Suhtautuminen ev.lut - muslimi liittoon

hypoteettinen kysymys

Kuinka suhtautuu ev.lut. kirkko siihen jos seurakuntalainen tahtoo mennä naimisiin muslimin kanssa? Miten käytännössä menee, onnistuuko kirkkohäät vai pitääkö jommankumman kääntyä toisen uskonnon tunnustajaksi?

Kielletäänkö raamatussa luterilaisten mielestä eri uskontokuntien yhdistyminen näin henkilötasolla? Eipä sillä että tuolla muuten väliä olisi mutta jos näin niin eipä taida kirkko tarvita jatkossa verosuorituksiani.

15

419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirkkohäät tuskin onnistuu, ainakaan vielä. Raamattu kyllä "kieltää" ottamasta uskomatonta aviopuolisoksi, mutta kirjoituksestasi päätellen et ole uudesti syntynyt, joten ei se sinua koske!
      Joten voit raamatun mukaan mennä muslimin kanssa naimisiin, raamattu rajoittaa vain niitä jotka uskovat Jeesukseen. Jos tulet joskus uskoon ja miehesi sinut vielä hyväksyy (jota epäilen)niin silloinkin voit jatkaa avioliittoasi raamatun mukaan. Jumala sinua siunatkoon!

• hypoteettinen kysymys

Sehän on vain ihmisten kirjoittama kirja ja aikojen saatossa siihen tekstiä lisänneet/muokanneet ovat sinne omia käsityksiään merkinneet. En oikein jaksa uskoa että Jumala olisi, koska itse olen ainakin siinä uskossa että on hyvä, olisi halukas kieltämään ihmisten välistä onnea. Se taas on helppo uskoa että joku hyvän sanoman taakse piiloutuva itsekäs henkilö laatii sääntöjä ihmisille luonteenomaisesti säilyttääkseen seurakuntansa mahdollisimman suurena ihan jo tulojen takia. Epäilenpä että jos taivaan porteilla on sisään pyrkimässä ko. liiton kieltävä tosiuskovainen ja tavis joka on kyennyt elämään muita loukkaamatta ja tullaisenkin symbioosin sallien niin saattaapa olla tiukoilla loppupeleissä kumpi porteista ensin sisään astelee.

• hypoteettinen kysymys kirjoitti:

Sehän on vain ihmisten kirjoittama kirja ja aikojen saatossa siihen tekstiä lisänneet/muokanneet ovat sinne omia käsityksiään merkinneet. En oikein jaksa uskoa että Jumala olisi, koska itse olen ainakin siinä uskossa että on hyvä, olisi halukas kieltämään ihmisten välistä onnea. Se taas on helppo uskoa että joku hyvän sanoman taakse piiloutuva itsekäs henkilö laatii sääntöjä ihmisille luonteenomaisesti säilyttääkseen seurakuntansa mahdollisimman suurena ihan jo tulojen takia. Epäilenpä että jos taivaan porteilla on sisään pyrkimässä ko. liiton kieltävä tosiuskovainen ja tavis joka on kyennyt elämään muita loukkaamatta ja tullaisenkin symbioosin sallien niin saattaapa olla tiukoilla loppupeleissä kumpi porteista ensin sisään astelee.

"Luotko itse oman herran, mielessäsi kuvitelman, eikö herra ilmoittaa voisi itse itseään"
        Sinun Jumalasi ei ole minun Jumalani, minun Jum,alani on Aabrahamin, Iiosakin ja Joosefin Jumala. Jos et usko Raamattuun, voit toki luoda minkälaisen Baalin alttarin tai palvoa vaikka Saatanaa.
        " En oikein jaksa uskoa että Jumala olisi, koska itse olen ainakin siinä uskossa että on hyvä, olisi halukas kieltämään ihmisten välistä onnea."
        Olet todella siinä uskossa, joka on omaasi, etkä kunnioita Jumalaa. En minä uskomatonta kieltänyt löytämästä onneaan muslimin kanssa, voivat mennä kyllä naimisiin. Puhuin uiudestisyntyneistä jotka uskovat raamattuun.

• Faktio

Miksi muslimi haluaisi kirkkohäät?

