Kärsitkö sinä kaamosmasennuksesta?
Tänään lehdessä kerrottiin, että sitä vastaan voi taistella peiton alla tuohuamalla, päiväkävelyillä, iltaherkuilla ja kunnon yöunilla:D Kuulostaa tepsiviltä keinoilta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711136842296_uu.shtml
kaamosta vastaan
53
8643
Vastaukset
- auttaa
vaivaan kuin vaivaan!! ;)
- Kulta
näillähän se torjutaan ihanan pehmeää itsehoitoa, mutta ei turhaa mässäilyä kuitenkaan tuon suklaan yms. herkkujen kanssa ja paljon rakkaan kanssa vällyjen heilutusta...
- sattu3
tähän kaamosmasennukseen on oman kullan kainalo, suklaa ja itsensä hemmottelu (kuten naisilla kasvonaamiot, hiusten värjäys, meikkaaminen yms..) mulla tepsii myös se, ettei jää paikalleen masistelemaan vaan puuhastelee jotain: siivoaa, askartelee vaikka joulukortteja, järjestelee vaatekaappia, tiskaa yms.. on kiva tunne kun saa jotakin aikaiseksi ja käden jälki näkyy.
Itselläni ei tosin nykyisin enää kaamosmasennusta ilmene juuri lainkaan, olen alkanut rakastaa pimeyttä ja talvea sekä sen tuomaa hiljaisuutta ja rauhaa. Joulua odotan innolla...
- munkki
Käyn kerran viikosssa uimahallissa ja päivittäin lenkillä. Joka aamu puolituntia valohoitoa.Olen huomattavasti pirteämpi kun kuukausi sitten.
- karhunpesässä on lämmintä
Kirkasvalolamppu aamukahvipöydässä, puolen tunnin annos.
Kaamos"masennus" on muuten luonnollisen sopeutuman turhaa medikalisointia. Tarkoituksenmukaista olisi torkkua ja nuhjustella mahdollisimman vähillä aktiviteeteilla pimeä ja kylmä aika eikä hötkyillä samoilla kierroksilla koko ajan - mutta siihen ei nykymaailman oravanpyörät ja tehokkuuden tehostamisen lisäyksen parannusohjelmat työelämässä oikein anna myöten. - -karhu-
Kirkasvalolamppu aamukahvipöydässä, puolen tunnin annos.
Kaamos"masennus" on muuten luonnollisen sopeutuman turhaa medikalisointia. Tarkoituksenmukaista olisi torkkua ja nuhjustella mahdollisimman vähillä aktiviteeteilla pimeä ja kylmä aika eikä hötkyillä samoilla kierroksilla koko ajan - mutta siihen ei nykymaailman oravanpyörät ja tehokkuuden tehostamisen lisäyksen parannusohjelmat työelämässä oikein anna myöten. - Testatut konstit
Mun mielestä ystävät ovat ehdotonta piristystä ja onhan tässä pikkujouluaika lähestymässä. Toinen hyvä keino on mielestäni harrastaa hengen viljelyä: siis oma hiljainen rukous, laulut ja virret sekä kirkossa käynti. Pian on adventin aika ja kynttilät syttyvät, uusi kirkkovuosi alkaa!
- Joopsis
Joo, kyllähän se ystävien seura on hyvä. Itse tällä hetkellä työttömänä, niin päässyt repsahtamaan päivärytmistä. Eli nukun silloin kun muut käy töissä. Sitten onkin kiva käydä "aamupalan" jälkeen kyläilemässä. :) Joulun jälkeen alkaa työt, niin pääsee taas päivärytmiin.
- määäöäää
Joopsis kirjoitti:
Joo, kyllähän se ystävien seura on hyvä. Itse tällä hetkellä työttömänä, niin päässyt repsahtamaan päivärytmistä. Eli nukun silloin kun muut käy töissä. Sitten onkin kiva käydä "aamupalan" jälkeen kyläilemässä. :) Joulun jälkeen alkaa työt, niin pääsee taas päivärytmiin.
Oon ite tällä hetkellä sairaslomalla jalan murtuman vuoksi. Mutta hetkellisesti syysmasennukseen on aina auttanut hyvä leffa, ystävien seura, ja tunnelmointi kotona;kynttilät ja hyvä musiikki.
