Kotirouvaksi

jäämisen riskit?

Puolisoni ehdotti, että jäisin hoitamaan kotia. Yhteisiä lapsia meillä ei ole. Mieheni mielestä 1500€/kk olisi riittävä summa kodinhoidosta ja hänen "juoksevien" asioiden huolehtimisesta.

Nettopalkkani on suurempi kuin ehdotus. Mikä olisi mielestänne kohtuullinen korvaus kotityöstä ja mitä kaikkea pitäisi huomioida korvausta määrittäessä?

12

1606

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syytä

jäädä kotiin jos ei ole lapsia.

Miksi vaarantaisit urasi työmarkkinoilla tyhjän takia. Minä en ainakaan suostuisi mokomaan. Onko miehelläsi tarvetta koti-orjaan?

Jos kärsitte kodinhoidollisista ongelmista niin palkatkaa siivooja.

• varoittaja

Jos haluat jäädä miehesi armoille, niin siitä vaan. Mutta varo, ettei käy niinkuin monelle mulle kotirouvalle. Ukko hankkii uuden emännän ja sinä huomaat olevasi äkkiä ilman töitä ja eläkettä ei ole kertynyt kotonaoloajalta. Miksi pitäisi jäädä kotiin vaikka ei ole lapsia? Outo kuvio... mies taitaa haluta sinusta pikkupiian, jolla ei ole omaa elämää. Näitäkin tarinoita on kuultu.

• kotirouvaksi

haluaa, että koti olisi hoidettu ja päivällinen valmistettu, ostokset tehty, vaateet pesty ja silitetty, piha hoidettu jne..

Hän haluaisi saada aikaa yhdessä olemiseen ja harrastuksiin. Hän joutuu työnsä vuoksi matkustamaan ja toivoisi myös minun osallistuvan matkoille ja matkojen valmisteluun.

Joudun tekemään kotitöistä suurimman osan (hänen työ ja työmatkat vie aikaa), joten hän haluaisi etten tarvitse kahta työtä hoitaa ja saisin aikaa myös näin itseni hoitamiseen.

• hullusti kävi
        varoittaja kirjoitti:

Jos haluat jäädä miehesi armoille, niin siitä vaan. Mutta varo, ettei käy niinkuin monelle mulle kotirouvalle. Ukko hankkii uuden emännän ja sinä huomaat olevasi äkkiä ilman töitä ja eläkettä ei ole kertynyt kotonaoloajalta. Miksi pitäisi jäädä kotiin vaikka ei ole lapsia? Outo kuvio... mies taitaa haluta sinusta pikkupiian, jolla ei ole omaa elämää. Näitäkin tarinoita on kuultu.

jäin suht hyvin palkatusta työstä hoitamaan lapsia kotiin ja kahdeksan vuotta sen jälkeen ukolla oli uusi muija, mulla ei muuta ku lapset. Onneksi oli talo edes puoliksi mun nimissä niin että saatiin edes katto pään päälle. Nyt sitä kärvistellään huonosti palkatussa työssä ja hoidetaan koti, lapset ja laskut siinä ohessa. Mieti tarkoin mitä teet! En kadu lasteni kanssa kotona vietettyä aikaa mutta kadun sitä että menetin oman elämäni. Nyt on aika vaikea saada mistään otetta ja sahaan vain koti-päiväkoti-kauppa-työpaikka - väliä. Eläkkeestä on iso pala pois eikä tuloillani ole toivoakaan mistään eläkesäästämisestä.

• haluis olla kotona
        hullusti kävi kirjoitti:

jäin suht hyvin palkatusta työstä hoitamaan lapsia kotiin ja kahdeksan vuotta sen jälkeen ukolla oli uusi muija, mulla ei muuta ku lapset. Onneksi oli talo edes puoliksi mun nimissä niin että saatiin edes katto pään päälle. Nyt sitä kärvistellään huonosti palkatussa työssä ja hoidetaan koti, lapset ja laskut siinä ohessa. Mieti tarkoin mitä teet! En kadu lasteni kanssa kotona vietettyä aikaa mutta kadun sitä että menetin oman elämäni. Nyt on aika vaikea saada mistään otetta ja sahaan vain koti-päiväkoti-kauppa-työpaikka - väliä. Eläkkeestä on iso pala pois eikä tuloillani ole toivoakaan mistään eläkesäästämisestä.

tosiaan kotiäideillä noin huono asema? niinhän se taitaa olla :( ja tänäpäivänä kun ne avioliitotkaan eivät tunnu kestävän elinikää. pelottava kuva!

• Muistahan ainakin että avioehtoa ei pidä olla voimassa. Jos ulkopuolinen rahoitus tulee kaikki puolisoltasi ja sinä hoidat kodin niin mikäli teillä on avioehto käy helposti niin, että jäät "tyhjän päälle" avioliittonne päättyessä (kuolema tai ero).

• niin,ettei

avioehto ole voimassa jos suostut tuohon ratkaisuun
        Itse asiassa kuulostaa toisaalta oikein hyvältä ratkaisulta,ottaen huomioon miehen työnkuvan,matkustelut jne.Ja sekin vielä että haluaisi rouvansa mukaan reissuilleen että rouvalle jäisi itselleenkin enemmän aikaa.
        Puhuimme vastaavasta tilanteesta mieheni kanssa ja varmasti jäisin kotia hoitamaan jos meillä vain olisi siihen varaa.
        Nyt sitten ollaan töissä ja yritetään hoitaa kimpassa kotia siinä ohessa.Noh,kertyypähän ainakin eläkettä....
        Ap:n kannattaisi kuitenkin selvitellä lakikiemuroita asianajajan tai oikeusaputoimiston kanssa,ihan vaan kysyäkseen mahdollisesta virallisesta paperista siitä että mies todellakin huolehtii hänestä jos vaimo jää kotiin,ja jotta huolehtii senkin jälkeen jos tulisikin ero joskus...ettei sitten olla ihan tyhjän päällä.

• oppeliini

Voisit pitää työpaikkasi ilman että kodinhoito siitä kärsisi.

Kaiken tuon: pyykin pesun ( vai kauankos tuo vie heittää pyykit koneeseen-kuivaajaan ja taitella kaappiin), pihamaan siivouksen ja kunnostuksen, kotinne siivouksen voit teettää toisella maksua vastaan. Mitä taas tulee aterioiden valmistukseen, nekin voit tehdä hyvin pitkälle edelltäpäin (vaikka silloin kun miehesi on matkoilla) pakastimeen. Näin teillä on muutamassa minuutissa kotitekoinen päivällinen valmiina.

Miehesi juoksevat asiat aivan varmasti voit tehdä joko ruokatunnilla tai kotona odottaessasi aterian uunissa paistumista.

Mitä taas tulee itsensä kunnossa pitämiseen, moni meistä menee lenkille ennen töihin menoa, kello vain soimaan 1/2 tuntia aikaisemmin ja manikyyrit/parturi järjestetään lauantaiksi.

Tuo matkoille mukaan tuleminen onkin sitten vähän erilainen tilanne: voisitko käyttää lomapäiviäsi niihin tai tehdä yhteen putkeen useamman päivän työt tai ottaa läppärisi mukaan ja tehdä työsi etätyönä?

• nainen ja työnantaja

Nykyisessä työssäsi sinulla on eläketurva,työterveyshuolto ja vakuutukset työkyvyttömyyden varalta .Ja eräänlainen ero -ja leskeytymistuvakin .
      1500 € ei korvaa kumpaakaan .Tiedätkö mitä (millä iällä tahansa)sairastaminen ja ihmisarvoinen vanhuus maksavat ? Jos miehesi on aikuinen ja vastuunsa itsestään ja lähimmäisitään kantava , hän ei noin kevyitä ehdotuksia heittäisi .
      Yhdessäoloa ,läheisyyttä , lepoa ja arjen pyörittämistä voi järjestää muillakin tavoilla . Vaatii vaan luovaa MOLEMPIEN tarpeiden huomioimista .
      Olen rakentanut itse oman elämäni ja siinä sivussa hoitanut miehellenikin em. asiat oikeudenmukaisesti kuntoon . Tiedän miten kovan työn takana se on ollut . Neuvoja kannattaa kysyä monelta taholta ja olla tomera ; vakuutusyhtiöt ,ammattiliitot ,verottaja ,juristit , eri elämäntilanteita kokeneet ihmiset .

• mielestäni

vakuutukset saa kattamaan millaiset olosuhteet tahansa.

Nykyisessä työssäni olen se "riskin kantaja" eli toimin yrittäjänä, Niinpä minulla ei ole saavutettuja etuuksia, vaan kaiken rakennan itse ja teen sen eteen töitä!

Ammattiliittoa en turvakseni ole koskaan kokenut. Mielestäni siellä on "tasapäistämistä" ja "siivellä matkustajia" suurin osa jäsenistöä. Kuvittelen tietäväni mitä sairastaminen ja vanhuus maksaa koska työtäni teen sillä alueella.

Yrittäjälle ei perusteluissa paina lounastauot, lomat, työterveyshuolto tai ammattiyhdistys. Yrittäjä maksaa kaikki kulut itse ja kantaa myös niistä vastuun.

Olipa missä työssä tahansa en ymmärrä pointtia mainitsemastasi "Ja eräänlainen ero -ja leskeytymisturvakin"?
        Mitä se on ja kuka sen ja kenelle maksaa? Perheläkkeen tiedän ja vakuutuksista kuoleman kohdatessa läheisille maksettavan korvaussumman (ottamani vakuutus), mutta työn puolesta ero- ja leskeytymisturva??

• nainen ja työnantaja
        mielestäni kirjoitti:

vakuutukset saa kattamaan millaiset olosuhteet tahansa.

Nykyisessä työssäni olen se "riskin kantaja" eli toimin yrittäjänä, Niinpä minulla ei ole saavutettuja etuuksia, vaan kaiken rakennan itse ja teen sen eteen töitä!

Ammattiliittoa en turvakseni ole koskaan kokenut. Mielestäni siellä on "tasapäistämistä" ja "siivellä matkustajia" suurin osa jäsenistöä. Kuvittelen tietäväni mitä sairastaminen ja vanhuus maksaa koska työtäni teen sillä alueella.

Yrittäjälle ei perusteluissa paina lounastauot, lomat, työterveyshuolto tai ammattiyhdistys. Yrittäjä maksaa kaikki kulut itse ja kantaa myös niistä vastuun.

Olipa missä työssä tahansa en ymmärrä pointtia mainitsemastasi "Ja eräänlainen ero -ja leskeytymisturvakin"?
        Mitä se on ja kuka sen ja kenelle maksaa? Perheläkkeen tiedän ja vakuutuksista kuoleman kohdatessa läheisille maksettavan korvaussumman (ottamani vakuutus), mutta työn puolesta ero- ja leskeytymisturva??

Olen itsekin yrittäjä parinkymmenen vuoden kokemuksella .
        Eihän kotirouvaksi jääminen huono vaihtoehto ole . Ja jos kuljet miehesi mukana matkoilla ennaltaehkäiset ammattitaudin nimeltä matkarakastajuus :-).
        Koska olet jo selvillä sosiaaliturvastasi ja mahdollisuudesta hoitaa sitä olemalla samalla taloudellisesti riippuvainen puolisostasi , miksi kyselet työsi hinnoittelua täältä ?
        Työ on ollut useimmille tuttavilleni ero - ja leskeysturva em. tilanteissa . Yrittäjänä osaat varmaan ajatella mitä yritin tällä sanoa itsenäisen elämän mahdollisuudesta ,kun ei ole puolison tuomaa taloudellista eikä muutakaan tukea em. elämäntilanteiden edessä .
        Valitettavasti olen työssäni joutunut näkemään miten huonosti ja lyhytnäköisesti muuten älykkäät ja asiansa hoitavat ihmiset omaa eläke - ja sairastumis "turvaansa" suunnittelevat varsinkin yrittäjät (tuorein tapahtuma oli tuttavakauppias , joka myös oli tiennyt mitä sairastaminen ja vanhuus maksaa ,vaan kuinkas sitten kävikään kun eläkeikä alkoi ja niitä sairauksia tuli ..). Tietty ,jos olet jo nyt onnistunut keräämään itsellesi hyvätuloisena kunnon eläkepotin jossain muodossa , eihän sinulla mitään hätää ole .
        Uskon sisukkuuteesi , hyvää jatkoa .

• kotirouva

Jää ihmeessä kotiin jos siltä tuntuu. Kahden aikuisen ihmisen huushollin ja juoksevien asioiden hoitaminen ei nykyaikaisilla koneilla ja vempaimilla ole mitenkään orjuuttavaa, ellei kyse ole vallan kartanon kokoisesta taloudesta. Työmäärään nähden 1.500 e/kk on varmaan ihan hyvä, mutta sinun täytyy ottaa huomioon myös eläketurvasi ja taloudellinen turva eron tai puolison kuoleman varalta. Nämä on järjestettävissä esim. vapaaehtoisten vakuutusten, henkivakuutusten yms avulla, mutta niistä kannattaa sopia kirjallisesti ja tarkasti. Suosittelisin kääntymään juristin puoleen.

Meillä on mieheni kanssa samantapainen järjestely, joskin sillä erotuksella että olen taloudellisesti täysin riippumaton miehestäni ja tulisin taloudellisesti hyvin toimeen myös esim. avioeron sattuessa. Jäin joitakin vuosia sitten "kotirouvaksi" erittäin vaativasta ammatista, syynä mm se että halusimme asua talvet ulkomailla ja mieheni työ mahdollistaa tämän. Suhteemme ei ole tästä kärsinyt, päin vastoin. Hoidan ilo mielin kotia ja juoksevia asioitamme, ja minulla on aikaa harrastaa mitä ikinä haluan. En suoraan sanoen kaipaa pätkääkään vanhaa elämääni, kun juoksin räntäsateessa tukka putkella ja salkku kainalossa "tärkeästä" palaverista toiseen. Kotia ei koskaan ehtinyt/jaksanut siivota kunnolla ja viikolla ruokapuoli hoidettiin enimmäkseen mikron avulla. Avioliitossamme jatkuva stressi aiheutti myös ihan turhaa kränää ja riitelyä pikkuasioista.

Jos joku haluaa leimata minut tyhmäksi kotiorjaksi niin siitä vaan, itse nautin siitä kun huusholli on tip-top ja saan suunnitella ja toteuttaa maukkaita aterioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3237
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2957
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2465
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2293
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1753
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe