NUKUTUSPELKO!!!!!

Scaredha

Itse toimenpide ei pelota, vaan nukuttaminen.
Minua ei ole koskaan nukutettu ja nyt vaivaa mieletön nukutuspelko... :(
Antavatko hoitajat hyvissä ajoin rauhoittavaa, vai vasta leikkaussalissa?

11

4828

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nalle22

mua vaivaa ihan sama pelko...se ei ole ollenkaan tyhmä pelko, mutta mä kyllä tunnen itteni idiootiksi, kun kuitenkin jonkin verran näistä asioista hoitoalalla työskentelevänä tiedän...mutta sille ei voi mitään jos se on...mun kohdalla ehkä pikemminkin vois sanoa että tieto lisää tuskaa.
      ja mulla on vielä se että mulla on astma ja ylipainoa, niin ne on aina tietysti riskitekijöitä kaikessa.
      se miten sitä rauhottavaa saa, niin riippuu varmaan hiukka toimenpiteestä...mulla itellä ehkä tulossa gynen toimenpide nukutuksessa jokusen kuukauden päästä ja en tiedä yhtään miten ne toimii.
      rauhottavasta itellä sen verran kokemusta että kun jalka leikattiin spinaalipuudutuksessa marraskuussa, niin sain rauhottavaa vasta leikkaussalissa, tosin suoraan suoneen ja se vaikutti heti...en mä kyllä kokenu sitä tarvitsevani, mutta se on yleinen käytäntö.
      eli joko se annetaan hyvissä ajoin suun kautta tai sit suoraa suoneen....
      toivottavasti tästä olisi edes jotain apua...ainakin nukutuspelkonen täältä löytyy.

• mutta nukutettiin kuitenkin!

Pelkäsin myös ihan kauheasti nukuttamista, mutta väistämettä se tuli eteen ja selvisin kyllä ihan hienosti. KErroin peloistani hoitajille osastolla ja vielä nukutuslääkärille sekä leikkaussalihoitajille. Kaikki suhtautuivat ymmärtäväisesti ja rauhoittavasti ja sain ennen saliin lähtöä (n. 30 min. aiemmin) osastolla sauhoittavan lääkkeen, joka vei pahimman jännityksen. Kun se tilanne tulee eteen, niin sitä jotenkin "alistuu" asian edessä. Minullakaan ei muuta vaihtoeahtoa ollut tai henki olisi voinut pahimmassa tapauksessa pian lähteä.

Kerro peloistasi henkilökunnalle. Osaavat kyllä vastata kysymyksiisi ja rauhoittaa sinua. Kyllä se hyvin menee.

• operaatioissa

Mulla ei 9ole ollut mitään pelkoja nukutuksista/puudutuksista enkä niisä ole etukäteen siisn mitään puhunut.

Kaikissa tapauksissa (yksi normaali nukutus, yksi epuduraali/spinaali ja kevyt narkoosi, yksi käden puudutus kainalon paikkeilta ja kevyt nukutus ja yksi ranteen puudutus ihan ranteesta verityhjiön kera) olen saanut esilääkityksenä rauhoittavan pillerin osastolla noin tuntia ennen leikkaussaliin kärräystä ja samassa yhteydessä on sitten varoiteltu enää ylös vuoteesta nousemasta.

Tuo rauhoittava on sitten aiankin omalla kohdallani poistanut sitä mahdollista jännitystä niin, että esim ne laikkaussalin alkutoimenpiteet on menneet sellaisessa kevyessä "sumuverhossa" ilman mitään varsinaista jännitystä.

Tuo jännitys on yksilöllistä ja tosiaan ihan ymmärrettävää. Mulla operaatiosita kaksi on ollut kohtuullisen akuutteja juttuja eli tieto edessä olevasta tuli vain pari päivää ennen itse toimenpidettä eli silloin ei jäänyt edes aikaa pahemmin jännitykselle. Sitten ne muut olivat sellaisia suunniteltuja juttuja ja niiden kohdalla lähinnä huomasin, että en näköjään pahemmin jännittänyt koko juttua.

• fhxkjgh

Olen ollut leikattavana ja ekalla kerralla olin jo valmiiksi kipulääkkeistä pihalla eli en edes tiedä sainko rauhoittavaa...halusin kivun vaan loppuvan. Olisivat saaneet leikata vaikka hereillä!

Toisella kerralla sain rauhoittavat hyvissä ajoin ja ne kyllä sitten rauhoittivatkin. Olin ihan järkevä, mutta jännityksen vei kokonaan pois.

Nykyään leikkauksia tehdään paljon paikallispuudutusten/spinaalipuudutuksen yms. alla, jolloin ei edes tarvitse nukuttaa. Tällöinkin loistavat lääkkeet pitävät huolen, ettei jännitä. Eli oletko varma, että nukutetaan? Itseltäni kysyttiin kerran vasta leikkaussalissa haluanko nukutuksen vai puudutuksen (Olen aika tapaturma-altis tyyppi, siksi näin monia leikkauksia).

