Lisä työt

pakupaavo

Olen kuljetusliikeesä töissä ilman työsopimusta, enkä saa palkkaa mikäli ajoja ei ole. Voinko käydä töissä toisessa virmassa tuona aikana.

Entäpä pekkaspäivät, voinko käydä silloin muualla töissä mikäli olen osaaikaiselta pekkasilla.

Onko kysymys aina osaikaisesta työstä silloin kun työnantaja ei maksa palkkaa muuta kuin tehdyistä tunneista ja tuntimäärä jää alle normin.

3

771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rekkapekka84

Jos sulla ei oo sopimusta, voit käydä ihan missä lystäät. Tosin jos otat toisen homman vastaan, et varmaan aina pysty nykystä hommaas tekemään? Jos kuitenkin osa-aikasta satunnaista hommaa teet, niin suosittelen juttelemaan pomon kanssa asiasta, ei pitäisi juttelusta suuttua. Itse olen ollut samankaltaisessa tilanteessa ja muut työt sai unohtaa työn satunnaisuuden takia. Mutta kun muita pysyviä paikkoja ei ollut tiedossa, niin pystyi satunnaiskuskaustakin tekemään.

Yleensä muuten jos on sopimus, niin monessa on kielletty saman alan firmoissa työskentely samanaikaisesti kilpailutilanteeseen vedoten. Ei tosin aina.

Osa-aikaiseksi työksi voi käsittää vaikka mitä, mutta tuossa tapauksessa itse puhuisin satunnaisesti tai pyydettäessä tehtävästä työstä. Suosittelisin myös jotain muuta hommaa. On meinaan kovin stressaavaa aina ootella, millon on töitä ja mitään muuta ei käytännössä voi tehdä, jos on ns. "sitoutunut" yhteen paikkaan.

• Jos olet töissä ja saat palkkaa niin sinulla ON työsopimus. Työsopimuksesi on mitä ilmeisimmin suullinen. Kuvauksesi mukaan sinulla on joko toistaiseksi voimassa oleva osa-aikainen työsopimus tai jokaista työrupeamaa kohden on sovittu määräaikainen työsopimus. Ero näiden kahden välillä voi joskus olla epämääräinen mutta jos lomarahasi on maksettu joka keikan jälkeisessä tilissä niin työnantajasi lienee tulkinnut sopimukset määräaikaisiksi. Jos lomarahaa ei tilinauhassa näy niin tulkinta lienee, että työsopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva ja lomarahat pitäisi maksaa sinulle viimeistään ensi vuoden syyskuun loppuun mennessä.

Kummassakaan tapauksessa et ole sidottu vain odottamaan työmääräystä vaan voit vapaasti työskennellä muillekin työnantajille, ellet ole erikseen muuta sopinut. Erityisesti on kuitenkin muistettava, että vastaat itse siitä että noudatat kuitenkin lainmukaisia ajo- ja lepoaikoja ja olet velvollinen kertomaan kulloisellekin työnantajalle tähän arviointiin tarvittavat tiedot.

• pakupaavo

Olen ymmärtänyt ja tiedän asian olevan juuri noin.
        Usein vain tuntuu työantajalta unohtuvan sitoutumiseni taso.
        Eli ilman palkkaa en päivystä.
        Toki tiedän myöskin työaikalain velvoitteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2937
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2445
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2189
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1603
    9. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      34
      1518
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    Aihe