Ranskassa kehitettiin paineilmalla kulkeva auto. Hauska keksintö, mutta ei taida kuitenkaan öljypulaa ratkaista. Itse uutinen ja video ovat kuitenkin hyvää ajankulua.
uutinen: http://www.yle.fi/uutiset/24h/id79025.html
video: http://areena.yle.fi/toista?id=993818
Uskotteko noin muuten vaihtoehtoisiin polttoaineisiin? Meksikossa muistaakseni ajellaan etanolilla. Tämä vaihtoehtohan ratkaisisi samalla kaksi ongelmaa, kun tuo kossupullokin kallistui.
Paineilmasta uusi polttoaine?
13
2436
Vastaukset
- paineilma tehotonta säilytystä
Paineilma sopii mainiosti työkalujen voimanlähteeksi koska sillä voidaan siirtää suuria tehoja erittäin pieneen ja yksinkertaiseen moottoriin jonka saa helposti tekemään muutakin kuin pyörivää liikettä.
Tässä tapauksessa unohdetaan kuitenkin tarvittava kompressori joka sekin tarvitsee jostain energiaa eikä paineilman tuottamisen hyötysuhde ole kovinkaan hääppöinen.
Vielä heikompi hyötysuhde tulee paineilman siirrolle letkuja pitkin mutta työkaluissa tämä ei haittaa jos letkun perässä on niin tehokas kompressori että vain työkalu itse rajoittaa saatavaa tehoa.
Paineilman varastoiminen on sen verran vaikeaa että epäilen tosiaan tuota luvattua 200km toimintasädettä ellei sitä ole mitattu Alpeilla pitkään alamäkeen.
Paineilmaa ei ole käytetty liikkumiseen juuri muualla kuin ensimmäisissä torpedoissa joiden toimintasäde taisi olla merimailin luokkaa jos sitäkään.- hyötysuhde
Nii'i mikäli sillä 200km pääsisi, pitää se paineilma puristaa erittäin kovaan paineeseen, jotta sitä riittäisi tuolle matkalle ja se korkea paine on se mikä huonontaa hyötysuhdetta entisestään.
Päälle määräajoin paineastian yms. tarkastuskulut ja joku pitää saada palkattua paineastian valvojaksikin, mikä maksaa...
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Painelaitteet/Teollisuuspainelaitteisto/Kaytto-muutokset-ja-kaytosta-poisto/ - byrokratia pilaa
hyötysuhde kirjoitti:
Nii'i mikäli sillä 200km pääsisi, pitää se paineilma puristaa erittäin kovaan paineeseen, jotta sitä riittäisi tuolle matkalle ja se korkea paine on se mikä huonontaa hyötysuhdetta entisestään.
Päälle määräajoin paineastian yms. tarkastuskulut ja joku pitää saada palkattua paineastian valvojaksikin, mikä maksaa...
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Painelaitteet/Teollisuuspainelaitteisto/Kaytto-muutokset-ja-kaytosta-poisto/Nyt meni taas tämäkin pilalle Sossulandian byrokratian takia.
Oma sossu organisaatio, sossut pomoiksi ja sossu duunareiksi.
Tarvitaan taas osasto vähintään, vaikka yksi pienyrittäjä hoitaisi että heilahtaa ja paremmin. - toimintaperiaate
Itse asiassa tuota autoa on kehitetty jo pidemmän aikaan. itse muistan ensimmäisen kerran lukeneeni siitä joskus pari-kolme vuotta sitten.
Paineilmaa ei siinä käytetä kuten paineilmatyökaluissa, eli suoraan tehon tuottoon. Sen sijaan moottori toimii eräänlaisena lämpöpumppuna, jossa energiaa otetaan ympäristön lämmöstä. En nyt tarkemmin muista miten se toimii mutta ilmeisesti ihan toimivasta systeemistä on kyse kun laajempaakin tuotantoa jo suunnitellaan. Tietoa varmaan netistä löytyy jos viitsii etsiä. - il Futuro
Ei tuosssa mitään ole unohdettu. Auto ei tarvitse kompuraa, koska se tankataan huoltoasemalla. Toki paine ei synny tyhjästä, mutta jos paineilmaa tuottaisi vaikkapa tuulivoimalla, olisi kysymyksessä jo tuulella käypä kulkuneuvo.
Muutamalla tonnilla saisi kotipihalle tuulimyllyn, joka tuottaisi sen verran energiaa kuin auton tankkaaminen vaatisi, jos sillä kävisi vaikka joka toinen arkipäivä kaupassa, lauantaina bingossa ja sunnuntaina kirkossa.
Jos tuollainen auto ei olisi paljokaan Mopoautoa tai jotain Toyota Aygoa kummempi koppura, se olisi jo melko saasteeton kulkupeli - ja naurettavan halpa käyttää. Toki mylly, kompura ja auto maksavat ja kuluvat ja niiden valmistus saastuttaa.
Vaikka 200 km epäilyttääkin, se lienee saavutettu jollakin tasaisella nopeudella, yhtäjaksoisessa ajossa tasaisella maalla ja tyynelä ilmalla, kun ratissa on ollut Leo Friman.
Käytännön vaihtelevissa olosuhteissa voidaan hyvänä pitää, jos puoleenkin päästään. Monessakin tapauksessa sekin riittää. - lissää
hyötysuhde kirjoitti:
Nii'i mikäli sillä 200km pääsisi, pitää se paineilma puristaa erittäin kovaan paineeseen, jotta sitä riittäisi tuolle matkalle ja se korkea paine on se mikä huonontaa hyötysuhdetta entisestään.
Päälle määräajoin paineastian yms. tarkastuskulut ja joku pitää saada palkattua paineastian valvojaksikin, mikä maksaa...
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Painelaitteet/Teollisuuspainelaitteisto/Kaytto-muutokset-ja-kaytosta-poisto/Paineilmajärjestelmän kokonaishyötysuhde on surkea:
"Yli 90 % kompressorin akselitehosta poistuu jäähdytysilman
tai -veden mukana. Lisäksi on otettava huomioon
sähkömoottorin häviöt"
http://www.motiva.fi/attachment/f16d4d543f99d7a59f54560a69063a0e/cad520957aa4b2516164f7eaeea209d7/Teo-paineilma-opas-net.pdf
Tämän lisäksi tulee "paineilmamoottorin" ja muun mekaniikan häviöt sekä ilman- ja vierintävastuksen aiheuttamat häviöt, vauhtia lienee huimasti tiedossa...
Jos tuosta arvioidaan, että kokonaishyötysuhde on 8% paineilman tuotossa ja auton kuljettamiseen riittäisi 20hv ka 50km/h nopeudella (n. 15kw), tällöin 200km ajoaika 4h => 4h*15kw=60kwh.
60kwh/5%=750kwh kompuran sähkötehona, eli esim. 125kwh tehoisella koneella saisi jyskyttää 6h saadakseen säiliön paineet ylös.
Tuon kokoinen kompura vaatinee jo reilun sähköliittymän ja vähintään 250A pääsulakkeet, taitaa pelkillä liittymän kuukausimaksuilla tulla moninkerroin enemmän hintaa kuin normaaliautoilulle... - Stirling
toimintaperiaate kirjoitti:
Itse asiassa tuota autoa on kehitetty jo pidemmän aikaan. itse muistan ensimmäisen kerran lukeneeni siitä joskus pari-kolme vuotta sitten.
Paineilmaa ei siinä käytetä kuten paineilmatyökaluissa, eli suoraan tehon tuottoon. Sen sijaan moottori toimii eräänlaisena lämpöpumppuna, jossa energiaa otetaan ympäristön lämmöstä. En nyt tarkemmin muista miten se toimii mutta ilmeisesti ihan toimivasta systeemistä on kyse kun laajempaakin tuotantoa jo suunnitellaan. Tietoa varmaan netistä löytyy jos viitsii etsiä.Moottori johon ilmeisesti viittaat on kuumailmakoneenakin tunnettu Stirling-moottori jolla saavutetaan dieseliäkin parempi hyötysuhde mutta se valitettavasti tarvitsee polttoainetta tai jonkin muun lämmönlähteen toimiakseen.
Ihan tarkalleen ottaen stirling muuttaa minkä tahansa lämpötilaeron mekaaniseksi työksi mutta sen pitäisi olla satoja asteita jotta koneesta saadaan autokäyttöön riittäviä tehoja.
Stirling moottorin sisällä on paineistettua kaasua joka on vetyä tai heliumia mutta se ei ole "paineilmamoottori" sanan varsinaisessa merkityksessä.
Kyllä jutun perusteella tämä auto toimii sekä paineilmalla että polttoaineella. Pelkällä paineilmalla härvelin pitäisi tosiaan kulkea 200km. http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4
Paineilmatyökaluissa hyödynnetään yleensä enemmän ilman virtausta esim. hiomakoneet(lamellimoottori) Kun taas tässä autossa käsittääkseni hyödynnetään painetta jota tuntuu noissa säiliöissä olevan jonkin verran enämpi (olin ymmärtäväni selostuksesta että 300bar.) kuin se normaali 6-12bar. jota yleensä työkaluissa käytetään. Auton käynnistyksen yhteydessä näytettiin mittaria joka näytti noin 20bar. joten olisiko tämä se paine jota tuo moottori käyttää? Mutta ei tuohon autoon tarvittavaa painetta kyllä ihan tavallisella rautakaupan tarjous kompuralla tehdä...- Oikeilla jäljillä ollaan
toimintaperiaate kirjoitti:
Itse asiassa tuota autoa on kehitetty jo pidemmän aikaan. itse muistan ensimmäisen kerran lukeneeni siitä joskus pari-kolme vuotta sitten.
Paineilmaa ei siinä käytetä kuten paineilmatyökaluissa, eli suoraan tehon tuottoon. Sen sijaan moottori toimii eräänlaisena lämpöpumppuna, jossa energiaa otetaan ympäristön lämmöstä. En nyt tarkemmin muista miten se toimii mutta ilmeisesti ihan toimivasta systeemistä on kyse kun laajempaakin tuotantoa jo suunnitellaan. Tietoa varmaan netistä löytyy jos viitsii etsiä.Tietynlaisesta suljetusta systeemistähän tuossa kuvan perusteella näytti olevan kyse. Sama paineilma liikuttaa venttiilien(?) välityksellä mäntää,jonka liike muunnetaan pyöriväksi liikkeeksi? Eli kyseessä on samantapainen keksintö kuin minulla itselläni pöytälaatikossa pari vuosikymmentä sitten!!!On se piirustus tosin vieläkin tallella. Ranskassa ei keksintöihin suhtauduta yhtä nuivan välinpitämättömästi kuin meillä Suomessa?
- tarpeeksi
Mm. napa-alueilla öljyvarantoja on enemmän kuin mitä tähän mennessä on maasta edes pumpattu, siksipä siitä etelänapamantereesta ja sen omistusoikeuksista nyt on herätty kiistelemäänkin. Ja voi olla että vielä kiistellään aseellisestikin.
Puheet siitä että öljy loppuisi, ja jatkuvat hinnankorotukset ovat vain ja ainoastaan markkinapoliittisia pötypuheita.- lähivuosina
Hinta ainakin on kohdallaan. Ja kukaan ei huuda öljyalalla, että öljy loppuu justiinsa. Puhutaan vain tuotantohuipusta, että tämän enempää ei tuotantoa pystytä kasvattamaan. Että kyllähän tätä riittää...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Öljyhuippu
- sitten?
Isossa osassa mersuja on jo ajat sitte lukenu takapuolessa
"Kompressor" Nuo varmaan joko tekee paineilmaa tai kulkee
sillä? - patonkia
http://www.kaleva.fi/plus/juttu703619_page0.htm
Nyt se paineilma-auto on sitten jo laitettu tuotantoon. Kehitys kehittyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104