Nyt kun muistelen mennyttä aikaani niin olen tullu siihen tulokseen,että mies jos perustaa perheen niin silloin alkaa "pennin venytys".
Kauan sitten ollessani poikamies niin silloin rahat riitti hyvi´n vähän hulvattomaampaankin elämään mutta nyt perheellisenä rahat ei tahdo riittää mihinkään.
Ennen kuulin vanhojen sanovan,että "lapsi tuo leivän tullessaan",kyllä se nykyjään on päin vastoin.
Parisuhteesta
31
1158
Vastaukset
- tiedä
vanhaa viisautta, että maksullisista naisista vaimo on kaikkein kallein.
- ainakin nyt
kun on 5 poikaa jaheidän koulutus ja harrastukset maksaa.
Omapa on vika kun silloin aikoinaan muun seisoessa seisoi myös järki, se on semmosta kun hamehäkä nuorella miehellä menee päähän:) - susiluolassa...
Voi perseus teidän juttujanne!
Sama pätee mieheen, varsinkin jos on nuorempi uros!ja Finski!
ajattelin iskeä?? siis löytää Venäläisen miehen itselleni, he kun ovat kuulemma niiiiiin ihania, verrattuna krhmmm...no jääköön sanomatta :))
- kyllä molemmat
osallistuvat perheen elättämiseen ja käyvät töissä. Ja saattaa nainen olla se paremmin tienaavakin perheessä ja pärjäisi ilman sitä miestäkin.
Meillä molemmat tekevät työtä perheen hyvinvoinnin eteen tasapuolisesti, enkä ainakaan katso itseäni "maksulliseksi naiseksi", jos näin olisi, nostaisin kytkintä aika pian.
Naimisiin mennessä kannattaakin selvittää mitä se merkitsee taloudellisesti ja myös käytännön elämän kannalta, ettei sitten tarvitse jälkikäteen alkaa syyttelemään eikä voivottelemaan eikä katumaan.
Joskus tosiaankin tuntuu siltä, että monen miehen järjen on se "hamehäkä" sekoittanut, eikä sitten ajatella mitään muuta.- ei kukaan osaa
ajatella kuin 50 kymppinen ja viiskymppisen kokemuksella.
Ainahan tulee mietittyä asioita taakseppäin,mitä olisi kannattanut tehdä ja mitä jättää tekemättä.
Näinhän se tahtoo mennä. - joutuu"penniä venyttäm...
näin se menee,ole sitten mitämieltä tahansa.
- jo parikymppisenä
ei kukaan osaa kirjoitti:
ajatella kuin 50 kymppinen ja viiskymppisen kokemuksella.
Ainahan tulee mietittyä asioita taakseppäin,mitä olisi kannattanut tehdä ja mitä jättää tekemättä.
Näinhän se tahtoo mennä.tiesin tasan tarkkaan mitä haluan tehdä ja miten elämäni järjestän. Naimisiin menin omasta mielestäni rakkaudesta, mutta samalla pidin järjen kädessä ja muutimme yhteen vasta, kun se oli mahdollista.
Mutta toisaalta minua pidettiinkin tylsänä tyyppinä muiden keskuudessa, joten olen vetänyt sen johtopäätöksen, että kaukonäköisyys ja taloudellisuus ovat tylsän ihmisen tunnusmerkkejä. - minä taas
jo parikymppisenä kirjoitti:
tiesin tasan tarkkaan mitä haluan tehdä ja miten elämäni järjestän. Naimisiin menin omasta mielestäni rakkaudesta, mutta samalla pidin järjen kädessä ja muutimme yhteen vasta, kun se oli mahdollista.
Mutta toisaalta minua pidettiinkin tylsänä tyyppinä muiden keskuudessa, joten olen vetänyt sen johtopäätöksen, että kaukonäköisyys ja taloudellisuus ovat tylsän ihmisen tunnusmerkkejä.olin ,että menin pää kolmantena jalkana jokapaikkaan ja kiirettä piisasi, ei paljon eteenpäin asioita ajateltu, se oli sitä surutonta 60 lukua silloin.
- jotain*
minä taas kirjoitti:
olin ,että menin pää kolmantena jalkana jokapaikkaan ja kiirettä piisasi, ei paljon eteenpäin asioita ajateltu, se oli sitä surutonta 60 lukua silloin.
minä vietin nuoruuteni 70-luvulla.
- minä olin
jotain* kirjoitti:
minä vietin nuoruuteni 70-luvulla.
jo silloin heti 70 luvun vaihtuessa ensimmäisen pojan isä.
- sain esikoispoikani
minä olin kirjoitti:
jo silloin heti 70 luvun vaihtuessa ensimmäisen pojan isä.
vasta 80-luvun puolivälissä, kun elämä oli turvallisesti taattu koko perheelle. Mutta hetkeäkään en ole katunut valintojani. Yhden asian olen elämässäni tehnyt hätäpäissäni ja se on ainoa asia, jota olen saanut katua. Olisi pitänyt sitäkin asiaa harkita ainakin tovi. Mutta sitähän tämä elämän rikkaus on, että me ihmiset olemme niin kovin erilaisia ja elämä täydellisen ihmisen kanssa olisi tylsää.
- jakauma
Toteamuksesi kuvannee yleisintä tilannetta.
Myös meitä "vanhanaikaisia" on.
Vaimo oli lasten kanssa kotona 5-vuotta.
Sen jälkeen 3h/pv osa-aikatyössä matalapalkka.-alalla.
Parhaimmillaan jopa 22h/vko.
Paikkuntien vaihdot työni perässä olivat helppoja.
Samoin "omien lomien" pitäminen. Vähäinen ansion menetys ei haitannut.
Päätimme yhdessä lopettaa työsidonnaisuuden -50 vaiheessa.
Töissä käyminen oli vaimolle lähinnä vaihtelua.
Rahakysymys se ei ole ollut missään vaiheessa.
Yhteinen tili ja rinnakkaiskortit.
Vaimo on vaikuttanut varsin tyytyväiseltä järjestelyyn kaikki nämä vuodet.
Kaikki omaisuutemme, Espanjan asuntoa lukuun ottamatta, on molempien nimissä.
Kukaan ei ole edes vihjannut "maksullisuuteen".
Jotkut vaikuttaneet jopa kateellisilta.
Penskojen tultua olivat myös talovelat niskassa ja elimme sen mukaisesti.
Ei ollut yllätys.
- Saksassa
voi hyvässä lykyssä menettää henkensä. Lapsetkaan ei ole välttämättä sinun vaikka nii olisit luullut. Kovaluonteisia nuo Saksalaiset vai oliko Tanja Vanja tytär. Ihanaa kun on Suomalainen mies olemassa.
- tarkoitus.....
ruikuttaa,miksipä se siitä muuttuisi,tehty mikä tehty mutta "ajattelin vain tässä ääneen".
- nyt jo siinä
tarkoitus..... kirjoitti:
ruikuttaa,miksipä se siitä muuttuisi,tehty mikä tehty mutta "ajattelin vain tässä ääneen".
että miehessä ei muuta jäykkää ole kuin käytös niin ei "vahinkojakaan"satu.
Kuulin taannoin miten pannaan "vahinko" kiertämään,,laitetaan esikoinen karuselliin.
Eikö niistä perillisistä sitten ole ollut muuta kuin rahan menoa. Iloa, onnea...outoa. Sitten kannattaa tehdä niinkuin minun isäni tässä taannoin. Oli myynyt kotitalon nykyiselle vaimolleen varmistaakseen että tyttäret ei perintöä saa. Voi voi, mutta ei sitä sitten huomannutkaan että me on tultu omillamme toimeen puolen vuosisataa ilman perintöjä tähänkin saakka. Mutta..kukin taaplaa tyylillään ja täytyy vaan todeta että onhan tuokin tapa ajatella asioita!!
- muutakin kuin
rahan menoa mutta tuleepa tosiaan mietittyä että kaikella on hintansa.
- -nainen-
muutakin kuin kirjoitti:
rahan menoa mutta tuleepa tosiaan mietittyä että kaikella on hintansa.
Joskus joku tutkija 80 -luvulla jopa laski sen, että lapsi "maksaa" vanhemmilleen n. 300 000 mk vauvasta täysi-ikäiseksi.
Onhan noista kuluja ollut ja on vieläkin. Mutta ne kulut, eivät ole mitenkään rinnastettavissa siihen onnen määrään, minkä he ovat minulle suoneet.
- Pirre*
silloin, - mutta en vaihtaisi lapsettomaan (vapaaehtoiseen) elämään, vaikka kuinka olisin saanut uiskennella rahakasoissa.
Lapset ainakin ovat saaneet kunnon ekonomian koulutuksen, kun on saanut katsoa mihin killinkinsä pistää..:) - pitikö siittää??
oot sä vähä himmeee
- ja ainakin
siinä vaiheessa kaikki himmenee.
Sä et ehkä ole siittäny.
- Kaivanto
perheen, alkaa pennin venytys. Mikä ihmeen sukupuolikysymys tämä muka on? Tottakai lapsien elättäminen ja kasvattaminen maksaa, ei siinä nyt isoa määrää miettimistä tai matikan taitoja tarvita. Ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Ennen vanhaan, kun perheet elivät kolme-neljäkin sukupolvea samassa taloudessa, tuo sanonta saattoi pitää paikkansa. Alle 10-vuotiaatkin pantiin töihin pellolle ja paimeneen, ikäänkuin leipänsä tienaamaan. Nyky-yhteiskunnassa, kun sukupolvet eivät enää elä yhteistaloudessa, eivätkä nuoremmat huolehdi vanhoista, tilanne on muuttunut. Vanhemmat joutuvat jopa huolehtimaan nuoremmista vuosikymmeniä, koska opiskelut ja joskus jopa haluttomuus tulla toimeen omillaan venyttävät tätä vanhempien vastuuaikaa.
Oma sukupolvemme oli vielä sitä, joka lähti 14-vuotiaana kesätöihin vaikkapa sokerijuurikaspellolle tai lapsenpiiaksi, ja sitä tietä pikkuhiljaa omilleen. Opiskelutkin hoidettiin opintolainoilla tai työn ohessa, (osa tietysti tekee näin nykyisinkin), eikä vanhempien kustannuksella.
- Toisaalta, millainen on se vanhempi, joka ei halua kustantaa lapsensa opiskeluja ja ylläpitoa niin kauan kuin se on tapeen, jos heillä on siihen varaa? Kylmä, laskelmoiva, välinpitämätön? Vai...?- ja olen kanssasi
samaa mieltä, ettei perheen elättäminen ole enää sukupuolesta kiinni. Perheen perustaminen muuttaa muutenkin paljon asioita, eikä enää voi tuijottaa vain omaa napaansa ja haikailla niitä nuoruuden villejä päiviä, jolloin rahat sai tuhlata omaan hauskanpitoon.
Tuntuu joskus, että nykyihmiset ovat unohtaneet, että ovat isiä ja äitejä. Hirveästi pitäs olla menossa ja harrastamassa ja sitä rakkautta etsitään vielä eläkepäivillä, eikä tajuta, että elämä on tässä ja nyt. Se onni löytyy yleensä niistä pienistä arjen asioista ja etenkin lapsista, joita ilman elämä olisi aika yksitoikkoista. - Pyh ja pyh
ja olen kanssasi kirjoitti:
samaa mieltä, ettei perheen elättäminen ole enää sukupuolesta kiinni. Perheen perustaminen muuttaa muutenkin paljon asioita, eikä enää voi tuijottaa vain omaa napaansa ja haikailla niitä nuoruuden villejä päiviä, jolloin rahat sai tuhlata omaan hauskanpitoon.
Tuntuu joskus, että nykyihmiset ovat unohtaneet, että ovat isiä ja äitejä. Hirveästi pitäs olla menossa ja harrastamassa ja sitä rakkautta etsitään vielä eläkepäivillä, eikä tajuta, että elämä on tässä ja nyt. Se onni löytyy yleensä niistä pienistä arjen asioista ja etenkin lapsista, joita ilman elämä olisi aika yksitoikkoista.Jos lapsien varassa elämän onni, ei ole sitten minulle osunut. Jokaisen olisin takaisin työntänyt, mutta ei se niin päin onnistu.Katkerako? Ei ei, vain realisti.
