abortti(ko)?

chutney

Tuntuu jotenkin hassulta avautua tämän yhteisön kautta, mutta koitetaan.

Olen siis raskaana. Edessä on mitä luultavimmin abortti. Raskaus on alkuvaiheessa (5 vko) ja mieli on todella sekaisin. Mietin lähes tunneittain sitä miten ihanaa olisi saada oma lapsi ja seurailla pienen lapsen elämää. Ja sitten tulee ajatus etten ole vielä valmis. Miten koko elämäni on vielä sekaisin ja miten sitä olisi pitänyt saada "pohjustettua" ennen lapsen tuloa. Olisi vakituinen työsuhde, oma asunto, hieman sitä elämänkokemusta ja varmasti vakaa suhde yms.. Olenko itsekäs?

Olen 21-vuotias pätkätyössä käyvä nuori nainen. Mieheni asuu 165km päässä minusta ja olemme suunnitelleet jo pitkään yhteenmuuttoa. Välimatka ja elämänmuutos on suurin muuton lykkäyksen syy ollut jo lähes puolen vuoden ajan. Yhteistä taivaltakaan meillä ei ole kuin noin vuosi.

Raskaus tuli todellisena yllätyksenä molemmille. Kuin pommi kirkkaalta taivaalta. Keskusteluja on käyty suuntaan tai toiseen ja mieheni on avoimin mielin kumpaakin vaihtoehtoa tukemassa. Pelkään kuitenkin että jos (ja kun) abortti tulee ajankohtaiseksi hän ei kestäisi sitä ja jäisin yksin. Mielessä pyörii kummallakin päällimmäisenä ajatus "mitä jos ei myöhemmin niitä lapsia enää sitten voi saadakaan"? Kumpikin vaihtoehto pelottaa molempia ja vastauksia ei tunnu mistään saavan. En ole vielä käynyt ehkäisyneuvolassa, mutta ensi viikolla olisi tarkoitus käydä. Haluaisin kuitenkin jonkinlaista mielenrauhaa itselleni ja siksi kysyisinkin teiltä..
Miten abortti voi vaikuttaa hedelmällisyyteen ja onko abortin ajankohdalla jotakin väliä tähän kyseiseen asiaan nähden? Onko jollain oma kohtaisia kokemuksia? Olisi kiva kuulla niistä.

Kiitos kaikille etukäteen.

15

1008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • christine83

menossa,mutta kun näin sen vauvan sydämen sykkeet,niin en vain enää kyennyt vaikka se olisikin ollut se edukkaampi vaihtoehto.
      esikoinen 4v ja kuopus nyt 11kk ja olen rv 27 raskaaana.(itse täytän 25v)

ei se helppoa mullakaan ole aina ollut,yksinhuoltajana esikoisesta aikoinaan olin ja ikää vaan 19!töissä en itsekään sillon ollut.HYVIN PÄRJÄTTIIN VAUVAN KANSSA KUITENKIN.

kyllä se mun mieli oli aivan kaaosta pitkään,mutta kun oikeastaan rupesin ajattelemaan pelkästään niitä hyvi puolia,niin kyllä se vauvan pitäminen tuntuukin ihanalle!

ja varsinkin nyt kun tuntee pikkusen pojan liikkeet päivittäin ja odotan synnytystä jo ihan innolla et saan vauvan syliin.

nytten uudessa suhteessa ja tuo kuopus on saatu aikaan hoidoilla ja tämä kolmas oli täysi ylläri ja ihme-minun ei pitänyt raskautua luomusti.

olisin katunut aborttia.(pelkäsin myös,että abortti olisi vaikuttanut myöhempää varten jos olisin lisää lapsia halunnut)

toivon,että mietit tarkkaan mitä teet,tehtyä kun ei saa enää sitten tekemättömäksi.

• vois

ensinnä jos on vähänkään epävarma niin abortti ois tod.näk virhe! Jos se on tehty jomman kumman tahdon vastasesti tai niin että ei ehkä ois halunnukan niin ilmeisesti siitä tulee myöhemmin sen laatusia ongelmia ettei suhdekan sitä kestä, koska aina se jää hiertään.

Opiskella ym. voi myöhemminkin ja miksei niitä asioita vois saada lapsenkin kanssa, vaikka tietysti se vaatii vähän enemmän järjestelykjä mutta ei se nyt niin suuri vaiva oo kuitenkaan!

Olet juuri parhaassa iässä saada tämä lapsi. Niin, todella, SAADA. Ei siitä abortista varmaankaan hedelmättömyttä aiheudu, kukaanhan ei sitä tosin varmuudella voi luvata mutta kun lapsettomuuteen voi olla niin paljon muitakin syitä kun se, eikä kaikkia saada edes koskaan selvillekään! Ja sitten, ne henkiset arvet onkin sit ihan toinen juttu, vaikka niitä lapsia myöhemmin saiskin...raskaaks tulemattomuus on muutenkin piinaavaa sillon kun sitä haluais ja kuinka se sitten onkaan jos teki aikoinaan sen abortinkin..kestäisitkö sitä?

• ei katuva

minulle on tehty kaksi aborttia 21-25 vuotiaana. nyt olen 30.
      toisen kerran kun menin lääkäriin niin onnekseni minulle sattui todlla mukava naislääkäri.
      kyselin paljon samoja kysymyksiä, olihan minulla jo toinen kerta. lääkäri vakuutti minulle ettei nykyään abortista jää mitään haittoja, varsinkin jos se tehdään ajoissa.
      ja samalla hän sanoi että jos ei ole täysin valmis muuttamaan elämäänsä ja ottamaan lasta vastaan, ei sitä kannata tehdä. lapsi on melkoinen vastuu ja muutos. enkä halua lapselleni koskaan tilannetta missä en olisi valmis äidiksi.

nyt minulla on aivan ihana poika. ja tulin raskaaksi heti kun ruvettiin mieheni kanssa yrittämään. eli minun mielestä kannattaa odottaa niin kauan että on todella valmis. mieluummin tekee abortin jos ei ole lapseen valmis kun pilaa lapsen elämän leikkimällä tekopyhää olematta valmis antamaan lapselle parhaan mahdollisen elämän.
      mutta tämä vain minun mielipide, meitä on moneen junaan.
      tsemppiä!

• Silloin, kun tulin eka kertaa raskaaksi ja sit viikolla 5 tuli vähän verta. Ei kuulunut vielä sydänääniä ja antoivat ajan viikon päähän. Mut sittenkään ei kuulunut sydänääniä. Sanoivat, että tuulimunaraskaus. Pitää tehdä kaavinta. Olin ollut niin iloinen raskaudestani ja se oli ollut minulla vauva. Mut se otettiin minulta pois. Olin kyllä murheissani. Semmoiselta kylmältä tuntui se niiden suhtautuminen siihen. Minulle se oli vauva. Yhdet kuukautiset piti odottaa, kun yrittää seuraavaa raskautta. Mies oli sitä mieltä, että yritetään heti uutta. Tulinkin raskaaksi. Mut en osannu sillälailla iloita tästä raskaudesta, kun entinenkin oli selvittämättä. On minulla kuitenkin ihana poika. Ajattele mitä se tällainen kaavinta toi minulle.

• ole laisinkaan

sikiötä/alkiota=) Eli tuulimunassa ei ole mitään tulevaa lasta.

• linnea25
        ole laisinkaan kirjoitti:

ei niin olekaan! Mutta silti on jo valmistauduttu vauvan tuloon eli kyllä siinä vauva menetetään vaikkei sitä ollutkaan. Tajuat sitten kun koet vastaavan epäreilun luonnon kepposen.

• satua
        linnea25 kirjoitti:

ei niin olekaan! Mutta silti on jo valmistauduttu vauvan tuloon eli kyllä siinä vauva menetetään vaikkei sitä ollutkaan. Tajuat sitten kun koet vastaavan epäreilun luonnon kepposen.

tuo sinun käsityksesi siitä, että olet menettänyt lapsen, vaikka kyseessä olikin tuulimuna, pohjautuu tavallaan niin minun ajatusmalliini tästä asiasta.

Itse olen tosiaan abortin tehnyt. Itse en tuntenut minkäänlaista "yhteyttä" lapseen, vaikka tosiaan se olemassa sisälläni olikin. (Ja tunnen "yhteyttä" esimerkiksi sisareni sisällä olevaan lapseen, vaikka ei se toki mitenkään minulle konkreettinen ole). Ja tosiaan perustelin "lapsen tärkeyden ja arvon" sillä, kuinka todeksi sen kokee ja kuinka sen on jo "personoinut". Vaikka se tosiaan alkuraskaudessa pohjautuukin käytännössä pelkästään omaan mielikuvitukseen. Sitä tosiaan tukee tuo sinun, että koet menettäneesi lapsen, vaikkei sitä ollut olemassakaan. Ja ymmärrän täysin tunteesi. Tottakai kaipaa sellaista, jota on jo jossain määrin rakastanut.

• ole laisinkaan kirjoitti:

Tiedän sen, ettei oo sikiöö. Mutta minä odotinkin vauvaa enkä tyhjää pussia. Kun sitä kerta yritettiinkin. Ei siinä saanut kuule miettiä mitään, vaan aamulla varmistu ja iltapäivällä nukutus ja sillä selvä.

• chutney

Tämän päivän aikana on ehtinyt tapahtua aikalailla juttuja. Tänään huomasin vessassa käytyäni että verta tulee aikalailla alhaalta. Siitä sitten suoraan päivystykseen menin mieheni "painostamana" selvittämään mistä on kyse. Sairaalasta lähetettiin minut kotiin tutkimatta. Käskettiin odottaa huomiseen ja tarkkailla että tuleeko verta enemmän ja kouristeleeko vatsaa. Hoitajan sanat "tässä vaiheessa yleensä ei vielä oikein mitään siellä ultrassa näy eikä mitään voida tehdä" sattuivat jotenkin vaikka päässä onkin pyörinyt raskaudenkeskeytys. Tunsin itseni jopa vähän petetyksi. Nyt saa sitten tuskaillen odotella ensimmäistä lääkärin tarkastusta ensi viikkoon.

Halusin lisätä tämän kertoakseni miten oudolta ensikertalaisesta tuntuu tämmöinen toiminta. Miten paljon mua pelottaa jatkaa eteenpäin tämän asian kanssa jos ensimmäinen tuntuma "hoitoon" on tämä.

• christine83

katos kun ei se elämä aina niin yksinkertaisesti mene kuin kuvitellaan.
        tässä on vaan hyvä muistutus siitä,että se lapsi taitaa kuitenkin olla se lahja jonka voi ihan hetkessäkin noin vaan menettää vaikka et itse asialle mitään tekeisi.(oliko tässä siis mahdollinen keskenmeno?)

ite olen kuitenkin iloinen siitä,että tämä raskaus pysyi sisälläni ainakin tähän asti,vaikka aborttiin olinkin päätyä.

ja tosi asiahan on,että ei alkuraskauden keskenmenoilla mitään voida ja usein just lähetetään kotiin vuotoa odottamaan(keskenmenoa)

mulla ystävä kans oli aborttiin menossa ja kun ultrattiin,niin sikiö olikin menehtynyt ja olikin aika kova paikka kaverille kun sittenkin katui abortti päätöstä ja oli kova shokki sinänsä kun asiaan ei itse sittenkään voinut millään lailla vaukuttaa,eikä vieläkään ole lasta saanut yrityksestä huolimatta(toistuvat keskenmenot)

• abortiton
        christine83 kirjoitti:

katos kun ei se elämä aina niin yksinkertaisesti mene kuin kuvitellaan.
        tässä on vaan hyvä muistutus siitä,että se lapsi taitaa kuitenkin olla se lahja jonka voi ihan hetkessäkin noin vaan menettää vaikka et itse asialle mitään tekeisi.(oliko tässä siis mahdollinen keskenmeno?)

ite olen kuitenkin iloinen siitä,että tämä raskaus pysyi sisälläni ainakin tähän asti,vaikka aborttiin olinkin päätyä.

ja tosi asiahan on,että ei alkuraskauden keskenmenoilla mitään voida ja usein just lähetetään kotiin vuotoa odottamaan(keskenmenoa)

mulla ystävä kans oli aborttiin menossa ja kun ultrattiin,niin sikiö olikin menehtynyt ja olikin aika kova paikka kaverille kun sittenkin katui abortti päätöstä ja oli kova shokki sinänsä kun asiaan ei itse sittenkään voinut millään lailla vaukuttaa,eikä vieläkään ole lasta saanut yrityksestä huolimatta(toistuvat keskenmenot)

Ihminen kuvittelee kaikessa typeryydessään olevansa kaikkivoipa ja onkin kova kolaus kun luonto ehtii ratkasta asian puolestaan... no, mutta eikö keskenmeno oo kuitenki parempi näissä aborttitapauksissa, ei tuu ainaka syyllisyydentuntoja ..

• chutney
        abortiton kirjoitti:

Ihminen kuvittelee kaikessa typeryydessään olevansa kaikkivoipa ja onkin kova kolaus kun luonto ehtii ratkasta asian puolestaan... no, mutta eikö keskenmeno oo kuitenki parempi näissä aborttitapauksissa, ei tuu ainaka syyllisyydentuntoja ..

Keskenmenosta en tiedä. Tietoa ei ole myöskään mahdollisesta tuulimuna- raskaudesta. Verenvuoto on jo lakannut, paljoa sitä ei loppujen lopuksi tullutkaan. Toisaalta olisin jopa helpottunut jos alkio menehtyisi näin luonnollisella tavalla, niin ikävältä kuin se kuulostaakin. Itse kallistun koko ajan enemmän ja enemmän abortin puolelle.

• tässä ajatuksia....

Periaatteessa en näe negatiivisia puolia raskauden jatkamiseen.Koska muutoin on asiasi kertomasi mukaan kunnossa. Tosin, kaikkien suhde ei myöskään kestä sitäkään,että liian aikaisin koettaisiin noin iso muutos,ja sekin voi olla riski suhteella lapsen syntymän jälkeen,koska teillä on seurustelua kuitenkin sen verran vähän,niin suhde ei ole ehtinyt sille tasolle,kun tulee tyyliin parivuotta täyteen ja pari asuis samankaton alla. Ei voi tietää miten suhde silloin yhdessä asumisessa jatkuu. Ja kun siinä olisi vielä 3 henkilökin mukana. Ja jos lapsen hankkii,niin lapsella olisi myös hyvä olla se kokonainen perhe ja isä myös. Jos olette aivan varmoja toisistanne,en pidä ajatusta ollenkaan pahana,niinkun lapsen saamista ajatellen. Mutta,jos ette ole vielä naimisiin tai kihlauksia suunnitelleet,niin harkitsisin ainakin itse,koska olisi todella masentavaa jäädä yksin lapsensa kanssa.Ja siinäkin menee aikaa,ennenkö sais uuden rakkaan löydettyä rinnalle.ja jos edes löytyneis.
      Minä tekisin ainakin lapsia vasta silloin,kun olisin naimisissa.Itse olen kasvanut hyvässä perheessä ja olen 21 tällähetkellä.Perheeni on edelleen koossa.Ja minulla on maailman paras perhe.Sitä soisin myös omille lapsillekkin.Ei lapsia ennen avioliittoa.

• abortiton

nyt lapsen elämä kiinni jostain rinkuloista ja viralisista papereista.. kuule voi se ero tulla ihan koska vaan myöhemminkin, ei se avioliitto mitään takaa. On hyvin todennäköstä että uuden löytää ennemmin tai myöhemmin vaikka ois yh (kokemusta on!).
        Voi se parisuhde kaatua abortinkin takia, masentavaa on elää sen tiedon kanssa mitä teki lapselleen..
        Yleensä jos suhde on muuten hyvällä pohjalla niin lapsensaaminen muuttaa sitä ainoastaan parempaan suuntaan!

• sofia868

olen itse 22-vuotias ja kova on vauva kuume.
      Meillä tilanne tämä,oma asunto miehellä vaki työ minula pätkätyö(mutta jatkunut jo yli vuoden päivät)koiria 3 ja viikot olen yksin kotona,mies töissä eri paikkakunnalla...SILTI vauva on tervetullut!!Uskon että varmasti pärjäisitte,eihän sitä tietty kukaan voi tietää mutta voiko tässä elämässä varmuudella mitään tietää???
      On hyvä että olet miettiny mitä "pahaa" abortista voi elimistöllesi tapahtua,sitäkään me ei tiedetä??
      Minusta sinun kannattaa ajatella nyt sitä pientä viatonta lasta masussasi,joka on teille tarkoitettu,sehän me tiedetään:) On niin paljon nuorempiakin äitejä kuin sinä,eikä se niinkään ikää kovin katso..

Paljon tsemppiä ja minun mielipide oli tämä ja jokaisella omansa tietty:)mutta neuvo olisi että nauti raskaudestasi ja jokaisesta yhteisestä päivästä vauvan kanssa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe