Kuulin tässä tänään väitteen, jota en viitsi purematta niellä ja siksi täytyy ihan kysyä viisaammilta kun itse en ole kovin lahjakas autotietäjä.
Lisääkö vakionopeudensäätimen käyttö polttoaineen kulutusta? Jos, niin miksi?
Jotenkin äkkiseltään ajateltuna laitteen luulisi pikemminkin vähentävän kulutusta, kun turhat kaasupolkimen ylösalas-painamiset jäävät tekemättä.
Vakionopeudensäätimen vaikutus kulutukseen
55
11351
Vastaukset
- koska nostaa keskinopeutta
Mitä minä olen katsellut, niin "käsikaasulla" ajavilla ajonopeus seilaa tyypillisesti tyyliin rajoitus 5 km/h, mutta tästä lähdetään sitten pikkuhiljaa hiipumaan ja parin kilometrin jälkeen (todellinen) nopeus onkin rajoitus -10 km/h. Tällöin kuski sitten havahtuu, polkaisee koslansa taas rajoitus 5 vauhtiin, mutta nukahtaa uudelleen puolen kilometrin jälkeen.
Jotkut kehuvat tekevänsä tätä oikein tarkoituksella - siis päästävänsä vauhdin hiipumaan ylämäessä.
Jotenka näillä veivaajilla jää keskinopeus todellisuudessa alle rajoituksen, vaikka he itse mieltävät ajavansa "koko ajan sakkorajoilla". Kulutus kuitenkin riippuu keskinopeudesta, joten vakkarilla, vaikka sitten täsmälleen rajoituksen mukaan, ajavalla menee enemmän bensaa. Pitää väkisin jyrkissä ylämäissä vauhdin samana. Tasamaalla ihan varmasti vähentää. Totuus siis EI OLE yksikäsitteinen!
- toimii tasamaallakin
> Pitää väkisin jyrkissä ylämäissä vauhdin samana.
Jolloin keskinopeus on suurempi kuin nysvärillä, joka ajaa ylämäet 10-15 km/h hitaammin ja jonka keskinopeus on siis mäkisessä maastossa luokkaa 5 km/h pienempi, mikä riittää jo yksinään selittämään sen 0,3 l/100 km kulutuseron (kattokaa pöljät TM:n käppyröistä, kuinka paljon on eroa 75 ja 80 km/h kulutuksissa).
Ihan vastaavaan säätöön pääsee tasamaallakin ajamalla alle rajoituksen.
- doirwoeir
polttoaineenkulutuksen kannalta ajaako vakkarilla vai ilman, ainakin dieselillä. Em. kommentti siis n. 200 tkm kokemuksella vakionopeuden säätimimellä varustetuista autoista.
V*tuttaa kun ihmiset eivät käytä vakionopeudensäädintä, välillä ajetaan 10 km/h alle rajoituksen ja sitten herätään ja kiihdytetään, aja siinä sitten perässä vakkarin kanssa kun ei ole autossani tuota tutkalla varustettua versiota. Kun em. tavalla käyttäytyvästä lajitoverista menee ohi ja ajaa sen jälkeen itse säätimen kanssa, niin johan se sitten löytää kaasupoltimen ja pysyy kuin liimattuana perseessä kiinni, kyllä sitten osataan ajaa tasaista nopeutta. - repe666
mulle on opetettu ja olen myös itse tutkinu asiaa niin ainakin raskaalla kalustolla ajaessa p-aineen kulutus on huomattavasti pienempi ilman vakionopeuden säädintä. koska ylämäkeen ajaessa vakkarilla on kaasu pohjassa ja jalalla ajaessa voi kaasua nostaa reilusti jolloin hetkittäinen kulutus putoaa kymmeniä litroja. tämä rekalla joten henkilöautossa kulutus erot pienempiä mutta ero kuiten.
- repe666
kaasun nostaminen ei kuitenkaan vaikuta nopeuteen. kulkee useasti ihan pintakaasulla mäkiä ylös.
- ei osaa
repe666 kirjoitti:
kaasun nostaminen ei kuitenkaan vaikuta nopeuteen. kulkee useasti ihan pintakaasulla mäkiä ylös.
ennakoida mäkeä. näin ollen se joutuu painamaan paljon kaasua, kun huomaa mäen aiheuttaman vierintävastuksen nousun. ihminen taas pystyy ennakoimaan mäen ja painamaan kaasua hieman ennemmin mäkeä, jolloin kaasua ei tarvitse antaa niin paljoa.
tuosta on tehty joskus tutkimuskin; katsokaa sivu 15:
http://www.motiva.fi/attachment/f16d4d543f99d7a59f54560a69063a0e/46284402083d041edf436a4033b0e5ce/HD-energia_vuosiraportti2004.pdf - ei ymmärrä lukemaansa
ei osaa kirjoitti:
ennakoida mäkeä. näin ollen se joutuu painamaan paljon kaasua, kun huomaa mäen aiheuttaman vierintävastuksen nousun. ihminen taas pystyy ennakoimaan mäen ja painamaan kaasua hieman ennemmin mäkeä, jolloin kaasua ei tarvitse antaa niin paljoa.
tuosta on tehty joskus tutkimuskin; katsokaa sivu 15:
http://www.motiva.fi/attachment/f16d4d543f99d7a59f54560a69063a0e/46284402083d041edf436a4033b0e5ce/HD-energia_vuosiraportti2004.pdf> ennakoida mäkeä. näin ollen se joutuu painamaan paljon kaasua, kun huomaa mäen aiheuttaman vierintävastuksen nousun. ihminen taas pystyy ennakoimaan mäen ja painamaan kaasua hieman ennemmin mäkeä, jolloin kaasua ei tarvitse antaa niin paljoa.
Eipä ole sinullekaan järkeä turhan suurella kauhalla ammennettu. Ei se kaasun painaminen etukäteen mitään säästä. Se vain siirtää kulutusta toiseen ajanhetkeen - ennen mäkeä kuluu enemmän ja mäessä vähemmän kuin vakkarilla. Pitkälti sama tilanne on myös löysäperseillä, jotka eivät osaa/jaksa painaa lisää kaasua ylämäessä, vaan päästävät vauhdin hiipumaan. Tästä maksetaan "vero" jälkikäteen, mäen päällä, kun vauhti pitää kiihdyttää uudelleen. Toki kulutus laskee, mutta se johtuu keskinopeuden tippumisesta tällä tyylillä. Vain 5 km/h pienempi keskinopeus säästää kulutuksesta helposti 3-4 %.
Tässä lainaus raportista. Kokeile lukea se tällä kertaan niin, että menee jakeluun ... jos siis suinkin mahdollista rajallisen aivokapasiteettisi puitteissa:
---
Polttoaineen kulutus moottoritiellä, kuljettajan säädellessä ajonopeutta ja
vakionopeudensäädintä käytettäessä oli mittatarkkuuksien rajoissa sama.
Nopeudenrajoitinta vasten ajettaessa kulutus nousi n. 3 %, perustilanteeseen nähden.
Maantiellä ajettujen ajotapojen eroksi mitattiin n. 2 %, mutta myös ajonopeudessa oli
eroa.
Ottaen laskennallisesti huomioon eri ajotavoilla toteutuneet ajonopeudet ja niistä
seuranneet erot tehontarpeissa, nähdään polttoaineenkulutuksessa n. 1 %:n nousu
vakionopeussäädintä käytettäessä ja noin 2 %:n nousu nopeuden rajoitinta vasten
ajettaessa.
Osa polttoaineen kulutuserosta on lisäksi selitettävissä moottorin kierrosluvun ja sitä
kautta hyötysuhteen muutoksella. Näin ollen voidaankin todeta, ettei nykyaikaisen
raskaan ajoneuvon hyötysuhde välttämättä kärsi, vaikka nopeus säädellään
vakionopeussäätimellä tai nopeudenrajoittimella.
Polttoaineen kulutukseen voidaan sen sijaan merkittävästi vaikuttaa ajonopeutta
laskemalla ja tilanteita paremmin ennakoimalla.
---
Siis tasamaalla ei mitään vaikutusta ja mäkisessä maastossa havaittiin huikea 1 % kulutuksen nousu, nopeudenrajoittimilla varustetuissa vehkeissä, joiden kanssa käsikaasulla veivaava kuski ei millään pysty saamaan keskinopeutta yhtä suureksi kuin tasanopeudella (lähellä rajoittimen asetusarvoa) ajava saa.
Hlöautolla käsikaasulla veivaavakin saa kyllä keskinopeutensa nostettua ihan yhtä suureksi kuin vakkarilla ajava, mutta tämä edellyttää joko mäen päällä tai alla otettavia spurtteja ... ja ilmanvastushan on verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin, joten spurtit syövät ylämäessä nysväämisellä saavutettavat säästöt ja ylikin. - pajunköyttä
repe666 kirjoitti:
kaasun nostaminen ei kuitenkaan vaikuta nopeuteen. kulkee useasti ihan pintakaasulla mäkiä ylös.
Mitähän pajunköyttä taas laskettelet: kaasun nostaminen ylämäessä ei vaikuta nopeuteen! Pintakaasulla! Vissiin mitä jyrkempi ylämäki, sen vähäisempi kaasun painaminen riittää! Kannattaa siis nostaa poljin ylös, niin säästö on maksimaalinen!
- ...............
ei ymmärrä lukemaansa kirjoitti:
> ennakoida mäkeä. näin ollen se joutuu painamaan paljon kaasua, kun huomaa mäen aiheuttaman vierintävastuksen nousun. ihminen taas pystyy ennakoimaan mäen ja painamaan kaasua hieman ennemmin mäkeä, jolloin kaasua ei tarvitse antaa niin paljoa.
