Polttoaineen verotus

mvene

Nyt on valtakunnan päättänyt "venedieselin" verokohtelusta.
www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2007/20070061.pdf sivusta 28 eteenpäin.
Tutustukaa ja olkaa varuillanne kun veneilykausi alkaa!

10

2194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkihan sen jo tietää

      Miten siihen muka voi varautua?

    • Paniikki!

      On se kumma, että tämä paniikin lietsonta palstalla vaan jatkuu, vaikka asiaa on käsitelty jo monta kertaa ja lakiehdotuksessakin s. 17 sanotaan seuraavaa:

      Dieselöljyyn siirtyminen olisi tarkoitus toteuttaa
      joustavasti siten, ettei huoltoaseman
      pitäjien tai veneilijöiden tarvitsisi vaihtaa säiliöissään
      olevia polttoaineita. Jakeluteknisesti
      muutos toteutuu siten, että öljy-yhtiöt toimittavat
      veneasemille ainoastaan dieselöljynä
      verotettua ja värjäämätöntä polttoainetta.
      Käytännössä kuitenkin kestää jonkin aikaa
      ennen kuin kevyen polttoöljyn värjäyksessä
      käytetyt merkki- ja väriaineet häviävät huoltoasemien
      ja veneiden tankeista. Käytetty
      polttoaine saattaa värjääntyä näistä väriainejäämistä,
      vaikka polttoaine olisi jalostamolta
      lähtiessään ollut värjäämätöntä dieselöljyä.

      • keskustella

        Asiahan on melkein sama kuin jatkuvasti pyörivä keskustelu Bustereiden ominaisuuksista.


      • housut Marjatan

        Vai oliko se löpö.
        Koska on verokarhu tehnut jotain verollisen mielestä joustavasti?
        Kannatte jerrykannuissa ja tynnyreissä löpöä veneisiinne koko kesän. Sehän on sitä viimekesäistä löpöä. Eiks niin. Ja verokarhu hyväksyy sen. Juu juu.


      • vaate
        housut Marjatan kirjoitti:

        Vai oliko se löpö.
        Koska on verokarhu tehnut jotain verollisen mielestä joustavasti?
        Kannatte jerrykannuissa ja tynnyreissä löpöä veneisiinne koko kesän. Sehän on sitä viimekesäistä löpöä. Eiks niin. Ja verokarhu hyväksyy sen. Juu juu.

        Sanktiot "väärän" polttoaineen käytöstä on tulevaan lakiin todella ehdotettu varsin hintaviksi, ilmiselvästi on haluttu peloite tehdä sen verran rankaksi, että se karsisi lievemmin verotetun polttoaineen käyttöä suunnittelevia jo etukäteen. Ilmeisesti siinä on jo onnistuttu, ainakin jos lueskelee tämän palstan keskusteluja.

        Millaista valvonta tulee olemaan, sen aika näyttää. Ainakaan se ei voi käytännössä olla yhtä suoraviivaista, kuin tieliikenteessä, missä varsin yksinkertaisella indikaattoriliuskalla voidaan havaita merkkiaineen olemassaolo polttoainenäytteessä. Merkkiaineella ei muuten ole mitään tekemistä väriaineen kanssa, merkkiainetta tulee veneiden ja myös jakeluasemien säiliöissä olemaan pieniä pitoisuuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun visuaalisesti havaittava väri on polttoaineesta kadonnut.

        Tulevina vuosina kannattaa vaikkapa lokikirjaan kaiken varalta kirjata tankkauspaikat ja -määrät, jotta tarvittaessa on helpompi jäljittää dokumenttien perusteella mistä polttoaine on peräisin. Jos ja kun valvontaa tulee, niin kokeet eivät voi olla mitään tieliikenteen kaltaisia kenttäkokeita vaan tarvitaan tarkempaa analyysia eli käytönnössä laboratoriokokeita, joissa saadaan selville merkkiaineen pitoisuudet polttoaineessa.

        Henkilökohtaisesti uskon, että seuranta käynnistyy ensin jakeluasematasolta, jossa seurataan merkkiaineen pitoisuuksia ja vasta sen jälkeen mennään veneistä otettaviin näytteisiin (jos mennään käytettävissä olevien resurssien puuitteissa). En jaksa uksoa, että viranomaistenkaan tahtona on lähteä kovin tarkkaan seurantaan toisaalta varsin marginaalisen käytön (venedieseleitä Suomessa n. luokkaa 25000 kpl) ja toisalta siksi, että valtaosa polttoaineesta jaellaan rannoille sijoitetuista jakeluasemista, jonne ei vuodenvaihteen jälkeen käytännössä toimiteta lievemmin verotettua moottoripolttoöljyä.