- ihan perintheiselä
tavala talavimasennusta eli riipasen oikein hyvvää vahavaa punaviiniä pullollisen ja sitte eiku Luostole lustinpithon ja sieltä sitte jonku tyttären vällyjen välhin yöksi niin eipä siinä palijon kaamoksesta tiijä mithän ja tätähän voipi toistaa sesonkiaikana vaikkapa joka ilta..naah
- Lapin tyttö
Olen syntyjään ihan pohjoisesta ja marraskuun lopulla syntynyt. Asun ja työskentelen edelleen täällä. Lapset on maailmalla, joskus lapsenlapsista joku tulee viikonlopuksi kylään.
Syksy on rakkain vuodenaika. Loistokkaan ruskan jälkeen pimenevät illat, loskakeli, pureva syysviima. Kesän satoa on laitettu talteen. Marjat ja sienet pakasteessa ja kellarissa monenlaisina säilykkeinä. Hilloina, hyytelönä. Kalaa on pakastettu, suolattu ja purkitettu. Isännän kantamet metsot, riekot, jänikset pakakasteessa kuin myös hirven lihaa.
Jouluksi on tilattu poronpaisti tutulta poromieheltä. Syksyn torikauppiaalta on hankittu laariin sitä mitä oma kasvimaa ei tuottanut. Tänä vuonna erilaisia juureksia. Niin ja omput tuoksuu ihanasti kun astun kellariin. Ryytimaan mausteet on kuivattu ja muserettu lasipurkkeihin keittön kaappiin.
Lokakuun lopulla viima on purevampaa ja ensilumi käväisee maassa. Viimeistään marraskuussa lumi peittää maan ja joulukuun päivän pituus on olematon. Marraskuun lopulla aurinko hyvästelee ja on pari kuukautta piilossa.
Kaamos on mahtavaa latautumisen aikaa. Töiden jälkeen saa olla miten tahtoo. Ei tarvi väkisin väkertää mitään. Nauttia voi hyvästä ruuasta ja viikonloppuna ruuan kanssa voi nauttia vaikkapa punaviiniä, kuten edellinen "Soankylän poika".
Kynttilät palavat kuistilla lyhdyissä ja tuikkivat ihanasti pöydillä. Jouluvalmisteluja
on mukava tehdä. Eikä niitäkään ole pakko "jos ei taho". Joululahjojakin ostan pitkin vuotta ja kääriskelen sitten joulun alla. Syksyllä luen pimenevissä illoissa kirjoja, joskus kirja /päivä.
Kun on maassa lunta, ei huushollikaan likaistu. Riittää kerran viikossa pölyjen pyyhintä ja imurointi. Jos on hyvä pakkanen eikä sada lunta, niin torstain ja perjantain väliseksi yöksi matot ulos. Perjantaina töiden jälkeen pikasiivous ja raikkaat matot sisälle. Sen tekee sinä aikana kun ruoka muhii uunissa.
Ainoa mikä ahdistaa, on tuo meteli ja joululaulujen pakkokuuntelu kaupoissa marras-joulukuun ajan. Tämä pimeä aika antaa minulle vain voimaa. Kaamoksen pimeys on vain etelässä,ei aina lunta, musta maa. Olen sillä niin monta kertaa käynyt, jotta tiedän.
Lapissa on valkeus, tuikkiva tähtitaivas, sinistä hämärää. On elettävä vuodenaikojen mukaan. Kaamosaika on lepoa varten, myös ihmiselle. Tehdään vain välttämätön pakollisen leipätyön lisäksi. - kaunhin tarinan
Lapin tyttö kirjoitti:
Olen syntyjään ihan pohjoisesta ja marraskuun lopulla syntynyt. Asun ja työskentelen edelleen täällä. Lapset on maailmalla, joskus lapsenlapsista joku tulee viikonlopuksi kylään.
Syksy on rakkain vuodenaika. Loistokkaan ruskan jälkeen pimenevät illat, loskakeli, pureva syysviima. Kesän satoa on laitettu talteen. Marjat ja sienet pakasteessa ja kellarissa monenlaisina säilykkeinä. Hilloina, hyytelönä. Kalaa on pakastettu, suolattu ja purkitettu. Isännän kantamet metsot, riekot, jänikset pakakasteessa kuin myös hirven lihaa.
Jouluksi on tilattu poronpaisti tutulta poromieheltä. Syksyn torikauppiaalta on hankittu laariin sitä mitä oma kasvimaa ei tuottanut. Tänä vuonna erilaisia juureksia. Niin ja omput tuoksuu ihanasti kun astun kellariin. Ryytimaan mausteet on kuivattu ja muserettu lasipurkkeihin keittön kaappiin.
Lokakuun lopulla viima on purevampaa ja ensilumi käväisee maassa. Viimeistään marraskuussa lumi peittää maan ja joulukuun päivän pituus on olematon. Marraskuun lopulla aurinko hyvästelee ja on pari kuukautta piilossa.
Kaamos on mahtavaa latautumisen aikaa. Töiden jälkeen saa olla miten tahtoo. Ei tarvi väkisin väkertää mitään. Nauttia voi hyvästä ruuasta ja viikonloppuna ruuan kanssa voi nauttia vaikkapa punaviiniä, kuten edellinen "Soankylän poika".
Kynttilät palavat kuistilla lyhdyissä ja tuikkivat ihanasti pöydillä. Jouluvalmisteluja
on mukava tehdä. Eikä niitäkään ole pakko "jos ei taho". Joululahjojakin ostan pitkin vuotta ja kääriskelen sitten joulun alla. Syksyllä luen pimenevissä illoissa kirjoja, joskus kirja /päivä.
Kun on maassa lunta, ei huushollikaan likaistu. Riittää kerran viikossa pölyjen pyyhintä ja imurointi. Jos on hyvä pakkanen eikä sada lunta, niin torstain ja perjantain väliseksi yöksi matot ulos. Perjantaina töiden jälkeen pikasiivous ja raikkaat matot sisälle. Sen tekee sinä aikana kun ruoka muhii uunissa.
Ainoa mikä ahdistaa, on tuo meteli ja joululaulujen pakkokuuntelu kaupoissa marras-joulukuun ajan. Tämä pimeä aika antaa minulle vain voimaa. Kaamoksen pimeys on vain etelässä,ei aina lunta, musta maa. Olen sillä niin monta kertaa käynyt, jotta tiedän.
Lapissa on valkeus, tuikkiva tähtitaivas, sinistä hämärää. On elettävä vuodenaikojen mukaan. Kaamosaika on lepoa varten, myös ihmiselle. Tehdään vain välttämätön pakollisen leipätyön lisäksi.rustasit, että ihan tuli mieliki virkiäksi..saattaapi olla että tavathanki Jäämerentien raitilla talaven kuluesa niin voihan vaihtaa vähän mietheitä lissää..
Lapin tyttö kirjoitti:
Lapissa on valkeus, tuikkiva tähtitaivas, sinistä hämärää. On elettävä vuodenaikojen mukaan. Kaamosaika on lepoa varten, myös ihmiselle. Tehdään vain välttämätön pakollisen leipätyön lisäksi.Siis itsekkin syksyllä syntynyt pohjoisen asukki, kaamos ei vaivaa, eikä syksykään, jolloin viihdyn luonnossa parhaiten, kaamosaikaa voi käyttää mietiskelyyn, rauhoittumiseen, ohittaen kaikenmoiset jouluhössötykset, antaa sielun levätä!
- Lapin tyttö
Kaamosmies kirjoitti:
Siis itsekkin syksyllä syntynyt pohjoisen asukki, kaamos ei vaivaa, eikä syksykään, jolloin viihdyn luonnossa parhaiten, kaamosaikaa voi käyttää mietiskelyyn, rauhoittumiseen, ohittaen kaikenmoiset jouluhössötykset, antaa sielun levätä!
Olipas mukava kun edes pari piristyi.
Minä niin rakastan syntymäkuukautta- marraskuuta, että olen aina parin viikon loman ottanut kuun puolenvälin jälkeen.Kahdessa viikossa akut ehtivät latautua.
Kesähän menee ainakin lapin ihmisellä touhutessa yötä myöten kuin durasell-pupu. Syystyöt päälle. Nyt vain tuo reuma rupesi ärhentelemään, joten tuli parin viikon pakkoloma. Koska kohtalokseni oli saada joku tauti, niin olen kiitollinen että se on reuma, eikä syöpä, ms tai jokin muu kamala tappava tauti.
Harvoin surffailen netissä, mutta nyt sairaslomalla on aikaa. Löytyi tämä ajankohtainen aihekin.
Nyt ei ole ollut fyysisiä voimia tavanomaisiin askareisiin, mutta kirjojen maailmaan on ollut
aikaa uppoutua. Kirjahyllyn vieressä on ollut kiva istua ja siinähän aika vierähtääkin. Valokuva-albumitkin tuli taas selattua ja muisteltua menneitä aikoja. Hyllystä löytyy aina sellaisia kirjoja(mm.kirjakerhoista tulleita vahinkoja), joita voi pistää joululahjakoppaan odottamaan käärimistä. Sitten sitä unohtuu lukemaan jotain kirjaa. Hyllyssäni on oma lokero lastenkirjoille ja saduille. Täytyyhän mummilla lukemista olla kun lapsoset pistäytyy. Eilen siinä istuksiessa luin Mauri Kunnaksen kirjan Koiramäen setsemästä koiraveljeksestä.
Asia on niin, että maailmankaikkeudenluoja on tarkoittanut kaamosajan lepäämistä varten. Niin ruumiin kuin sielunkin. Työ on hoidettava kunniallisesti, mutta vapaa-ajan saa keltään lupa kysymättä käyttää miten tahtoo. - Toinen tyttö Lapista
Lapin tyttö kirjoitti:
Minä niin rakastan syntymäkuukautta- marraskuuta, että olen aina parin viikon loman ottanut kuun puolenvälin jälkeen.Kahdessa viikossa akut ehtivät latautua.
Kesähän menee ainakin lapin ihmisellä touhutessa yötä myöten kuin durasell-pupu. Syystyöt päälle. Nyt vain tuo reuma rupesi ärhentelemään, joten tuli parin viikon pakkoloma. Koska kohtalokseni oli saada joku tauti, niin olen kiitollinen että se on reuma, eikä syöpä, ms tai jokin muu kamala tappava tauti.
Harvoin surffailen netissä, mutta nyt sairaslomalla on aikaa. Löytyi tämä ajankohtainen aihekin.
Nyt ei ole ollut fyysisiä voimia tavanomaisiin askareisiin, mutta kirjojen maailmaan on ollut
aikaa uppoutua. Kirjahyllyn vieressä on ollut kiva istua ja siinähän aika vierähtääkin. Valokuva-albumitkin tuli taas selattua ja muisteltua menneitä aikoja. Hyllystä löytyy aina sellaisia kirjoja(mm.kirjakerhoista tulleita vahinkoja), joita voi pistää joululahjakoppaan odottamaan käärimistä. Sitten sitä unohtuu lukemaan jotain kirjaa. Hyllyssäni on oma lokero lastenkirjoille ja saduille. Täytyyhän mummilla lukemista olla kun lapsoset pistäytyy. Eilen siinä istuksiessa luin Mauri Kunnaksen kirjan Koiramäen setsemästä koiraveljeksestä.
Asia on niin, että maailmankaikkeudenluoja on tarkoittanut kaamosajan lepäämistä varten. Niin ruumiin kuin sielunkin. Työ on hoidettava kunniallisesti, mutta vapaa-ajan saa keltään lupa kysymättä käyttää miten tahtoo.Minäkin olen syksyn lapsi ja varsinkin marraskuu on ihanaa aikaa. Sattumoisin myös sairaslomalla ja ihan vahingossa löysin tämän sivun.
Kaamos on luotu lepoa ja voimien keruuta varten.
Niin ruumiin kuin sielunkin. Tehdään vain se mitä on pakko ja muutoin saa kupeksia miten tahtoo.
Lähden tästä kirjastoon hakemaan hengen ravintoa ja samalla virkistyn raikkaasta pakkasilmasta. Kaamosaikaan kannattaa ulkoilla sen vähäisen päivänvalon aikana, mitä on. Iltasella on lysti istua takan lämmössä lukemassa kirjaa. Niin ja unelmoida. Se on halpaa hupaa.
Päivälliseksi teen lohilaatikkoa ja iltakahville paistan räiskäleitä nautittavaksi hillahillon kanssa. - Taiteellinen sielu Porista!
Lapin tyttö kirjoitti:
Asia on niin, että maailmankaikkeudenluoja on tarkoittanut kaamosajan lepäämistä varten. Niin ruumiin kuin sielunkin. Työ on hoidettava kunniallisesti, mutta vapaa-ajan saa keltään lupa kysymättä käyttää miten tahtoo.Hei oikeat ihmiset! Kiva löytää sielun veljiä täältä netistä. Ajattelette elämästä niin kuin minäkin.Piristi kun löysin tämän palstan ja luin viestejä,ja ajatuksianne.Olen kaupunkilaislikka,silti rakastan eri vuoden aikoja. Syksyllä elokuun lopussa sytytän kynttilöitä ja vähän muutaman kyyneeleen verran herkistelen kesän pois menoa.Vaikka olen kesäkuussa syntynyt pidän silti jokaisesta vuoden ajasta.Jos murhe painaa sydäntä kuuntelen mieli musiikkia,laitan kotiin aina värikkäitä verhoja ja muita tekstiilejä.Niillä yritän torjua mielialan laskuja talvikuukausina.Finlanders levylautaselle johan alkaa huusholli hommatkin onnistumaan,Vaikka olen muutenkin vähän siivous intoilija,Kyllä se tässä iän myötä on alkanut hiipua,kun sitä työksenikin teen.Kova homma mulla ollut että olen oppinut vähän laiskottelemaankin.Ei ole ihminen mikään kone joka aamulla käynistetään,js illalla vasta kahdeksan / yhdeksän aikaan hiippailee kotiin.Kun on töiden jälkeen ollut niin paljon työtä.Yritän jaksottaa nykyisin mitä teen pitkin viikkoa,kun hoidan työni ohessa ikääntyneen äitinikin perustarpeista,kauppareissu on hänelle viikon kohokohta kun mennään syömään kahville ja ostoksille.Käyn myös hänellä siivoamassa kodin ja puutarhan,kylvetykeset lääkärissä,laboratorioissa käynnit.Olen ainoa lapsi ja teen sen mielelläni,vaikka välillä raskasta onkin.Huolehdin että hän saa myös hengen ravintoa teattereita ja konsertteja katsomaan,lonkat on leikattu.Säryt on pois mutta muuten alkaa olla aika kankea.Onneksi pystyy tekemään itse vielä ruuan ja hakemaan lehdet ja kaikki muut asiat vielä hoitaa hyvinkin, lääkkeet ja kaikki.Sytytellään kynttilöitä ajatellaan toisiamme ja vietetään oman kullan kainalossa mukavia iltoja aina kun voidaan. Onneksi on oma kulta kun lapsenikin tässä elokuussa muutti työn perässä ja rakkautensa perässä eri paikkakunnalle.Lapset ovat lainassa vaikka ensin on kamala niistä päästää irti kun napanuora katkaistaan. Nautitaan tähtivöistä kynttilöistä ja hankien timanteista jotka valon osuessa kauniisti kimmeltää. Hyvää elämän jatkoa oikeat ihmiset. Terveisin Porin likka!
Töitten jälkeen kun käy salilla niin menee pirteämpänä kotiin. Auttaa myös jos on muuten hyvä mieli ja ihmissuhteet kunnossa, yritän löytää positiivisia asioita elämästä, jopa pimeydestä: voi vaikka sytyttää kynttilän :)Joskus mikään ei tepsi, sitten vuan olla yrmötetään. Jos vaan jaksais hymyllä kuten savolaene: "Naarattele ja suat kaverija, ärvötä nuama rutussa niin saat ryppyjä."
ö, salilla rautaa, se piristää ihmeellisesti oloa, varsinkin töitten jälkeen, suklaasta en tiiä... vaikka konsti on sekin
- Kaamos-väsymys...
Ihminen on touhunut kesän ja alkusyksyn kaikenlaísta ja nyt alkaa olla takki tyhjä. Miksi sitä pitäisi torjua? Ei muuta kuin säästöliekille eli kaikki turha hösöttäminen pois. Sillä se lähtee. Ei sitä kannata koittaakaan torjua sillä se on kehon keino säästää voimavaroja ja ladata akkuja, uskokaa tuohon teoriaan niin se on paljon mukavampaa :-)
- Kirkasvalolamppu mullakin
vois vaan löysätä, mutta kun esim. töihin on pakko mennä. Ei oikein työnantajalta riittäisi ymmärrystä kun ilmaantuisi puolilta päivin ja lähtisi ajoissa kotiin, "kun ei jaksa enempää".
- M22.
koska sinkkuna on hiljasta. Varmaan syön.
- auttoi todella paljon
ostin tuollaisen kaamoslampun siis valohoitoa varten. on auttanut merkittävästi päivällä jaksamista ja aamulla heräämistä. en tiedä onko vaikutus lähinnä "psykologinen" vai auttaako valohoito ihan fyysisesti, mutta joka tapauksessa olen tyytyväinen investointiini.
olen huomannut että valohoitoa on otettava päivittäin, jotta teho pysyy. käytän valohoitoa esim. lukiessani tenttiin, joten valohoitoa tulee päivän mittaan aika runsas määrä. - starkiss
Pienillä arkea ilahduttavilla asioilla (tosin itse kärsin jatkuvasta masennuksesta). Ja näitähän voisivat olla: Kynttilän valossa mielilehden lukeminen, herkuttelu (jos ei mennä liiallisuuksiin), lämpimästi pukeutuminen myös sisällä, hellyyden osoitukset välittämälleen ihmiselle tai sitten laittaa paksun takin päälle ja lähtee kävelemään yksin tai kaksin talviseen luontoon.
Sanoisin, että kaikki tekeminen ja onnistumisen tunteet ovat ne, jolloin ei tule ajatelleeksi masennusta. :)- NiMiMeRkKi
Meskaliini on auttanut itsellä ainakin tosi hyvin.
- sellainen meskaliini
NiMiMeRkKi kirjoitti:
Meskaliini on auttanut itsellä ainakin tosi hyvin.
on?
- on....
sellainen meskaliini kirjoitti:
on?
Meskaliini (C11H17NO3) on yksi fenetyyliamiineista, joihin sisältyy monia kemialliselta rakenteeltaan samankaltaisia aineita kuten MDMA ja amfetamiini. Meskaliini kuitenkin eroaa useimmista muista fenetyyliamiineista vaikutuksiltaan ja käyttötavoiltaan: se on psykedeeli kuten monet tryptamiinit (esim. dimetyylitryptamiini ja psilosybiini). Meskaliini valmistetaan synteettisesti tai uutetaan esimerkiksi peyote-kaktuksesta.
Lisää mm. wikipediassa
- syksy on jees
Syksyllä pimeä ehkä väsyttää, mutta ei masenna. Ulkona on värikästä ja raikasta. Kynttilät luovat tunnelmaa ja joulun sekä talven odotusta. Suurimmassa osassa maailman maista ei ole kunnon talvea ja lunta, mutta meilläpä on!
Keväällä vain vesilätäköistä heijastuva auringonvalo aiheuttaa päänsärkyä ja lumen sulamisen myötä esiin tulevat koiranpaskat pyöräteiden varsilla.- Iso-Kalle
pimeissä vuodenajoissa mitään vikaa.vituttaa&masentaa keväällä kirkas auringonvalo useamman viikon ennenkuin tottuu siihen.
jos saisin päättää mun puolesta sais olla syksy 365 päivää vuodessa.
minua, on tehnyt niin hamasta lapsuudestani. Valoa pimeyteeni ei ainakaan tuonut äitini ja muiden ympärilläni häärineiden aikuisten alistunut tilanteen hyväksyntä tai maamme sijaintiin ja geologiseen tilanteeseen liittyvien ongelmien puuttuminen (esim. hirmumyrskyt, maanjäristykset). Pienestä pitäen olen haaveillut paosta pilkkoista talveamme etelän lämpöön. Kerran olen niin tehnytkin mutta nyt minun on tyytyminen varainkeruuseen Loton ynnä muitten tuuriaispelien turvin. Haaveet kesästä toki lämmittävät samoin kuin pulahdukset uimahallin lokoisaan veteen. Onneksi uintiharrastus on ympärivuotinen! Olen miettinyt - ehkä ehdottanutkin - sitä, että uimahalleihin asennettaisiin kirkasvalolaitteet, jotka kuulemma helpottavat kaamosmasennusta. Minulle riittää tilapäiseksi vuodenaika-alakulon lievikkeeksi kuikuilu uimahyppytelineen reunalta; ihan kaikilta tasoiltahan en rohkene hypätä.
Silti jokainen toimi, joka lievittää kaamosahdistusta, tuntuu minusta jollain tavoin tekohengitykseltä...- Avantouintia
Ostin kirkasvalolampun ja otan sitä pitkin päivää pieninä annoksina.Lisäksi harrastan avantouintia.Nyt tuntuu hyvältä tämä systeemi.Suosittelen ainakin kirkasvaloa ellei uskalla avantoon mennä.
- höyryjä ulos
ja päästän höyryjä ulos
- zxcvbnm
Syksyllä on sopiva lämpötila. Eikä ole hyttysiä
eikä kärpäsiä, paitsi hirvikärpäsiä, mutta oma
vika jos menee metsään.
Olishan se tosi ihanaa peuhata sängyssä nuoren,
hyvännäköisen tytön kanssa :) Mutta aina on
olemassa tauti-/raskausvaara, enkä kortsua
suostu käyttämään, koska kortsun kanssa suoritus
jää vajaaksi/epätyydyttäväksi. "Ne" pitää mennä
sinne minne "Ne" on tarkoitettu! Siispä viisainta
on tyytyminen omaan vanhaan harppuun :( - auttaa
Nukkumalla
- dniepri
Sain joitakin vuosia sitten työpöydälleni kirkasvalolampun ja aloin säännöllisesti istumaan puoli tuntia joka aamu sen edessä. Melko pitkään sitä jatkoin, kunnes tulin siihen tulokseen, ettei se tepsi minuun. Olen senkin jälkeen sitä kokeillut, vaan kun ei, niin ei.
Kai me ihmiset sitten vaan ollaan niin erilaisia, et mikä toisella auttaa, ei sitten välttämättä (syy?) toisella sitä tee.- ursus arctos
Mä oon ottanu kyllä tuosta karhusta mallia. Mulla on jo pihkatappi alkanu muodostumaan...
- olleskaan
Minä ulkoilen paljon,niin ei ehdi masentua.Ja iltaisin on kynttilät palamassa ja vietän aikaa rentoutuen ja juoden teetä tai kuumaa kaakaota.Niin ja elokuvia katsellen ja suklaata syöden.Tämä aika vuodesta pitää osata nähdä oikealla tavalla,niin kyllä siitä selviytyy.
- että näin
on keksitty juttu.Siitä ei tiedä ruotsalaiset,eikä norjalaiset,eikä eskimot mitään.Jos päivät nyhjätään netissä tai sohvalla sipsejä mussuttaen ja cokista hörppien,väsyy sitä joka vuodenaikana.Kun harrastaa liikuntaa,ettei ala muistuttamaan mätisäkkiä,niin väsymyksestä ei ole tietoakaan.
- ..paikkaansa
että näin kirjoitti:
on keksitty juttu.Siitä ei tiedä ruotsalaiset,eikä norjalaiset,eikä eskimot mitään.Jos päivät nyhjätään netissä tai sohvalla sipsejä mussuttaen ja cokista hörppien,väsyy sitä joka vuodenaikana.Kun harrastaa liikuntaa,ettei ala muistuttamaan mätisäkkiä,niin väsymyksestä ei ole tietoakaan.
Väärä väite!
Itse harrastan liikuntaa; 3 kertaa viikossa tunnin hikijumppa salilla pitkät kävelylenkit 3 kertaa viikossa.
Olen potenut kaamosmasennusta noin 30 vuotta joka ikinen talvi! Kirkasvalolamppu on työpöydällä ja se auttaa hieman; ei tosin riittävästi.
Nimim. Valoa Pimeyteen!
- Saunaparooni
Hyppään joka lokakuu lentokoneseen ja suuntaan kohti Teneriffaa. Nytkin täällä on mahtava aurinkoinen aamu ja lämmintä 22.Takaisin huhtikuussa. Valoa ja lämpöä kaikille.Ps. Ei tämä niin kallista ole.
- donovan 81
Parhaita keinoja masunnuksen hoitoon on juuri ulkoilu,liikunta ja se, että saa puhua jollekin olostaan.Hyvä keino on myös esim. kirkasvalolamppu tai vaikka solarium. Jos on rahaa ja aikaa, kannattaa ottaa talvella matka johonkin lämpimään maahan, jossa on enemmän auringonvaloa, kuin Suomessa talviaikaan. Suklaansyönti on myös sallittua=)
- ZeRiOuZ
näin ainakin luulisin, mut mut... peiton alla on mukava kölliä ja vaikka lukea jotain kirjaa :)
Kyllä se pimeys taitaa vaikuttaa suoraan ihmisen mieleen. kunnon tropeilla
- ~~ gg
Omintakeinen onni :)
- tyydyttynyt
Tuo on muuten aivan totta! :-) Kyllä seksi parempaa on varsinkin oman rakkaan kanssa, mutta, jos ei ole mahdollisuutta, niin kyllä määrä käden kanssa korvaa laadun :-D
- Hannu
Minä olen jo kahdeksana syksynä lähtenyt kohti kevättä eli olen siirtynyt toiseen paikkaan jossa on kevät kauneimmillaan lokakuussa. Olen ollut Australiassa ja olen siellä nytkin eikä pahemmin kaamos vaivaa. Näen sen tietysti kuvista kun katselen uutisia Suomesta ja olo täällä tuntuu hti paljon paremmalta vaikka joskus onkin koti ikävä
- etelän
aurinkoon marraskuuksi jos mahdollista niin palaa hohtaville keväthangille,niin ei tule kaamosta!
- erias
niin ei masenna!
- paras masennuslääke?
Just joo, jos joku ei ymmärtänyt niin tämä oli sarkasmia.
Suomalaisten suurin masennuksen aiheuttaja on alkoholi. Sitä vain ei kukaan halua tunnustaa, kun on niin pahasti riippuvainen alkoholista.
No auttaa kirkasvalolamput lievään masikseen. Ja jos ennemmän käytät tai puolisosi tai läheisesi käyttää alkoholia niin tarvitset sitten masennuslääkkeitä. Kyllä se siitä taas kun keväällä terassit aukeaa niin suomalaisten maailma kirkastuu ja taas saa juoda ja iloita.
Voihan sitä käydä rypemässä teneriffalla ja vetää kunnon putken perus suomalaiseen tyyliin, niin kyllä se sitten taas vituttaa tulla takasin.
Talvi on suomalaisille masennuksen aikaa, kun pitää tehdä työt ja hoitaa vastuut ja käydä vähemmällä rypemisellä.
Itse vaihdoin kevyempään päihteeseen ja pääsin joka vuotisesta kaamos/syys masennuksesta eroon.
Aika oudolta varmaan kuulostaa.
But anyway have fun idiots ;-) ja masennelkaa rauhassa minä olen päässyt siitä.- Vitsinikkari
Insinööri oli pitkän kehitystyön tuloksena saanut valmiiksi laitteen, joka pystyi diagnosoimaan virtsanäytteen perusteella minkä tahansa sairauden. Ylpeänä keksinnöstään hän kertoi laitteesta kaverilleen, ja pyysi tätä kokeilemaan laitetta.
Kaveri epäili laitteen toimivuutta, mutta kusaisi kuitenkin mukiin ja kaatoisen koneeseen. Kone raksutti hetken aikaa ja tulosti liuskalle: "tenniskyynärpää".
Ei helvetti, mies ajatteli, eihän sitä voi millään tietää pelkästä kusinäytteestä. Mutta kun mies kokeili laitetta uudestaan samalla näytteellä, kone edelleen antoi saman vastauksen: "tenniskyynärpää".
Hermostuneena mies päätti tehdä laitteelle pienen jekun: Hän kusaisi taas mukiin, mutta lisäsi tällä kertaa vastaavat näytteet myös vaimoltaan ja tyttäreltään. Lisäksi hän valutti mukaan Ladasta vähän öljyä, ja veivasipa vielä sekoitukseen yhden varvin. Sekoitettuaan tämän coctailin hän kaatoi sen laitteeseen.
Laite raksutti ja raksutti - ja viimein tulostui diagnoosi: "Vaimollasi on tippuri, tyttäresi on raskaana, ladasta hajoaa kampiakseli näinä päivinä
- Ja jos ei se runkkaaminen lopu, niin tenniskyynärpää senkun pahenee..."
- MyNicki
Kaikkeene keksii :D
- Make60
En tiedä mikä se semmoinen kaamosmasennus koska itselläni ei ole mitään vaikutusta vuodenajoilla kun on pääkoppa ja elämänhallinta hanskassa niin ei vuodenajoilla ole merkitystä. Rento ja optimistinen elämänasenne eikä murehdi turhiä ja riitävästi hauskanpitoa ja seksiä kumppaninsa kanssa sekä seurata lapsensa kehittymistä niin ei tule mitään masennuksi.
- Nimetön
Mä nukun niin paljon kun pystyn ja olen kotona yksin.
- savon ukko
Vetästään ensin perskännit käävään kylillä tappelemassa ja naijaan nuapurin akkoo.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164