Kiukaan

asennus

Olen asentamassa puukiuasta teräsveneeseen. Kuinka suuret suojaetäisyydet pitäisi olla seiniin? Mitä materiaalia olette käyttäneet kiukaan takana seinässä? Veneen rungon muodon takia kiukaan takakulma jää vain muutaman sentin päähän veneen pohjasta (vesilinjan alapuolella). Vaikka muualla etäisyyttä jäisi noin 15cm. Kärsiikö maalit tästä pahasti ja aiheuttaako kuuma kiuas yleensäkin runkoon ruostumista?

8

2801

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjhlkjhk
    • Saku meni saunaan....

Eikös se puukiuas pala heti ensi lämmittämisellä poroksi ja saunasta tulee savusauna.
      No vitsailu sikseen. Veneen seinät ovat yleensä pelkkää peltiä ja mahdollista pintamateriaalia. Näin ollen seinän kuumeneminen on huomioitava tarkemmin kuin tavallisessa saunassa jottei seinä kuumene ja sytytä sitä viereistä hyttiä tuleen. Tai jos ei tuleenkaan niin ainakin se seinä saattaa tulla vaarallisen kuumaksi.
      Makoisia saunahetkiä.

Saku meni saunaan,
      pani laukun naulaan.
      Saku tuli saunasta,
      otti naukun laukusta.

• Lämmön eritykseen voisit käyttää (Partekin mikä lie nimi nykyisin?) kaakeliluja levyä joka kestää lämpöä aika paljon? ja samoin kosteutta ei ime eikä kosteus haittaa mitään.

Peltilevyinä suojaukseen paras lienee "peilinkirkas" alumiinilevy, koska se heijastaa hyvin suuren osan lämpösäteilystä takaisin.
      (käytetään mm. loisteputkivalaisimissa)

Jos käytät näitä molempia levyjä sellaisella ilmaraolla jonka pystyt järjestämään ja niin että tuo kirkas peililevy on lähempänä sitä kuumaa kohdetta niin pääset aika pienillä etäisyyksillä.

Miten olisi lisänä joku pieni sähköpuhallin puhaltamaan jäähdytys ilmaa kuumimpiin kohteisiin? esim. joku tietokoneen puhallin? niin sillonkin saisit suojattavan paikan pysymään kylmempänä.

Kyllähän se kuuma kohde yleensä tavalliset maalit polttaa, riippuen maalista?

Itse olen käyttänyt kuuman kuivan turbon suojana juuri em. alumiinilevyä ja sitten betonimaalilla maalattua kaakelilujalevyä ja etäisyyttä on turbosta tämän kaakelilevyn ulkopintaan n.2..3 cm
      ja levy on silloin muutaman tunnin ajon jälkeen ehkä alle 100 astetta koska ei siinä vesi sihise eikä ole tuo betonimaali palanut.

• vaikuttaa

tosihyvältä ja helpolta asentaa. Tulisi muuten komean näköinen kun vetäisi vielä kaakelilaatat pintaan. Mitenköhän laastit kestää kuumuutta?

• puhaltaja

Tuo puhallissysteemi olis ehkä hyväkin ratkaisu sillä se kierrättäisi ilmaa saunassa ja tasaisi löylyn lämpötilaeroja katon ja lattian suhteen. Ongelmana on puhaltimien huono lämmönsieto sekä kosteudenkesto.
        Tietysti jos puhaltaisi putkella ulkoilmaa joka jäähdyttäisi paremmin saisi myös kaivattua korvausilmaa ja sen mukana happea saunaan.

Kokeilin kerran mökillä 50mm Uponor-putkesta tehtyä lämönsiirtoputkea jossa oli pieni puhallin. Tarkoituksena oli puhaltaa katonrajaan parvelle kerääntynyttä liian lämmintä ilmaa alas lattialle. Hurina häiritsi yöllä ja putki oli liian pientä joten homma jäi protoasteelle. Isompi puhallin olisi ollut hiljaisempikin ja torven olis voinut tehdä laudasta. Homma on kuitenkin kehitteillä ja tuo kokeiluhan oli vasta kokeilu.

• epoksijauretaani

Sen verran kannattaa huomioida että minun tietojen mukaan kaikki epoksi- ja uretaanimaalit alkavat pehmetä noin 65 Celsius-asteen lämpötilassa.

• Toimiva on

Laita tulilevy kiukaan alle ja seiniin (ei pala eikä kuumene).Ilmarako ja saunasatu eriste seinään tulilevyn taakse myös panelin(toimii).

• venemies2

venekiuas
        Kiuas kannattaa valmistaa/teettää rst-putkesta, väliin palovilla paroc 100, päälle rst-vaippa n. 1mm levystä, näin kiuas ei lämpene pinnasta.
        Sama temppu myös piipulle, johon löytyy valmis kourueriste.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4259
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2135
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1213
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      70
      1086
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      908
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      113
      852
    7. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      73
      837
    8. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      816
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      245
      779
    10. Mies, mikä on kauneinta, mitä kaivattusi

...on sulle sanonut? Kuhan kysyn ♥️
      Ikävä
      37
      773
    Aihe