Olemme yrittäneet saada ottoja (Otocinclus vestitus tai macrospilus) pysymään hengissä 54L akvaariossa,mutta ei onnistu. Kuolevat 4-7 päivän sisällä. Liuskatestien mukaan vedessä ei ole mitään poikkevaa: nitriitti 0, nitraatti
Otot (Otocinclus) eivät kestä??
5
515
Vastaukset
- RRR
Ai vähä ylikansoitusta???
Veikkaisin syyksi muutamaa asiaa
-Ylikansoitus
-Heikko suodatus/virtaus
-Liuskatestit
Korjaus tilanteeseen
-Kaloja vähentää
-Tehokkaampi suodatin/ilmapumppu
-Tippatestit mittalaitteiksi
tässä nyt "hieman" ensiapua
Ai niin jankataan nyt vielä tästäkin eli KUINKA KYPSYTIT altaasi???
Mikä eheimin pumppu???
Mitä barbi lajia??- 54L
Allas perustettu jo vuosi sitten. Meillä oli ottoja aiemmin maaliskuusta syyskuuhun, mutta ne kuolivat. Silloin syynä oli todennäköisesti osittain tukkeutuneen Juwelin pumpun takia huono suodatus ja virtaus. Nyt pumppu toimii ja lisäksi altaassa Ehein Aquaball 2212, tosin yhdellä suodatusmoduulilla, lisäämässä virtausta sekä pumppaamassa ilmaa altaaseen. Barbit ovat kirsikkabarbeja.
Tarkoitatko "Ai vähä ylikansoitusta", että kaloja on reilusti liikaa, vai vain vähän liikaa?
Itse olen kallistumassa liiallisen kalamäärän aiheuttamaan veden epäpuhtauteen johon suodatus ei riitä eikä liuskatesti näytä nitriitin määrää läheskään oikein. Testi kun ilmaisee nollaa, vaikka on jotain muuta. Toinen tekijä voi olla veden liian pieni happipitoisuus otoille ilmastuksesta huolimatta.
Itse kuvittelisin syyksi - Rihma
54L kirjoitti:
Allas perustettu jo vuosi sitten. Meillä oli ottoja aiemmin maaliskuusta syyskuuhun, mutta ne kuolivat. Silloin syynä oli todennäköisesti osittain tukkeutuneen Juwelin pumpun takia huono suodatus ja virtaus. Nyt pumppu toimii ja lisäksi altaassa Ehein Aquaball 2212, tosin yhdellä suodatusmoduulilla, lisäämässä virtausta sekä pumppaamassa ilmaa altaaseen. Barbit ovat kirsikkabarbeja.
Tarkoitatko "Ai vähä ylikansoitusta", että kaloja on reilusti liikaa, vai vain vähän liikaa?
Itse olen kallistumassa liiallisen kalamäärän aiheuttamaan veden epäpuhtauteen johon suodatus ei riitä eikä liuskatesti näytä nitriitin määrää läheskään oikein. Testi kun ilmaisee nollaa, vaikka on jotain muuta. Toinen tekijä voi olla veden liian pieni happipitoisuus otoille ilmastuksesta huolimatta.
Itse kuvittelisin syyksiJep, hanki kunnolliset vesitestit niin näät mikä mättää. Kuinka usein vaihdoitkaan vettä?
Taistelukala tarvitsee paljon lämpimämpää vettä. 26-28 olis paljon parempi vaihtoehto. - 54L
Rihma kirjoitti:
Jep, hanki kunnolliset vesitestit niin näät mikä mättää. Kuinka usein vaihdoitkaan vettä?
Taistelukala tarvitsee paljon lämpimämpää vettä. 26-28 olis paljon parempi vaihtoehto.1/3 osa kerran viikossa eli n. 16 litraa. Eli liuskatesteihin ei ole luottamista?
Otot taas tarvitsevat 21 - 24 C veden (arvio lämpötilasta vaihtelee riippuen mistä lukee), hankala "yhtälö". - Rihma
54L kirjoitti:
1/3 osa kerran viikossa eli n. 16 litraa. Eli liuskatesteihin ei ole luottamista?
Otot taas tarvitsevat 21 - 24 C veden (arvio lämpötilasta vaihtelee riippuen mistä lukee), hankala "yhtälö".Vaihtaisin mieluummin 50%/vko.
Kyllä otot kestävät lämmintä, 26-(28)30 asteeseen, riippuen mitä lajia ovat, mutta ne tarvitsevat kovempaa virtausta(lämpimässä vedessä virtaus tuo veteen enempi happea) kuin taistelukala.
En siis laittais samaan purkkiin keskenään, kuten sanoit huono yhtälö.
Ja kyllä, liuskat ovat epätarkempia kuin tipat, suosittelen tippoja. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911244Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221098- 48824
- 70820
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53760Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50695- 33672
- 60659
- 52637
- 50615