Lasten kastaminen

En tiedä mitä mieltä muut asiasta ovat, mutta mielestäni lasten kastaminen mihin tahansa uskontoon on lähinnä itsekästä. Miksi ihmisen uskonto päätetään ennenkuin asiasta on ihmiseltä edes kysytty? Eikö paras olisi antaa lapsen päättää tuostakin asiastaan sitten kun omaa asiaan jonkun mielipiteen? Paras tietenkin olisi mikäli uskontoon saisi liittyä vasta täysi-ikäisenä.

48

1497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asioita tunteva

Esimerkiksi Vapaakirkolla on hyvä käytäntö. Vauvoja ei kasteta. Ihminen kastetaan vasta sitten, kun hän itse ilmoittaa, että uskoo ja on valmis kasteeseen. Luterilaisessa kirkossa vauva kastetaan, eikä vauvalta edellytetä omakohtaista henkilökohtaisesti tunnustettua uskoa. Kannatan ehdottomasti sitä, ettei ketään kasteta uskontoon ilman ihmisen omaa suostumusta.

• kirkossa

Antivapaassa kirkossa ei kysyllä tahdotko palvella saatanaa jumalana vai et vaan pakkokastetaan ennenkuin lapsen sielu herää Jumalan ja Jeesuksen tietouteen.

• Eija_Moilanen
      • >>Toisaalta ylläpito on laittanut ihan oman palstan näille kaste asioille.

Totta. Tämä lapsikaste asia voidaan kuitenkin tulkita olevan kytköksissä käsitteeseen "eroa kirkosta".

• mukaan..

on vaara, että lapsi joutuu helvettiin, jos hän kuolee kastamattomana. Jäänteenä tästä on vastasyntyneiden hätäkaste, jos vauva on hengenvaarassa.
      Lapsen kastamatttomuus voi aiheuttaa suurta ahdistusta tosiluterilaisille vanhemmille.

• ei kuulu tälle palstalle

Oikeastaan perisyntiopilla, aneilla, kasteella, tai muillakaan rituaaleilla ei ole mitään tekemistä kirkosta eroamisen kanssa, joka on maallinen toimenpide.

• kyllä,
        ei kuulu tälle palstalle kirjoitti:

Oikeastaan perisyntiopilla, aneilla, kasteella, tai muillakaan rituaaleilla ei ole mitään tekemistä kirkosta eroamisen kanssa, joka on maallinen toimenpide.

koska perisyntioppi on yksi syy siihen, miksi lapset on ollut tapana liittää kirkkoon jo vauvoina, ja se puolestaan vaikuttaa kirkosta eroamiseen.

Ilman tuollaista oppia menisi helpommin läpi, että kirkkoon liitytään vasta varttuneena oman harkinnan tuloksena. Silloin kirkko olisi uskovien yhteisö, eikä suurelta osin siihen vauvoina ilman omaa tahdonilmaisua liitettyjen yhteisö.

• lusi toterilainen

>>>Lapsen kastamatttomuus voi aiheuttaa suurta ahdistusta tosiluterilaisille vanhemmille.

• Atte Ateisti

Samoin perustellaan afrikkalaisissa muslimimaissa "faraonista leikkausta" eli tyttöjen sukupuolielinten silpomista.

Oikeasti käytäntö ei edes perustu Koraaniin eikä islamiin.

Sen jatkamista perustellaan sillä että "kun on ennenkin aina tehty". Perinnettä kantavat suvun vanhat naiset.

• jäljillä...

Muhamed suositteli ympärileikkausta mutta ei sitä missään ihan pakolliseksi säädetty. Siitä tuli perinne valitettavasti.

• Nasse.

Lasten oikeuksista on erikseen
      säädetty Lapsen oikeuksia koskevassa
      yleissopimuksessa (New York 1989, voi-
      massa Suomessa 20.8.1991 alkaen)
      mm. näin: ”Sopimusvaltiot kunnioitta-
      vat lapsen oikeutta ajatuksen-, oman-
      tunnon- ja uskonnonvapauteen.”

YK:n vuonna 1966 julistama Kansalaisoike-
      uksia ja poliittisia oikeuksia koskeva
      kansainvälinen yleissopimus sanoo
      näin:
      1. Jokaisella on oikeus ajatuksen,
      omantunnon ja uskonnon vapauteen.
      Tämä oikeus sisältää vapauden tunnus-
      taa omavalintaista uskontoa tai uskoa
      taikka omaksua se sekä vapauden joko
      yksinään tai yhdessä muiden kanssa
      julkisesti tai yksityisesti harjoittaa uskon-
      toaan tai uskoaan jumalanpalveluksis-
      sa, uskonnollisissa menoissa, hartau-
      denharjoituksissa ja opetuksessa.

2. Ketään ei saa saattaa sellaiselle
      pakotukselle alttiiksi, joka rajoittaa hä-
      nen vapauttaan tunnustaa tai valita
      oman valintansa mukainen uskonto tai
      usko.

Miten em. seikat toteutvat lapsikasteessa? Aivan oikein, eivät mitenkään, jos asiaa ajattelee viattoman lapsen kannalat.

• mitä väliä??

Mitä väliä sillä on jos vauva kastetaan? Vesipesu ei ole pahasta, käyhän vauva suihkun alla monta kertaa päivässä, kun pitää kakkoja pestä pois. Jos ateisti ei usko, että kasteess mitään tapahtuu, silloin se on vain vedellä valelua josta ei ainakaan mitään haittaa vauvalle ole. Mutta jos ateisti uskookin, että kasteessa tapahtuu jotain hengellistä, silloin tietysti ateistin pitääkin vastustaa kastamista. Mutta jos ateistille kyse on vain vedellä valelusta, silloin se on sama asia kuin vauva kävisi pesulla ja saisi vettä päällensä.

• Nasse.
        mitä väliä?? kirjoitti:

Mitä väliä sillä on jos vauva kastetaan? Vesipesu ei ole pahasta, käyhän vauva suihkun alla monta kertaa päivässä, kun pitää kakkoja pestä pois. Jos ateisti ei usko, että kasteess mitään tapahtuu, silloin se on vain vedellä valelua josta ei ainakaan mitään haittaa vauvalle ole. Mutta jos ateisti uskookin, että kasteessa tapahtuu jotain hengellistä, silloin tietysti ateistin pitääkin vastustaa kastamista. Mutta jos ateistille kyse on vain vedellä valelusta, silloin se on sama asia kuin vauva kävisi pesulla ja saisi vettä päällensä.

"Jos ateisti ei usko, että kasteess mitään tapahtuu, silloin se on vain vedellä valelua josta ei ainakaan mitään haittaa vauvalle ole."

Yhteiskuntamme hassut lainsäädännöt ja se seikka että kirkkoa ei ole erotettu valtiosta, johtaa tilanteeseen jossa kastetulle lapselle (=lahkon jäsenelle) saa kouluissa, päiväkodeissa ja lastentarhoissa kertoa satua vetten päällä kävelevästä miehestä ja taivaista yms. totena.

• >>Miten em. seikat toteutvat lapsikasteessa? Aivan oikein, eivät mitenkään, jos asiaa ajattelee viattoman lapsen kannalat.

Nii-in. Lakialoite asiaa vastaan ei olisi ihmisoikeuksia ajatellen pahitteeksi. No, toiveajattelua varmasti.

• angry ippo

joku kastaa joku ei. mitä se kenellekään kuuluu.
      Vai pitäiskö olla joku vitun komitea määräämässä mitä kukin saa tehdä.
      Ongelma uskonnonvapauden kannalta on nykyään juuri se, että viranomaiset puuttuvat kansalaisten uskonnonharjoitukseen evlut ja ort kirkkojen erityisaseman kautta.
      Oletko siis sitä mieltä että tällainen puuttuminen on hyvä asia ja huonoa on vain se että erityisasema on annettu väärälle taholle.

• >>vanhempien asia joku kastaa joku ei. mitä se kenellekään kuuluu.

Minusta se on lapsen asia, ei vanhempien.

>>Vai pitäiskö olla joku vitun komitea määräämässä mitä kukin saa tehdä.

Ei toki, tehköön kukin mitä tykkää. Pistetään poliisi ja käräjät lomille, mitäs niillä tekee.

>>Ongelma uskonnonvapauden kannalta on nykyään juuri se, että viranomaiset puuttuvat kansalaisten uskonnonharjoitukseen evlut ja ort kirkkojen erityisaseman kautta.

Kuinka niin?

>>Oletko siis sitä mieltä että tällainen puuttuminen on hyvä asia ja huonoa on vain se että erityisasema on annettu väärälle taholle.

Kerroin vain mielipiteeni siitä, että on kyseenalaista päättää mitä uskontoa lapsi tulee edustamaan - jos mitään, kysymättä lapselta.

• angry ippo
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>vanhempien asia joku kastaa joku ei. mitä se kenellekään kuuluu.

Minusta se on lapsen asia, ei vanhempien.

>>Vai pitäiskö olla joku vitun komitea määräämässä mitä kukin saa tehdä.

Ei toki, tehköön kukin mitä tykkää. Pistetään poliisi ja käräjät lomille, mitäs niillä tekee.

>>Ongelma uskonnonvapauden kannalta on nykyään juuri se, että viranomaiset puuttuvat kansalaisten uskonnonharjoitukseen evlut ja ort kirkkojen erityisaseman kautta.

Kuinka niin?

>>Oletko siis sitä mieltä että tällainen puuttuminen on hyvä asia ja huonoa on vain se että erityisasema on annettu väärälle taholle.

Kerroin vain mielipiteeni siitä, että on kyseenalaista päättää mitä uskontoa lapsi tulee edustamaan - jos mitään, kysymättä lapselta.

>>>>vanhempien asia joku kastaa joku ei. mitä se kenellekään kuuluu.

>>Minusta se on lapsen asia, ei vanhempien.

No mites käytännössä asia hoidetaan?Miten esim. 2kk vanhan lapsen mielipide otetaan selville, miten saadaan selville mihin uskontokuntaan lapsi haluaa kuulua? Entäs jos lapsi haluaa aikuisena kuulua hellareihin, mutta hänet onkin liitetty väestörekisteriin, voi lapsi haastaa käräjille ja kenet?

Eikö ole vanhempien asia hoitaa lapsen asioita.

Tosin olen sitä mieltä ettei uskonto kuulu valtiolle ja kaikkien pitäisi olla väestörekisterissä, mutta silti vanhemmat tekevät lapsia koskevat päätökset kunnes lapsi saavuttaa lain säätämän iän jossa päättää omista asioistaan (vaihtelee riippuen asiasta).

>>>>Vai pitäiskö olla joku vitun komitea >>>>määräämässä mitä kukin saa tehdä.

>>Ei toki, tehköön kukin mitä tykkää. Pistetään >>poliisi ja käräjät lomille, mitäs niillä tekee.

Sinä kirjoitit tuon, en minä.

>>>>Ongelma uskonnonvapauden kannalta on nykyään >>>>juuri se, että viranomaiset puuttuvat >>>>kansalaisten uskonnonharjoitukseen evlut ja >>>>ort kirkkojen erityisaseman kautta.

>>Kuinka niin?

Kuulupa kirkkoon vaikka lukiolaisena, onko pakko osallistua uskontotunneille? Sama armeijassa.
        Entäs se että tietyillä uskonnoilla on erityisasema, muut ovat huonommassa asemassa.
        Entäs mitä kuuluu valtiolle se että joku on esim.luterilainen?Tilanne on vähän sama kuin jos valtio pitäisi rekisteriä miten kukin äänestää tai minkälaisesta seksistä joku pitää.

>>>>Oletko siis sitä mieltä että tällainen >>>>puuttuminen on hyvä asia ja huonoa on vain se >>>>että erityisasema on annettu väärälle taholle.

>>Kerroin vain mielipiteeni siitä, että on >>kyseenalaista päättää mitä uskontoa lapsi tulee >>edustamaan - jos mitään, kysymättä lapselta.

Vanhemmat päättäkööt vain ajasta joka koskee heidän huoltajuuttaan. Ongelmahan tässä on se että sinä vaadit päätettäväksi jotain mitä ei voida tietää. Vaatimuksesi on absurdi. Jälkikäteen voidaan tietää mikä on lapsen vakaumus aikuisena, silloin hänellä pitää olla valta päättää asiasta itse, mutta sitä ennen asia kuuluu vanhemmille. Onhan se onnetonta jos vanhemmilla on eri käsitys kuin mikä lapselle tulee olemaan, mutta näinhän usein sattuu olemaan.
        Mutta jos vanhempia estetään esim.liittämästä lastaan uskonnolliseen yhteisöön johon itse kuuluvat, viranomaisilla on silloin oikeus puuttua yksityiseen uskonnonharjoitukseen.

• Eija_Moilanen
        angry ippo kirjoitti:

No mites käytännössä asia hoidetaan?Miten esim. 2kk vanhan lapsen mielipide otetaan selville, miten saadaan selville mihin uskontokuntaan lapsi haluaa kuulua? Entäs jos lapsi haluaa aikuisena kuulua hellareihin, mutta hänet onkin liitetty väestörekisteriin, voi lapsi haastaa käräjille ja kenet?

Tosin olen sitä mieltä ettei uskonto kuulu valtiolle ja kaikkien pitäisi olla väestörekisterissä, mutta silti vanhemmat tekevät lapsia koskevat päätökset kunnes lapsi saavuttaa lain säätämän iän jossa päättää omista asioistaan (vaihtelee riippuen asiasta).

>>Ei toki, tehköön kukin mitä tykkää. Pistetään >>poliisi ja käräjät lomille, mitäs niillä tekee.

>>>>Ongelma uskonnonvapauden kannalta on nykyään >>>>juuri se, että viranomaiset puuttuvat >>>>kansalaisten uskonnonharjoitukseen evlut ja >>>>ort kirkkojen erityisaseman kautta.

>>Kuinka niin?

Kuulupa kirkkoon vaikka lukiolaisena, onko pakko osallistua uskontotunneille? Sama armeijassa.
        Entäs se että tietyillä uskonnoilla on erityisasema, muut ovat huonommassa asemassa.
        Entäs mitä kuuluu valtiolle se että joku on esim.luterilainen?Tilanne on vähän sama kuin jos valtio pitäisi rekisteriä miten kukin äänestää tai minkälaisesta seksistä joku pitää.

>>>>Oletko siis sitä mieltä että tällainen >>>>puuttuminen on hyvä asia ja huonoa on vain se >>>>että erityisasema on annettu väärälle taholle.

>>Kerroin vain mielipiteeni siitä, että on >>kyseenalaista päättää mitä uskontoa lapsi tulee >>edustamaan - jos mitään, kysymättä lapselta.

Vanhemmat päättäkööt vain ajasta joka koskee heidän huoltajuuttaan. Ongelmahan tässä on se että sinä vaadit päätettäväksi jotain mitä ei voida tietää. Vaatimuksesi on absurdi. Jälkikäteen voidaan tietää mikä on lapsen vakaumus aikuisena, silloin hänellä pitää olla valta päättää asiasta itse, mutta sitä ennen asia kuuluu vanhemmille. Onhan se onnetonta jos vanhemmilla on eri käsitys kuin mikä lapselle tulee olemaan, mutta näinhän usein sattuu olemaan.
        Mutta jos vanhempia estetään esim.liittämästä lastaan uskonnolliseen yhteisöön johon itse kuuluvat, viranomaisilla on silloin oikeus puuttua yksityiseen uskonnonharjoitukseen.

"Vanhemmat päättäkööt vain ajasta joka koskee heidän huoltajuuttaan. Ongelmahan tässä on se että sinä vaadit päätettäväksi jotain mitä ei voida tietää."

Meidän perheestä löytyy ymmärtääkseni yksi agnostikko, yksi ateisti ja loput uskovia. Ateisti kävi rippikoulun, koska agnostikko sitä ehdotti. Yllätyin kun meidän ateisti halusi käydä kaikki lukion uskonnon kurssit. Ateisti sanoi uskonnon opettajan sanovan, että asia on näin. Minä sanoin, että historian kirjassa kyllä lukee näin jne. Ateisti erosi kirkosta koska minä ehdotin, että eroa heti. Ainoa kerta kun olen ottanut kantaa tällaisin näin voimakkaasti.(ateisti on aikoinaan luvannut, että tämän saa kertoa.)

Itse olin nuorempana ihan kauheasti uskovia vastaan. Ärsyynnyin heti jne. Nykyisin olen itse uskova jne.

• angry ippo kirjoitti:

>>Kuinka niin?

>>No mites käytännössä asia hoidetaan?Miten esim. 2kk vanhan lapsen mielipide otetaan selville, miten saadaan selville mihin uskontokuntaan lapsi haluaa kuulua?

Ei mitenkään (kas siinä koko pointti), eli miksi se pitää kuitenkin väkisin johonkin kastaa?

>>Entäs jos lapsi haluaa aikuisena kuulua hellareihin, mutta hänet onkin liitetty väestörekisteriin, voi lapsi haastaa käräjille ja kenet?

No ei muuta kuin liittyy sitten hellareihin. Päätöksen liittymisestä tekee tällöin henkilö itse. Näinhän sen tulisi mennäkin.

>>Kuulupa kirkkoon vaikka lukiolaisena, onko pakko osallistua uskontotunneille? Sama armeijassa. Entäs se että tietyillä uskonnoilla on erityisasema, muut ovat huonommassa asemassa.

Ehkä nämäkin asiat ajan myötä muuttuisivat jos ihmisillä olisi mahdollisuus päättää itse mihin liittyy ja mihin ei. Niin kauan kun lapsia kastetaan 'väkisin' uskontoihin (olivat ne mitä uskontoja tahansa), niin kauan ev.lut kirkko säilyttää suhteettoman asemansa ja se näkyy monessa elämän eri osa-alueessa.

>>Ongelmahan tässä on se että sinä vaadit päätettäväksi jotain mitä ei voida tietää.

Sitähän minä nimenomaan 'vaadin', että ei päätettäisi sellaista mitä ei voida tietää.

>>Vaatimuksesi on absurdi.

Ei kyllä absurdia on nimenomaan kastaa lapsia johonkin uskontoon ihan vain tavan vuoksi.

>>Mutta jos vanhempia estetään esim.liittämästä lastaan uskonnolliseen yhteisöön johon itse kuuluvat, viranomaisilla on silloin oikeus puuttua yksityiseen uskonnonharjoitukseen.

Mielestäni on omituista ajatella asian olevan viranomaisten hallinnassa tuossakaan tapauksessa. Eihän lapsia voi liittää moneen muuhunkaan yhteisöön tai järjestöön ihan vain vanhempien huviksi.

Mikä kohta siinä on vaikea ymmärtää, että neutraalein toimintamalli olisi vain yksinkertaisesti antaa lasten päättää sitten kun asiasta osaavat ajatuksen tai mielipiteen muodostaa?

• t-i-u-k-u kirjoitti:

>>No mites käytännössä asia hoidetaan?Miten esim. 2kk vanhan lapsen mielipide otetaan selville, miten saadaan selville mihin uskontokuntaan lapsi haluaa kuulua?

Ei mitenkään (kas siinä koko pointti), eli miksi se pitää kuitenkin väkisin johonkin kastaa?

>>Entäs jos lapsi haluaa aikuisena kuulua hellareihin, mutta hänet onkin liitetty väestörekisteriin, voi lapsi haastaa käräjille ja kenet?

No ei muuta kuin liittyy sitten hellareihin. Päätöksen liittymisestä tekee tällöin henkilö itse. Näinhän sen tulisi mennäkin.

>>Kuulupa kirkkoon vaikka lukiolaisena, onko pakko osallistua uskontotunneille? Sama armeijassa. Entäs se että tietyillä uskonnoilla on erityisasema, muut ovat huonommassa asemassa.

Ehkä nämäkin asiat ajan myötä muuttuisivat jos ihmisillä olisi mahdollisuus päättää itse mihin liittyy ja mihin ei. Niin kauan kun lapsia kastetaan 'väkisin' uskontoihin (olivat ne mitä uskontoja tahansa), niin kauan ev.lut kirkko säilyttää suhteettoman asemansa ja se näkyy monessa elämän eri osa-alueessa.

>>Ongelmahan tässä on se että sinä vaadit päätettäväksi jotain mitä ei voida tietää.

Sitähän minä nimenomaan 'vaadin', että ei päätettäisi sellaista mitä ei voida tietää.

Ei kyllä absurdia on nimenomaan kastaa lapsia johonkin uskontoon ihan vain tavan vuoksi.

>>Mutta jos vanhempia estetään esim.liittämästä lastaan uskonnolliseen yhteisöön johon itse kuuluvat, viranomaisilla on silloin oikeus puuttua yksityiseen uskonnonharjoitukseen.

Mielestäni on omituista ajatella asian olevan viranomaisten hallinnassa tuossakaan tapauksessa. Eihän lapsia voi liittää moneen muuhunkaan yhteisöön tai järjestöön ihan vain vanhempien huviksi.

Mikä kohta siinä on vaikea ymmärtää, että neutraalein toimintamalli olisi vain yksinkertaisesti antaa lasten päättää sitten kun asiasta osaavat ajatuksen tai mielipiteen muodostaa?

"Mikä kohta siinä on vaikea ymmärtää, että neutraalein toimintamalli olisi vain yksinkertaisesti antaa lasten päättää sitten kun asiasta osaavat ajatuksen tai mielipiteen muodostaa?"

Tähänhän pyrkivät suomessa kaikki sivistyneet yksilöt, uskonnottomat, vapaa-ajattelijat yms. mutta ajatus ei kelpaa lahkojeesuksille.

Jokainen ymmärtää miksi.

• naales kusse
        Nas.se kirjoitti:

"Mikä kohta siinä on vaikea ymmärtää, että neutraalein toimintamalli olisi vain yksinkertaisesti antaa lasten päättää sitten kun asiasta osaavat ajatuksen tai mielipiteen muodostaa?"

Tähänhän pyrkivät suomessa kaikki sivistyneet yksilöt, uskonnottomat, vapaa-ajattelijat yms. mutta ajatus ei kelpaa lahkojeesuksille.

Jokainen ymmärtää miksi.

>>"Mikä kohta siinä on vaikea ymmärtää, että neutraalein toimintamalli olisi vain yksinkertaisesti antaa lasten päättää sitten kun asiasta osaavat ajatuksen tai mielipiteen muodostaa?"

• naales kusse kirjoitti:

>>"Mikä kohta siinä on vaikea ymmärtää, että neutraalein toimintamalli olisi vain yksinkertaisesti antaa lasten päättää sitten kun asiasta osaavat ajatuksen tai mielipiteen muodostaa?"

valitettavasti vastapainona on huomattavat määrät uskontojen uhreja.

Loppupeleissä se saattaa muodollisesta vapaudesta huolimatta olla lapselle vielä kovempi kohtalo.

• Nas.se kirjoitti:

Jokainen ymmärtää miksi.

Aiemmin pienet lapset saivat kuulla jo alakansakoulussa Jumalan Pojan rakkaudesta heitä kohtaan ja oli edes jonkinlainen rauha kouluissa, kun lapset kasvatettiin J-lan pelkoon ja vanhempien ihmisten kuunioittamiseen jo pienenä.

Äskettäin näimme Jokelan koulun ampumatapauksen sen hedelmänä, ettei lapsille ole kerrottu Raamatun totuuksia J-lasta, Yeshuasta, taivaasta ja helvetistä.

Ei tarvitse olla edes profeetta ennustaakseen, että samantapaista terroristien väkivaltaa on jatkossakin odotettavissa kouluissa, yleisillä estraadeilla, kaduilla ja jopa enenevässä määrin.

Syynä nuorison kouluolojen kurjistumiseen on se, että juuri äidinmaidolta vieroitetuille pumpataan ateistista pakanauskontoa nimeltä 'evoluutio', jonka he sitten omivat totuutena, jona sitä heille syötetään. Kun on jo sukupolvi vaihtunut, niin opettajina ovat jo ne lapset, joille kyseinen harhaoppi pumpattiin lapsina, jolloin ympyrä on sulkeutunut.

J-la ei loputtomasti katsele pitkin 'nenänvarttaan' tätäkään ateistisen 'evoluutio'-nuorison mallimaata, koska kyseinen pakanauskonto on jo johtanut ja edelleen johtaa veritöihin, vaan rankaisee Suomea nälänhädällä, miekalla ja sen mukanaan tuomalla kurjuudella. Silloin ei auta NATO eikä EU!

Vaikken kannatakaan sylivauvojen kastamista, niin vielä vähemmän kannatan ateistisen evoluutioharhan juurrutttamista suomalaisiin lapsiin! Näyttää siltä, että nämä kaksi ovat valitettavasti nykyään ainoita vaihtoehtoja, jotka enemmistö Suomalaisista hyväksyy: 'joko tai' eli 'suo siellä, vetelä täällä'.

• Nas.se kirjoitti:

Jokainen ymmärtää miksi.

Aiemmin pienet lapset saivat kuulla jo alakansakoulussa Jumalan Pojan rakkaudesta heitä kohtaan ja oli edes jonkinlainen rauha kouluissa, kun lapset kasvatettiin J-lan pelkoon ja vanhempien ihmisten kuunioittamiseen jo pienenä.

Äskettäin näimme Jokelan koulun ampumatapauksen sen hedelmänä, ettei lapsille ole kerrottu Raamatun totuuksia J-lasta, Yeshuasta, taivaasta ja helvetistä.

Ei tarvitse olla edes profeetta ennustaakseen, että samantapaista terroristien väkivaltaa on jatkossakin odotettavissa kouluissa, yleisillä estraadeilla, kaduilla ja jopa enenevässä määrin.

Syynä nuorison kouluolojen kurjistumiseen on se, että juuri äidinmaidolta vieroitetuille pumpataan ateistista pakanauskontoa nimeltä 'evoluutio', jonka he sitten omivat totuutena, jona sitä heille syötetään. Kun on jo sukupolvi vaihtunut, niin opettajina ovat jo ne lapset, joille kyseinen harhaoppi pumpattiin lapsina, jolloin ympyrä on sulkeutunut.

J-la ei loputtomasti katsele pitkin 'nenänvarttaan' tätäkään ateistisen 'evoluutio'-nuorison mallimaata, koska kyseinen pakanauskonto on jo johtanut ja edelleen johtaa veritöihin, vaan rankaisee Suomea nälänhädällä, miekalla ja sen mukanaan tuomalla kurjuudella. Silloin ei auta NATO eikä EU!

Vaikken kannatakaan sylivauvojen kastamista, niin vielä vähemmän kannatan ateistisen evoluutioharhan juurrutttamista suomalaisiin lapsiin! Näyttää siltä, että nämä kaksi ovat valitettavasti nykyään ainoita vaihtoehtoja, jotka enemmistö Suomalaisista hyväksyy: 'joko tai' eli 'suo siellä, vetelä täällä'.

Lopuksi sinulle mielestäsi 'oikeaoppinut luterilainen':

Sinun olisi viisasta tutustua ihan itse Raamattuun, niin huomaisit sen totuuden, että uskoontulleiden kaste veteen upottamalla on AINOA UT:n opettama tapa kastaa ja kaikenlaiset sylivauvojen päiden vedellä pirskottamiset ovat roomalaiskatolisten piispojen omaa keksintöä.

Ehkä tämä on sinulta liikaa vaadittu, koska kirjoitat noin ivallisesti 'lahkojeesuksista', joilla tarkoittanet niiden seurakuntien uskovia, jotka kastavat apostolisella tavalla vain uskoontulleita ja sillä ehdolla, että nämä itse tunnustavat oman uskonsa ja halun kasteen saamiseen...

• Heebo
        Nas.se kirjoitti:

Loppupeleissä se saattaa muodollisesta vapaudesta huolimatta olla lapselle vielä kovempi kohtalo.

Mielestäni lapsia ei saisi aivopestä mihinkään uskontoon. Kaikkien uskontojen jumalat ovat niiden kannattajien mielestä mahtavia, kaikkivaltiaita ja ties mitä. Eikö nämä jumalat voisi keskenään sopia, minkä sortin uskovainen kenestäkin tehdään? Tai sitten ne voisivat vapaasti kilpailla siitä, kuka osoittaa olemassaolonsa parhaiten ja/tai tarjoaa parhaat edut uskomisesta. (miksi muuten niille jumalolennoille on niin tärkeätä, että mitättömät ihmispolot niihin uskovat?)

• Yakov kirjoitti:

>>Aiemmin pienet lapset saivat kuulla jo alakansakoulussa Jumalan Pojan rakkaudesta heitä kohtaan ja oli edes jonkinlainen rauha kouluissa

Uskontoa opetetaan edelleenkin ihan alakouluista saakka. Päiväkodeissakin kerrataan perusteita.

>>Äskettäin näimme Jokelan koulun ampumatapauksen sen hedelmänä, ettei lapsille ole kerrottu Raamatun totuuksia J-lasta, Yeshuasta, taivaasta ja helvetistä.

Fanaattisemman uskovaisen on helppo käsitellä tätäkin tapahtunutta henkilön uskonnottomuuden johdosta tapahtuneena. Se on helppo vastaus uskovaiselle, faktaa se ei kuitenkaan ole.

"Keskusrikospoliisin haastattelemien mukaan Auvinen oli ollut vuosien ajan koulukiusattu. Kiusaaminen oli ollut suusanallista ja liittynyt Auvisen pukeutumiseen ja mielipiteisiin, yleistä, eikä mitenkään tiettyjen henkilöiden taholta tapahtunutta. KRP:n rikosylikomisarion mukaan kiusaamisen ja surmatöiden mahdollista yhteyttä aiotaan tutkia.[25]

Poliisin mukaan Auvinen oli käyttänyt mielialalääkkeitä epäsäännöllisesti, mutta tekohetkellä hän ei ollut lääkkeiden, alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena.[26]"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jokelan_koulusurmat

Jos Jokelan tapahtumille on esitettävä jokin syy, niin ne löytyvät henkilön mielenterveydellisistä ongelmista ja koulukiusaamisesta. Toki perhetaustoilla on oma osansa asiassa, mutta ne eivät anna tapahtuneelle niin kattavaa selitystä kuin edellä mainitsemani.

Vetämäsi johtopäätökset Auvisen uskonnottomuuden ja veritöiden välillä ovat ala-arvoisia. Samalla logiikalla Hitler teki sen mitä teki koska sai lapsena uskonnollista opetusta.

"Adolf Hitler syntyi 20. huhtikuuta 1889 Braunau am Innissä Itävallassa, Salzburger Vorstadt-kadun varrella olevan talon toisessa kerroksessa. Hänet kastettiin katolisen kirkon jäseneksi nimellä Adolfus Hitler.[6][2]"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hitler#Lapsuus_ja_nuoruus

>>Ei tarvitse olla edes profeetta ennustaakseen, että samantapaista terroristien väkivaltaa on jatkossakin odotettavissa kouluissa, yleisillä estraadeilla, kaduilla ja jopa enenevässä määrin.

Uskonnolla on kautta historian niin veriset kädet, että tällaiset väittämät saavat aikaan lähinnä huvittuneisuutta.

>>Syynä nuorison kouluolojen kurjistumiseen on se, että juuri äidinmaidolta vieroitetuille pumpataan ateistista pakanauskontoa nimeltä 'evoluutio', jonka he sitten omivat totuutena, jona sitä heille syötetään.

Tapasi käsitellä asioita on uskovaiselle tyypillisen yksisilmäinen. Fakta siitä on kaukana.

>>Vaikken kannatakaan sylivauvojen kastamista, niin vielä vähemmän kannatan ateistisen evoluutioharhan juurrutttamista suomalaisiin lapsiin!

Tieteen ja uskonnon sekoittaminen on jo lähtökohtaisesti epätoivoista. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja niitä tulisi tarkastella ainoastaan omina 'aloinaan'.

• angry ippo
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Ei mitenkään (kas siinä koko pointti), eli miksi >>se pitää kuitenkin väkisin johonkin kastaa?

Jos vanhemmatkuitenkin päättävät, mitä sille voi tehdä. Päättäväthän vanhemmat esim.mitä lapselle opetetaan esim.kielivalinnat ala-asteella.

>>Ei kyllä absurdia on nimenomaan kastaa lapsia >>johonkin uskontoon ihan vain tavan vuoksi.

Jos uskonnon ja valtion kytky olisi katkaistu kysehän olisi siitä että nimenantaminen olisi toimenpide väestörekisteriviranomaisen kanssa. Jos joku haluaa esim.kastaa lapsensa, se olisi hänen asiansa.Sillä ei saisi olla mitään virallista merkitystä.Jos vanhemmat kuitenkin tekevät näin, sillä ei saisi olla merkitystä viranomaisiin nähden.Kukaan ei sitä voi kuitenkaan estää puuttumatta vanhempien asioihin.

• angry ippo
        Yakov kirjoitti:

Suurin osa Jokelan koululaisista on saanut uskonnonopetusta pienestä pitäen. Ehkä vika olikin siinä että uskonto oli syypää tapahtumiin.)

20-luvulla kirkosta ei voinut edes erota, silti rikoksia tehtiin kolme kertaa enemmän kuin nykyään.

• angry ippo
        Nas.se kirjoitti:

kukkahattutädiksi. Ainoa mikä erottaa aiemmistä kukkahattutätisukupolvista on kristillisen taustan puute muuten sama asenne.Sinä tiedät mikä muille on parasta.

• angry ippo kirjoitti:

>>Ei mitenkään (kas siinä koko pointti), eli miksi >>se pitää kuitenkin väkisin johonkin kastaa?

Jos vanhemmatkuitenkin päättävät, mitä sille voi tehdä. Päättäväthän vanhemmat esim.mitä lapselle opetetaan esim.kielivalinnat ala-asteella.

>>Ei kyllä absurdia on nimenomaan kastaa lapsia >>johonkin uskontoon ihan vain tavan vuoksi.

Jos uskonnon ja valtion kytky olisi katkaistu kysehän olisi siitä että nimenantaminen olisi toimenpide väestörekisteriviranomaisen kanssa. Jos joku haluaa esim.kastaa lapsensa, se olisi hänen asiansa.Sillä ei saisi olla mitään virallista merkitystä.Jos vanhemmat kuitenkin tekevät näin, sillä ei saisi olla merkitystä viranomaisiin nähden.Kukaan ei sitä voi kuitenkaan estää puuttumatta vanhempien asioihin.

>>Jos vanhemmatkuitenkin päättävät, mitä sille voi tehdä. Päättäväthän vanhemmat esim.mitä lapselle opetetaan esim.kielivalinnat ala-asteella.

Jaa, minä ainakin sain itse valita mitä kieltä opiskelen enemmän ja mitä vähemmän.

Tämä lasten kastaminen on verrattavissa siihen, että lapsi liitettisiin johonkin poliittiseen puolueeseen heti syntymän jälkeen. Siinä ei ole mitään mieltä kun ei tiedetä yksilön mielipidettä asioista.

>>Jos uskonnon ja valtion kytky olisi katkaistu kysehän olisi siitä että nimenantaminen olisi toimenpide väestörekisteriviranomaisen kanssa.

Joka kuulostaakin hyvältä.

>>Jos joku haluaa esim.kastaa lapsensa, se olisi hänen asiansa.Sillä ei saisi olla mitään virallista merkitystä.Jos vanhemmat kuitenkin tekevät näin, sillä ei saisi olla merkitystä viranomaisiin nähden.

Niin, ehkä kompromissina kastaa saisi niinkuin huvittaisi, mutta kaste olisi vain muodollisuus.

• Poison.
        angry ippo kirjoitti:

>>Kuinka niin?

"No mites käytännössä asia hoidetaan?Miten esim. 2kk vanhan lapsen mielipide otetaan selville, miten saadaan selville mihin uskontokuntaan lapsi haluaa kuulua?"

Nimenomaan juuri tämän takia lasta ei pitäisi liittää mihinkään, koska hän ei ole kykenevä muodostamaan omaa mielipidettään aiheesta.

"Entäs jos lapsi haluaa aikuisena kuulua hellareihin, mutta hänet onkin liitetty väestörekisteriin, voi lapsi haastaa käräjille ja kenet?"

Sitten hän liittyy hellareihin. Käräjille tuskin voi haastaa siitä hyvästä, että vanhemmat eivät osanneet ennustaa hänen ryhtyvän hellariksi, ja päätyivät neutraaliin vaihtoehtoon.