Eipä ole sinullekaan järkeä turhan suurella kauhalla ammennettu. Ei se kaasun painaminen etukäteen mitään säästä. Se vain siirtää kulutusta toiseen ajanhetkeen - ennen mäkeä kuluu enemmän ja mäessä vähemmän kuin vakkarilla. Pitkälti sama tilanne on myös löysäperseillä, jotka eivät osaa/jaksa painaa lisää kaasua ylämäessä, vaan päästävät vauhdin hiipumaan. Tästä maksetaan "vero" jälkikäteen, mäen päällä, kun vauhti pitää kiihdyttää uudelleen. Toki kulutus laskee, mutta se johtuu keskinopeuden tippumisesta tällä tyylillä. Vain 5 km/h pienempi keskinopeus säästää kulutuksesta helposti 3-4 %.
Tässä lainaus raportista. Kokeile lukea se tällä kertaan niin, että menee jakeluun ... jos siis suinkin mahdollista rajallisen aivokapasiteettisi puitteissa:
---
Polttoaineen kulutus moottoritiellä, kuljettajan säädellessä ajonopeutta ja
vakionopeudensäädintä käytettäessä oli mittatarkkuuksien rajoissa sama.
Nopeudenrajoitinta vasten ajettaessa kulutus nousi n. 3 %, perustilanteeseen nähden.
Maantiellä ajettujen ajotapojen eroksi mitattiin n. 2 %, mutta myös ajonopeudessa oli
eroa.
Ottaen laskennallisesti huomioon eri ajotavoilla toteutuneet ajonopeudet ja niistä
seuranneet erot tehontarpeissa, nähdään polttoaineenkulutuksessa n. 1 %:n nousu
vakionopeussäädintä käytettäessä ja noin 2 %:n nousu nopeuden rajoitinta vasten
ajettaessa.
Osa polttoaineen kulutuserosta on lisäksi selitettävissä moottorin kierrosluvun ja sitä
kautta hyötysuhteen muutoksella. Näin ollen voidaankin todeta, ettei nykyaikaisen
raskaan ajoneuvon hyötysuhde välttämättä kärsi, vaikka nopeus säädellään
vakionopeussäätimellä tai nopeudenrajoittimella.
Polttoaineen kulutukseen voidaan sen sijaan merkittävästi vaikuttaa ajonopeutta
laskemalla ja tilanteita paremmin ennakoimalla.
---
Siis tasamaalla ei mitään vaikutusta ja mäkisessä maastossa havaittiin huikea 1 % kulutuksen nousu, nopeudenrajoittimilla varustetuissa vehkeissä, joiden kanssa käsikaasulla veivaava kuski ei millään pysty saamaan keskinopeutta yhtä suureksi kuin tasanopeudella (lähellä rajoittimen asetusarvoa) ajava saa.
Hlöautolla käsikaasulla veivaavakin saa kyllä keskinopeutensa nostettua ihan yhtä suureksi kuin vakkarilla ajava, mutta tämä edellyttää joko mäen päällä tai alla otettavia spurtteja ... ja ilmanvastushan on verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin, joten spurtit syövät ylämäessä nysväämisellä saavutettavat säästöt ja ylikin.vakkari ei osaa mäkeä ennakoida, vaikka miten sitä vääntelisit. ja puhuin isoista mäistä, en mistään maanteistä /nyppylöistä.
en tiedä mistä kaivoit esiin "ylämäessä nysväämisen", sitä en tarkoittanut. mutta kaasua tarvitsee painaa mäessä vähemmän, jos nostaa kierrokset vihreän alueen ylälaitaan ennen mäkeä. isommalla vaihteella joutuisi tod.näk. menemään kaasu pohjassa, pienemmällä riittää vähempi koska kierrokset ovat edullisemmat. Näin yleensä pääsee vähemmällä polttoaineella ylös säilyttäen samalla tavoitenopeuden. olettaen, että mäki ei ole liian jyrkkä ettei kone hyydy. - Hupi, hupi.
repe666 kirjoitti:
kaasun nostaminen ei kuitenkaan vaikuta nopeuteen. kulkee useasti ihan pintakaasulla mäkiä ylös.
Ei taida olla tuo fysiikka sinun vahvoja lajejasi,
mielikuvitusta sinulla kuitenkin on kyllä ihan mukavasti. - Totuushan on
Hupi, hupi. kirjoitti:
Ei taida olla tuo fysiikka sinun vahvoja lajejasi,
mielikuvitusta sinulla kuitenkin on kyllä ihan mukavasti.Ihminen päätynyt muuten rekan nuppiin jos olisi niitä älynlahjoja tai ylipäätään mitään lahjoja.
- kaikki vääriä
............... kirjoitti:
vakkari ei osaa mäkeä ennakoida, vaikka miten sitä vääntelisit. ja puhuin isoista mäistä, en mistään maanteistä /nyppylöistä.
en tiedä mistä kaivoit esiin "ylämäessä nysväämisen", sitä en tarkoittanut. mutta kaasua tarvitsee painaa mäessä vähemmän, jos nostaa kierrokset vihreän alueen ylälaitaan ennen mäkeä. isommalla vaihteella joutuisi tod.näk. menemään kaasu pohjassa, pienemmällä riittää vähempi koska kierrokset ovat edullisemmat. Näin yleensä pääsee vähemmällä polttoaineella ylös säilyttäen samalla tavoitenopeuden. olettaen, että mäki ei ole liian jyrkkä ettei kone hyydy.> vakkari ei osaa mäkeä ennakoida, vaikka miten sitä vääntelisit.
Opettele lukemaan - tällaista en koskaan väittänyt.
> en tiedä mistä kaivoit esiin "ylämäessä nysväämisen", sitä en tarkoittanut. mutta kaasua tarvitsee painaa mäessä vähemmän, jos nostaa kierrokset vihreän alueen ylälaitaan ennen mäkeä.
Etenkin bensakoneilla kovilla kierrosilla ja pintakaasulla huudattaminen on ihan OK ratkaisu, jos tavoitteena on saada bensaa kulumaan maksimimäärä. Pienin kulutus saadaan taasen käyttämällä moottoria parhaalla mahdollisella hyötysuhteella eli korkealla kuormituksella ja mahdollisimman pienillä kierroksilla - siis mahdollisimman suurella vaihteella. - repe666
pajunköyttä kirjoitti:
Mitähän pajunköyttä taas laskettelet: kaasun nostaminen ylämäessä ei vaikuta nopeuteen! Pintakaasulla! Vissiin mitä jyrkempi ylämäki, sen vähäisempi kaasun painaminen riittää! Kannattaa siis nostaa poljin ylös, niin säästö on maksimaalinen!
et ymmärtäny. ei ihme. ajatellampa näin, puhun nyt rekasta. tulet mäkeen, vauhti hiipuu, ei jaksa kutosella, eikä vitosella, mutta nelosella jaksaa vetää. vauhtia noin 35km/h. mäkeä vielä noin kaksi kilometriä jäljellä. kaasu pohjassa vauhti ei kiihdy, kulutus mittarin mukaan noin 230 litraa satasella nostat kaasua reilusti, lähes tulkoon ylös asti ja vauhti pysyy noin 35km/h. kulutus mittarin mukaan n. 85 litraa sadalle. Elikkä sillä vaihteella millä auto jaksaa mäen nousta ei tarvi pitää kaasua pohjassa. hetkittäinen kulutus ero on mielestäni melko iso. tämä kyseinen tapahtuma sattui noin 7 tuntia sitten.
- suhde!!!
kaikki vääriä kirjoitti:
> vakkari ei osaa mäkeä ennakoida, vaikka miten sitä vääntelisit.
Opettele lukemaan - tällaista en koskaan väittänyt.
> en tiedä mistä kaivoit esiin "ylämäessä nysväämisen", sitä en tarkoittanut. mutta kaasua tarvitsee painaa mäessä vähemmän, jos nostaa kierrokset vihreän alueen ylälaitaan ennen mäkeä.
Etenkin bensakoneilla kovilla kierrosilla ja pintakaasulla huudattaminen on ihan OK ratkaisu, jos tavoitteena on saada bensaa kulumaan maksimimäärä. Pienin kulutus saadaan taasen käyttämällä moottoria parhaalla mahdollisella hyötysuhteella eli korkealla kuormituksella ja mahdollisimman pienillä kierroksilla - siis mahdollisimman suurella vaihteella.Jos paras mahdollinen hyötysuhde ja kulutus ovat synonyymejä, niin
1) Autot kuluttaisi ylämäessä vähemmän kuin tasamaalla.
2) Autot kuluttaisi sitä vähemmän, mitä suurempi olisi ilmanvastus.
3) Autot kuluttaisi isommalla kuormalla vähemmän, joten kaikkien kannattaisi vetää aina peräkärryä perässään, päästäkseen halvemmalla.
4) Autot kuluttaisi sitä vähemmän, mitä kovemmin ajaa.
jne.
Hyötysuhde kuitenkin tarkoittaa jotain muuta, esim. sitä, että käytetty polttoaine saadaan parhaalla mahdollisella hyötysuhteella muutettua työksi. Pystytäänkö sama asia tekemään huonolla hyötysuhteella, mutta pienemmällä polttoaineen kulutuksella? Jos autolla on tarkoitus ajaa vaikkapa sellaisia nopeuksia, joissa tarvitaan moottorin tehosta 10-20%, niin miksi ko. nopeuden ylläpitämiseksi pitäisi moottoria kuormittaa niin, että tehoa tuotetaan vaikkapa 80% maksimista? Vaikka 4-8x tehoa tuotettaessa olisikin parempi hyötysuhde, niin onko ero varmasti yhtä moninkertainen? Nuo kohdat 1-4 varmaan selventävät miten asia on. - et ainakaan koulussa
suhde!!! kirjoitti:
Jos paras mahdollinen hyötysuhde ja kulutus ovat synonyymejä, niin
1) Autot kuluttaisi ylämäessä vähemmän kuin tasamaalla.
2) Autot kuluttaisi sitä vähemmän, mitä suurempi olisi ilmanvastus.
3) Autot kuluttaisi isommalla kuormalla vähemmän, joten kaikkien kannattaisi vetää aina peräkärryä perässään, päästäkseen halvemmalla.
4) Autot kuluttaisi sitä vähemmän, mitä kovemmin ajaa.
jne.
Hyötysuhde kuitenkin tarkoittaa jotain muuta, esim. sitä, että käytetty polttoaine saadaan parhaalla mahdollisella hyötysuhteella muutettua työksi. Pystytäänkö sama asia tekemään huonolla hyötysuhteella, mutta pienemmällä polttoaineen kulutuksella? Jos autolla on tarkoitus ajaa vaikkapa sellaisia nopeuksia, joissa tarvitaan moottorin tehosta 10-20%, niin miksi ko. nopeuden ylläpitämiseksi pitäisi moottoria kuormittaa niin, että tehoa tuotetaan vaikkapa 80% maksimista? Vaikka 4-8x tehoa tuotettaessa olisikin parempi hyötysuhde, niin onko ero varmasti yhtä moninkertainen? Nuo kohdat 1-4 varmaan selventävät miten asia on.> Jos paras mahdollinen hyötysuhde ja kulutus ovat synonyymejä, niin
Kulutus = (teoreettinen tehontarve / polttoaineen energiasisältö) JAETTUNA moottorin yms. hyötysuhteella.
Ylämäessä tehontarve kasvaa, helposti jopa kaksinkertaiseksi tasamaahan verrattuna, joten kulutus kasvaa hyötysuhteen marginaalisesta paranemisesta huolimatta.
Siis jotenkin tähän tyyliin:
- tasamaalla tehontarve 25 kW, polttoaineen energiasisältö 10 kWh/litra ja hyötysuhde 30 % -> kulutus 8,3 l/h
- ylämäessä tehotarve 50 kW, hyötysuhde 35 % -> kulutus 14,3 l/h eli 71 % suurempi
Pienimmän kulutuksen saisi aikaiseksi moottorilla, jota pystyisi tasamaalla kuormittamaan optimaalisesti (öbaut 70 % maksimitehosta). Ei vaan olisi kovin kiva ohitella tällaisella ... eikä ajella mäkisessä maastossa.
Toivo tämä auttaa. - ajattelee!!!
et ainakaan koulussa kirjoitti:
> Jos paras mahdollinen hyötysuhde ja kulutus ovat synonyymejä, niin
Kulutus = (teoreettinen tehontarve / polttoaineen energiasisältö) JAETTUNA moottorin yms. hyötysuhteella.
Ylämäessä tehontarve kasvaa, helposti jopa kaksinkertaiseksi tasamaahan verrattuna, joten kulutus kasvaa hyötysuhteen marginaalisesta paranemisesta huolimatta.
Siis jotenkin tähän tyyliin:
- tasamaalla tehontarve 25 kW, polttoaineen energiasisältö 10 kWh/litra ja hyötysuhde 30 % -> kulutus 8,3 l/h
- ylämäessä tehotarve 50 kW, hyötysuhde 35 % -> kulutus 14,3 l/h eli 71 % suurempi
Pienimmän kulutuksen saisi aikaiseksi moottorilla, jota pystyisi tasamaalla kuormittamaan optimaalisesti (öbaut 70 % maksimitehosta). Ei vaan olisi kovin kiva ohitella tällaisella ... eikä ajella mäkisessä maastossa.
Toivo tämä auttaa.Kysymysten avulla alkoi näköjään tulla esille, että täällä on muitakin, joilla hyötysuhde ja kulutus ei ole synonyymejä sanavarastossaan. Tosin, sulla tuo luetunymmärrys oli hakusessa.
Minkähän takia täällä on näitä, jotka ei tajua, että hyötysuhteen parantuessa, kulutus ei välttämättä laske. Jos laskisi, niin noiden luettelemieni neljän kohdan mukaanhan pitäisi mennä. Peräkärry aina perässä, ilmanvastus maksimoitava laittamalla katolle rojua, jne.
- ................
Luulisin, että parhaaseen (pieninmpään) kulutuslukemaan päästään vakkarin kanssa nykyaikaisella automaattiaskilla varustetulla autolla. Tämä siksi, että aski vaihtaa pienempään ylämäissä. Manuaaliaski koittaa vetää mäet sillä asetetulla vaihteella (yleensä suurin vaihde) ja esim. 6-vaihteisissa autoissa sillä kutosella ei loivassakaan mäessä paljoa juhlita. Paras vaihde saattaisi olla nelonen, jonka automaattiaski huomaa.
Kuten todettu, tasamaalla vakkari varmasti säästää polttoainetta, kun ei nopeus seilaa jatkuvasti. Tosin tämä vain silloin kun edellä ei mene ilman vakkaria ajelevia.- mutta..
yleensä automaattiloodissa on manuaalia isompi kulutus (mikä aiheutuu yleensä momentinmuuntimesta). mutta nämä henkilöautopuolen dsg-vaihteistojen pitäisi pestä perinteiset manuaalit kulutuksessa ja mukavuudessa.
tosin perinteistä manuaalia ohjaa ihminen, mikä estäisi kuskia vahtamasta pienemmälle? ei kukaan rekkakuski ole sellainen palikka, ettei vaihtaisi pienelle jo alussa, sillä muuten saattaa joutua kepittämään ihan tosissaan vastamäkeen. ja joka tapauksessa 60-ton yhdistelmä puutuu kovaan mäkeen vaikka olisi mitkä vaihteet, yksinkertaisesti teho/paino suhde ei riitä. - tuskin yhtä absoluuttista t...
mutta.. kirjoitti:
yleensä automaattiloodissa on manuaalia isompi kulutus (mikä aiheutuu yleensä momentinmuuntimesta). mutta nämä henkilöautopuolen dsg-vaihteistojen pitäisi pestä perinteiset manuaalit kulutuksessa ja mukavuudessa.
tosin perinteistä manuaalia ohjaa ihminen, mikä estäisi kuskia vahtamasta pienemmälle? ei kukaan rekkakuski ole sellainen palikka, ettei vaihtaisi pienelle jo alussa, sillä muuten saattaa joutua kepittämään ihan tosissaan vastamäkeen. ja joka tapauksessa 60-ton yhdistelmä puutuu kovaan mäkeen vaikka olisi mitkä vaihteet, yksinkertaisesti teho/paino suhde ei riitä.Minä ajelen tällä hetkellä autolla jossa on automaattiaskin kulutus ilmotettu pienemmäksi kuin manuaaliversion. Ja ajanpa cruisella tai ilman niin polttoaineen kulutuksessa ei ole omalla kohdallani eroa. Kai se riippuu autosta ja ajotyylistä yleensä.
- ...............
mutta.. kirjoitti:
yleensä automaattiloodissa on manuaalia isompi kulutus (mikä aiheutuu yleensä momentinmuuntimesta). mutta nämä henkilöautopuolen dsg-vaihteistojen pitäisi pestä perinteiset manuaalit kulutuksessa ja mukavuudessa.
tosin perinteistä manuaalia ohjaa ihminen, mikä estäisi kuskia vahtamasta pienemmälle? ei kukaan rekkakuski ole sellainen palikka, ettei vaihtaisi pienelle jo alussa, sillä muuten saattaa joutua kepittämään ihan tosissaan vastamäkeen. ja joka tapauksessa 60-ton yhdistelmä puutuu kovaan mäkeen vaikka olisi mitkä vaihteet, yksinkertaisesti teho/paino suhde ei riitä."tosin perinteistä manuaalia ohjaa ihminen, mikä estäisi kuskia vahtamasta pienemmälle?"
Mutta jos vaihdat pienemmälle ja isommalle sitä manuaaliaskia jatkuvasti, niin on sama käyttääkö sitä vakkarisäädintä ollenkaan. Automaattiaski tekee tämän automaattisesti ja vakkari ei kytkeydy pois päältä, vaihteen ollessa jatkuvasti optimaalinen. Ja näillä uusilla automaattiaskeilla tämä toimii juuri hienosti, kuten mainitsit.
- tämon totta
Ja tämä on totuus! Jos ajetaan SAMAA NOPEUTTA sekä jalka kaasulla että vakkarilla, on kulutus täysin sama! Virheellisesti usein luullaan vakkarilla ajettaessa auton syövän enempi, mutta se johtuu siitä koska vakkarilla se nopeus MYÖS PYSYY eikä tule niitä hidasteluita. Ja tähän on turha esittää mitään skeidaa, sanoohan tuon järkikin että helvetinkö väliä sillä on aukooko sitä kaasuläppää ihmisen jalka vai tietokone, kun nopeus on sama.
- II toope
Tasaisella ajettaessa on sama pitääkö sitä nopeutta yllä kuski vai cruise, mutta vaihtelevissa olosuhteissa sinnikäs vakionopeuden säilytys , esimerkiksi varrattuna tasakaasuun jolloin nopeus pienenee ylämäessä ja kasvaa alamäessä / vakionopeudella ylös ja jarrutellen alas, tai muuttuva tuuli/tienpinta ja ennenkaikkea jo mainittu ennakoinnin puute, kuluttaa enemmän polttoainetta.
- yksinkertaisuus!
II toope kirjoitti:
Tasaisella ajettaessa on sama pitääkö sitä nopeutta yllä kuski vai cruise, mutta vaihtelevissa olosuhteissa sinnikäs vakionopeuden säilytys , esimerkiksi varrattuna tasakaasuun jolloin nopeus pienenee ylämäessä ja kasvaa alamäessä / vakionopeudella ylös ja jarrutellen alas, tai muuttuva tuuli/tienpinta ja ennenkaikkea jo mainittu ennakoinnin puute, kuluttaa enemmän polttoainetta.
Tietenkin kulutus on pienempi jos siihen ylämäkeen HIDASTELLAAN ja alamäessä kasvatetaan vasta nopeutta. Se vain sattuu olemaan cruisen tarkoitus että nopeus pysyy SAMANA! Jos pidät kaasupolkimella nopeutta VAKIONA, ei kulutus takuulla eroa cruiseen verrattuna mihinkään päin, mikä tässä on niin vaikeata käsittää?!?!?!?!?!?!?!?!? Luuletteko että cruise kykenee kadottamaan polttoainetta jollakin mystisellä tavalla?
- K.Ä.
yksinkertaisuus! kirjoitti:
Tietenkin kulutus on pienempi jos siihen ylämäkeen HIDASTELLAAN ja alamäessä kasvatetaan vasta nopeutta. Se vain sattuu olemaan cruisen tarkoitus että nopeus pysyy SAMANA! Jos pidät kaasupolkimella nopeutta VAKIONA, ei kulutus takuulla eroa cruiseen verrattuna mihinkään päin, mikä tässä on niin vaikeata käsittää?!?!?!?!?!?!?!?!? Luuletteko että cruise kykenee kadottamaan polttoainetta jollakin mystisellä tavalla?
Kaikkihan tuon tietävät, ei tarvitse huutaa.
Varmasti kaikki tietävät senkin, että jalalla npeutta säädellen voi alentaa keskikulutusta keskinopeuden alenematta. Se on sitten eri keskustelun aihe, onko se muuten mielekästä ja kenen kannalta.
- tai sitten ei
Mäkisessä maastossa vähän lisää. Johtuu siitä, että vakionopeussäädin ei osaa ennakoida mäissä, vaan ylämäessä vauhti ensin vähän putoaa ja sen jälkeen säädin lähtee kiihdyttämään saavuttaakseen taas tavoitenopeuden. Alamäessä taas nopeus ensin kasvaa, ennen kuin säädin aloittaa moottorijarrutuksen ja mäen alla nopeus putoaa jonka jälkeen pitää taas kiihdyttää seuraavassa ylämäessä että se tavoitenopeus saavutetaan uudestaan.
Toki kulutuksen kasvu riippuu aika paljon säätimen ominaisuuksista. Ainakin joissakin vanhemmissa säätimissä nopeuden vaihtelut jyrkemmissä mäissä olivat tuollaista /- 2km/h ja havaitessaan lopulta nopeuden putoavan säädin lähti varsin rajusti kiihdyttämään.
Ja kulutuksen muutokseen vaikuttaa tietysti myös oma ajotapa. Joillakin tuntuu olevan tapana jatkuvasti pumpata kaasua, jolloin vakionopeussäädin varmasti pienetää kulutusta. - riippuu
täysin moottorityypistä
jossain hengettömissä 100 heppasissa 1.6 vääntämättömissä bensa-vapareissa täysin turha kapistus - Pekka-
Minulla vakionopeussädön käyttö vähentää ehkä 5% kulutusta niin kaupungissa kuin maanteilläkin. Keskimäärin. Lisäksi ylinopeussakot ovat jääneet historiaan ja matkustmainen on paljon rennompaa.
Kyllä tuntus siltä että vakionopeudensäädin säästäs polttoainetta koska se nopeus pysyy samana. Kun taas ilman säädintä se nopeus varmastikkin vaihtelee enempi tai vähempi ja jokainen nopeuden kiihdytys vie enemmän polttoainetta kun sitä säästyy "rullatessa" tai moottorijarrutuksen aikana. Ja pelkkä nopeuden ylläpito vie paljon vähemmän polttoainetta kuin kiihdyts.
- ajotapa???
Ajaako pisaralla-pisimmälle -kisoissa kilpaa ajavat tasanopeudella vai onko heillä joku muu tekniikka?
Onko mahdollista ajaa vastaavantyyppisesti normaaliliikenteessä? Onnistuuko kyseinen tapa tasanopeudensäätimen avulla vai onko käytettävä jotain muita välineitä?- pisaralla pisimmälle
> Ajaako pisaralla-pisimmälle -kisoissa kilpaa ajavat tasanopeudella vai onko heillä joku muu tekniikka?
Taloudellisinta on käyttää moottoria suht korkealla kuormituksella. Pihistelykilpailuissa tyyli onkin kiihdytys "huimaan" 40 km/h vauhtiin, sitten MOOTTORI SAMMUTETAAN ja annetaan härvelin rullata. Kun vauhti hiipuu, lyödään kone taas tulille ja kiihdytetään reippaasti. Näin siis puhuttaessa nimenomaan pihistelykilpailuihin rakennetuista härveleistä.
Ei oikein sovellu normaaliliikenteeseen tämä menetelmä.
On myös ihan hauska verrata tätä oikeasti toimivaa & käytännössä (kilpailuissa) hiottua menetelmää näiden täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella toimivien perusunttijuunojen menetelmään, joka on täysin päinvastainen: pidetään moottorin kuormitus pienenä eli ajetaan koko ajan pintakaasulla. Ylämäissä annetaan joko vauhdin hiipua tai heitetään pientä vaihdetta sisään tai kiihdytetään etukäteen. Kaikki siis aivan päin persettä. - EcoRun???
pisaralla pisimmälle kirjoitti:
> Ajaako pisaralla-pisimmälle -kisoissa kilpaa ajavat tasanopeudella vai onko heillä joku muu tekniikka?
Taloudellisinta on käyttää moottoria suht korkealla kuormituksella. Pihistelykilpailuissa tyyli onkin kiihdytys "huimaan" 40 km/h vauhtiin, sitten MOOTTORI SAMMUTETAAN ja annetaan härvelin rullata. Kun vauhti hiipuu, lyödään kone taas tulille ja kiihdytetään reippaasti. Näin siis puhuttaessa nimenomaan pihistelykilpailuihin rakennetuista härveleistä.
Ei oikein sovellu normaaliliikenteeseen tämä menetelmä.
On myös ihan hauska verrata tätä oikeasti toimivaa & käytännössä (kilpailuissa) hiottua menetelmää näiden täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella toimivien perusunttijuunojen menetelmään, joka on täysin päinvastainen: pidetään moottorin kuormitus pienenä eli ajetaan koko ajan pintakaasulla. Ylämäissä annetaan joko vauhdin hiipua tai heitetään pientä vaihdetta sisään tai kiihdytetään etukäteen. Kaikki siis aivan päin persettä.http://www.ecorun.fi/
Ajetaan normaaliautoilla, liikennesääntöjen mukaan, liikenteen seassa. Onkohan vakionopeudensäätimen käyttö sallittua kisoissa, jos sillä päästään parhaaseen tulokseen? Ainakaan paikantimia tai tietokoneita ei saa keskinopeuden laskemiseen/arvioimiseen käyttää. - liikenne!!!
pisaralla pisimmälle kirjoitti:
> Ajaako pisaralla-pisimmälle -kisoissa kilpaa ajavat tasanopeudella vai onko heillä joku muu tekniikka?
Taloudellisinta on käyttää moottoria suht korkealla kuormituksella. Pihistelykilpailuissa tyyli onkin kiihdytys "huimaan" 40 km/h vauhtiin, sitten MOOTTORI SAMMUTETAAN ja annetaan härvelin rullata. Kun vauhti hiipuu, lyödään kone taas tulille ja kiihdytetään reippaasti. Näin siis puhuttaessa nimenomaan pihistelykilpailuihin rakennetuista härveleistä.
Ei oikein sovellu normaaliliikenteeseen tämä menetelmä.
On myös ihan hauska verrata tätä oikeasti toimivaa & käytännössä (kilpailuissa) hiottua menetelmää näiden täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella toimivien perusunttijuunojen menetelmään, joka on täysin päinvastainen: pidetään moottorin kuormitus pienenä eli ajetaan koko ajan pintakaasulla. Ylämäissä annetaan joko vauhdin hiipua tai heitetään pientä vaihdetta sisään tai kiihdytetään etukäteen. Kaikki siis aivan päin persettä.Jos ajaa 80-rajoituksella vaikkapa 83 tasaisella ja alamäissä nostaa kaasun ylös ja antaa vauhdin hiipua (jos moottori jarruttaa menoa) jopa alle 80:n. Keskinopeudeksi tulee 80, mutta alamäkien kulutus on 0. Onko vakinopeudensäätimellä ajettaessa kulutus alamäessä myös 0 vai kuluttaako se jotain? Osaako hyödyntää alamäkien tuomaa työntöapua?
- teinit vauhdissa
liikenne!!! kirjoitti:
Jos ajaa 80-rajoituksella vaikkapa 83 tasaisella ja alamäissä nostaa kaasun ylös ja antaa vauhdin hiipua (jos moottori jarruttaa menoa) jopa alle 80:n. Keskinopeudeksi tulee 80, mutta alamäkien kulutus on 0. Onko vakinopeudensäätimellä ajettaessa kulutus alamäessä myös 0 vai kuluttaako se jotain? Osaako hyödyntää alamäkien tuomaa työntöapua?
Nyt alkaa kysymykset olla jo sitä luokkaa, ettei taida vänkääjillä olla edes ajokorttia, saati autoa.
Mitäs sen vakionopeudensäätimen oikein kuvittelette säätävän? Jälkipoltinta? No totta hemmetissä vakkari "päästää polkimen ylös", jos alamäki on tarpeeksi jyrkkä, jolloin polttoaineensyöttö katkeaa kokonaan. - vakioautoilla pihistely
EcoRun??? kirjoitti:
http://www.ecorun.fi/
Ajetaan normaaliautoilla, liikennesääntöjen mukaan, liikenteen seassa. Onkohan vakionopeudensäätimen käyttö sallittua kisoissa, jos sillä päästään parhaaseen tulokseen? Ainakaan paikantimia tai tietokoneita ei saa keskinopeuden laskemiseen/arvioimiseen käyttää.> Ajetaan normaaliautoilla, liikennesääntöjen mukaan, liikenteen seassa.
Elikkä ero on vähän sama kuin jokamiesluokan ja F1 autojen välillä.
Minä puhuin näistä äärimmilleen viritetyistä pihistelyvempaimista, joiden kulutus mitataan yksikössä sataa kilometriä per litra eikä päinvastoin. Näiden kanssa on siis todettu sekä teoriassa että käytännössä parhaaksi menetelmäksi reipas kiihdytys, jonka aikana moottori työskentelee hyvällä hyötysuhteella rullaus vapaalla, moottori sammutettuna.
Vakioautoilla & normaaliliikenteessä ei oikein voi näitä menetelmiä käyttää eikä taitaisi 30 km/h keskinopeuskaan kaikkia tyydyttää, joten se seuraavaksi paras vaihtoehto on tyytyä pitämään kone käynnissä jatkuvasti, mutta hyötysuhde mahd. hyvänä = aina suurin vaihde, millä auto jaksaa vetää. Siis ylämäessä EI pienempää vaihdetta, ellei ole ihan pakko.
Ja sitten kun moottori on päätetty pitää jatkuvasti käynnissä, ei nopeuden veivaamisella ylös ja alas enää saavutetakaan mitään hyötyä. Toki PA-kulutus on moottorijarrutuksen aikana nolla, mutta kiihdytyksen aikana kulutus on sitten tupla ja hyöty /- nolla. Jos säästöä syntyy, niin se tulee vain ja ainoastaan ilmanvastuksen kautta, kun veivaajan keskinopeus jää auttamatta jälkeen tasanopeudella & rajoituksen mukaan ajavasta.
Pihistelyajokkien ajotyylistä voivat useammalla kuin kolmella aivosolulla varustetut yksilöt myös päätellä, ettei lähes täysikaasulla kiihdytyskään ole mikään bensansurma. Päin vastoin, kuormitettuna etenkin bensakoneen hyötysuhde on parempi ja itseasiassa moottoria kannattaisi käyttää näin ellei siitä seuraisi toinen ongelma eli nopeuden nousu tarpeettoman suureksi ja siitä seuraava suurempi ilmanvastus. -> Tasaisen vauhdin pito ylämäessä on ihan OK ja ylämäkeen puutuva pintakaasuttelija hakee jälleen kerran säästönsä vain ja ainoastaan pienemmän ajonopeuden = pienemmän ilmanvastuksen kautta.
Tuntuu olevan palstan puupäille aika vaikeaa hahmottaa, että jo 5 km/h muutos keskinopeudessa tiputtaa kulutusta pari, kolme desiä ja 10 km/h tiputusella voi säästää jo reilun ½ litraa / 100 km.
Vaikeaa on myös hahmottaa, että jos ylämäki ajetaan 60 kmh ja alamäki 80 km/h, niin keskinopeus ei ole
a) 80 km/h
eikä edes
b) 70 km/h
koska siihen ylämäen könyämiseen kuluu enemmän aikaa kuin alamäessä. - mokailtua.
vakioautoilla pihistely kirjoitti:
> Ajetaan normaaliautoilla, liikennesääntöjen mukaan, liikenteen seassa.
Elikkä ero on vähän sama kuin jokamiesluokan ja F1 autojen välillä.
Minä puhuin näistä äärimmilleen viritetyistä pihistelyvempaimista, joiden kulutus mitataan yksikössä sataa kilometriä per litra eikä päinvastoin. Näiden kanssa on siis todettu sekä teoriassa että käytännössä parhaaksi menetelmäksi reipas kiihdytys, jonka aikana moottori työskentelee hyvällä hyötysuhteella rullaus vapaalla, moottori sammutettuna.
Vakioautoilla & normaaliliikenteessä ei oikein voi näitä menetelmiä käyttää eikä taitaisi 30 km/h keskinopeuskaan kaikkia tyydyttää, joten se seuraavaksi paras vaihtoehto on tyytyä pitämään kone käynnissä jatkuvasti, mutta hyötysuhde mahd. hyvänä = aina suurin vaihde, millä auto jaksaa vetää. Siis ylämäessä EI pienempää vaihdetta, ellei ole ihan pakko.
Ja sitten kun moottori on päätetty pitää jatkuvasti käynnissä, ei nopeuden veivaamisella ylös ja alas enää saavutetakaan mitään hyötyä. Toki PA-kulutus on moottorijarrutuksen aikana nolla, mutta kiihdytyksen aikana kulutus on sitten tupla ja hyöty /- nolla. Jos säästöä syntyy, niin se tulee vain ja ainoastaan ilmanvastuksen kautta, kun veivaajan keskinopeus jää auttamatta jälkeen tasanopeudella & rajoituksen mukaan ajavasta.
Pihistelyajokkien ajotyylistä voivat useammalla kuin kolmella aivosolulla varustetut yksilöt myös päätellä, ettei lähes täysikaasulla kiihdytyskään ole mikään bensansurma. Päin vastoin, kuormitettuna etenkin bensakoneen hyötysuhde on parempi ja itseasiassa moottoria kannattaisi käyttää näin ellei siitä seuraisi toinen ongelma eli nopeuden nousu tarpeettoman suureksi ja siitä seuraava suurempi ilmanvastus. -> Tasaisen vauhdin pito ylämäessä on ihan OK ja ylämäkeen puutuva pintakaasuttelija hakee jälleen kerran säästönsä vain ja ainoastaan pienemmän ajonopeuden = pienemmän ilmanvastuksen kautta.
Tuntuu olevan palstan puupäille aika vaikeaa hahmottaa, että jo 5 km/h muutos keskinopeudessa tiputtaa kulutusta pari, kolme desiä ja 10 km/h tiputusella voi säästää jo reilun ½ litraa / 100 km.
Vaikeaa on myös hahmottaa, että jos ylämäki ajetaan 60 kmh ja alamäki 80 km/h, niin keskinopeus ei ole
a) 80 km/h
eikä edes
b) 70 km/h
koska siihen ylämäen könyämiseen kuluu enemmän aikaa kuin alamäessä."Vaikeaa on myös hahmottaa, että jos ylämäki ajetaan 60 kmh ja alamäki 80 km/h, niin keskinopeus ei ole
a) 80 km/h
eikä edes
b) 70 km/h
koska siihen ylämäen könyämiseen kuluu enemmän aikaa kuin alamäessä."
Hahahaa! Mitäs tuli kirjoiteltua??
Tuliko neropatille pieni ajatusmoka. Ei kannattaisi niin kovasti uhota, kun ei itselläkään ole pallo aivan hallussa.
Olisit näyttänyt paljon viisaammalta ilman tuota viimeistä söhellystä. - toinen mies
mokailtua. kirjoitti:
"Vaikeaa on myös hahmottaa, että jos ylämäki ajetaan 60 kmh ja alamäki 80 km/h, niin keskinopeus ei ole
a) 80 km/h
eikä edes
b) 70 km/h
koska siihen ylämäen könyämiseen kuluu enemmän aikaa kuin alamäessä."
Hahahaa! Mitäs tuli kirjoiteltua??
Tuliko neropatille pieni ajatusmoka. Ei kannattaisi niin kovasti uhota, kun ei itselläkään ole pallo aivan hallussa.
Olisit näyttänyt paljon viisaammalta ilman tuota viimeistä söhellystä." ja 10 km/h tiputuksella voi säästää jo reilun ½ litraa "
Tarkoittaneeko 40l/100 kuluttavaa rekkaa, vai 3l/100 kuluttavaa pikkuautoa ?
" hyötysuhde mahd. hyvänä = aina suurin vaihde, millä auto jaksaa vetää "
Taitaisi olla aihetta tutustua moottoreiden ominaisuuksiin muutenkin kuin kuulopuheiden perusteella. - siis???
teinit vauhdissa kirjoitti:
Nyt alkaa kysymykset olla jo sitä luokkaa, ettei taida vänkääjillä olla edes ajokorttia, saati autoa.
Mitäs sen vakionopeudensäätimen oikein kuvittelette säätävän? Jälkipoltinta? No totta hemmetissä vakkari "päästää polkimen ylös", jos alamäki on tarpeeksi jyrkkä, jolloin polttoaineensyöttö katkeaa kokonaan.Jos siihen pystyit vastaamaan? Ihmeellinen kysymys lienee sellainen, että siihen et olisi voinut vastata? Millaisen kysymyksen haluaisit kysyttävän?
Eli vakinopeudensäätimellä varustetut autot eivät kiihdy alamäissä ja vauhtia ei hillitä hieman kierroksia pudottaen, vaan sulkemalla polttoaineen syöttö kokonaan (kaasu kokonaan pois päältä).
Kiitos vastauksesta poislukien sen sisältämän vi**uilun osuus. ;D - asioista!!!
vakioautoilla pihistely kirjoitti:
> Ajetaan normaaliautoilla, liikennesääntöjen mukaan, liikenteen seassa.
Elikkä ero on vähän sama kuin jokamiesluokan ja F1 autojen välillä.
Minä puhuin näistä äärimmilleen viritetyistä pihistelyvempaimista, joiden kulutus mitataan yksikössä sataa kilometriä per litra eikä päinvastoin. Näiden kanssa on siis todettu sekä teoriassa että käytännössä parhaaksi menetelmäksi reipas kiihdytys, jonka aikana moottori työskentelee hyvällä hyötysuhteella rullaus vapaalla, moottori sammutettuna.
Vakioautoilla & normaaliliikenteessä ei oikein voi näitä menetelmiä käyttää eikä taitaisi 30 km/h keskinopeuskaan kaikkia tyydyttää, joten se seuraavaksi paras vaihtoehto on tyytyä pitämään kone käynnissä jatkuvasti, mutta hyötysuhde mahd. hyvänä = aina suurin vaihde, millä auto jaksaa vetää. Siis ylämäessä EI pienempää vaihdetta, ellei ole ihan pakko.
Ja sitten kun moottori on päätetty pitää jatkuvasti käynnissä, ei nopeuden veivaamisella ylös ja alas enää saavutetakaan mitään hyötyä. Toki PA-kulutus on moottorijarrutuksen aikana nolla, mutta kiihdytyksen aikana kulutus on sitten tupla ja hyöty /- nolla. Jos säästöä syntyy, niin se tulee vain ja ainoastaan ilmanvastuksen kautta, kun veivaajan keskinopeus jää auttamatta jälkeen tasanopeudella & rajoituksen mukaan ajavasta.
Pihistelyajokkien ajotyylistä voivat useammalla kuin kolmella aivosolulla varustetut yksilöt myös päätellä, ettei lähes täysikaasulla kiihdytyskään ole mikään bensansurma. Päin vastoin, kuormitettuna etenkin bensakoneen hyötysuhde on parempi ja itseasiassa moottoria kannattaisi käyttää näin ellei siitä seuraisi toinen ongelma eli nopeuden nousu tarpeettoman suureksi ja siitä seuraava suurempi ilmanvastus. -> Tasaisen vauhdin pito ylämäessä on ihan OK ja ylämäkeen puutuva pintakaasuttelija hakee jälleen kerran säästönsä vain ja ainoastaan pienemmän ajonopeuden = pienemmän ilmanvastuksen kautta.
Tuntuu olevan palstan puupäille aika vaikeaa hahmottaa, että jo 5 km/h muutos keskinopeudessa tiputtaa kulutusta pari, kolme desiä ja 10 km/h tiputusella voi säästää jo reilun ½ litraa / 100 km.
Vaikeaa on myös hahmottaa, että jos ylämäki ajetaan 60 kmh ja alamäki 80 km/h, niin keskinopeus ei ole
a) 80 km/h
eikä edes
b) 70 km/h
koska siihen ylämäen könyämiseen kuluu enemmän aikaa kuin alamäessä.Pisaralla pisimmälle kiinnosti, kuten myös vakioautoilla ajettava EcoRun. Jos pisaralla pisimmälle kisojen ajotapa ei ole lähellekään siirrettävissä katuajoon, niin seuraavaksi kiinnostikin se, onko EcoRun kisoissa pärjäämiseksi käytettävä ajotapa sellainen, että vakionopeussäätimellä saa pienemmän kulutuksen kuin jollain muulla tavalla. Eli kyllä ne molemmat asiat kiinnostaa. Ja ymmärrän mitä tarkoitit.
- Maalainen.
toinen mies kirjoitti:
" ja 10 km/h tiputuksella voi säästää jo reilun ½ litraa "
Tarkoittaneeko 40l/100 kuluttavaa rekkaa, vai 3l/100 kuluttavaa pikkuautoa ?
" hyötysuhde mahd. hyvänä = aina suurin vaihde, millä auto jaksaa vetää "
Taitaisi olla aihetta tutustua moottoreiden ominaisuuksiin muutenkin kuin kuulopuheiden perusteella.Joo, poika on varmaankin lueskellut osan TM "pisaralla pisimmälle" jutusta, mutta vielä on tiedoissa hieman aukkoja.
Paljonkohan säästää jos ajelee 10 km/h?
Jos pudottaa nopeuden nollaan, niin kulutuskin putoaa nollaan, mikäli sammuttaa moottorin.
Keskinopeuteen vaikuttaa vain matka ja aika, sillä ei ole merkitystä ajetaanko ylämäkeä vai alamäkeä.
Jos ajan mäen ylös 60 km/h ja alas 80 km/h, niin keskinopeus on tasan tarkaan 70 km/h. Näin sanoo fysiikan lait. - luokalle jääneille
mokailtua. kirjoitti:
"Vaikeaa on myös hahmottaa, että jos ylämäki ajetaan 60 kmh ja alamäki 80 km/h, niin keskinopeus ei ole
a) 80 km/h
eikä edes
b) 70 km/h
koska siihen ylämäen könyämiseen kuluu enemmän aikaa kuin alamäessä."
Hahahaa! Mitäs tuli kirjoiteltua??
Tuliko neropatille pieni ajatusmoka. Ei kannattaisi niin kovasti uhota, kun ei itselläkään ole pallo aivan hallussa.
Olisit näyttänyt paljon viisaammalta ilman tuota viimeistä söhellystä.Ei tainnut kommentaattoreilta tulla paljoa yli kuutosen numeroita matematiikasta, vai kuinka?
Jos nyt leikitään vaikka, että sekä ylä- että alamäen pituus on 1 km, niin tasaisella 80 km/h nopeudella ajava selvittää nyppylän 2/80 = 0,025 tunnissa = 1 min 30 s
Mutta kuutta kymppiä ylämäkeen könyävältä kääkältä (te, arvon lukijat), meneekin 1 km matkaan 1/60 h eli tasan1 minuutti. Alamäki puolestaan hoituu 80 km/h nopeudella 1/80 tunnissa eli 45 sekunnissa. Kaikkiaan 2 km matkaan kuluu siis 1 min 45 s = 0,02917 h ja keskinopeudeksi tulee 2/0,02917 = 68,6 km/h. - mutta oikealla tiellä
Maalainen. kirjoitti:
Joo, poika on varmaankin lueskellut osan TM "pisaralla pisimmälle" jutusta, mutta vielä on tiedoissa hieman aukkoja.
Paljonkohan säästää jos ajelee 10 km/h?
Jos pudottaa nopeuden nollaan, niin kulutuskin putoaa nollaan, mikäli sammuttaa moottorin.
Keskinopeuteen vaikuttaa vain matka ja aika, sillä ei ole merkitystä ajetaanko ylämäkeä vai alamäkeä.
Jos ajan mäen ylös 60 km/h ja alas 80 km/h, niin keskinopeus on tasan tarkaan 70 km/h. Näin sanoo fysiikan lait....koska ymmärrät sentään kysellä paremmin tietäviltä.
> Paljonkohan säästää jos ajelee 10 km/h?
Kokeilepa käväistä kirjastossa lueskelemassa Tekniikan Maailman testejä. Lähes joka numerossa on mitattu jonkin auton tasaisen nopeuden kulutus eri nopeuksilla. Yli 70 km/h nopeuksilla ilmanvastus, joka on verrannollinen ajonopeuden toiseen potenssiin, on määräävä ja kulutus nouseekin eksponentiaalisesti.
Pienin kulutus saavutetaan, autosta riippuen, jossain viidenkympin tienoilla. Tätä pienemmillä nopeuksilla kulutus nousee. Ilmanvastus alkaa olla jo vähämerkityksinen, mutta energiaa menee yhä mm. moottorin apulaitteiden pyörittämiseen tasaisen tappavaan tahtiin -> tämän "tyhjäkäyntikuorman" osuus nousee sitä suuremmaksi, mitä hitaammin ajetaan. Käytännössä asiaa vielä pahentaa moottorin hyötysuhteen tippuminen kevyellä kuormituksella.
Esim. tyhjäkäynti (sis. laturin, vesipumpun yms. pyöritys) vie 0,5 l/h ja 100 km nopeudella ilmanvastuksen voittamiseen palaa 8 l/h. -> Kulutus 8,5 l/100 km. 50 km/h nopeudella ilmanvastuksen voittamiseen tarvitaan enää neljäsosa aiemmasta eli 2 l/h, joten kokonaiskulutukseksi tulee 2,5 l/h. Koska 100 km matkaan kuluu tällä nopeudella 2 h, tulee kulutuslukemaksi 5,0 l/100 km. 10 km/h nopeudella ilmanvastuksen osuus on enää sadasosa lähtötilanteesta, 0,08 l/h, mutta 100 km matkaan kuluukin nyt 10 h "hintaan" 0,5 0,08 l/h = 5,8 l/100 km.
Liian hiljaisella nopeudella kulutus kääntyy siis nousuun sekä teoriassa että käytännössä (TM:n mittaukset).
> Keskinopeuteen vaikuttaa vain matka ja aika, sillä ei ole merkitystä ajetaanko ylämäkeä vai alamäkeä. Jos ajan mäen ylös 60 km/h ja alas 80 km/h, niin keskinopeus on tasan tarkaan 70 km/h. Näin sanoo fysiikan lait.
Laitetaan pojalle perinteinen kotiläksytehtävä purtavaksi:
Auto ajaa 100 km nopeudella 60 km/h ja 100 km nopeudella nopeudella 80 km/h. Mikä on auton keskinopeus?
Kolmen pisteen vihje: laske ensin, kuinka kauan matkaan kuluu aikaa.
Kahden pisteen vihje: pyydä äidiltäsi apua.
Yhden pisteen vihje: pyydä matematiikanopettajaltasi apua. - taitaa vaan bluffata
toinen mies kirjoitti:
" ja 10 km/h tiputuksella voi säästää jo reilun ½ litraa "
Tarkoittaneeko 40l/100 kuluttavaa rekkaa, vai 3l/100 kuluttavaa pikkuautoa ?
" hyötysuhde mahd. hyvänä = aina suurin vaihde, millä auto jaksaa vetää "
Taitaisi olla aihetta tutustua moottoreiden ominaisuuksiin muutenkin kuin kuulopuheiden perusteella.> " ja 10 km/h tiputuksella voi säästää jo reilun ½ litraa "
> Tarkoittaneeko 40l/100 kuluttavaa rekkaa, vai 3l/100 kuluttavaa pikkuautoa ?
Tekniikan Maailman mittaamissa tasaisen nopeuden kulutuslukemissa on oman autoni tapauksessa (ulkomuistista) 0,6 l/100 km ero 70 ja 80 km/h nopeuksien välillä. Ja auto on C-segmenttiin kuuluva 1,6 l litraisella moottorilla elikkäs suht tavanomainen kulkupeli.
Onkos sinulla mitään akkojen löpinöitä konkreettisempaa esitettäväksi? - kasvaa puutujilla
luokalle jääneille kirjoitti:
Ei tainnut kommentaattoreilta tulla paljoa yli kuutosen numeroita matematiikasta, vai kuinka?
Jos nyt leikitään vaikka, että sekä ylä- että alamäen pituus on 1 km, niin tasaisella 80 km/h nopeudella ajava selvittää nyppylän 2/80 = 0,025 tunnissa = 1 min 30 s
Mutta kuutta kymppiä ylämäkeen könyävältä kääkältä (te, arvon lukijat), meneekin 1 km matkaan 1/60 h eli tasan1 minuutti. Alamäki puolestaan hoituu 80 km/h nopeudella 1/80 tunnissa eli 45 sekunnissa. Kaikkiaan 2 km matkaan kuluu siis 1 min 45 s = 0,02917 h ja keskinopeudeksi tulee 2/0,02917 = 68,6 km/h.Laitetaan nyt vielä tientukkojen kiusaksi laskelma matkaan kuluvan ajan kasvusta, mikä on seurausta ylämäkiin puutumisesta.
Autoilija A ajaa 400 km matkan tasaisella 80 km/h nopeudella tasan viidessä tunnissa.
Autoilijalla B:llä on karvahattu, minkä seurauksena hän puutuu ylämäissä 60 km/h vauhtiin, kun a) ei jaksa painaa kaasua tai b) on niin saatanan pihi tai c) molempia. Jos koko 400 km matka on pelkkää ylä- ja alamäkeä vuoronperään, karvahatulta kuluu ylämäkien (yhteenlaskettu pituus 200 km) punnertamiseen 200/60 = 3 h 20 min. Alamäet, yhteensä 200 km, sujuvat 80 km/h nopeudella 200/80 = 2 tunnissa ja 30 minuutissa. Kaikkiaan aikaa kuluu siis 5 tuntia 50 minuuttia, melkein tunti enemmän kuin rajoituksen mukaan ajavilta! - suurin!!!
Maalainen. kirjoitti:
Joo, poika on varmaankin lueskellut osan TM "pisaralla pisimmälle" jutusta, mutta vielä on tiedoissa hieman aukkoja.
Paljonkohan säästää jos ajelee 10 km/h?
Jos pudottaa nopeuden nollaan, niin kulutuskin putoaa nollaan, mikäli sammuttaa moottorin.
Keskinopeuteen vaikuttaa vain matka ja aika, sillä ei ole merkitystä ajetaanko ylämäkeä vai alamäkeä.
Jos ajan mäen ylös 60 km/h ja alas 80 km/h, niin keskinopeus on tasan tarkaan 70 km/h. Näin sanoo fysiikan lait.Kulutus litraa/100 km on ääretön, jos nopeus on 0.
- on meitä joka lähtöön
mutta oikealla tiellä kirjoitti:
...koska ymmärrät sentään kysellä paremmin tietäviltä.
> Paljonkohan säästää jos ajelee 10 km/h?
Kokeilepa käväistä kirjastossa lueskelemassa Tekniikan Maailman testejä. Lähes joka numerossa on mitattu jonkin auton tasaisen nopeuden kulutus eri nopeuksilla. Yli 70 km/h nopeuksilla ilmanvastus, joka on verrannollinen ajonopeuden toiseen potenssiin, on määräävä ja kulutus nouseekin eksponentiaalisesti.
Pienin kulutus saavutetaan, autosta riippuen, jossain viidenkympin tienoilla. Tätä pienemmillä nopeuksilla kulutus nousee. Ilmanvastus alkaa olla jo vähämerkityksinen, mutta energiaa menee yhä mm. moottorin apulaitteiden pyörittämiseen tasaisen tappavaan tahtiin -> tämän "tyhjäkäyntikuorman" osuus nousee sitä suuremmaksi, mitä hitaammin ajetaan. Käytännössä asiaa vielä pahentaa moottorin hyötysuhteen tippuminen kevyellä kuormituksella.
Esim. tyhjäkäynti (sis. laturin, vesipumpun yms. pyöritys) vie 0,5 l/h ja 100 km nopeudella ilmanvastuksen voittamiseen palaa 8 l/h. -> Kulutus 8,5 l/100 km. 50 km/h nopeudella ilmanvastuksen voittamiseen tarvitaan enää neljäsosa aiemmasta eli 2 l/h, joten kokonaiskulutukseksi tulee 2,5 l/h. Koska 100 km matkaan kuluu tällä nopeudella 2 h, tulee kulutuslukemaksi 5,0 l/100 km. 10 km/h nopeudella ilmanvastuksen osuus on enää sadasosa lähtötilanteesta, 0,08 l/h, mutta 100 km matkaan kuluukin nyt 10 h "hintaan" 0,5 0,08 l/h = 5,8 l/100 km.
Liian hiljaisella nopeudella kulutus kääntyy siis nousuun sekä teoriassa että käytännössä (TM:n mittaukset).
> Keskinopeuteen vaikuttaa vain matka ja aika, sillä ei ole merkitystä ajetaanko ylämäkeä vai alamäkeä. Jos ajan mäen ylös 60 km/h ja alas 80 km/h, niin keskinopeus on tasan tarkaan 70 km/h. Näin sanoo fysiikan lait.
Laitetaan pojalle perinteinen kotiläksytehtävä purtavaksi:
Auto ajaa 100 km nopeudella 60 km/h ja 100 km nopeudella nopeudella 80 km/h. Mikä on auton keskinopeus?
Kolmen pisteen vihje: laske ensin, kuinka kauan matkaan kuluu aikaa.
Kahden pisteen vihje: pyydä äidiltäsi apua.
Yhden pisteen vihje: pyydä matematiikanopettajaltasi apua.Noin huvittavia kulutuslaskelmia voi keksiä vain täysin autoista ja fysiikasta tietämätön aloittelija, joten vähemmänkin mahtipomtimen esitys riittäisi hyvin itsensä nolaamiseen.
- mutta tyhjäpää vaan jauhaa
on meitä joka lähtöön kirjoitti:
Noin huvittavia kulutuslaskelmia voi keksiä vain täysin autoista ja fysiikasta tietämätön aloittelija, joten vähemmänkin mahtipomtimen esitys riittäisi hyvin itsensä nolaamiseen.
Koitas, poju, ensi kerralla laittaa leipäläpi kiinni siinä vaiheessa, kun a) huomaat olevasi väärässä tahi b) argumentit loppuu tyystin (niinkuin niitä olisi ikinä ollutkaan)
- Ford-mies
Mulla se ainakin laskee kulutusta 0,1 - 0,2 l/100 km, kun antaa vakkarin viedä. Itse ajamalla nopeus heittelee. Tietysti nuo taloudellisen ajotavan omaavat kaasuttavat itse säästeliäämmin, mutta keskinopeus voikin jäädä pienemmäksi.
JA HUOM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vakkari voi säästää ylinopeussakoilta ja siksi säästää paljon. Suosittelen nopeisiin autoihin. - ...
Lisää kulutusta koska:
-Todellinen keskinopeus kasvaa.
-Säädin ei osaa ennakoida ylämäkiä ja joutuu kiihdyttämään epätaloudellisesti ylämäkeen. Alamäkeen ilman säädintä yleensä nopeuden annetaan kasvaa ja varaudutaan ylämäkeen kun taas vakkari alkaa jarruttamaan moottorilla alamäkeen. Ja se moottorijarrutuskin vie liike-energiaa.- tarkoitit siis sanoa
> -Säädin ei osaa ennakoida ylämäkiä ja joutuu kiihdyttämään epätaloudellisesti ylämäkeen.
Kerrotko vielä, mitä osaa käsitteestä vakionopeudensäädin et ymmärrä, niin minä voi sitten vääntää sinulle rautatiekiskosta, miksei vakionopeudensäädin kiihdytä ylämäessä. - väännetään vaan
tarkoitit siis sanoa kirjoitti:
> -Säädin ei osaa ennakoida ylämäkiä ja joutuu kiihdyttämään epätaloudellisesti ylämäkeen.
Kerrotko vielä, mitä osaa käsitteestä vakionopeudensäädin et ymmärrä, niin minä voi sitten vääntää sinulle rautatiekiskosta, miksei vakionopeudensäädin kiihdytä ylämäessä.Kun tullaan notkon pohjalle vakionopeudensäätimen pitäessä kaasua ylhäällä, kun nopeus on alamäessä noussut hieman yli asetantanopeuden ja aletaan nousemaan ylämäkeen, alkaa vakionopeudensäädin lisäämään kaasua nopeuden tippuessa alle asetantanopeuden. Vakionopeudensäädin kuitenkin lisää kaasua sen verran hitaasti, että nopeus pääsee tippumaan alle asetantanopeuden, jolloin vakionopeudensäädin kiihdyttää vauhdin takaisin asetantanopeuteen. Ja kaikkihan kai tietävät, että nopeuden kiihdyttäminen vie enemmän polttoainetta kuin tasaisella nopeudella ajaminen. Henkilöautolla ilmiön vaikutus polttoaineen kulutukseen on kyllä aika minimaalinen.
Sen sijaan ilmiö korostuu raskaalla kalustolla ajettaessa. Kun vakionopeudensäädin painaa sen kaasun pohjaan vasta, kun nopeus on laskenut alle asetantanopeuden, kestää tästä vielä hetken, että turbon paine on noussut sinne n. 1,5 kiloon. Näin nopeus pääsee laskemaan vielä entisestään, kun moottorista ei saadakaan parasta tehoa ja hyötysuhdetta irti ilman ahtopaineita. Naftaa palaa enemmän ja keskinopeus laskee. Vakionopeudensäätimelläkin ajaessa siis kannattaa polkaista itse jo siinä mäen alla kaasua, että saa ahtopaineet ylös ennen ylämäen alkamista ja pidettyä keskinopeuden tasaisempana.
Toisaalta raskaalla kalustolla myös on taloudellisinta ajaa mäen harjan yli rullaamalla. Tätäkään vakionopeudensäädin ei osaa tehdä, vaan lataa kaasu pohjassa, kunnes auto on jo pitkällä alamäessä. Kiihdytys olisi kuitenkin taloudellisempaa tehdä alamäessä kuin siinä mäen harjalla.
Kuljettaja voi myös ennakoida alamäessä joka tapauksessa tapahtuvan nopeuden nousun. Jarrut kuluu ja polttoainetta palaa hukkaan, jos ensin vakionopeudensäädin kiihdyttää nopeuden takaisin asetantanopeuteen ja sitten kuljettaja alkaa jarrutella nopeuden edelleen noustessa alamäessä. Rekka kun tulee pikkuisenkin isompaan alamäkeen helposti 110-120 km/h ihan rullaamalla. Päästämällä nopeuden laskemaan vaikka 60-70 kilometriin tunnissa mäen harjalla, ei alamäessä välttämättä joudukaan jarruttelemaan lainkaan. Tai voihan sen mäen antaa tietysti tulla täysillä alas, mutta kortti on höllässä, jos ajaa yhdistelmällä tutkaan 120 km/h eikä se liikenneturvallisuuttakaan oikein edistä. - sdghsdhsdfh
väännetään vaan kirjoitti:
Kun tullaan notkon pohjalle vakionopeudensäätimen pitäessä kaasua ylhäällä, kun nopeus on alamäessä noussut hieman yli asetantanopeuden ja aletaan nousemaan ylämäkeen, alkaa vakionopeudensäädin lisäämään kaasua nopeuden tippuessa alle asetantanopeuden. Vakionopeudensäädin kuitenkin lisää kaasua sen verran hitaasti, että nopeus pääsee tippumaan alle asetantanopeuden, jolloin vakionopeudensäädin kiihdyttää vauhdin takaisin asetantanopeuteen. Ja kaikkihan kai tietävät, että nopeuden kiihdyttäminen vie enemmän polttoainetta kuin tasaisella nopeudella ajaminen. Henkilöautolla ilmiön vaikutus polttoaineen kulutukseen on kyllä aika minimaalinen.
Sen sijaan ilmiö korostuu raskaalla kalustolla ajettaessa. Kun vakionopeudensäädin painaa sen kaasun pohjaan vasta, kun nopeus on laskenut alle asetantanopeuden, kestää tästä vielä hetken, että turbon paine on noussut sinne n. 1,5 kiloon. Näin nopeus pääsee laskemaan vielä entisestään, kun moottorista ei saadakaan parasta tehoa ja hyötysuhdetta irti ilman ahtopaineita. Naftaa palaa enemmän ja keskinopeus laskee. Vakionopeudensäätimelläkin ajaessa siis kannattaa polkaista itse jo siinä mäen alla kaasua, että saa ahtopaineet ylös ennen ylämäen alkamista ja pidettyä keskinopeuden tasaisempana.
Toisaalta raskaalla kalustolla myös on taloudellisinta ajaa mäen harjan yli rullaamalla. Tätäkään vakionopeudensäädin ei osaa tehdä, vaan lataa kaasu pohjassa, kunnes auto on jo pitkällä alamäessä. Kiihdytys olisi kuitenkin taloudellisempaa tehdä alamäessä kuin siinä mäen harjalla.
Kuljettaja voi myös ennakoida alamäessä joka tapauksessa tapahtuvan nopeuden nousun. Jarrut kuluu ja polttoainetta palaa hukkaan, jos ensin vakionopeudensäädin kiihdyttää nopeuden takaisin asetantanopeuteen ja sitten kuljettaja alkaa jarrutella nopeuden edelleen noustessa alamäessä. Rekka kun tulee pikkuisenkin isompaan alamäkeen helposti 110-120 km/h ihan rullaamalla. Päästämällä nopeuden laskemaan vaikka 60-70 kilometriin tunnissa mäen harjalla, ei alamäessä välttämättä joudukaan jarruttelemaan lainkaan. Tai voihan sen mäen antaa tietysti tulla täysillä alas, mutta kortti on höllässä, jos ajaa yhdistelmällä tutkaan 120 km/h eikä se liikenneturvallisuuttakaan oikein edistä.Nuo juttusi vakionopeussäätimen hitaudesta pitävät ehkä paikkansa jossain 80-luvun autossa(muistan että niissä toimi hitaasti), mutta jo 90-luvun autoissa ne ainakin minulla on toimineet ilman mitään nopeuden vaihteluita. Tietysti nämä mopon moottorilla varustetut autot(alle 2 litraset) voi olla että niitten alavääntö ei riitä kiskomaan pieniäkään mäkiä vaan täytyy ennakoida itse jo pitkän matkaa. Minä vaan en suostu ajamaan millään vajaapyttysillä moponnmoottoreilla.
- sanoin
sdghsdhsdfh kirjoitti:
Nuo juttusi vakionopeussäätimen hitaudesta pitävät ehkä paikkansa jossain 80-luvun autossa(muistan että niissä toimi hitaasti), mutta jo 90-luvun autoissa ne ainakin minulla on toimineet ilman mitään nopeuden vaihteluita. Tietysti nämä mopon moottorilla varustetut autot(alle 2 litraset) voi olla että niitten alavääntö ei riitä kiskomaan pieniäkään mäkiä vaan täytyy ennakoida itse jo pitkän matkaa. Minä vaan en suostu ajamaan millään vajaapyttysillä moponnmoottoreilla.
"Henkilöautolla ilmiön vaikutus on kyllä aika minimaalinen." Eli henkilöautolla tuota kulutuseroa tai yleensä koko ilmiötä ei oikein edes huomaa. Kun itse ajan työkseni noita isoja autoja, enkä mitään muutaman litran starttimoottoriksi luokiteltavilla päristimillä varustettuja mopoja, alkaa vaikutus näkyäkin. 10-16 litraa on moottorissa tilavuutta ollut työajokeissani. Tällä hetkellä alla on 11 litrainen. Hevosvoimia ja vääntöä on näissä vehkeissä sen verran, että sinäkin olet nähnyt sellaisista lukemista vain märkiä unia. Turbon paineetkin ovat reilusti sielä kilon paremmalla puolella. Tehopainosuhde on vain hieman heikko, kun painoa täydessä kuormassa on 60 tonnia.
Osaava kuljettaja pystyy täydellä kokonaismassalla jopa parinkymmenen prosentin säästöön polttoainekuluissa vakkarilla jatkuvasti "tappia vasten" riehuvaan verrattuna, eikä keskinopeudessa silti ole kummoisia eroja. Kilometrejä kun tulee rahtiauton mittariin helposti 100000-200000 km vuodessa, näkyy pienetkin keskikulutuserot selvästi auton tuotossa.
- Eskoo
90-luvulla bemarissani oli silloin harvinaisemmat vakionopeussäädin sekä hetkellisen kulutuksen ja kokonaiskulutuksen näytöt, joten niitä tuli kokeiltua eri ajotavoilla. Totesin, että vakionopeussäädin kuluttaa noin puoli litraa enemmän, kuin normaali ajotapa ilman. Moottorijarrutuksessa vakionopeussäädin ei päästä kulutusta täysin nollaan isossakaan alamäessä.
Taloudellisimmaksi ajotavaksi osottautui se, että kiihdytetään reippaasti hiukan suurempaa nopeuteen kuin halutaan ja sen jälkeen kaasua keventäen hidastetaan haluttuun nopeuteen. Käytetään mahdollisimman suuria vaihteita, joka ei harhaluulosta poiketen karstoita moottoria. Ennakoidaan tilanteet moottorijarrutusta hyödyntäen. Nopeus alkaa vaikuttaa merkittävästi kulutukseen vasta 90 km/h lähtien. Näin siis isolla bensakoneella ajettaessa.- Eskoo
Jonossa ajettaessa, esimerkiksi Helsingistä Turkuun, kun joutuu kiihdyttelemään ja jarruttelemaan jonon mukana, pääsee yllättävän pieneen kulutukseen, kun jättää turvaväliä ja hyödyntää moottorijarrutusta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506733Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6752915Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.971249- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721012
- 241911