Mikä poksi

potkurinakseliin

Jep. Nyt kun toi joulusählääminen on parhaimmillaan, niin ajattelin purkaa veneestä, viimekesänä turhanpaljon vuotaneen poksin. En oikein saa selvää mikä poksi siinä nyt on, kun ei ole oikein tilaa tutkia . Mitä poksia suosittelette kokemuksen perusteella ja mitä huomioitavaa remontissa.

13

2323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

topfield ja handan ovat hyviä, mutta minä tykkään humaxista.

• tieteski

Laita tikipoksi!!!

heh, heh - eiku Rauhallista Joulua

• tätä itseasiassa

juuri suunnittelinkin, taidan laittaa tilaukseen. hyvät joulut

• Vaan...
        tätä itseasiassa kirjoitti:

juuri suunnittelinkin, taidan laittaa tilaukseen. hyvät joulut

Laita sinne Volvon musta jaska jos vain käy kohdalleen?
        Itselläni jo 12 vuotta ilman ongelmia.
        Oli ensimmäisessä veneessä kun ostin ja kokemukset niin hyvät että kun rakensin uuden veneen niin kyllä kaikki katsottiin läpi ja musta oli ehdottomasti paras.Tämä tämänkertainen on kestänyt jo 8 vuotta , eli keväällä puristetaan vähän vaseliinia sisälle ja veteen mennessä puristellaan ilmat pois ja tässä kaikki mitä koko kesänä tarvitsee tehdä.
        Nyt voisin vaihtaa kun ei tiedä vieläkö kestää mutta ajattelin koettaa kikka kakkosta ja jos en vaihda ja alkaa vuotamaan niin laitan vaan tavallisen klemmarin ympärille ja vähän kiristän niin että vuoto loppuu uskon kyllä selviäväni seuraavaan syksyyn.
        Kannattaa ainakin tutustua ko. malliin, taitaa olla suht edullinenkin muihin verrattuna?

• volvon kumitutille
        Vaan... kirjoitti:

Laita sinne Volvon musta jaska jos vain käy kohdalleen?
        Itselläni jo 12 vuotta ilman ongelmia.
        Oli ensimmäisessä veneessä kun ostin ja kokemukset niin hyvät että kun rakensin uuden veneen niin kyllä kaikki katsottiin läpi ja musta oli ehdottomasti paras.Tämä tämänkertainen on kestänyt jo 8 vuotta , eli keväällä puristetaan vähän vaseliinia sisälle ja veteen mennessä puristellaan ilmat pois ja tässä kaikki mitä koko kesänä tarvitsee tehdä.
        Nyt voisin vaihtaa kun ei tiedä vieläkö kestää mutta ajattelin koettaa kikka kakkosta ja jos en vaihda ja alkaa vuotamaan niin laitan vaan tavallisen klemmarin ympärille ja vähän kiristän niin että vuoto loppuu uskon kyllä selviäväni seuraavaan syksyyn.
        Kannattaa ainakin tutustua ko. malliin, taitaa olla suht edullinenkin muihin verrattuna?

Edellisessä veneessäni laitoin perinteisen poksin tilalle volvon kumitutin, kun ammattilaiset sitä niin suosittelivat (yleensä en ole ollut sen merkin harrastaja). Kumitutti on ollut täysin tiivis edelleen, kun sen asennuksesta on nyt 8 vuotta ja mm. yksi pallon kierto.
        Eli täältäkin kannatusta yksinkertaiselle ja halvalle ratkaisulle!

• outlanderisti

Meillä on ollut vuodesta 1982 alkaen silloiselta Hanke-Palsbolta ostettu akselin tiivisteboksi (öljyvoideltu). koneella on ajettu tähänmennessä noin 12000 tuntia ja nyt minun huolimattomuuden vuoksi tuo boksi petti (akkukaapelit väärässä paikassa ja kietoutuivat akselin ympärille) että silleen noista 8v kestäneistä.

• outlanderisti kirjoitti:

Meillä on ollut vuodesta 1982 alkaen silloiselta Hanke-Palsbolta ostettu akselin tiivisteboksi (öljyvoideltu). koneella on ajettu tähänmennessä noin 12000 tuntia ja nyt minun huolimattomuuden vuoksi tuo boksi petti (akkukaapelit väärässä paikassa ja kietoutuivat akselin ympärille) että silleen noista 8v kestäneistä.

Olen käyttänyt veneessäni jo 1982 vuodesta alkaen öljyvoideltua pronssilaakeria akselin keskellä jonka molemmissa päissä on "stefatyyppinen" huulitiiviste vettä vasten 2kpl.peräkkäin ja samoin öljyä vasten 2kpl. peräkkäin.

Vuotoja ei ole ollut pisaraakaan eikä mitään huoltoja tai korjauksia ole tarvinnut tehdä 25 vuoteen.

Akselin kyllä hioin ennen asennusta todella "peilin"kiiltäväksi tiivisteiden kohdalta.

Voin suositella samanlaista rakennetta muillekin.

• R K-S

Se ei vaadi voitelua eikä jätä koskaan pulaan. Volvon kumiboxi ja Manecraft ym, ovat herkkiä vaurioitumaan. Ja sitten nostetaan vene ylös sen korjaamiseksi.

• Raipe3

Voiko teflon nauhan vaihtaa ns rasvanauhan tilalle.

• R K-S
        Raipe3 kirjoitti:

Voiko teflon nauhan vaihtaa ns rasvanauhan tilalle.

boksien kiristysmekanismeissa on eroja. En osaa sanoa kuinka hyvin vanha pesä kiristää uuden nauhan.

• Itsellä sama homma edessä ei muuta ku Volvo pelii
      saa stefaboksi lähteä

• alas

ja ota järki käteen ja usko ammattilaista (R K-S) sillä hän tuntuu tietävän mistä puhuu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4770
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1326
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1325
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1101
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      252
      946
    9. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      71
      932
    Aihe