• kerran tehty

mul oli kans nukutuspelko,tai ainakin jännitin ihan kamalasti, mut kun se aika tuli, et piti mennä leikkaus saliin , nii jotenkin se jännitys vaan hävis ja kaikki kävi niin nopeesti, kun sai rauhoittavat ja sitä olikin sit jo tiedottomassa tilassa ja seuraava havainto olikin heräämössä. seuraava kerta jos jokus tulee, niin ei varmasti pelota, koska tietää millainen se on.

• Leikkauksessa käynyt

MInulle annettiin ennen leikkaussaliin menoa, kun MUISTIN ITS KERTOA ETTÄ MINUA PELOTTAA JA JÄNNITTÄÄ! :)
      Ja nukutus on aika hauska itseasiassa, siinä vain saan suoneen nukutusaineen ja menee hetki niin et tiedä maailmanmenosta yhtikäs mitään, nukut vain hyvin sikeaa unta, ei se ole kamalaa :)

• Narkoosihoitaja!

Olen itse anestesiahoitaja ja kohtaan työssäni päivittäin pelokkaita potilaita. Etenkin ensikertalaiset voivat pelätä kovastikin, se on ihan normaalia ja se otetaan tosissaan. Sinulle käy anestesialääkäri edellisenä tai samana päivänä määräämässä esilääkityksen ja samalla hän suunnittelee sinulle sopivan ja turvallisen anestesiamuodon.

Esilääkitys voi olla tapauksesta riippuen vahvaa opiaattia (kipulääkettä) tai sedatoivaa lääkettä (Diapam ja Dormicum). On tärkeää kertoa hoitohenkilökunnalle jos pelkää kovasti, silloin lääkäri määrää sinulle sopivan annoksen juuri rauhoittavaa lääkettä. Kipulääke voi väsyttää mutta se ei juurikaan sedatoi. Joskus annetaan lisäksi muitakin lääkkeitä jo esilääkkeen annon yhteydessä (esim.tulehduskipulääkettä, parasetamolia, vatsaa suojaavia lääkkeitä, antibioottia tms.).

Sedatoivat lääkkeet rauhoittavat useimpia potilaita, mutta kaikille vaikutus ei ole kovin voimakas. Läkkeiden vaikutuksiin kuuluu myös muistikuvien häivyttyminen, eli vaikka lääkkeen vaikutus ei tuntuisi juuri miltään, seuraavana päivänä voi huomata ettei muista leikkaussaliin tuomisesta juuri mitään. Jos toimenpide tehdään puudutuksessa ja esilääke ei ole rauhoittanut potilasta, sitä annetaan salissa lisää suoraan suoneen.

Joskus leikkauslistan muuttumisesta johtuen potilas ei ehdi saada esilääkettä ennen saliin lähtöä. Silloinkin sitä saa leikkaussalissa suoraan suoneen tarvittaessa.

Kun kerrot sinua hoitaville hoitajille pelostasi, sinua varmasti kuunnellaan ja sinut otetaan tosissaan.

• ja kuule , älä tosiaan hermoile!!!!
      mull meni edellinen ilta ihan pipariksi ,mutta turhaan!!!Se oli positiivinen kokemus...
      aamulla meninosastolla, sain12,5mg diapamia ja makoilin tunnin... tuli raukea olo että ei hermostuttanut...
      sitten kärrättiin salia kohti,mutta ovella itse vielä nousin sängustä ja kävelin leikaus pöydälle..
      sitten vaan siihen ja laitettiin sydänlätkät ja kanyyli...
      Sitten nukutuslääkäri laitto jotain suoneen ja olo OLI UPEA!!!!!!!
      Siis mä olisin mielelläni ollu siinä tilassa mutta sitten se laitto nukutusaineen ja taju meni...:)
      Heräämössä heräsin, olin heti tolpilla ja pahoinvointia ei ollu:)

• Reino

Minut on viidesti nukutettu elämäni aikana. Jotain kemikaalia syötetään suoneen ja nukahtaminen tapahtuu alle viidessä sekunnissa.

Luota lääkäreihin. He tietävät kyllä mitä tekevät.

• lyytikki

Mulla oli myös ja taitaapi olla vieläkin tuota pelkoa nukuttamiseen. Mut on kaksi kertaa nukutettu. Ekalla kerralla menin leikkaukseen, jonka tiesin kestävän 6 h, siis varsin iso leikkaus kyseessä. Toimenpidettä en pelännyt, mutta pelkoa, että herääkö siitä nukutuksesta. Mulla on sivuääni sydämessä. Hyvin heräsin, pientä pahoinvointia oli vasta toisena päivänä nukutuksesta, kun menin suihkuun. Hoitaja toi nopeasti lääkettä ja se helpotti. Kummallakin kerralla olen osastolla saanut diapamia ennenkuin menen operaatioon.Pahoinvointia oli viimeksikin, mutta ei paljon ja lääkettä sain silloinkin.

• minä.

Olen menossa varsin suureen leikkaukseen lähiaikoina ja kuntokin on melko huono.. Mitkähän mahtavat olla syitä, jos joku nukutukseen kuolee? Viitsiikö joku valaista asiaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6833
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      674
      2955
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1255
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1154
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223