- Kaivanto
Pyh ja pyh kirjoitti:
Jos lapsien varassa elämän onni, ei ole sitten minulle osunut. Jokaisen olisin takaisin työntänyt, mutta ei se niin päin onnistu.Katkerako? Ei ei, vain realisti.
pelkästään lasten varassa! Se olisikin ikävää... Mutta olet sitten ihan useammankin kerran odottanut tai toivonut lapsen tuovan onnen, kun heitä monikossa olet takaisin tunkemassa?
Jos olet ihan rehellinen, olet varmasti ainakin jossakin vaiheessa ollut onnellinen heistä. Jos he kuitenkin ovat tuottaneet pettymyksen, voitko aivan vilpittömästi sanoa, ettei siinä ole hituistakaan omaa syytäsi? Se mihin he ainakin ovat syyttömiä, on se, että ovat olemassa. - Kas, olen myös realisti. - lukea mietteitäsi
Pyh ja pyh kirjoitti:
Jos lapsien varassa elämän onni, ei ole sitten minulle osunut. Jokaisen olisin takaisin työntänyt, mutta ei se niin päin onnistu.Katkerako? Ei ei, vain realisti.
minulla on aina ollut lapsista vain iloa ja hyvät välit heihin vielä aikuisenakin. Ilonaiheita on toki muitakin - hyvä työpaikka, kivat ystävät jne. Soittelevat kotiin ja kyselevät neuvoja meiltä vanhuksilta ja käyvät usein luonamme tai sitten kyselevät, että milloin tulette käymään, kun ei ole näkynyt.
Mutta olisiko niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos minulla olisi pahantuuliset ja äkeät vanhemmat, en varmasti haluaisi heitä kovin usein tavata tai jos he vielä sanoisivat, etteivät ole iloisia syntymästäni, niin vielä vähemmän. Pyh ja pyh kirjoitti:
miksi, olisit..työtänyt?
- mies-v57
Lapseni,miten paljon toittekaan tullessanne.
Miten paljon opetitte rakkaudesta ja elämästä.
Miten vähän siitä ennen tiesin.
Miten rahtusen rakkaudelta vaadin.
Miten auki silmäni aukenivat isänä.
Miten paljon minulle opetitte.
Miten vähän siitä vaaditte.
Te olette nyt minua niin lähellä.
Ja kun olen jo vanha,olette vielä lähempänä.
Miten voisin ikinä teitä mitata rahassa.
Leimata omaa lihaani setelimusteella.
Muuttaa isyyttäni rajatuksi todellisuudeksi
Minä rakastan teitä niin paljon kuin voin.
Rikkaammaksi en voisi ikinä tulla.
Miehenä ja isänä.- Kaivanto
kaikki isät tajuaisivat, olispa maailma lapsille puolta parempi paikka. Kiitos taas sinulle, lämmin ja hyväsydäminen lastesi isä.
- tässä vielä
on jännä miten aloitukseen suhtauduttiin ja miten keskustelu liukuu aivan eri suuntaan mitä aloituksellani tarkoitin.
Nuo puheen vuorot ikään kuin kertoo.että mua kauheesti tympäseisi olla isä,,ei tympäise
Tarkoituksella tai ymmärtämättömyydellä noin kirjoittavat, no samapa tuo, itse asiani parhaiten tiedän.- hmm...
Valitettavasti tuosta sinun aloituksestasi ei oikein muunlaista kuvaa voinut saada. Jos halusit muiden ymmärtävän ettei isyys tympäise sinua, sinun olisi pitänyt ilmaista se jotenkin.
Et voi odottaa keskustelun liukuvan haluamaasi suuntaan, jos ilmaiset itseäsi noin epätäsmällisesti.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203317- 122166
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371915Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4091838Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211681Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681487- 1211368
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101251- 141226
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4491135