Nyt on valtakunnan päättänyt "venedieselin" verokohtelusta.
www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2007/20070061.pdf sivusta 28 eteenpäin.
Tutustukaa ja olkaa varuillanne kun veneilykausi alkaa!
Polttoaineen verotus
10
2194
Vastaukset
- kaikkihan sen jo tietää
Miten siihen muka voi varautua?
- Paniikki!
On se kumma, että tämä paniikin lietsonta palstalla vaan jatkuu, vaikka asiaa on käsitelty jo monta kertaa ja lakiehdotuksessakin s. 17 sanotaan seuraavaa:
Dieselöljyyn siirtyminen olisi tarkoitus toteuttaa
joustavasti siten, ettei huoltoaseman
pitäjien tai veneilijöiden tarvitsisi vaihtaa säiliöissään
olevia polttoaineita. Jakeluteknisesti
muutos toteutuu siten, että öljy-yhtiöt toimittavat
veneasemille ainoastaan dieselöljynä
verotettua ja värjäämätöntä polttoainetta.
Käytännössä kuitenkin kestää jonkin aikaa
ennen kuin kevyen polttoöljyn värjäyksessä
käytetyt merkki- ja väriaineet häviävät huoltoasemien
ja veneiden tankeista. Käytetty
polttoaine saattaa värjääntyä näistä väriainejäämistä,
vaikka polttoaine olisi jalostamolta
lähtiessään ollut värjäämätöntä dieselöljyä.- keskustella
Asiahan on melkein sama kuin jatkuvasti pyörivä keskustelu Bustereiden ominaisuuksista.
- housut Marjatan
Vai oliko se löpö.
Koska on verokarhu tehnut jotain verollisen mielestä joustavasti?
Kannatte jerrykannuissa ja tynnyreissä löpöä veneisiinne koko kesän. Sehän on sitä viimekesäistä löpöä. Eiks niin. Ja verokarhu hyväksyy sen. Juu juu. - vaate
housut Marjatan kirjoitti:
Vai oliko se löpö.
Koska on verokarhu tehnut jotain verollisen mielestä joustavasti?
Kannatte jerrykannuissa ja tynnyreissä löpöä veneisiinne koko kesän. Sehän on sitä viimekesäistä löpöä. Eiks niin. Ja verokarhu hyväksyy sen. Juu juu.Sanktiot "väärän" polttoaineen käytöstä on tulevaan lakiin todella ehdotettu varsin hintaviksi, ilmiselvästi on haluttu peloite tehdä sen verran rankaksi, että se karsisi lievemmin verotetun polttoaineen käyttöä suunnittelevia jo etukäteen. Ilmeisesti siinä on jo onnistuttu, ainakin jos lueskelee tämän palstan keskusteluja.
Millaista valvonta tulee olemaan, sen aika näyttää. Ainakaan se ei voi käytännössä olla yhtä suoraviivaista, kuin tieliikenteessä, missä varsin yksinkertaisella indikaattoriliuskalla voidaan havaita merkkiaineen olemassaolo polttoainenäytteessä. Merkkiaineella ei muuten ole mitään tekemistä väriaineen kanssa, merkkiainetta tulee veneiden ja myös jakeluasemien säiliöissä olemaan pieniä pitoisuuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun visuaalisesti havaittava väri on polttoaineesta kadonnut.
Tulevina vuosina kannattaa vaikkapa lokikirjaan kaiken varalta kirjata tankkauspaikat ja -määrät, jotta tarvittaessa on helpompi jäljittää dokumenttien perusteella mistä polttoaine on peräisin. Jos ja kun valvontaa tulee, niin kokeet eivät voi olla mitään tieliikenteen kaltaisia kenttäkokeita vaan tarvitaan tarkempaa analyysia eli käytönnössä laboratoriokokeita, joissa saadaan selville merkkiaineen pitoisuudet polttoaineessa.
Henkilökohtaisesti uskon, että seuranta käynnistyy ensin jakeluasematasolta, jossa seurataan merkkiaineen pitoisuuksia ja vasta sen jälkeen mennään veneistä otettaviin näytteisiin (jos mennään käytettävissä olevien resurssien puuitteissa). En jaksa uksoa, että viranomaistenkaan tahtona on lähteä kovin tarkkaan seurantaan toisaalta varsin marginaalisen käytön (venedieseleitä Suomessa n. luokkaa 25000 kpl) ja toisalta siksi, että valtaosa polttoaineesta jaellaan rannoille sijoitetuista jakeluasemista, jonne ei vuodenvaihteen jälkeen käytännössä toimiteta lievemmin verotettua moottoripolttoöljyä. - Lapsa
vaate kirjoitti:
Sanktiot "väärän" polttoaineen käytöstä on tulevaan lakiin todella ehdotettu varsin hintaviksi, ilmiselvästi on haluttu peloite tehdä sen verran rankaksi, että se karsisi lievemmin verotetun polttoaineen käyttöä suunnittelevia jo etukäteen. Ilmeisesti siinä on jo onnistuttu, ainakin jos lueskelee tämän palstan keskusteluja.
Millaista valvonta tulee olemaan, sen aika näyttää. Ainakaan se ei voi käytännössä olla yhtä suoraviivaista, kuin tieliikenteessä, missä varsin yksinkertaisella indikaattoriliuskalla voidaan havaita merkkiaineen olemassaolo polttoainenäytteessä. Merkkiaineella ei muuten ole mitään tekemistä väriaineen kanssa, merkkiainetta tulee veneiden ja myös jakeluasemien säiliöissä olemaan pieniä pitoisuuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun visuaalisesti havaittava väri on polttoaineesta kadonnut.
Tulevina vuosina kannattaa vaikkapa lokikirjaan kaiken varalta kirjata tankkauspaikat ja -määrät, jotta tarvittaessa on helpompi jäljittää dokumenttien perusteella mistä polttoaine on peräisin. Jos ja kun valvontaa tulee, niin kokeet eivät voi olla mitään tieliikenteen kaltaisia kenttäkokeita vaan tarvitaan tarkempaa analyysia eli käytönnössä laboratoriokokeita, joissa saadaan selville merkkiaineen pitoisuudet polttoaineessa.
Henkilökohtaisesti uskon, että seuranta käynnistyy ensin jakeluasematasolta, jossa seurataan merkkiaineen pitoisuuksia ja vasta sen jälkeen mennään veneistä otettaviin näytteisiin (jos mennään käytettävissä olevien resurssien puuitteissa). En jaksa uksoa, että viranomaistenkaan tahtona on lähteä kovin tarkkaan seurantaan toisaalta varsin marginaalisen käytön (venedieseleitä Suomessa n. luokkaa 25000 kpl) ja toisalta siksi, että valtaosa polttoaineesta jaellaan rannoille sijoitetuista jakeluasemista, jonne ei vuodenvaihteen jälkeen käytännössä toimiteta lievemmin verotettua moottoripolttoöljyä.Pitkän aikaa luulen käytännössä tämän siirtymäkauden jatkuvan ja tuskin ainakaan ensi kesänä veneitä tullaan vielä tarkastamaan resurssipulan takiakin. Mua ei ainakaan ole pysäytetty minkään syyn takia vuosikausiin.. Mua ainakin kiinnostaa mitenkähän käypi tankkaus ns. Euro-laadulla Virosta? Olisko jollakin tuosta mitään tietoa tai kommenttia, kun melkoisesti siellä päin kesäisin liikutaan.
Lapsa kirjoitti:
Pitkän aikaa luulen käytännössä tämän siirtymäkauden jatkuvan ja tuskin ainakaan ensi kesänä veneitä tullaan vielä tarkastamaan resurssipulan takiakin. Mua ei ainakaan ole pysäytetty minkään syyn takia vuosikausiin.. Mua ainakin kiinnostaa mitenkähän käypi tankkaus ns. Euro-laadulla Virosta? Olisko jollakin tuosta mitään tietoa tai kommenttia, kun melkoisesti siellä päin kesäisin liikutaan.
myydään dieseliä, niin kuin muuallakin EU:ssa joten sillä ei ole mitään merkitystä Suomen löpön käyttöön.
- Lapsa
jrsj kirjoitti:
myydään dieseliä, niin kuin muuallakin EU:ssa joten sillä ei ole mitään merkitystä Suomen löpön käyttöön.
Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.
- ,,,,.
Lapsa kirjoitti:
Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.
Jokainenhan voi lähettää linkin näistä keskustelusivuista kansanedustajalleen, jotka huomaavat miten tärkeä asia tämä on.
Jos siirtymäkautta jatkettaisiin kuten tehtiin 141 tuen kohdalla?
Tuo löpöllä ajeleminen kuulostaa niin jännittävältä, että taidan vaihtaa dieselmoottorin bensakoneen tilalle... - Löpöä tankkiin
Lapsa kirjoitti:
Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.
tankkiin aivan kuten ennenkin. Lueppa sitä lakitekstiä, perustelut löytyvät sieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567237Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243401Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1551693Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3051631- 841375
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911250
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2481195- 811144