"Tosin olen sitä mieltä ettei uskonto kuulu valtiolle ja kaikkien pitäisi olla väestörekisterissä"

Voin ilahduttaa sinua tiedolla että kaikki ovat väestörekisterissä, osa vain sattuu sen lisäksi kuulumaan virallisiin uskonnollisiin yhteisöihin.

"Entäs mitä kuuluu valtiolle se että joku on esim.luterilainen?Tilanne on vähän sama kuin jos valtio pitäisi rekisteriä miten kukin äänestää tai minkälaisesta seksistä joku pitää."

Valtion kannalta on oleellista tietää mitä uskontoa valtaosa kansalaisista kannattaa, ja pitää esim. erilaisia ääriryhmiä silmällä. Valtion kannalta on melko samantekevää minkälaisesta seksistä joku pitää, niin kauan kuin tämä ei riko lakeja. Sinänsä nämä eivät ole verrattavissa. Uskonnon ilmoittamisen tulee kuitenkin olla vapaaehtoinen asia.

"Jälkikäteen voidaan tietää mikä on lapsen vakaumus aikuisena, silloin hänellä pitää olla valta päättää asiasta itse, mutta sitä ennen asia kuuluu vanhemmille."

Henkilön uskonnollinen ja poliittinen vakaumus eivät kuulu kenellekään muulle kuin hänelle itselleen. Vanhemmat voivat opettaa haluamaansa arvomaailmaa (esim. kristillisiä arvoja, kokoomuslaisia arvoja) mutta hengelliseen järjestöön liittymisen pitäisi olla vain ja ainoastaan yksilön asia. Nykyisen järjestelmän myötä, vanhemmat voivat liittää lapsen uskonnolliseen järjestöön ilman että tämä kannattaa heidän oppejaan, joka rikkoo lapsen uskonnonvapautta. Lapsi ei myöskään saa erota tästä ennen kuin täyttää kahdeksantoista, vaikka tämä olisi kuinka hänen henkilökohtaista vakaumustaan vastaan, ja kaiken huipuksi joutuu maksamaan vastustamalleen järjestölle (johon ei ole koskaan liittynyt) veroja mahdollisista tuloistaan (kesätyöt, yms.).

"Mutta jos vanhempia estetään esim.liittämästä lastaan uskonnolliseen yhteisöön johon itse kuuluvat, viranomaisilla on silloin oikeus puuttua yksityiseen uskonnonharjoitukseen."

Väärin, viranomaiset tällöin turvaavat lapsen uskonnonvapauden. Vanhemmat saavat edelleen harjoittaa uskontoaan kuten haluavat, opettaa sitä lapselle sekä pitää lasta mukana uskonnollisen yhteisönsä toiminnassa (esim. jumalanpalvelukset, pyhäkoulut, seurakunnan kerhot, yms.), ainoastaan liittymispäätös jaa lapsen itsensä tehtäväksi sitten kun on riittävän vanha muodostamaan asiasta itsenäisen mielipiteen.

• angry ippo
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Jos vanhemmatkuitenkin päättävät, mitä sille voi tehdä. Päättäväthän vanhemmat esim.mitä lapselle opetetaan esim.kielivalinnat ala-asteella.

Jaa, minä ainakin sain itse valita mitä kieltä opiskelen enemmän ja mitä vähemmän.

Tämä lasten kastaminen on verrattavissa siihen, että lapsi liitettisiin johonkin poliittiseen puolueeseen heti syntymän jälkeen. Siinä ei ole mitään mieltä kun ei tiedetä yksilön mielipidettä asioista.

>>Jos uskonnon ja valtion kytky olisi katkaistu kysehän olisi siitä että nimenantaminen olisi toimenpide väestörekisteriviranomaisen kanssa.

Joka kuulostaakin hyvältä.

>>Jos joku haluaa esim.kastaa lapsensa, se olisi hänen asiansa.Sillä ei saisi olla mitään virallista merkitystä.Jos vanhemmat kuitenkin tekevät näin, sillä ei saisi olla merkitystä viranomaisiin nähden.

Niin, ehkä kompromissina kastaa saisi niinkuin huvittaisi, mutta kaste olisi vain muodollisuus.

kastamisen pitäisi olla muodollisuus, siis jos olisi todellinen uskonnonvapaus. Mikä tarkoittaisi ettei uskonnonharjoitus kuuluisi viranomaisille.

Jos uskonnonharjoitus ei kuulu viranomaislle, ei edes kastamisen estämiseen olisi viranomasilla asiaa.

Puolueiden jäseniksi (ainakin niiden alaisten järjestöjen) joutuu moni jo lapsena.

• angry ippo kirjoitti:

Suurin osa Jokelan koululaisista on saanut uskonnonopetusta pienestä pitäen. Ehkä vika olikin siinä että uskonto oli syypää tapahtumiin.)

20-luvulla kirkosta ei voinut edes erota, silti rikoksia tehtiin kolme kertaa enemmän kuin nykyään.

noille 'kullanmuruille' on saarnattu pelkkää 'elämänkatsomusoppia' uskontotunneilla, millä ei ole sitten MITÄÄN TEKEMISTÄ aidon kristillisen opetuksen kanssa.

Huomaan, ettet sinäkään osaa erottaa kristillistä uskoa tämän maailman pakanauskonnoista... ;)

Siunausta Yeshuassa!

• t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Aiemmin pienet lapset saivat kuulla jo alakansakoulussa Jumalan Pojan rakkaudesta heitä kohtaan ja oli edes jonkinlainen rauha kouluissa

Uskontoa opetetaan edelleenkin ihan alakouluista saakka. Päiväkodeissakin kerrataan perusteita.

>>Äskettäin näimme Jokelan koulun ampumatapauksen sen hedelmänä, ettei lapsille ole kerrottu Raamatun totuuksia J-lasta, Yeshuasta, taivaasta ja helvetistä.

Fanaattisemman uskovaisen on helppo käsitellä tätäkin tapahtunutta henkilön uskonnottomuuden johdosta tapahtuneena. Se on helppo vastaus uskovaiselle, faktaa se ei kuitenkaan ole.

"Keskusrikospoliisin haastattelemien mukaan Auvinen oli ollut vuosien ajan koulukiusattu. Kiusaaminen oli ollut suusanallista ja liittynyt Auvisen pukeutumiseen ja mielipiteisiin, yleistä, eikä mitenkään tiettyjen henkilöiden taholta tapahtunutta. KRP:n rikosylikomisarion mukaan kiusaamisen ja surmatöiden mahdollista yhteyttä aiotaan tutkia.[25]

Poliisin mukaan Auvinen oli käyttänyt mielialalääkkeitä epäsäännöllisesti, mutta tekohetkellä hän ei ollut lääkkeiden, alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena.[26]"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jokelan_koulusurmat

Jos Jokelan tapahtumille on esitettävä jokin syy, niin ne löytyvät henkilön mielenterveydellisistä ongelmista ja koulukiusaamisesta. Toki perhetaustoilla on oma osansa asiassa, mutta ne eivät anna tapahtuneelle niin kattavaa selitystä kuin edellä mainitsemani.

Vetämäsi johtopäätökset Auvisen uskonnottomuuden ja veritöiden välillä ovat ala-arvoisia. Samalla logiikalla Hitler teki sen mitä teki koska sai lapsena uskonnollista opetusta.

"Adolf Hitler syntyi 20. huhtikuuta 1889 Braunau am Innissä Itävallassa, Salzburger Vorstadt-kadun varrella olevan talon toisessa kerroksessa. Hänet kastettiin katolisen kirkon jäseneksi nimellä Adolfus Hitler.[6][2]"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hitler#Lapsuus_ja_nuoruus

>>Ei tarvitse olla edes profeetta ennustaakseen, että samantapaista terroristien väkivaltaa on jatkossakin odotettavissa kouluissa, yleisillä estraadeilla, kaduilla ja jopa enenevässä määrin.

Uskonnolla on kautta historian niin veriset kädet, että tällaiset väittämät saavat aikaan lähinnä huvittuneisuutta.

>>Syynä nuorison kouluolojen kurjistumiseen on se, että juuri äidinmaidolta vieroitetuille pumpataan ateistista pakanauskontoa nimeltä 'evoluutio', jonka he sitten omivat totuutena, jona sitä heille syötetään.

Tapasi käsitellä asioita on uskovaiselle tyypillisen yksisilmäinen. Fakta siitä on kaukana.

>>Vaikken kannatakaan sylivauvojen kastamista, niin vielä vähemmän kannatan ateistisen evoluutioharhan juurrutttamista suomalaisiin lapsiin!

Tieteen ja uskonnon sekoittaminen on jo lähtökohtaisesti epätoivoista. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa ja niitä tulisi tarkastella ainoastaan omina 'aloinaan'.

...lähes saman kuin toisellekin kommentoijalle:

En kirjoittanut, etteikö kouluissa paasattaisi 'uskonnon' opetuksesta, joka on elämänkatsomusoppia ja sellaisenaan irvikuva Kristillisestä uskosta.

Täytyypä tässä kait alkaa kantaa luotiliivejä kaiken varalta, kun tämän nykysukupolven koululaiset on jätetty ilman kristillisiä perustotuuksia perisyntinsä oikkujen valtaan!
        (Tuo ei ollut vitsi, sillä erästä kaveriani ammuttiin kuudesti auton ikkunan läpi, mutta onneksi joka luoti osui luotiliiveihin...!)

Olet varmaan lukenut myös sen, että Pekka Auvisen idoli oli Pentti Linkola ja Pekan äiti on toiminut elonkehä-lehden kassanhoitajana. Kyseinen lehti on julkaissut Linkolan brutaaleja lausuntoja, jotka ovat selvästi seurausta sosiaalidarwinistisesta ideologiasta, jota suurin osa evolutionisteista kannattaa, vaikkeivät sitä myönnäkkään!

Aatua nyt ei ollut mitään syytä vetää tähän. Totuus on ja pysyy sellaisena, että ellei Kristinuskoa olisi julistettu vajavaisine sylivauvakasterituaaleineen jo 2:n vuosituhannen ajan, niin eläisimme paljon jumalattomammassa ja raaemmassa maailmassa kuin tänään ja lukuisia jopa Aatua hirmuisempia hallitsijoita olisi vilissyt maan päällä kuin kissoja Vilikkilässä!

Kirjoituksestasi ilmenee, ettet uskokaan evoluutioon totuutena(?), no oletko mahdollisesti buddhalainen, vai mihin uskot?

Vai uskotko evoluutioon vain teoriana?

Siunausta Yeshuassa!

• Yakov kirjoitti:

...lähes saman kuin toisellekin kommentoijalle:

En kirjoittanut, etteikö kouluissa paasattaisi 'uskonnon' opetuksesta, joka on elämänkatsomusoppia ja sellaisenaan irvikuva Kristillisestä uskosta.

Täytyypä tässä kait alkaa kantaa luotiliivejä kaiken varalta, kun tämän nykysukupolven koululaiset on jätetty ilman kristillisiä perustotuuksia perisyntinsä oikkujen valtaan!
        (Tuo ei ollut vitsi, sillä erästä kaveriani ammuttiin kuudesti auton ikkunan läpi, mutta onneksi joka luoti osui luotiliiveihin...!)

Olet varmaan lukenut myös sen, että Pekka Auvisen idoli oli Pentti Linkola ja Pekan äiti on toiminut elonkehä-lehden kassanhoitajana. Kyseinen lehti on julkaissut Linkolan brutaaleja lausuntoja, jotka ovat selvästi seurausta sosiaalidarwinistisesta ideologiasta, jota suurin osa evolutionisteista kannattaa, vaikkeivät sitä myönnäkkään!

Aatua nyt ei ollut mitään syytä vetää tähän. Totuus on ja pysyy sellaisena, että ellei Kristinuskoa olisi julistettu vajavaisine sylivauvakasterituaaleineen jo 2:n vuosituhannen ajan, niin eläisimme paljon jumalattomammassa ja raaemmassa maailmassa kuin tänään ja lukuisia jopa Aatua hirmuisempia hallitsijoita olisi vilissyt maan päällä kuin kissoja Vilikkilässä!

Kirjoituksestasi ilmenee, ettet uskokaan evoluutioon totuutena(?), no oletko mahdollisesti buddhalainen, vai mihin uskot?

Vai uskotko evoluutioon vain teoriana?

Siunausta Yeshuassa!

>>Täytyypä tässä kait alkaa kantaa luotiliivejä kaiken varalta, kun tämän nykysukupolven koululaiset on jätetty ilman kristillisiä perustotuuksia perisyntinsä oikkujen valtaan!

Hätävarjelun liioittelua, sanoisin, mutta mikäs siinä. Voithan jäädä myös kokonaan kotiisi uskonnottomia pelkäämään. Jos uskonnottomuus tai ateismi aiheuttaisi todella siihen tahtiin ja malliin asioita kuin esität, ei maailmaa enää olisi siinä merkityksessä kuin me sen nyt tunnemme.

>>Olet varmaan lukenut myös sen, että Pekka Auvisen idoli oli Pentti Linkola ja Pekan äiti on toiminut elonkehä-lehden kassanhoitajana.

Olet varmaan lukenut myös sen, että Jenkkilän presidentti on uskon miehiä henkeen ja vereen. Kuitenkin hänen myötävaikutuksella viattomia ihmisiä tapetaan joka päivä. Tulkitsen sen logiikallasi niin, että se on miehen uskonnollisuuden vika. Huomaa myös, että siinä jää Auvisten touhut kovin pieniksi Bushin touhuilujen rinnalla. Sehän ei sinua tietenkään haittaa.

>>Aatua nyt ei ollut mitään syytä vetää tähän.

Ei tietenkään. Sehän kaataa logiikkasi. Ihmiskunnan hirveimmät teot tehnyt ihminen sai lapsena uskonnollista opetusta. Vedä nyt siitä yksi yhteen samalla tavalla kuin Auvisen tapauksessakin. Jaa miksi et? Siksi koska uskovalle riittää heikoimmassa tapauksessa todisteeksi mikä tahansa huuhaa, joka vain tukee mielikuviaan.

>>Totuus on ja pysyy sellaisena, että ellei Kristinuskoa olisi julistettu vajavaisine sylivauvakasterituaaleineen jo 2:n vuosituhannen ajan, niin eläisimme paljon jumalattomammassa ja raaemmassa maailmassa kuin tänään

Ööhs, mistäs sinä sen tiedät varmaksi? Mutta jos faktoista puhutaan niin ihmiskunnan historiasta puuttuisi monta sivua raakalaismaisia ristiretkiä, roviolla poltettuja viattomia ihmisiä ja monen monta sotaa, jos tuota kristinuskoasi ei olisi koskaan keksitty.

>>jopa Aatua hirmuisempia hallitsijoita olisi vilissyt maan päällä kuin kissoja Vilikkilässä!

Tämä on taas sitä uskovan ihmisen oman uskon perusteetonta pönkittämistä. Tuosta kun ei voida esittää minkäänlaisia todisteita, vain arvailuja. Sen sijaan varmaksi voidaan sanoa, että ainakin uskon varjolla tehdyt hirmuteot olisivat jääneet tekemättä ilman uskonnollisuutta tai uskoa.

>>Kirjoituksestasi ilmenee, ettet uskokaan evoluutioon totuutena(?), no oletko mahdollisesti buddhalainen, vai mihin uskot?

Mitä väliä sillä on mihin uskon, tai mihin en usko?

>>Vai uskotko evoluutioon vain teoriana?

Uskon siihen, että ilman tiedettä maailmankatsmuksemme lepäisi vieläkin raamatunmukaisessa tulkinnassa. Siinä maailma on litteä ja maanosia on kolme. Ihmisiä kivitettäisiin mitättömistä synneistä ja yksilönoikeudet olisivat mitättömät. Orjuus olisi normimeininkiä ja eriarvoisuus kukostaisi nykyistä satakertaisesti enemmän.

• Eija_Moilanen
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Täytyypä tässä kait alkaa kantaa luotiliivejä kaiken varalta, kun tämän nykysukupolven koululaiset on jätetty ilman kristillisiä perustotuuksia perisyntinsä oikkujen valtaan!

Hätävarjelun liioittelua, sanoisin, mutta mikäs siinä. Voithan jäädä myös kokonaan kotiisi uskonnottomia pelkäämään. Jos uskonnottomuus tai ateismi aiheuttaisi todella siihen tahtiin ja malliin asioita kuin esität, ei maailmaa enää olisi siinä merkityksessä kuin me sen nyt tunnemme.

>>Olet varmaan lukenut myös sen, että Pekka Auvisen idoli oli Pentti Linkola ja Pekan äiti on toiminut elonkehä-lehden kassanhoitajana.

Olet varmaan lukenut myös sen, että Jenkkilän presidentti on uskon miehiä henkeen ja vereen. Kuitenkin hänen myötävaikutuksella viattomia ihmisiä tapetaan joka päivä. Tulkitsen sen logiikallasi niin, että se on miehen uskonnollisuuden vika. Huomaa myös, että siinä jää Auvisten touhut kovin pieniksi Bushin touhuilujen rinnalla. Sehän ei sinua tietenkään haittaa.

>>Aatua nyt ei ollut mitään syytä vetää tähän.

Ei tietenkään. Sehän kaataa logiikkasi. Ihmiskunnan hirveimmät teot tehnyt ihminen sai lapsena uskonnollista opetusta. Vedä nyt siitä yksi yhteen samalla tavalla kuin Auvisen tapauksessakin. Jaa miksi et? Siksi koska uskovalle riittää heikoimmassa tapauksessa todisteeksi mikä tahansa huuhaa, joka vain tukee mielikuviaan.

>>Totuus on ja pysyy sellaisena, että ellei Kristinuskoa olisi julistettu vajavaisine sylivauvakasterituaaleineen jo 2:n vuosituhannen ajan, niin eläisimme paljon jumalattomammassa ja raaemmassa maailmassa kuin tänään

Ööhs, mistäs sinä sen tiedät varmaksi? Mutta jos faktoista puhutaan niin ihmiskunnan historiasta puuttuisi monta sivua raakalaismaisia ristiretkiä, roviolla poltettuja viattomia ihmisiä ja monen monta sotaa, jos tuota kristinuskoasi ei olisi koskaan keksitty.

>>jopa Aatua hirmuisempia hallitsijoita olisi vilissyt maan päällä kuin kissoja Vilikkilässä!

Tämä on taas sitä uskovan ihmisen oman uskon perusteetonta pönkittämistä. Tuosta kun ei voida esittää minkäänlaisia todisteita, vain arvailuja. Sen sijaan varmaksi voidaan sanoa, että ainakin uskon varjolla tehdyt hirmuteot olisivat jääneet tekemättä ilman uskonnollisuutta tai uskoa.

>>Kirjoituksestasi ilmenee, ettet uskokaan evoluutioon totuutena(?), no oletko mahdollisesti buddhalainen, vai mihin uskot?

Mitä väliä sillä on mihin uskon, tai mihin en usko?

>>Vai uskotko evoluutioon vain teoriana?

Uskon siihen, että ilman tiedettä maailmankatsmuksemme lepäisi vieläkin raamatunmukaisessa tulkinnassa. Siinä maailma on litteä ja maanosia on kolme. Ihmisiä kivitettäisiin mitättömistä synneistä ja yksilönoikeudet olisivat mitättömät. Orjuus olisi normimeininkiä ja eriarvoisuus kukostaisi nykyistä satakertaisesti enemmän.

ajatuksia, joita viestejä lukiessa tuli mieleen.
        Ensin tuosta Auvisesta. Olen itse ajatellut, että jonkunlainen yhteiskunnasta syrjäytymisen ja koulukiusaamisen kierre on mahdollistanut tällaisen tilan, johon hän oli joutunut.

Toinen asia joka tuli mieleen oli se, että vakaumuksellisen uskovan kannattaisi perehtyä erillaisiin tieteeseen liittyviin asioihin. Ihan vain siksi, jotta voi kyseenalaistaa omaa maailman kuvaansa. Biologia on ihan hyvää luettavaa. Monet näin tekevätkin.

Toisaalta sokeasti ihmisen tietoon luottamuksensa perustavan olisi hyvä lukea ajatuksia, joita Raamatussa on siis tarkoitan laajemmin. Myös Raamatun kääntämisen ongelmat ja alkukielen sanavivahteet ovat ihan hyvää tutkittavaa.

Jos näin ei tee, niin on hyvä ymmärtää, että kertoo oletuksiaan.

Maailmankuvaansa voi ihan hyvin kyseenalaistaa. On hyvä mennä nimenomaan ristiriitoja kohti. Henkilökohtasesti tiedän, että uskoani ei ole kummankaan asian tutkiminen vienyt. Päinvastoin maailmasta on tullut viellä ihmeellisempi.

Mielenkiintoinen asia biologiasta on esimerkiksi se, että käärmeellä onkin ollut jalat. Siis minulle tiede ja uskonto eivät ole toistensa vastakohtia. Kumpaankaan en usko sokeasti vaan luon maailman kuvaani sen mukaa mitä ymmärrän.

Minusta on ihana löytää yhteisiä tekijöitä, niin ateistin kuin uskovaisen kanssa. Katselin myös sinun viestejäsi ja ymmärrän kirjoituksiasi oikein hyvin, vaikka kaikessa emme samaa mieltä olekkaan Yakobiin olenkin jo tutustunut aikaisemmin.

• Eija_Moilanen kirjoitti:

ajatuksia, joita viestejä lukiessa tuli mieleen.
        Ensin tuosta Auvisesta. Olen itse ajatellut, että jonkunlainen yhteiskunnasta syrjäytymisen ja koulukiusaamisen kierre on mahdollistanut tällaisen tilan, johon hän oli joutunut.

Toinen asia joka tuli mieleen oli se, että vakaumuksellisen uskovan kannattaisi perehtyä erillaisiin tieteeseen liittyviin asioihin. Ihan vain siksi, jotta voi kyseenalaistaa omaa maailman kuvaansa. Biologia on ihan hyvää luettavaa. Monet näin tekevätkin.

Toisaalta sokeasti ihmisen tietoon luottamuksensa perustavan olisi hyvä lukea ajatuksia, joita Raamatussa on siis tarkoitan laajemmin. Myös Raamatun kääntämisen ongelmat ja alkukielen sanavivahteet ovat ihan hyvää tutkittavaa.

Jos näin ei tee, niin on hyvä ymmärtää, että kertoo oletuksiaan.

Maailmankuvaansa voi ihan hyvin kyseenalaistaa. On hyvä mennä nimenomaan ristiriitoja kohti. Henkilökohtasesti tiedän, että uskoani ei ole kummankaan asian tutkiminen vienyt. Päinvastoin maailmasta on tullut viellä ihmeellisempi.

Mielenkiintoinen asia biologiasta on esimerkiksi se, että käärmeellä onkin ollut jalat. Siis minulle tiede ja uskonto eivät ole toistensa vastakohtia. Kumpaankaan en usko sokeasti vaan luon maailman kuvaani sen mukaa mitä ymmärrän.

Minusta on ihana löytää yhteisiä tekijöitä, niin ateistin kuin uskovaisen kanssa. Katselin myös sinun viestejäsi ja ymmärrän kirjoituksiasi oikein hyvin, vaikka kaikessa emme samaa mieltä olekkaan Yakobiin olenkin jo tutustunut aikaisemmin.

>>Ensin tuosta Auvisesta. Olen itse ajatellut, että jonkunlainen yhteiskunnasta syrjäytymisen ja koulukiusaamisen kierre on mahdollistanut tällaisen tilan, johon hän oli joutunut.

Jep, jostain tuonsuuntaisesta on ollut kyse. Mielenterveydellisten ongelmien itselääkityskään tuskin paras ratkaisu on.

>>Toinen asia joka tuli mieleen oli se, että vakaumuksellisen uskovan kannattaisi perehtyä erillaisiin tieteeseen liittyviin asioihin. Ihan vain siksi, jotta voi kyseenalaistaa omaa maailman kuvaansa.

Juurikin näin. Useat uskovat näin tekevätkin, mutta sitten on tämä konservatiivisempi siipi, jolle raamattu kertoo totuuden ja muu on korkeintaan sen tiellä. Raamattu ei kuitenkaan osaa kertoa meille maapallon olevan pyöreä, tai että mantereita olikin muutama enemmän kuin kolme.

>>Toisaalta sokeasti ihmisen tietoon luottamuksensa perustavan olisi hyvä lukea ajatuksia, joita Raamatussa on siis tarkoitan laajemmin. Myös Raamatun kääntämisen ongelmat ja alkukielen sanavivahteet ovat ihan hyvää tutkittavaa.

Raamatun lukeminen historiallisena opuksena ja sen aikaista maailmankuvaa peilaavana tarinakokoelmana onkin 'ihan jees'. Jos sitä yritetään väen väkisin vääntää nykypäivään sopivaksi, niin ongelmia tulee ennemmin tai myöhemmin. Riippuen tietenkin tulkitsijasta ja motiiveistaan. Entisenä jehovantodistajana häpeän vartiotorniseuraa, joka lukee raamatusta sille sopivia asioita ja siinä samalla jättää jälkeensä ihmisraunioita, mielenterveydellisiä ongelmia ja jopa kuolemaa. Ei hyvä.

>>Maailmankuvaansa voi ihan hyvin kyseenalaistaa. On hyvä mennä nimenomaan ristiriitoja kohti. Henkilökohtasesti tiedän, että uskoani ei ole kummankaan asian tutkiminen vienyt. Päinvastoin maailmasta on tullut viellä ihmeellisempi.

Tuollainen ote asioihin onkin terveellä pohjalla ja siitä ei ole kanssaihmisille harmia. Jos uskon asiat pidettäisiin henkilökohtaisina, eikä uskonnoilla olisi sitä valtaa kuin on, niin uskon asioista ei tarvitsisi koitua sellaisia ongelmia kuin tänä päivänä joskus koituu.

>>Mielenkiintoinen asia biologiasta on esimerkiksi se, että käärmeellä onkin ollut jalat.

Niin, ja raamatun mukaan käärme pistettiin syömään pölyä Eedenissä törttöilynsä tähden. Kaikkea sieltä löytyykin.

>>Minusta on ihana löytää yhteisiä tekijöitä, niin ateistin kuin uskovaisen kanssa. Katselin myös sinun viestejäsi ja ymmärrän kirjoituksiasi oikein hyvin, vaikka kaikessa emme samaa mieltä olekkaan

Aidon uskovan - kuten sinun - kanssa on mahdollista käydä varsin kiehtovia keskusteluja elämästä ja maailmankaikkeudesta. Aidon uskovan kun ei tarvitse pelätä uskonsa puolesta tieteenkään edessä, toisin kuin monen 'muka uskovan'.

• angry ippo
        Yakov kirjoitti:

noille 'kullanmuruille' on saarnattu pelkkää 'elämänkatsomusoppia' uskontotunneilla, millä ei ole sitten MITÄÄN TEKEMISTÄ aidon kristillisen opetuksen kanssa.

Huomaan, ettet sinäkään osaa erottaa kristillistä uskoa tämän maailman pakanauskonnoista... ;)

Siunausta Yeshuassa!

Kyllä uskonnonopetusta taitaa saada huomattavsti suurmepi osa oppilaista kuin ET-opetusta.

En erota enkä välitäkään. Sama sisältö, paketin väri vain vaihtelee.

• Kimmo vaan

Vanhemmilla tulee olla oikeus kastaa lapsi, mutta miksi lapsen kastaminen merkitsee rekisteröitymistä kirkkoon? Meidän pakanoiden mielestä kaste on kuin mikä tahansa siunaaminen, joten ei siitä mitää haittaakaan ole. Vasta Täysi-ikäisellä pitäisi olla oikeus liittyä kirkkoon tai muuhun uskonnolliseen yhteisöön.

Tiedän papin, jonka kuudesta lapsenlapsesta kolme on kastamatonta ja tämä ahdisti häntä enemmän kuin lapsen eroaminen kirkosta.

Ortodoksisen perinteen mukaan muuten ensin ajetaan lapsesta pahat henget pois ja vasta puhdistettu lapsi liitetään taistelevaan seurakuntaan.

• Kovanyrkki

Tässä asiassa pitäisi todella "seurata Jeesusta" ja antaa lupa kasteellemenemiseen vasta 30-vuotiaana.

Hulluin juttu on tuo hätäkaste, no jokainen vetäkööt omat johtopäätökset tempauksen asiallisuudesta, kun lähes kuollutta riepotellaan.

>>Hätäkaste

Hätäkasteen voi toimittaa kirkon jäsen tai muu kristitty, jos lapsen pelätään kuolevan eikä pappia ole heti saatavissa. Lapsi kastetaan vedellä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Isä meidän -rukous ja Herran siunaus kuuluvat myös toimitukseen. Kasteen yhteydessä voidaan laulaa myös virsi, jos se on mahdollista. Hätäkasteesta on viipymättä ilmoitettava kirkkoherranvirastoon.

Hätäkaste voidaan toimittaa myös aikuiselle. Kastamaton aikuinen voi kuolemanvaaran uhatessa halutessaan pyytää kastetta. Hätäkaste toimitetaan useimmiten sairaalassa.

Hätäkasteessa kastaja valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja sanoo: "NN minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Tämän jälkeen lausutaan yhdessä Isä meidän -rukous. Lopuksi kastaja lausuu Herran siunauksen.
      Hätäkasteen vahvistaminen

Papin on vahvistettava hätäkaste. Hätäkasteen vahvistaminen ei tarkoita, että hätäkaste olisi pyhänä toimituksena jotenkin heikompi kuin tavallinen kaste. Sen vahvistaminen korostaa kastetun liittymistä kasteessa seurakuntayhteyteen, ja kastetun ja hänen perheensä puolesta rukoillaan. Samalla hätäkasteen kirkko-oikeudellinen pätevyys todetaan.

Hätäkasteen yhteydessä annettu nimi voidaan muuttaa vahvistamisen yhteydessä. Jos hätäkasteessa ei ole annettu lapselle nimeä, se annetaan vahvistamisen yhteydessä. Nimen rekisteröinti toteutetaan yleensä hätäkasteen vahvistamisen jälkeen. Hätäkasteen vahvistamisen yhteydessä nimetään kummit, jos hätäkasteessa on ollut läsnä vain todistajia.

Aikuisen hätäkastetta vahvistaessa käytetään nuoren ja aikuisen kasteen kaavaa.

Hätäkasteen vahvistaminen on luonteeltaan kiitosjuhla. Jos hätäkasteen vahvistaminen tapahtuu kotona, se toimitetaan valkealla liinalla peitetyn pöydän ääressä. Pöydälle laitetaan Raamattu, palava kynttilä ja kukkia.

• >>Tässä asiassa pitäisi todella "seurata Jeesusta" ja antaa lupa kasteellemenemiseen vasta 30-vuotiaana.

Nii-in. Tuossa ratkaisussa ihmiset todella olisivat aidosti uskovia eivätkä vain tavan vuoksi.

• angry ippo
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Tässä asiassa pitäisi todella "seurata Jeesusta" ja antaa lupa kasteellemenemiseen vasta 30-vuotiaana.

Nii-in. Tuossa ratkaisussa ihmiset todella olisivat aidosti uskovia eivätkä vain tavan vuoksi.

18-vuotta täyttänyt ei voisi tehdä itseään koskevia päätöksiä. Eli asetettaisiin kaikki 18-30 vuotiaat holhouksenalaiseksi.

Varsinaista uskonnonvapautta.

• angry ippo kirjoitti:

18-vuotta täyttänyt ei voisi tehdä itseään koskevia päätöksiä. Eli asetettaisiin kaikki 18-30 vuotiaat holhouksenalaiseksi.

Varsinaista uskonnonvapautta.

>>18-vuotta täyttänyt ei voisi tehdä itseään koskevia päätöksiä. Eli asetettaisiin kaikki 18-30 vuotiaat holhouksenalaiseksi. Varsinaista uskonnonvapautta.

Jep, onhan se yliampuva ajatus, mutta se olikin pelkkä ajatus. Katsos, mikäli uskovat haluaisivat todella seurata Jeesustaan, eivät he toimisi hänen mallinsa vastaisesti. Täysi-ikäisyyden vaatiminen tässä asiassa olisi mielestäni paras ratkaisu.

• Eija_Moilanen
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>18-vuotta täyttänyt ei voisi tehdä itseään koskevia päätöksiä. Eli asetettaisiin kaikki 18-30 vuotiaat holhouksenalaiseksi. Varsinaista uskonnonvapautta.

Jep, onhan se yliampuva ajatus, mutta se olikin pelkkä ajatus. Katsos, mikäli uskovat haluaisivat todella seurata Jeesustaan, eivät he toimisi hänen mallinsa vastaisesti. Täysi-ikäisyyden vaatiminen tässä asiassa olisi mielestäni paras ratkaisu.

hyvä ymmärtää, että elämä ei ihan ole noin yksinkertainen. Yhtä hyvin voitaisiin vaatia, että kaikki alkavat puusepiksi. (hymy)

Kyllä nämä ovat perheasioita, joita puolisot keskenään sopivat lastensa kohdalla. Näistä ei voi tehdä elämää suurempaa asiaa nousten toisten ihmisten ratkaisujen yläpuolelle.

• mukaan

"joka uskoo ja kastetaan, pelastuu".

Kaste ja hätäkaste ovat tärkeitä taikamenoja, joilla koetetaan estää helvettiin joutumista.

• ikärajaa?
        Eija_Moilanen kirjoitti:

hyvä ymmärtää, että elämä ei ihan ole noin yksinkertainen. Yhtä hyvin voitaisiin vaatia, että kaikki alkavat puusepiksi. (hymy)

Kyllä nämä ovat perheasioita, joita puolisot keskenään sopivat lastensa kohdalla. Näistä ei voi tehdä elämää suurempaa asiaa nousten toisten ihmisten ratkaisujen yläpuolelle.

Saako Suomessa muuten liittää poliittisen puolueen jäseneksi minkä ikäisen tahansa?

Googletuksella löysin esim. SDP:ltä maininnan että vain vähjintään 15-vuotiaat voivat liittyä jäseneksi, mutta liekö joku oma sääntönsä vai voisinko itse teoreettisesti halutessani liittää 2-vuotiaan lapseni poliittisen puolueen jäseneksi?

Onko tällaiselle mitään laillista estettä? (Ellei sitten puolue itse ole niin fiksu että selaisen asettaa).

Jos ei, kokisin kyllä myös ehdottoman järkeväksi että alle 15-vuotiaan liittäminen jäseneksi mihinkään katsomukselliseen organisaatioon (niin uskonnolliset kuin poliittiset ja muutkin näkemykselliseksi katsottavat) pitäisi ehdottomasti kieltää ja 15-17 vuotiaankin voisi liittää vain omalla suostumuksellaan.

Outoa itseasiassa, lasten oikeuksien kannalta, ettei tällaista lakia jo ole olemassa..?

• Eija_Moilanen
        ikärajaa? kirjoitti:

Saako Suomessa muuten liittää poliittisen puolueen jäseneksi minkä ikäisen tahansa?

Googletuksella löysin esim. SDP:ltä maininnan että vain vähjintään 15-vuotiaat voivat liittyä jäseneksi, mutta liekö joku oma sääntönsä vai voisinko itse teoreettisesti halutessani liittää 2-vuotiaan lapseni poliittisen puolueen jäseneksi?

Onko tällaiselle mitään laillista estettä? (Ellei sitten puolue itse ole niin fiksu että selaisen asettaa).

Jos ei, kokisin kyllä myös ehdottoman järkeväksi että alle 15-vuotiaan liittäminen jäseneksi mihinkään katsomukselliseen organisaatioon (niin uskonnolliset kuin poliittiset ja muutkin näkemykselliseksi katsottavat) pitäisi ehdottomasti kieltää ja 15-17 vuotiaankin voisi liittää vain omalla suostumuksellaan.

Outoa itseasiassa, lasten oikeuksien kannalta, ettei tällaista lakia jo ole olemassa..?

Mutta meidän perheessä kirkkoon kuulumista ja politiikkaa pahempi lasten oikeuksien polkeminen oli tietokonevuorot. Tämä ongelma on nyt ratkaistu niin, että perheestämme löytyy neljä tietokonetta.

• Poison.
        ikärajaa? kirjoitti:

... sisältää juuri tuon 15 vuoden ikärajan, mikä olisi mielestäni erinomainen ikäraja myös uskonnolliseen järjestöön liittymiselle. Siinä iässä nuori kelailee hengellisiä asioita, ja kykenee muodostamaan oman itsenäisen päätöksensä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe