Pahoivointia muillakin?

Moikka,
Itselläni vuosia ongelmallinen vatsa, mutta nyt yli vuoden erityisen huono. Talvella oli kipuja vasemman kylkikaaren kohdalla ja muuallakin, lääkäri totesi ilman sen suurempia tutkimuksia että ärtynyt paksusuoli. Lisäkuitujen lisäksi ehdotti vain mietoja särkylääkkeitä. Tämän jälkeen alkoivat välillä voimakkaatkin pahoinvoinnit, yleensä ruokailun yhteydessä, jopa aikana. Ylävatsan ultrassa todettiin sappikivet, ja sain lähetteen leikkaukseen sekä paksusuolen tähystykseen.
Pahoinvoinnit lisääntyivät ja ruokavalio kuihtui kasaan, lähinnä puuro, piimä, jotkut kiisselit, tietyt leivät kävivät. Ei mitään rasvaista, mausteista, eikä oikein muutakaan..

Kesän menin niukin ruoin ja välillä oli muutaman päivän ripulit lisäkuidusta huolimatta. Syyskuussa leikattiin sappirakko pois ja odotin oireiden helpottuvan (kuten kaikki lääkärit sanoivat) sekä saavani kutsun tähystykseen jonka sanottiin tehtävän vasta sappileikkauksen jälkeen. Lokakuussa rupesin soittelemaan että olen toipunut leikkauksesta ja olisi aika tähystää, niin lähetettäni ei löytynyt. Sain uuden joka lähetettiin suoraan Meilahteen, josta se lähetettiin Herttoniemeen, josta tuli kirje n. 1kk sitten että jonotus 5kk. Joten helmikuussa olen odottanut 1vuoden tämän asian selvittämistä. Tällä hetkellä tilanne on se vatsani on niin herkkä, että ruokailu on vaikeaa, enkä kestä juurikaan alkoholia, kaksi lasia viiniä tekee julmetun pahoinvoinnin seuraavana päivänä.
Yritän taas laajentaa ruokavaliotani mutta jos ruoasta tulee paha olo, se menee roskiin... ja taas loppuu innostus.

Vatsa on tähystetty -99 ja -05, kummallakaan kerralla ei löydetty mitään. Nexium 40mg on ainoa joka auttaa, mutta sekään ei sillon kun pahoinvoinikohtaus on pahasti päällä.. sillon voin vain kokeilla piimää, laktoositonta vaniljajäätelöä tai vissyä jotta pahan olon saa röyhtäistyä pois.
Ironista että ärtyneen paksusuolen oireyhtymästä kärsivän tulisi välttää hiilihappoisia juomia koska lisäkaasu aiheuttaa ilmavaivojen lisäksi pahoinvointia, mutta se on osoittautunut pelastajaksi kun etoo.

Kun lähes joka päivä voi pahoin, eikä edes tiedä miksi, on vaikea ajatella myönteisesti. Toiset sanovat että älä ajattele sitä, mutta vaikea olla ajattelematta kun tunne on päällä koko ajan.

Juuri nyt on antibioottikuuri päällä flunssan vuoksi niin vatsa menee taas lisää rikki.

Ruokavalio sisältää vain kevyttuotteita, vähälaktoosisia tai laktoosittomia tuotteita,(toisaalta rasvaiset ja käristetyt ruoat jätin pois jo v-99 alkaen kun vatsavaivat alkoivat). Einekset ei käy, en tiedä johtuuko jostain lisäaineesta tms mitä tunkevat niihin. Edes tavalliset lihapullat ei onnistu, ja Saarioinen lopetti kevytlihapullien valmistuksen.
Rasvainen mutta terveellinen lohi ei onnistu...
Raa´at vihannekset ei käy, myös omena ja sitrushedelmät aiheuttavat ilmaa ja närästystä = pahoinvointia.
Ei alkoholia, ei mitään ketsuppeja tai maustekastikkeita tai muutenkaan voimakkaita mausteita. Sipulit, oliivit, tai mikä tahansa marinoitu tuote ei käy...
Leivistä olen pitäytynyt Vaasan ruispaloissa ja Kestileivässä sekä hapankorpuissa, joista en voi huonosti. Leivon myös itse täysjyvä-rouhesämpylöitä.

Nexiumin ja Visiblinin lisäksi käytän myös Lactovit -tabletteja sekä tarvittaessa Gavisconia "juotavassa" muodossa. Kesällä meni lisäksi Litalgin ja Librax.

Onko kenellään kokemuksia samasta, tai ajatuksia muuten?

Heidi

9

2493

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moninaiset

ettei niistä ota selvää, mistä mikäkin johtuu. Vaivani on ihan samanoloisia kuin sinulla, lisäksi vatsan polttelua. Sappirakko poistettiin, minulle lääkäri sanoi, että kaikkia vaivoja ei sappikivet selitä. Osa kivuista jäi leikkauksen ansiosta.

Ärtynyt suoli on todettu yli 30 v sitten ja sen kanssa on "riemua riittänyt" vaihtelevasti.

Kolme kertaa on tähystetty, mahalaukun ärtyneisyyttä kummempaa ei ole löytynyt.
      Sain kehoituksen syödä usein ja vähän kerrallaan, mausteita tulee välttää, samoin happamia. Resepti käteen, milloin mitäkin rohtoa, varmaan kaikki kokeiltu. Nyt on Nexium 40 mg ja Librax.

Pahoinvointia on erittäin usein. Monesti nukun ämpäri sängyn vieressä siltä varalta, että tulee äkäinen oksennus, jota ei sitten kuitenkaan tule.
      Minulla on ollut pahoinvoinnin estolääke, mutta siitä tuli keljuja sivuvaikutuksia.

Välillä ruokavaliooni on kuulunut vain riisimuroja mustikkakeiton kanssa ja vaaleaa leipää. Vatsan rauhoittuessa normaalia ruokaa. Kun oikein kovasti polttelee niin juon jäävettä ja kylmä kääre vatsalle. Pahoinvoinnissa Samarinilla tai limpparilla aikaan saatu röyhtäys helpottaa hetkeksi. Kaikki hapan on pahasta, ei vaikutus heti tunnu, vaan pitemmässä juoksussa.

Tässä vain pieni osa elämästä tempukkaan vatsan kanssa. Välillä on paremmin, sitten tulee takapakkia. Tämä joulun aika on mennyt ripuloidessa ja etovassa olossa, johtuu varmaan erilaisista eväistä, jos sittenkään.

En jaksa olla enää edes harmissani, elelen vaan. Olkoon. En ole työelämässä, joten on aikaa sairastaa. Eikä juhlita, kahvikupillisesta viiniä tulee kunnon krapula.

Onko sinulla todettu laktoosi-intoleranssia. Minä käytin laktoosittomia tuotteita vuosia turhaan. Laboratorio tuloksia tulkittiin aikoinaan eri tavalla kuin nykyään.

• Juu laktoosi-intoleranssi otettiin verestä, mutta se oli kielteinen, eli intoleranssia ei kuulema ole, olen kuitenkin ollut vähälaktoosisella dieetillä jo useamman vuoden. Laktoosi rasitusta ei ole tehty. Keliakiakin otettiin verestä, kielteinen.

Nyt ajattelin että saavat ottaa kaikki kokeet uudestaan.

Mistä pahoinvointisi sitten johtuu? Suolesta vai vatsalaukusta? Liiallisesta haposta vai kaasusta?
        Tuntuu ikävältä ajatella että tilanteeseen ei ehkä löydy ratkaisua... Miten sitten jatkaa elämää jatkuvalla pahoinvoinnilla?? Itse ainakin tunnen elämänlaadun heikentyneen jatkuvasta vatsanvoinnin miettimisestä. Tosin uskon kyllä vaivan olevan osittain psykosomaattinenkin, sillä oksennuspelkoni varjostaa elämää jonkin verran...

• Edellinen vastaaja
        heiju-79 kirjoitti:

Juu laktoosi-intoleranssi otettiin verestä, mutta se oli kielteinen, eli intoleranssia ei kuulema ole, olen kuitenkin ollut vähälaktoosisella dieetillä jo useamman vuoden. Laktoosi rasitusta ei ole tehty. Keliakiakin otettiin verestä, kielteinen.

Nyt ajattelin että saavat ottaa kaikki kokeet uudestaan.

Mistä pahoinvointisi sitten johtuu? Suolesta vai vatsalaukusta? Liiallisesta haposta vai kaasusta?
        Tuntuu ikävältä ajatella että tilanteeseen ei ehkä löydy ratkaisua... Miten sitten jatkaa elämää jatkuvalla pahoinvoinnilla?? Itse ainakin tunnen elämänlaadun heikentyneen jatkuvasta vatsanvoinnin miettimisestä. Tosin uskon kyllä vaivan olevan osittain psykosomaattinenkin, sillä oksennuspelkoni varjostaa elämää jonkin verran...

Mielestäni johtuu hapoista. Saan säännöllisellä Nexiumin käytöllä ja ruokavaliolla pahoinvoinnin aika hyvin pois. Kun tuntuu kohtuullisen hyvältä palaan entiseen. Elikkäs kahvia, hapanleipää, jugurttia, sitrushedelmiä, etikkasäilykkeitä, kaikkea mahdollista ihanaa ja ärsyttävää.. Ja nexiumit välillä pois.

Ja tämä stressaava luonne vaikuttaa paljon. Tietääkseni stressi lisää hapon tuotantoa ja vaikuttaa ärtyneeseen suoleen. Kun elämä maistuu paremmalta, mikä on harvinaista minulle, on vatsakin parempi.

• skorppari5
        Edellinen vastaaja kirjoitti:

Mielestäni johtuu hapoista. Saan säännöllisellä Nexiumin käytöllä ja ruokavaliolla pahoinvoinnin aika hyvin pois. Kun tuntuu kohtuullisen hyvältä palaan entiseen. Elikkäs kahvia, hapanleipää, jugurttia, sitrushedelmiä, etikkasäilykkeitä, kaikkea mahdollista ihanaa ja ärsyttävää.. Ja nexiumit välillä pois.

Ja tämä stressaava luonne vaikuttaa paljon. Tietääkseni stressi lisää hapon tuotantoa ja vaikuttaa ärtyneeseen suoleen. Kun elämä maistuu paremmalta, mikä on harvinaista minulle, on vatsakin parempi.

Heip!
        Mulla ihan samantyyppistä vaivaa. Maha on välillä ku tulessa ja esim tänään ylävatsa on ollu ikäänku krampissa koko päivän. Ei uskalla syödä juuri mitään ku alkaa sattuu niin pirusti. Pitäs taas hakee Nexium resepti. Ne auttaa! Viimeksi kun oli tällänen akuutti vaihe, niin oksentelin joka päivä. Sit pötköteltiin 1 yö Meikussa saamassa nesteitä ja tehtiin tutkimuksia. Ei sappikiviä, ei helicoa, ei mitään. Katarrin antoivat diagnoosiksi. Itseäni kai tästä saan vaan syyttää, edelleen poltan ja juon liikaa kahvia...

• Edellinen vastaaja kirjoitti:

Ihanaa kun tästä voi keskustella jonkun kanssa!!

Kävin eilen taas lääkärissä ja vaadin tutkimuksia ja kerroin vatsani olleen taas herkempi ja olo huonompi. Äskeinen antibioottikuuri toki pahensi asiaa, mutta kuitenkin. Kysyin häneltä mitä tarkoittaa kun useat sappikivileikkauksen läpikäyneet ovat kertoneet sappinesteen valuvan leikkauksen jälkeen vatsalaukkuun, enkä ymmärrä tätä yhtälöä lainkaan.
        No siitähän se sitten lähti valkenemaan..ainakin hiukan.
        Eli kun sappirakko, jossa "ylimääräinen" sappineste yleensä odottaa työtään, poistetaan, eikä koko ajan tuotettavalle nesteelle enään löydy "säilytysrakkoa", sitä valuu koko ajan ohutsuoleen. Eli ei vaan syödessä.
        Kun suoli on tyhjä, voivat tietyt asennot tai esim ylipaino jota minulla on, aiheuttaa sappinesteen valumisen ylöspäin, eli vatsalaukkuun. Lääkäri piirsi minulle tästä kuvan ja kertoi myös että matkaa ei ole kun n.50senttiä.

Näin sappinesteet sitten polttavat vatsassa ja tyhjässä suolessa, joka ainakin itselleni tuntuisi olevan oiva syy pahoinvointiin ja kaasuihin vatsassa.

Tähän ei kuulema ole hoitoa tai auttavaa toimenpidettä. Laihduttamisella voi yrittää auttaa tilannetta...mutta uskon myös laihojen tai sopusuhtaisten ihmisten kärsivän tästä.

Näinollen auttavaksi keinoksi jää säännöllinen ruokailu, jotta vatsassa ja suolessa olisi tavaraa. Vatsan limakalvoja voi auttaa Nexiumilla, piimällä tai mikä sitten itseään auttaakin.
        Sain vuosia sitten terapeutiltani hyvän reseptin...
        Keitä runsaassa vedessä jonkun verran kaurahiutaleita, riisiä, makaronia ja vaikka pellavarouhetta, siivilöi neste ja juo se. Tämä neste sisältää viljojen hyvää "limaa" joka vuoraa vatsan limakalvot. Itse tein tuota harmaata luotaantyöntävää mutta aika neutraalin makuista tököttiä useinkin, otin pullossa matkoille mukaan jne.. ja teki todella hyvää. Ihmettelenkin miksi en nyt sitä ole käyttänyt.

No, täytyy kuulla mitä verikokeista löytyy tai ei löydy ja odottaa sitten vielä tuo paksusuolen tähystys...

Joka tapauksessa sanoin lääkärillekkin että tämä tilanne vaikuttaa elämänlaatuuni ja mielenvireyteeni, ja haluan vastauksia ja ohjeita mahdollisimman pian.

Nim. Joskus vielä punaviiniä....

• sama edellinen
        heiju-79 kirjoitti:

Ihanaa kun tästä voi keskustella jonkun kanssa!!

Kävin eilen taas lääkärissä ja vaadin tutkimuksia ja kerroin vatsani olleen taas herkempi ja olo huonompi. Äskeinen antibioottikuuri toki pahensi asiaa, mutta kuitenkin. Kysyin häneltä mitä tarkoittaa kun useat sappikivileikkauksen läpikäyneet ovat kertoneet sappinesteen valuvan leikkauksen jälkeen vatsalaukkuun, enkä ymmärrä tätä yhtälöä lainkaan.
        No siitähän se sitten lähti valkenemaan..ainakin hiukan.
        Eli kun sappirakko, jossa "ylimääräinen" sappineste yleensä odottaa työtään, poistetaan, eikä koko ajan tuotettavalle nesteelle enään löydy "säilytysrakkoa", sitä valuu koko ajan ohutsuoleen. Eli ei vaan syödessä.
        Kun suoli on tyhjä, voivat tietyt asennot tai esim ylipaino jota minulla on, aiheuttaa sappinesteen valumisen ylöspäin, eli vatsalaukkuun. Lääkäri piirsi minulle tästä kuvan ja kertoi myös että matkaa ei ole kun n.50senttiä.

Näin sappinesteet sitten polttavat vatsassa ja tyhjässä suolessa, joka ainakin itselleni tuntuisi olevan oiva syy pahoinvointiin ja kaasuihin vatsassa.

Tähän ei kuulema ole hoitoa tai auttavaa toimenpidettä. Laihduttamisella voi yrittää auttaa tilannetta...mutta uskon myös laihojen tai sopusuhtaisten ihmisten kärsivän tästä.

Näinollen auttavaksi keinoksi jää säännöllinen ruokailu, jotta vatsassa ja suolessa olisi tavaraa. Vatsan limakalvoja voi auttaa Nexiumilla, piimällä tai mikä sitten itseään auttaakin.
        Sain vuosia sitten terapeutiltani hyvän reseptin...
        Keitä runsaassa vedessä jonkun verran kaurahiutaleita, riisiä, makaronia ja vaikka pellavarouhetta, siivilöi neste ja juo se. Tämä neste sisältää viljojen hyvää "limaa" joka vuoraa vatsan limakalvot. Itse tein tuota harmaata luotaantyöntävää mutta aika neutraalin makuista tököttiä useinkin, otin pullossa matkoille mukaan jne.. ja teki todella hyvää. Ihmettelenkin miksi en nyt sitä ole käyttänyt.

No, täytyy kuulla mitä verikokeista löytyy tai ei löydy ja odottaa sitten vielä tuo paksusuolen tähystys...

Joka tapauksessa sanoin lääkärillekkin että tämä tilanne vaikuttaa elämänlaatuuni ja mielenvireyteeni, ja haluan vastauksia ja ohjeita mahdollisimman pian.

Nim. Joskus vielä punaviiniä....

että joillain sappileikkaus pahentaa refluksioireita. Minulla ei käynyt niin. Aikoinaan ennen sappileikkausta, mahalaukkua tähystäessään lääkäri sanoi, että sappinestettä on kaikkialla ja kun on tällainen maha, pitää syödä usein, vähä kerrallaan, mutta varoa lihomasta. Siellä ne nesteet oli silloinkin, vaikka oli varasto. En tiedä miksi, enkä älynnyt kysyä.

Uskon, että kokkaamasi lima on mainiota. Kaurapuurokin hellii vatsaa. Minulle pellava on tietääkseni kiellettyä, koska on kilpirauhasen vajaatoiminta. Enkä taaskaan tiedä/muista miksi.

• skorppari50
        skorppari5 kirjoitti:

Heip!
        Mulla ihan samantyyppistä vaivaa. Maha on välillä ku tulessa ja esim tänään ylävatsa on ollu ikäänku krampissa koko päivän. Ei uskalla syödä juuri mitään ku alkaa sattuu niin pirusti. Pitäs taas hakee Nexium resepti. Ne auttaa! Viimeksi kun oli tällänen akuutti vaihe, niin oksentelin joka päivä. Sit pötköteltiin 1 yö Meikussa saamassa nesteitä ja tehtiin tutkimuksia. Ei sappikiviä, ei helicoa, ei mitään. Katarrin antoivat diagnoosiksi. Itseäni kai tästä saan vaan syyttää, edelleen poltan ja juon liikaa kahvia...

Heippa! Käytät samaa nikkiä joka on minulla ollut noin 10 vuotta. Sillä tunnuksella on minun kaikki kotisivunikin ja sellaista. Nyt jo on tullut sekannusta että kuka kommentoi ja mitä.
        Olisiko sinulla mahdollisuus vaihtaa tuota tunnusta.

• f73

Ongelmallinen vatsa täälläkin. Epämääräisiä vatsavaivoja on ollut pitkään, vuonna 2004 löytyi sappikivetja sappi poistettiin. Eipä juuri tilannetta muuttanut, vaiva ilmeisesti suolistosta johtuvaa. Epämiellyttävää, muttei kovin elämää rajoittavaa.
      Tänä syksynä tilannne paheni selvästi, ripuloin viikon ja sain lääkäriltä nexiumia, auttoi. Vatsa ultrattiin, sillä haluttiin varmistaa, ettei sappitiehyeihin ole jäänyt kiviä. Ei ollut, mahalaukku on tähystetty -05, eikä mitään erityistä, lievästi punoittava. koko syksyn vatsa helposti sekaisin ja jouluna iski ilmeisesti mahatauti, oksensin ja ripuloin kolme päivää rajusti, sen jälkeen onkin jatkunut paha olo ja ripuli. Ei mene ohi, lääkärissäkin kävin, joka sanoi että mystistä, tulehdusarvo oli matala, eli ei umpusuoli. Nyt sitten ihmettelen kotona, kun ei mikään mukava olotila, välillä parempi, toisena hetkenä huonompi. Tauti kaiketi meni, mutta epäilen että herkkä maha otti itseensä ja tila jäi päälle. Nyt toivon pyhien menevän vauhdilla ohi, että pääsisi yksityiselle sisätautilääkärille, nyt haluan lähetteen siihen alakautta tehtävään tähystykseen, jota ei tässä aikaisemmin tarpeelliseksi katsottu.
      Sitä ei muut ymmärrä, miten kokonaisvaltaisesti vatsan pahoinvointi vaikuttaa, arki kärsii ratkaisevasti. Toivon kuitenkin, ettei taustalla ole kummallakaan mitään vakavaa, vaikka on siinä ärtyneessä paksusuolessakin kestämistä..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe