja ei enää halua tehdä mitään muuta kuin kiertää maailmanturuilla asuntoautolla. Kyytiin kun mahtuu lumiketjut ja varakanistereita ja nukkuakin voi milloin lystää pehmoisel pedillä ja kuski hoitaa ajohommat ;)) ja baarikeittiössä on kaikenlaista pikkunälkään. katossa on laajkangas jollon näkee pedissä maaten taivaskanavat.
- kotikiusattu
lämmin tamma kirjoitti:
se vaara että kiertolaiskuume iskee ja ei enää halua tehdä mitään muuta kuin kiertää maailmanturuilla asuntoautolla. Kyytiin kun mahtuu lumiketjut ja varakanistereita ja nukkuakin voi milloin lystää pehmoisel pedillä ja kuski hoitaa ajohommat ;)) ja baarikeittiössä on kaikenlaista pikkunälkään. katossa on laajkangas jollon näkee pedissä maaten taivaskanavat.
ikuinen haave,mahtaakohan toteutua koskaan.
Toisaalt kun on 6kk vuodesta pois Suomesta,kotona on kiva olla.
Noil varusteilla ja ehdoilla kun sais ,siin olis periaatteet kovilla,se söis miestä niin sanoen. - lämmin tamma
kotikiusattu kirjoitti:
ikuinen haave,mahtaakohan toteutua koskaan.
Toisaalt kun on 6kk vuodesta pois Suomesta,kotona on kiva olla.
Noil varusteilla ja ehdoilla kun sais ,siin olis periaatteet kovilla,se söis miestä niin sanoen.haaveiluksi tämä ja tiuku repii jo petiin meno lukemia joten jää nyt astumiset toiseen kertaan ellet satu jo tuossa veräjän takana olemaan.
- kotikiusattu
lämmin tamma kirjoitti:
haaveiluksi tämä ja tiuku repii jo petiin meno lukemia joten jää nyt astumiset toiseen kertaan ellet satu jo tuossa veräjän takana olemaan.
luona vanhan veräjän
kenties kerran kohdataan.
Nuku hyvin,sellast rem unta. - lämmin tamma
kotikiusattu kirjoitti:
luona vanhan veräjän
kenties kerran kohdataan.
Nuku hyvin,sellast rem unta.koska tuo makuuhuoneen ikkuna on raollaan jos vaikka kuitenkin ;)
- kotikiusattu
lämmin tamma kirjoitti:
koska tuo makuuhuoneen ikkuna on raollaan jos vaikka kuitenkin ;)
sanoa että pimees tuli ja pimees lähti mutta suutarilta se haisi.
- tanssiva_tamma
Nimetön kirjoitti:
voi poikareppana, nyt ne alkavat jo vieraatkin naiset? kiusata sinua netissä. Eikös yhden miehen kohdalle riitä, että on kotona kiusattu? Jo vain mun mielestä. Annan näin lukijana ja naapurin? naisena sulle luvan kirjoittaa ihan millä kielellä tahansa. Pääasia, että kirjoitat, niin jaksat sitten kotona paremmin.
mitenkää kiusata. Mielenkiintonen alotus oli mun mielestä :). Kukin täällä omalla kielellään kirjottaa ja jotkut monellakin.
Mistä te ton hirveen hevosvillityksen saitte, eiks tää mun nikki riittäis :)) ? - lämmin tamma
lämmin tamma kirjoitti:
koska tuo makuuhuoneen ikkuna on raollaan jos vaikka kuitenkin ;)
se olikin suss ;)) ... samanarvoinen suutarin kanssa.
- lämmin tamma
tanssiva_tamma kirjoitti:
mitenkää kiusata. Mielenkiintonen alotus oli mun mielestä :). Kukin täällä omalla kielellään kirjottaa ja jotkut monellakin.
Mistä te ton hirveen hevosvillityksen saitte, eiks tää mun nikki riittäis :)) ?pakko oli jonkun tamman tarttua tuohon kotikiusatun *palkinto-ori* koukkuun, hän kun on niin vastustamaton sanailija ja ei yhtään pelkuri ;))
- kotikiusattu
lämmin tamma kirjoitti:
pakko oli jonkun tamman tarttua tuohon kotikiusatun *palkinto-ori* koukkuun, hän kun on niin vastustamaton sanailija ja ei yhtään pelkuri ;))
tanssivan tamman kommenttia pahalla vastaan,kirjoitat kivasti.
tota ei pelkuri juttua on mukava lukea kun on taas komenettu sänkyn alle miettimään. - lämmin tamma
kotikiusattu kirjoitti:
tanssivan tamman kommenttia pahalla vastaan,kirjoitat kivasti.
tota ei pelkuri juttua on mukava lukea kun on taas komenettu sänkyn alle miettimään.se sinun sänkyis onkin parvisänky ja alaalla on leposohva ja tietokone ;) ... löytää se jyvän sokiakin kana
- kotikiusattu
lämmin tamma kirjoitti:
se sinun sänkyis onkin parvisänky ja alaalla on leposohva ja tietokone ;) ... löytää se jyvän sokiakin kana
lupasit laittaa pään tyynyyn ja pikkusilmät kiinni.
laita se ikkuna kiini myös vilustut sen pienen yöpaitas kanssa. - lämmin-tamma
kotikiusattu kirjoitti:
lupasit laittaa pään tyynyyn ja pikkusilmät kiinni.
laita se ikkuna kiini myös vilustut sen pienen yöpaitas kanssa.kun noin kipsakasti käsket ;))
- t.p.
kotikiusattu kirjoitti:
Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.utelin vain kun aivan satavarma en ollut. Minulla on ollut muutama kuukausi tilaisuus kuulla laitilalaista, syntyperäsen elävän suusta ja vähemmän tilasuuksia istuksia koneen äärellä.
- teerenpilkkuja
kotikiusattu kirjoitti:
Ain ko luke Laaksose jutui meina parku tul,on nii kaunist,ei muut ko hummani hei ,kirjotella ja olla ihmissi toisillemme.utelin vain kun aivan satavarma en ollut. Minulla on ollut muutama kuukausi tilaisuus kuulla laitilalaista, syntyperäsen elävän suusta ja vähemmän tilasuuksia istuksia koneen äärellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203287- 122116
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061826Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681487- 1221353
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101241- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4421116