• Eri uskontokuntiin

kuuluvat voivat toki avioitua mutta viisainta
      on tehdä se maistraatissa.
      Siellä molempien on helppo vannoa variksenvalansa.
      Sitten voitte mennä suomalaiseen tapaan kaffeelle.

• Sivustaseuraaja

Kyllä ja suomalaiseen tapaan näet pian muslimmiehesi käyvän vieraissa, koska Allahin mukaan miehellä pitää olla vähintään 4 vaimoa ja sitten tulet ruikuttamaan, että miksei kukaan kertonut tästä. Niin siinä aina käy. Työkaverini ei uskonut minua, kunnes löysi ruotsalaisen naisen ostokuitin vahingossa pöydältään kotoa ja alkoi kyselleä. Mies paljasti lopulta olleensa naimisissa myös Ruotsissa vuosien ajan. Ennustan myös. että muslimimiehesi pakottaa sinut kääntymään islamiin vuoden sisällä viimeistään. Käännytkin, koska ajattelet, että rakkauden vuoksi pitää uhrautua. Siihen loppui sitten elämäsi ja itsenäisyytesi. Olen nähnyt tämän tarinan jo liian monta kertaa, vaikkei kukaan minuna uskoisi.

• Sivustaseuraaja kirjoitti:

Kyllä ja suomalaiseen tapaan näet pian muslimmiehesi käyvän vieraissa, koska Allahin mukaan miehellä pitää olla vähintään 4 vaimoa ja sitten tulet ruikuttamaan, että miksei kukaan kertonut tästä. Niin siinä aina käy. Työkaverini ei uskonut minua, kunnes löysi ruotsalaisen naisen ostokuitin vahingossa pöydältään kotoa ja alkoi kyselleä. Mies paljasti lopulta olleensa naimisissa myös Ruotsissa vuosien ajan. Ennustan myös. että muslimimiehesi pakottaa sinut kääntymään islamiin vuoden sisällä viimeistään. Käännytkin, koska ajattelet, että rakkauden vuoksi pitää uhrautua. Siihen loppui sitten elämäsi ja itsenäisyytesi. Olen nähnyt tämän tarinan jo liian monta kertaa, vaikkei kukaan minuna uskoisi.

huoh!!!!!!

Sinä kun olet aina hyvä ketomaan mikä on syntiä niin katso tekstiäsi ja mieti mikä meni vikaan..alkaa jo tuosta otsikosta!!!

Raamatussa kielletään toisten ihmisten tuomitseminen!!!!! Oletko tavannut tätä miestä???? et ole!!! Mistä tiedät että hän pettää??? et mistään!! Lakkaa pilaamasta muiden elämää vaikka omasi vaikuttaa menevän huonosti..alan kyllästyä tuollasiin kirkkomummoihin jotka kitisee joka asiasta!!! ei millään pahalla..onkohan muuten ennustaminen syntiä??? taitaa olla!!!:D:D:D:D keskity omiin synteihisi koska kukaan ei ole täydellinen..et sinäkään..edelleen kehotan sinua avaamaan silmäsi ja miettimään kannattaako sinun kertoa omia suppeita mielipiteitäsi yhtään mistään koska olet aina tuomitsemassa ja arvostelemassa..

• Sivustaseuraaja
        tuiskutyttö kirjoitti:

huoh!!!!!!

Sinä kun olet aina hyvä ketomaan mikä on syntiä niin katso tekstiäsi ja mieti mikä meni vikaan..alkaa jo tuosta otsikosta!!!

Raamatussa kielletään toisten ihmisten tuomitseminen!!!!! Oletko tavannut tätä miestä???? et ole!!! Mistä tiedät että hän pettää??? et mistään!! Lakkaa pilaamasta muiden elämää vaikka omasi vaikuttaa menevän huonosti..alan kyllästyä tuollasiin kirkkomummoihin jotka kitisee joka asiasta!!! ei millään pahalla..onkohan muuten ennustaminen syntiä??? taitaa olla!!!:D:D:D:D keskity omiin synteihisi koska kukaan ei ole täydellinen..et sinäkään..edelleen kehotan sinua avaamaan silmäsi ja miettimään kannattaako sinun kertoa omia suppeita mielipiteitäsi yhtään mistään koska olet aina tuomitsemassa ja arvostelemassa..

Työkaverini kärsi miehensä moniavioisuudesta, vaikka se oli puhtaasti Koraanin opettama asia. Minä näin läheltä kaiken ja tiesin koko ajan, millainen tuo mies oli. Varoitin, vaan kukaan ei uskonut. Puhuivat juuri sinun tyylilläsi. Että sellainen sieppasi! Suomalaisten sinisilmäisyys on aivan uskomatonta. Raamattu pyytää sanomaan synnin synniksi ja paljastamaan väärintekijät. Ei parisuhdetta voi rakentaa valheelle. Vaan eipä minua enää pidetä väärässä olijana.

• Sivustaseuraaja kirjoitti:

Työkaverini kärsi miehensä moniavioisuudesta, vaikka se oli puhtaasti Koraanin opettama asia. Minä näin läheltä kaiken ja tiesin koko ajan, millainen tuo mies oli. Varoitin, vaan kukaan ei uskonut. Puhuivat juuri sinun tyylilläsi. Että sellainen sieppasi! Suomalaisten sinisilmäisyys on aivan uskomatonta. Raamattu pyytää sanomaan synnin synniksi ja paljastamaan väärintekijät. Ei parisuhdetta voi rakentaa valheelle. Vaan eipä minua enää pidetä väärässä olijana.

onko hienoa kun saat minut suuttumaan!?? sanoin jo kerran että lakkaa tuomitsemasta muita ihmisiä..sinulla tai kenelläkkään muulla ihmisellä ei siihen ole oikeutta!!

jos yksi romani varastaa niin kaikki varastaa?
        jos yksi nuori juo ja polttaa niin kaikki muutkin tekevät niin?
        jos yksi ulkomaalainen on terroristi niin kaikki muutkin ovat?
        jos yksi muslimi pettää niin muutkin niin tekevät?

Voin kyllä ihan Omasta kokemuksesta sanoa yhden asian..Minulla on ollut monia miehiä joilla on kihlasormus komeillut nimettömässä eikä se ole menoa haitannut.ja KAIKKI ovat olleet ihan suomalaisia miehiä jotka ovat tulleet lomailemaan työporukalla ilman kihlattujaan.. se ei ole mitenkään uskonnosta kiinni vaan miehestä..koitas nyt jo ymmärtää se asia!!
        äläkä sano että olen tehnyt aivan kamalan synnin..ihmiset tekevät virheitä ja niistä oppii..

• muslimimiehestä eron
        Sivustaseuraaja kirjoitti:

niin se kaappaa lapsenne ja vie ne Jemeniin.

• Nana-nam
        tuiskutyttö kirjoitti:

onko hienoa kun saat minut suuttumaan!?? sanoin jo kerran että lakkaa tuomitsemasta muita ihmisiä..sinulla tai kenelläkkään muulla ihmisellä ei siihen ole oikeutta!!

Voin kyllä ihan Omasta kokemuksesta sanoa yhden asian..Minulla on ollut monia miehiä joilla on kihlasormus komeillut nimettömässä eikä se ole menoa haitannut.ja KAIKKI ovat olleet ihan suomalaisia miehiä jotka ovat tulleet lomailemaan työporukalla ilman kihlattujaan.. se ei ole mitenkään uskonnosta kiinni vaan miehestä..koitas nyt jo ymmärtää se asia!!
        äläkä sano että olen tehnyt aivan kamalan synnin..ihmiset tekevät virheitä ja niistä oppii..

AI että SINÄ et sitten ole tehnyt mitään syntiä lähtiessäsi hillumaan 'rengastettujen' miesten kanssa koska 'tilaisuus tekee varkaan'?

Mitähän SINÄ OPIT noilla reissuillasi? Tai mitä ne miehet oppivat?

Jokainen joka on valmis käyttämään toisen ihmisen (miehen tai naisen) alhaista moraalia hyväkseen on moraalisesti vähintään yhtä alhainen, ellei vielä alhaisempi.

Sitäpaitsi 'Sivustaseuraaja' puhui muslimien uskonnosta eikä miehistä sinänsä. Mitä siis raivoat?

Ei täällä ole kukaan 'tuominnut' yhtään ketään eikä mitään paitsi sinä itse, jonka mielestä etenkin suomalaiset MIEHET ovat syyllisiä siihen että olet halpahallin helpponakki.

Luulin sinua kristityksi mutta tekosi ovat ällöttäviä. Maailma kun on sentään täynnä sinkkumiehiä joille voit rauhassa....no jääköön sanomatta.

Naurettavaa että vedät romanitkin mukaan.

Veikkaanpa että yksikään romani ei pidä kaltaistasi hooker'ia yhtään minään, -edes ne jotka ovat lusimassa vaikkapa varkauksista. (Varas kun ei ole väistämättä mikään huora tai gigolo)

Onneksi sentään kaikki suomalaiset naiset eivät leviä joka tyrkkyäijän eteen kuin limaiset banaaninkuoret...

• Sivustaseuraaja
        tuiskutyttö kirjoitti:

Tarkoitukseni ei todellakaan ollut suututtaa sinua, vaan kinnittää huomiota Koraanin opetukseen moniavioisuudesta. Kun rakkaus kukoistaa ja on onnea olla eksootttisen tumman miehen sylissä, kaikki on kuin kaunista taivasta, mutta arki iskee ja aina yllättää. Kun nainen tajuaa miehensä olevankin neljän muun naisen kanssa ja vieläpä salaa oman uskonnon salliessa kaiken, tämä jakamisen kokemus on minun havaintojeni mukaan ollut varsin kohtalokas. Sitä ei tajua ennen kuin siihen itse joutuu kuten työkaverilleni kävi. Hän tajusi islamin puheet moniavioisuudesta vasta petetyksi tulemisen tai hylätyksi tulemisen kokemuksen kautta. Mies suuttui kun Koraanin opetukset kyseenalaistettiin. Naisellahan ei saanut olla yhtäkään vierasta miestä.

Mies oli pitkään työmatkoilla ja kulutti perheen rahat toisen naisen eteen. Se sattui sitten, kun sen kaiken tajusi. Suomalaisesta rakkaasta tulikin pelkää seksiobjekti, kun Ruotsissa "kaikki oli paljon parempaa kuin Suomessa." Mies teki kuten kunnon muslimmies oli oppinut ja toimi puhtaasti Koraanin mukaan. Uskonto vaikuttaa hyvin vahvasti monien ihmisten käytökseen. Ja suomalaiset eivät sitä tajua useinkaan. Kaiken lisäksi viulut maksoi todellisuudessa suomalainen nainen.

• Nana-nam kirjoitti:

AI että SINÄ et sitten ole tehnyt mitään syntiä lähtiessäsi hillumaan 'rengastettujen' miesten kanssa koska 'tilaisuus tekee varkaan'?

Mitähän SINÄ OPIT noilla reissuillasi? Tai mitä ne miehet oppivat?

Jokainen joka on valmis käyttämään toisen ihmisen (miehen tai naisen) alhaista moraalia hyväkseen on moraalisesti vähintään yhtä alhainen, ellei vielä alhaisempi.

Sitäpaitsi 'Sivustaseuraaja' puhui muslimien uskonnosta eikä miehistä sinänsä. Mitä siis raivoat?

Ei täällä ole kukaan 'tuominnut' yhtään ketään eikä mitään paitsi sinä itse, jonka mielestä etenkin suomalaiset MIEHET ovat syyllisiä siihen että olet halpahallin helpponakki.

Luulin sinua kristityksi mutta tekosi ovat ällöttäviä. Maailma kun on sentään täynnä sinkkumiehiä joille voit rauhassa....no jääköön sanomatta.

Naurettavaa että vedät romanitkin mukaan.

Veikkaanpa että yksikään romani ei pidä kaltaistasi hooker'ia yhtään minään, -edes ne jotka ovat lusimassa vaikkapa varkauksista. (Varas kun ei ole väistämättä mikään huora tai gigolo)

Onneksi sentään kaikki suomalaiset naiset eivät leviä joka tyrkkyäijän eteen kuin limaiset banaaninkuoret...

ei kiinnosta minua.. Olen tehnyt syntiä ja minä kyllä olen sen valmis myöntämään.. Mutta se ei ole asia mitä en voisi Jumalalta anteeksi saada..
        Ja mitäköhän sinä minun oppimisiani tulet kyselemään..
        Vaikka puhuttaisiin muslimeista tai kenestä tahansa niin on väärin että mennää tuolla tavalla yleistämään..Toinen on ottamassa
        eri uskontoa edustavan miehen jota rakastaa ja te menette sanomaan että tämä mies käännyttää tämän muslimiksi ja pettää vaimoaan..Häpeäisitte!!

Otin esille yleistyksiä mitä nyt kuulee ihmisiltä usein..se on aivan sama asia..Sivustakatsoja yleisti muslimimiehet yhtälailla pitäisi sitten muutkin yleistykset hyväksyä..Mikä siis ei minun mielestäni ole oikein mutta teistä nyt en tiedä..

Syntiä teet sinäkin kun minua huoraksi haukut..en minä nyt ihan ketä tahansa..Kuten sanoin olen tehnyt tyhmiä asioita mutta luotan siihen että minä olen ne anteeksi saanut.
        Ja luulen kyllä että sillon joskus nuorena olet itsekkin tehnyt jotain mitä et ole niin ajatellut..Ja tiedän että sinulla ei ole mitään varaa tulla minua tuomitsemaan ja haukkumaan..ihan vain tiedoksi: samalla viivalla tässä kaikki ollaan..

• ahdasmielisyyttä
        tuiskutyttö kirjoitti:

ei kiinnosta minua.. Olen tehnyt syntiä ja minä kyllä olen sen valmis myöntämään.. Mutta se ei ole asia mitä en voisi Jumalalta anteeksi saada..
        Ja mitäköhän sinä minun oppimisiani tulet kyselemään..
        Vaikka puhuttaisiin muslimeista tai kenestä tahansa niin on väärin että mennää tuolla tavalla yleistämään..Toinen on ottamassa
        eri uskontoa edustavan miehen jota rakastaa ja te menette sanomaan että tämä mies käännyttää tämän muslimiksi ja pettää vaimoaan..Häpeäisitte!!

Otin esille yleistyksiä mitä nyt kuulee ihmisiltä usein..se on aivan sama asia..Sivustakatsoja yleisti muslimimiehet yhtälailla pitäisi sitten muutkin yleistykset hyväksyä..Mikä siis ei minun mielestäni ole oikein mutta teistä nyt en tiedä..

Syntiä teet sinäkin kun minua huoraksi haukut..en minä nyt ihan ketä tahansa..Kuten sanoin olen tehnyt tyhmiä asioita mutta luotan siihen että minä olen ne anteeksi saanut.
        Ja luulen kyllä että sillon joskus nuorena olet itsekkin tehnyt jotain mitä et ole niin ajatellut..Ja tiedän että sinulla ei ole mitään varaa tulla minua tuomitsemaan ja haukkumaan..ihan vain tiedoksi: samalla viivalla tässä kaikki ollaan..

Minun tuttavapiirissäni yksikään seka-avioliitossa elävä nainen ei ole pysynyt kristittynä, vaan on kääntynyt muslimiksi. Elämä on kuulemma helpompaa sitten ja saa paremmin ulkomaalaisen perheen hyväksynnän. Lapset on joka tapauksessa kasvatettava muslimeiksi, muu ei muslimimiehelle kelpaa. On se suvaitsevaista menoa se! On myös hyvä muistaa, että musliimimies ei tarvitse mitään lupaa vääräuskoiselta naiseltaan mihinkään. Niinpä moniavioisuus on sääntö näissä seka-avioliitoissa, Tämän minäkin olen nähnyt pääkaupunkiseudun yöelämässä. Semmoista se on. Mistä löytyvät kunnon miehet ja naiset nyt? Maaseudulta? Helsinkin on ainakin menetetty jo päihteiden, huumeiden ja seksin orjille sekä huorintekijöille. Kirkon opetuksia ei kuunnella, vaan niille nauretaan. Tähän on tultu. Eivätkä ihmiset edes tajua tilannetta.

• hienoa että olet löytänyt itsellesi miehen!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe