Elämä pelottaa ja joulu tuleva tietysti.
Mieheni on pikkuhiljaa valunut "normaali j" juojasta alkoholistiksi. Joka ilta pitää juoda pullo viiniä, viikonloppuna 6-8 pulloa ja"pari kaljaa" . Mieheni käy töissä mutta on väsynyt aina. Ei ihme. Vaativa työ. Nykyään tekee välttämättömän, aikaisemmin työnarkomaniaa havaittavissa. Mies on tiiviissä terapiassa ollut jo vuosia mutta juominen vain pahentunut. Takana rankka lapsuus. Hän on miellyttävä ja huomaavainen ja kiltti minulle. Ei agressioita.Ilman alkoholia hän on kireä ja hermostunut. Minulla helpompaa kun hän on kännissä. MUTTA sitten se seksi kun ei maistu minulle kun mies haisee niin pahalle. Hän on kyllä vaatteistaan ja itsestään huoltapitävä siisti mies.
Avioliittoa on takana yli 30 vuotta ja lapset jo lähteneet kotoa. Kun oli lapset kotona alkoholin käyttö oli kohtuullista.
Eroanko vai uskonko jatkuvasti paremman huomisen tulevan?
haluaisin turvallisen vanhuuden. Miten voi suostua tällaiseen? Pidän kuitenkin miehestäni ja meillä on ollut paljon hyvää ja suuri rakkaus alussa.
Onko muilla samoja ongelmia? AA.han on turha minua kehotta . Olen kaksi kertaa soittanut sinne ja siellä oli niin yksinkertainesesti ajatteleva ihminen puhelimessa, että voi sentään. Olen kuitenkin itse korkeastikoulutettu nainen ja haluaisin älyllistä ajatusten vaihtoa.
Nyt ahistaa kun ajattelen vapaata joululomaa. MINKÄ puoleen käännyn? Löytyykö palstalta kohtalotovereita, miehiä?naisia?
Löytyykö vertaistukea?
11
677
Vastaukset
- hildurvonhopsis
Kerroit olevasi korkeasti koulutettu, joten osaat varmasti itsekin etsiä tietoa. Minulla ei ole alkoholistimiestä, mutta tiedän asiasta. Tein yhden tutkimuksenkin asiasta (hieman laajemmin). Ymmärrän hätäsi.
Voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi perheneuvolaan ja päästä ryhmiin. Entisellä nimellä "kasvatusneuvola" ja nykyisin perheneuvola.
AA:ssa toimii myös alkoholistien puolioille ja alkoholistin aikuisille lapsille ja teini-iässä oleville lapsille omia ryhmiä. Vapaaehtoiset voivat olla päivystämässä ja kaikilla ei ole tietoa ja siksi niistä ei kerrottu sinulle. Soitappa uudelleen sinne ja kysy ryhmää. Jokaisella paikkakunalla on ryhmiä. Ei sinun tarvitse olla yksin.
Jos et halua menna AA ryhmiin, voit ottaa yhteyttä oman seurakuntasi diakoniatyöhön tai pappiin. Heillä on koulutus ihmisen kuuntelemiseen ja ihmisen tukemiseen ja voihan seurakunnillakin toimia monenlaisia keskusteluryhmiä, johin on avoin pääsy. Monissa kodeissa toimii myös keskustelu- ja rukouspiirejä. Kysy diakonia toimistosta.
Eropäätöksen teet ihan sinä itse. Miehesi pitäsi päästä hoitoon masennuksensa vuoksi. Paikkakunnallasi toimii varmaan (tai lähikunnassa tai lähikaupungissa) myös katkaisuhoito. Voit ottaa yhteyttä tervyskeskukseen. Pyydä miestäsi mukaan.
♥ Voimia sinulle ♥ - koulutus auta
En ole korkeasti koulutettu,ja en ymmärrä mitä eroa siinä koulutuksessa on,kun mies juo!!!!Sinulle kuitenkin sanoisin,harvoin se mies raittiiksi tulee,vanhuutesi on juuri sitä mitä nytkin,sillä erotuksella että miehelläsi on aikaa eläkkeellä juoda enempi kuin nyt.Minä lähdin sellaisesta suhteesta pois,nyt kyseinen mies juo vain,kun työelämässä ei ole,hän oli se korkeasti koulutettu.Hyvää jatkoa elämääsi, mieti tarkasti millaisen elämän haluat,siinä se vastaus piilee.
- holistin vaimo
...koulutus auta. Sitä tässä juuri mietin, olenko näin tyhmä,miten minä ole tähän joutunut? Mutta kun tauti tulee hiipuen, ei sitä heti havahdu huomaamaan, että toisesta on tullut juoppo.
- oli keskustellut
holistin vaimo kirjoitti:
...koulutus auta. Sitä tässä juuri mietin, olenko näin tyhmä,miten minä ole tähän joutunut? Mutta kun tauti tulee hiipuen, ei sitä heti havahdu huomaamaan, että toisesta on tullut juoppo.
lyhytsanaisen ihmisen kanssa, eikä ollut saanut tasoistaan vastakaikua,siis häntä ei ymmärretty AA-ssa.
- ymmärryksen täältä
http://www.al-anon.fi/El-Anonin suomenkieliset liittymisohjeet2.pdf
Kiitollisena muistan muita sinne kirjoittaneita, he saivat silmäni aukeamaan ja löytämään itse uuden terveen ja onnellisen elämän. - tanssiva_tamma
yhden ihmisen vuoksiko hylkäsit tuhansia ja taas tuhansia ihmisä auttaneen AA-liikkeen? Kuule, on siellä muitakin korkeestikoulutettuja :). Itseasiassa se on hyvin joustava ja suvaitsevainen systeemi, kaikille avoin.
- Holistin entinen vaimo
Hei holistin vaimo,
tunnetilasi on minulle hyvin tuttu. Oman avioliittoni kehityskaari oli lähes samanlainen. Nyt se on kuitenkin päättynyt...ja valitettavasti eroon. Oli todella tuskallista seurata rakkaan ihmisen hiipumista juhlajuojasta viikonloppujuojaksi ja sitä kautta jokapäiväjuopoksi...ja mitään ei voinut tehdä. Ei auttanut tukeminen, ei kannustus, ei mikään. Omat tunteetkin menivät sekaisin...rakastaa, välittää, huolehtia, holhota, hoitaa...en tiennyt enää itsekään, mitä tein siinä liitossa.
En tiedä, missä vaiheessa olette, mutta jos vielä pystyt nukkumaan omassa sängyssäsi kokonaisia öitä ja nauttimaan olostasi kotona, ei tilanteenne vielä ole aivan toivoton. Jos vielä pystytte seurustelemaan ystävien ja tuttavien kanssa, on teillä ehkä mahdollisuuksia. Mutta jos ette, riippuu varmaan sinusta itsestäsi, kuinka kauan pystyt tilannetta sietämään. Yksinäisenä humalassa olevan miehen kanssa kotona tekee elämästä pitkässä juoksussa aika tukalan. Sen varmaan tiedät, että muita et pysty muuttamaan kuin itseäsi.
Kun havahduin tuohon muuttumattomuuden tosiasiaan, toivoin ulkopuolistakin ratkaisua...toivoin, että mieheni tulisi uskoon tai sairastuisi niin, että ei enää voisi juoda...mutta sellaista päivää ei valitettavasti koskaan tullut. Lehdistä saa joskus lukea ihmeparantumisia ja "tuhkimotarinoita", mutta kyllä ne ovat harvinaisia. Enemmänkin todennäköistä on, että sairastut itse huolen, surun ja yksinäisyyden kautta masennukseen. Silloin teitä on kaksi sairasta samassa talossa. Kokemuksesta tiedän, että masennukseen sairastumista ei voi estää korkea koulutus, ei hyvä taloudellinen toimeentulo, ei sukulaisten apu tai rakkaiden lasten olemassaolo.
Nyt, puoli vuotta erossa olleena, tiedän tämänkin olevan raskasta. Huoli miehestä on olemassa, tapaamiset ovat raskaita syyttelytilaisuuksia, aikuisten lasten hapuilua isän ja äidin välillä on vaikea seurata, yksinäisyys vaivaa. Mutta hyvin nukutut yöt, riidattomat illat ja viikonloput, muutaman uskollisen ystävän olemassaolo ja vierailut auttavat päivä kerrallaan eteenpäin.
En kannusta sinua eroamaan, mutta kannustan sinua katsomaan eteenpäin ja arvioimaan omat voimasi.
terveisin Alkoholistin entinen vaimo- holistin vaimo
kannustavasta viestistä. Ihan helpottaa.
Pelkään tuon olotilan olevan joskus tulevaisuudessa edessäni. Miten tällaisen tapahtuman voisi estää... toivon sinulle voimia ja sydämen viisautta elämäsi valinnoissa. Voimia sinä tuntematon ystäväni
- tänään***
Mieti tarkkaan millaisen tulevaisuuden haluat. Vierailin 73-vuotiaan hyvin sairaan ja maahanlyödyn naisen luona. Hän hakee avioeroa vasta nyt kun terveys on mennyt. Mies on pettänyt häntä 31-vuotta. Viinakin on aina maistunut ja maistuu vieläkin.
- yksi monista
Kyllä ongelmat ei lopu vaikka miehehesi alkoholin käytön lopettaisikin kokemuksesta voin kertoa alkoholisti on alkoholisti loppu elämänsä ilman alkoholiakin.Alkoholistin kanssa eläminen on tosi kuluttavaa ,alkoholisti syyllistää ja purkaa omaa pahaaoloaan lähimmäiseen ihmiseen .Olen itse siinä tilanteessa ja miettinyt kovin kannattaako jatkaa yhteistä elämää alkoholistin kanssa vaikka hän ei enään alkoholia käytäkkään ollut raittiina 15,vuotta aa-avulla.Tällä kokemuksella jos tapaisin nykyisen miehen ja hän kertoisi olevansa raitis -alkoholisti en voisi ajatellakkaan elämää hänen kanssaan.Alkoholistilla on täysi työ pitää itsensä kuivilla joten hän toimii aina hyvin itsekääsi .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363647- 122376
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371955Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141909Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211721Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681537Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301483- 1241448
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246