Kirkosta eroaminen on puhuttanut eri medioissa viime aikoina hyvinkin paljon. Reaktio on ymmärrettävä, kertoohan se aina jostakin mikäli eroamisprosentti kasvaa aikaisempaan verrattuna.
Jehovantodistajuutta silmällä pitäen Pastori Terho Pursiainen väläytti kuitenkin niin mielenkiintoisen lauseen, että sitä on pakko siteerata:
"Teologian tohtori, pastori Terho Pursiainen muistuttaa, että pitäisi huolehtia ihmisistä eikä kirkosta."
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/01/599806
Mielenkiintoisen toteamuksesta tekee se, että milloin kuulet vt-seuran tai paikallisten 'pastoreiden' (verrataan nyt vaikka seurakunnan vanhimpiin) toteavan jotain vastaavaa?
Jehovantodistajuudessa kun kaikki on toisin, yksilöt ovat olemassa vt-seuralle, ei toisinpäin. Yksilön tulisi aina tehdä vt-seuralleen enemmän ja enemmän. Jos tahti alkaa masentamaan, saatetaan hoidoksi määrätä lisää suorittamista ja osallistumista. Aito yksilön hyvinvointi on hepreaa vt-seuralle.
Vt-seura vs. Ev. lut kirkko
4
329
Vastaukset
- Nana-nam
ja sellaisesta hyväntekeväisyydestä saa olla ylpeä; että välitetään muistakin ihmisistä kuin vain omasta porukasta.
Kirkollisvero ja kolehdit ovat ainoita maksuja tässä maailmassa joista saan hyvän mielen. Ja on myös mukava tietää paljonko kolehtiin kertyy ja mihin se täsmällisesti ottaen menee. Yhtäkään 'lahjoituslipasta' jonka tarkoitus on epämääräinen, ei kirkolla ole.
Olen myös itse saanut kirkolta taloudellista hätäapua kymmenisen vuotta sitten. Olin pudota tuolilta kun diakoni sanoi että 'ei sinun tartte olla edes kirkon jäsen. Kyllä me autetaan'.
Olin silloin kirkon jäsen, mutta asiaa ei tarkistettu mistään eikä aktiivisuuttani ja kirkossakäyntikertoja kuulusteltu.
Tämä käytännön rakkauden osoitus teki lähtemättömän vaikutuksen, ja siitä lähtien olen iloiten maksanut kolehtia ja ollut ylpeä luterilaisesta hyväntekeväisyydestä meillä ja muualla. =)- Markku_Meilo
>>Olin pudota tuolilta kun diakoni sanoi että 'ei sinun tartte olla edes kirkon jäsen. Kyllä me autetaan'.
Tässä on merkittävä ero Luterilaisen kirkon ja Vartiotorniseuran välillä. Vt-seura katsoo, että ainaoaa oikeaa hyväntekeväisyyttä on ihmiskuntaa pian kohtaavan ennenaikaisen tuhon saarnaaminen. - Lisäksi
Markku_Meilo kirjoitti:
>>Olin pudota tuolilta kun diakoni sanoi että 'ei sinun tartte olla edes kirkon jäsen. Kyllä me autetaan'.
Tässä on merkittävä ero Luterilaisen kirkon ja Vartiotorniseuran välillä. Vt-seura katsoo, että ainaoaa oikeaa hyväntekeväisyyttä on ihmiskuntaa pian kohtaavan ennenaikaisen tuhon saarnaaminen.Mutta miksi ,siitä huolimatta, että kun kirkot ja jakeluyhdistykset jakaa leipää kuin NL;llssa ennen vanhaan , niin Leipäjonot kasvavat, tänä vuonna yli -40- pros, virallisen ilm. mukaan; todellisuudessa jonot ovat vuoden aikana kaksink.
Tämä ei ole teoriaa; Käyty on kats. ja kuultu monelta: se on nyt sitä Hyvinvointivaltioo. Ja Siihenkö, että on paljon köyhiä -kerjuujonoissa, Lut, kirkkokin armeliaisuutensa perustaa?
Ja maassa on eduskunnan yksimielisesti aikanaan äänestämä -Toimeentuloturvalaki,( jonka jokainen voi lainata kirjastosta, )jonka teoriassa pitäisi poistaa tarve kaikenl. nälkäjonoilta, Missä on kirkon painostus -lainsäätäjiä kohtaan? Piispojen puheissa tulee esille se , että se on oikeiston nöyrä orja.
Sanoisin, että Uskonnot ovat avustamisessa pelkkiä -tyhjänpantteja.
- eappelina
Tuo Pursiaisen kommentti on hyvä. Se lähtee ns. rakkauden kaksoiskäskystä; minkä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Ei tässä mitään lahkoja, seuroja tarvita. Sanoohan Jeesuskin; missä kaksi tai kolme kokoontuu minun nimessäni, siellä minä olen. Ns. saleilla käynti on siten aivan turhaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394973Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734209Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732311Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162087MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401888- 961706
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711473OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921193
- 941144