Miten rakastat ITSEÄSI?

teoria ja käytäntö

Kun puhutaan käsityksestä, että ei voi rakastaa toista ennen kuin rakastaa itseään, vasta sitten saa aikaan terveen parisuhteen. Ihan totta mielestäni ja uskon siihen.

Miten käytännössä osoitat rakkautta itseäsi kohtaan? Mitkä ovat merkkejä ja tekoja, että rakastat ja arvostat itseäsi?

Kertokaa käytännön esimerkkejä! :)

14

779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin:

Yritän kohdella itseäni hyvin. Vaadin myös muita ihmisiä kohtelemaan minua asiallisesti ja hyvin.

Arvostan omaa elämääni ja aikaan saannoksiani. vaikkei ne nyt niin suuria olisikaan...

Pidän ulkonäköni siistinä.

Pidän huolta vartalostani ja linjoistani.

Annan lepoa itselleni, en vaadi iteltäni liikaa suorituksia tai vastaavia.

• Juicen ohje

...Kun silloin tällöin itses kanssa pärjäät.
      se on samantekevää niin samantekevää
      puuristiä kummempaa ei susta jälkeen jää

• Psykopatologia

.
        Terve narsismi, itsensä rakastaminen, ei oikeastaan ilmene spesifeinä tekoina yms. vaan on enemmän vain sisäinen tunne omasta "täyteläisyydestä". Jotkut teot, esim. "ostanpa itselleni tuota ja tuota", voivakin kernaammin kuvastaa narsistista heikkoutta.

Luultavasti slogan, että pystyäkseen rakastamaan muita täytyy rakastaa (ensin) itseään, on yksinkertaistus.
        .

• Psykopatologia kirjoitti:

.
        Terve narsismi, itsensä rakastaminen, ei oikeastaan ilmene spesifeinä tekoina yms. vaan on enemmän vain sisäinen tunne omasta "täyteläisyydestä". Jotkut teot, esim. "ostanpa itselleni tuota ja tuota", voivakin kernaammin kuvastaa narsistista heikkoutta.

Luultavasti slogan, että pystyäkseen rakastamaan muita täytyy rakastaa (ensin) itseään, on yksinkertaistus.
        .

Newtonin laki: "kun kappale vaikuttaa toiseen kapaleeseen tietyllä voimalla, niin jälkimäinen vaikuttaa edelliseen yhtä suurella mutta vastakaisuuntaisella voimalla" pätee myös henkisellä alueella. Jos haluat rakkautta, niin anna sitä. Rakkaus on antamista ja saamista. Se suuntautuu ihmisestä ulospäin.

• Psykopatologia
        Lette kirjoitti:

Newtonin laki: "kun kappale vaikuttaa toiseen kapaleeseen tietyllä voimalla, niin jälkimäinen vaikuttaa edelliseen yhtä suurella mutta vastakaisuuntaisella voimalla" pätee myös henkisellä alueella. Jos haluat rakkautta, niin anna sitä. Rakkaus on antamista ja saamista. Se suuntautuu ihmisestä ulospäin.

.
        "Newtonin laki"

Newtonin mekaniikka ei sovi psyykeen, koska psyykkiset tapahtumat eivät ole samalla tavalla "kausaalisia". Sama stimulus voi "vaikuttaa" kahteen eri ihmiseen täysin eri lailla. So. täytyy lähteä liikkeelle yksilön kokemasta, ei ärsykkeestä (kuten behaviorismissa).
        .

.
        "Newtonin laki"

Newtonin mekaniikka ei sovi psyykeen, koska psyykkiset tapahtumat eivät ole samalla tavalla "kausaalisia". Sama stimulus voi "vaikuttaa" kahteen eri ihmiseen täysin eri lailla. So. täytyy lähteä liikkeelle yksilön kokemasta, ei ärsykkeestä (kuten behaviorismissa).
        .

Tietenkin kaksi ihmistä reagoi eri tavalla heihin kohdistettuun rakkauteen. Se vei kuitenkaan mitätöi rakkauden todellista voimaa.
        Aito rakkaus sisältää aina tietoisuutta, joka vaikuttaa ihmisessä.

Ilmeisesti minulla on laajempi todellisuuskäsitys, kuin mitä esim. psykologia hyväksyy. Esim Karman laki (syyn ja seurauksen laki) on minulle selviö. Vastaus voi tulla vasta seuraavassa elämässä. Newtonin laissa ja Karman laissa ja vallitsee sama lainalaisuus, koska ne kuuluvat samaan todellisuuteen. Karman laki on siis myös luonnon laki

• Aliel

Rakkaus on antamista ja saamista. Mitä enemmän annat rakkautta enemmän myös saat sitä . Joa haluat rakkautta, anna sitä.

• Psykopatologia

.
        Jos rakastaa esim. purjevenettä; purjevene ei anna vastarakkautta.
        .

.
        .

Rakkaus ei tule veneen materiasta. Veneen arvo vesillä liikkumisesa. Esim. ystäväni 10 vuotiaalle pojalle moottorivene oli oli "henki ja elämä". Peheen isä kuoli, mutta pojan takia venettä ei myyty. Olin kerran ystäväni ja pojan kanssa ajelulla. Oli kaunis kesäpäivä, ajoimme lähellä kaislikkoa, jolloin näkyi kaloja ja sorsia. Poika oli oli innoissaan ja onnellinen.

Eikö onnellisuus kuulu rakkauteen?

Vastauksesi ovat niukkoja, lähes tylyjä. Tuntuu kuin kylmä viima koskettaisi, kun lukee niitä.
        Etkö voisi käyttää rikkampaa ilmaisua.

• Psykopatologia
        Lette kirjoitti:

Rakkaus ei tule veneen materiasta. Veneen arvo vesillä liikkumisesa. Esim. ystäväni 10 vuotiaalle pojalle moottorivene oli oli "henki ja elämä". Peheen isä kuoli, mutta pojan takia venettä ei myyty. Olin kerran ystäväni ja pojan kanssa ajelulla. Oli kaunis kesäpäivä, ajoimme lähellä kaislikkoa, jolloin näkyi kaloja ja sorsia. Poika oli oli innoissaan ja onnellinen.

Eikö onnellisuus kuulu rakkauteen?

Vastauksesi ovat niukkoja, lähes tylyjä. Tuntuu kuin kylmä viima koskettaisi, kun lukee niitä.
        Etkö voisi käyttää rikkampaa ilmaisua.

-
        "Tuntuu kuin kylmä viima koskettaisi, kun lukee niitä."

Mutta jos joku toinen kokeekin kuuman tuulahduksen.

Itse olet vähän tyhmä.
        -

-
        "Tuntuu kuin kylmä viima koskettaisi, kun lukee niitä."

Mutta jos joku toinen kokeekin kuuman tuulahduksen.

Itse olet vähän tyhmä.
        -

Taisin sanoa loukkaavasti. Anteeksi.

• kyllä vain
        Psykopatologia kirjoitti:

.
        .

Esim. purjeveneellä liikkuessa voit kokea rakkaudellisia tunteita, suurta onnellisuutta ja vapauden tunnetta.. itse olen juuri tätä kokenut ja aikas moni asia jää sen rinnalla kakkoseksi..

Itse purjevene ei anna vastarakkautta mutta sen tarjoamat mahdollisuudet, siis ihmisten ja luonnon järjestämät mahdollisuudet saavat tuntemaan rakkautta koko maailmaa ja itseään kohtaan. Ainakin tietynlaisissa ihmisissä.

Mutta mitä on itsensä rakastaminen käytännön tasolla???

• ritalin
        kyllä vain kirjoitti:

Esim. purjeveneellä liikkuessa voit kokea rakkaudellisia tunteita, suurta onnellisuutta ja vapauden tunnetta.. itse olen juuri tätä kokenut ja aikas moni asia jää sen rinnalla kakkoseksi..

Itse purjevene ei anna vastarakkautta mutta sen tarjoamat mahdollisuudet, siis ihmisten ja luonnon järjestämät mahdollisuudet saavat tuntemaan rakkautta koko maailmaa ja itseään kohtaan. Ainakin tietynlaisissa ihmisissä.

Mutta mitä on itsensä rakastaminen käytännön tasolla???

Vene-esimerkin tarkoitus näköjään nyt ymmärrettiin väärin, eli siis sen merkitys oli osoittaa sitä, että aina rakkauden antaminen ei tuo vastarakkautta, kuten veneen rakastaminen.

Jos sitten ajatellaan, että esimerkki viittaa lievästi narsistin rakastamiseen, niin tosiaankaan narsistilta ei saa vastarakkautta, vaikka sille kuinka rakkautta osoittaisi.
        Nimim. "kyllä vain" on kuitenkin oikeassa siinä, että narsistia rakastamalla tätä voi käyttää, kuten venettä ja narsistilla pääsee erilaisiin seikkailuihin, mutta täytyy ymmärää, mitä tapahtuu mistäkin napista, ja tajuta, ettei vastarakkautta voi saada.

Tuossa Pertti totesi, ettei Newtonin lakia voi soveltaa sellaisenaan psykologiaan.
        Tosin hän kirjoitti juuri päinvastaisen esimerkin, jolla osoitti, että lakia voi kuitenkin soveltaa psykologiaan.
        Eli Newtonin laki psykologiassa on sadismin ja masokismin laki.

Mitä enemmän masokisti osoittaa sadistille rakkautta, sitä enemmän sadisti ottaa masokistilta rakkautta.
        Täytyy tajuta, että kyse oli vastakkaisesta voimasta ja rakkauden antaminenhan on samansuuntaista voimaa.
        Masokistit ovat tuottavat rakkautta ja libidoa ja sadistit imevät niitä.

• Kyllä vain
        ritalin kirjoitti:

Vene-esimerkin tarkoitus näköjään nyt ymmärrettiin väärin, eli siis sen merkitys oli osoittaa sitä, että aina rakkauden antaminen ei tuo vastarakkautta, kuten veneen rakastaminen.

Jos sitten ajatellaan, että esimerkki viittaa lievästi narsistin rakastamiseen, niin tosiaankaan narsistilta ei saa vastarakkautta, vaikka sille kuinka rakkautta osoittaisi.
        Nimim. "kyllä vain" on kuitenkin oikeassa siinä, että narsistia rakastamalla tätä voi käyttää, kuten venettä ja narsistilla pääsee erilaisiin seikkailuihin, mutta täytyy ymmärää, mitä tapahtuu mistäkin napista, ja tajuta, ettei vastarakkautta voi saada.

Tuossa Pertti totesi, ettei Newtonin lakia voi soveltaa sellaisenaan psykologiaan.
        Tosin hän kirjoitti juuri päinvastaisen esimerkin, jolla osoitti, että lakia voi kuitenkin soveltaa psykologiaan.
        Eli Newtonin laki psykologiassa on sadismin ja masokismin laki.

Mitä enemmän masokisti osoittaa sadistille rakkautta, sitä enemmän sadisti ottaa masokistilta rakkautta.
        Täytyy tajuta, että kyse oli vastakkaisesta voimasta ja rakkauden antaminenhan on samansuuntaista voimaa.
        Masokistit ovat tuottavat rakkautta ja libidoa ja sadistit imevät niitä.

Juu, kyllä vain karuin tosi asia minkä täs vasta tajusin et vaikka olisit kuinka kiva ja rakastava toista kohtaan et välttämättä saa samaa takaisin, et edes lähelle sitä mitä itse tarjosit... Kaikki ei kulje samoilla linjoilla.

En liittänyt ajatuksissa vertauskuvaa ihmisiin, tätä purjeveneen rakastamista. Narsisti(itserakas/omahyväinen), masokisti(läheisriippuvainen), sadisti (....?) kaikki tunnevammaisia ihmisiä, eivät ole sinut itsensä kanssa ja ei puhuta silloin terveestä rakastamisesta ja suhteesta kahden ihmisen välillä, vaikka sitä moni harhautuu luulemaan todelliseksi rakkaudeksi kun sattuu yhteen vaikkapa narsisti ja masokisti...
        Eikä he koskaan edes havahdu tajuamaan miten sairasta oravanpyörää yhdessä käyvät...
        Not my problem vaikka tuntuukin asiat kiinnostavan, same same but different.. ;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4259
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      852
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      837
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      773
    Aihe