      • Lapsa
        vaate kirjoitti:

        Sanktiot "väärän" polttoaineen käytöstä on tulevaan lakiin todella ehdotettu varsin hintaviksi, ilmiselvästi on haluttu peloite tehdä sen verran rankaksi, että se karsisi lievemmin verotetun polttoaineen käyttöä suunnittelevia jo etukäteen. Ilmeisesti siinä on jo onnistuttu, ainakin jos lueskelee tämän palstan keskusteluja.

        Millaista valvonta tulee olemaan, sen aika näyttää. Ainakaan se ei voi käytännössä olla yhtä suoraviivaista, kuin tieliikenteessä, missä varsin yksinkertaisella indikaattoriliuskalla voidaan havaita merkkiaineen olemassaolo polttoainenäytteessä. Merkkiaineella ei muuten ole mitään tekemistä väriaineen kanssa, merkkiainetta tulee veneiden ja myös jakeluasemien säiliöissä olemaan pieniä pitoisuuksia vielä pitkään sen jälkeen, kun visuaalisesti havaittava väri on polttoaineesta kadonnut.

        Tulevina vuosina kannattaa vaikkapa lokikirjaan kaiken varalta kirjata tankkauspaikat ja -määrät, jotta tarvittaessa on helpompi jäljittää dokumenttien perusteella mistä polttoaine on peräisin. Jos ja kun valvontaa tulee, niin kokeet eivät voi olla mitään tieliikenteen kaltaisia kenttäkokeita vaan tarvitaan tarkempaa analyysia eli käytönnössä laboratoriokokeita, joissa saadaan selville merkkiaineen pitoisuudet polttoaineessa.

        Henkilökohtaisesti uskon, että seuranta käynnistyy ensin jakeluasematasolta, jossa seurataan merkkiaineen pitoisuuksia ja vasta sen jälkeen mennään veneistä otettaviin näytteisiin (jos mennään käytettävissä olevien resurssien puuitteissa). En jaksa uksoa, että viranomaistenkaan tahtona on lähteä kovin tarkkaan seurantaan toisaalta varsin marginaalisen käytön (venedieseleitä Suomessa n. luokkaa 25000 kpl) ja toisalta siksi, että valtaosa polttoaineesta jaellaan rannoille sijoitetuista jakeluasemista, jonne ei vuodenvaihteen jälkeen käytännössä toimiteta lievemmin verotettua moottoripolttoöljyä.

        Pitkän aikaa luulen käytännössä tämän siirtymäkauden jatkuvan ja tuskin ainakaan ensi kesänä veneitä tullaan vielä tarkastamaan resurssipulan takiakin. Mua ei ainakaan ole pysäytetty minkään syyn takia vuosikausiin.. Mua ainakin kiinnostaa mitenkähän käypi tankkaus ns. Euro-laadulla Virosta? Olisko jollakin tuosta mitään tietoa tai kommenttia, kun melkoisesti siellä päin kesäisin liikutaan.


      • Lapsa kirjoitti:

        Pitkän aikaa luulen käytännössä tämän siirtymäkauden jatkuvan ja tuskin ainakaan ensi kesänä veneitä tullaan vielä tarkastamaan resurssipulan takiakin. Mua ei ainakaan ole pysäytetty minkään syyn takia vuosikausiin.. Mua ainakin kiinnostaa mitenkähän käypi tankkaus ns. Euro-laadulla Virosta? Olisko jollakin tuosta mitään tietoa tai kommenttia, kun melkoisesti siellä päin kesäisin liikutaan.

        myydään dieseliä, niin kuin muuallakin EU:ssa joten sillä ei ole mitään merkitystä Suomen löpön käyttöön.


      • Lapsa
        jrsj kirjoitti:

        myydään dieseliä, niin kuin muuallakin EU:ssa joten sillä ei ole mitään merkitystä Suomen löpön käyttöön.

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.


      • ,,,,.
        Lapsa kirjoitti:

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.

        Jokainenhan voi lähettää linkin näistä keskustelusivuista kansanedustajalleen, jotka huomaavat miten tärkeä asia tämä on.

        Jos siirtymäkautta jatkettaisiin kuten tehtiin 141 tuen kohdalla?

        Tuo löpöllä ajeleminen kuulostaa niin jännittävältä, että taidan vaihtaa dieselmoottorin bensakoneen tilalle...


      • Löpöä tankkiin
        Lapsa kirjoitti:

        Kyllä sieltä vielä viime kesänä sai ns. euro-laatua (lienee sikäläista matalammin verotettua moottoripolttoöljyä) dieselin lisäksi. Se oli suhteessa suurinpiirtein saman verran halvempaa, kuin suomessakin. Passi piti näytää ostaessa kyllä.

        tankkiin aivan kuten ennenkin. Lueppa sitä lakitekstiä, perustelut löytyvät sieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7237
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3401
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      155
      1693
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      305
      1631
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1250
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      248
      1195
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe