Korotusilmoitus

pohjaa?

Onko jossain kaavaketta vuokrankorotukseen vai tehdäänkö se vapaamuotoisesti? Vuokra perustuu elinkustannusindeksiin ja eka korotus edessä.

14

6853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmoitus ajoissa

Voit tehdä vapaamuotoisesti kunhan ilmoitat mihin korotus perustuu.
      Korotusilmoitus on annettava lain mukaan vuokralaiselle 3 kk.ennen korotusta!!!!Vuokralaisen ei tarvitse maksaa korotusta jos ilmoitus on annettu lyhyemmällä ajalla.

• tuo 3 kk:n

pykälä, että vuokrankorotustieto olisi annettava noin paljon etukäteen?

• astuu voimaan
        tuo 3 kk:n kirjoitti:

pykälä, että vuokrankorotustieto olisi annettava noin paljon etukäteen?

aina vuokrasopimuksen tekopäivästä eli jos soppari on allekirjoitettu 5.5.2005, niin korotettu vuokra olisi siis 5.5.2008 alkaen. Siitä nähdäkseni riittää vuokralaiselle ilmoitus "hyvissä ajoin", eli vaikka kuukautta paria aiemmin.

• kolme...
        astuu voimaan kirjoitti:

aina vuokrasopimuksen tekopäivästä eli jos soppari on allekirjoitettu 5.5.2005, niin korotettu vuokra olisi siis 5.5.2008 alkaen. Siitä nähdäkseni riittää vuokralaiselle ilmoitus "hyvissä ajoin", eli vaikka kuukautta paria aiemmin.

Jos vuokrasopimus on allekirjoitettu esimerkkisi mukaan 5.5.2005 ja kyseisessä sopimuksessa mainitaan vuokran olevan sidottuna elinkustannusindeksiin, mutta tarkistuspäivää ei ole kirjattu.

Silloinhan vuokranantajana voin tarkistaa/korottaa vuokraa milloin haluan.
        Itse en esim. ryhdy korottelemaan vuokraa alle 10 euron, joten periaatteessa 10 euron indeksikorotukseen voi mennä esim. 16 kk. Juuri tästä syystä olen jättänyt vuokrantarkistuspäivän avoimeksi, ettei pienien summien takia tarvitse ryhtyä korottelemaan.

Nyt haen vain sitä, kuinka paljon aiemmin tuo korotus pitää ilmoittaa vuokralaiselle.
        Kävin huoneenvuokralakia läpi, mutta en löytänyt tuosta ilmoitusajasta mainintaa.
        ---

"hyvissä ajoin", eli vaikka kuukautta paria aiemmin. Ja mistä se 3 kuukautta tulee?

• kolme... kirjoitti:

Jos vuokrasopimus on allekirjoitettu esimerkkisi mukaan 5.5.2005 ja kyseisessä sopimuksessa mainitaan vuokran olevan sidottuna elinkustannusindeksiin, mutta tarkistuspäivää ei ole kirjattu.

Silloinhan vuokranantajana voin tarkistaa/korottaa vuokraa milloin haluan.
        Itse en esim. ryhdy korottelemaan vuokraa alle 10 euron, joten periaatteessa 10 euron indeksikorotukseen voi mennä esim. 16 kk. Juuri tästä syystä olen jättänyt vuokrantarkistuspäivän avoimeksi, ettei pienien summien takia tarvitse ryhtyä korottelemaan.

Nyt haen vain sitä, kuinka paljon aiemmin tuo korotus pitää ilmoittaa vuokralaiselle.
        Kävin huoneenvuokralakia läpi, mutta en löytänyt tuosta ilmoitusajasta mainintaa.
        ---

"hyvissä ajoin", eli vaikka kuukautta paria aiemmin. Ja mistä se 3 kuukautta tulee?

Luin jostain, että hyvään vuokraustapaan kuuluu korotuksesta ilmoittaa ja mainita myös peruste mihin korotus perustuu, mutta ei ole pakko jos korotusperuste selviää sopimuksesta esim. elinkustannusindeksin määrä, joka tarkistetaan sopimuksessa mainittuna päivänä.

• Rahvas
        kalkkis63v kirjoitti:

Luin jostain, että hyvään vuokraustapaan kuuluu korotuksesta ilmoittaa ja mainita myös peruste mihin korotus perustuu, mutta ei ole pakko jos korotusperuste selviää sopimuksesta esim. elinkustannusindeksin määrä, joka tarkistetaan sopimuksessa mainittuna päivänä.

Soppariinkaan laittamasta mitään korotusperustetta itse korotan sen verran vuokraa mikä tuntuu hyvältä 1.1.

• Pienvuokranantaja
        Rahvas kirjoitti:

Soppariinkaan laittamasta mitään korotusperustetta itse korotan sen verran vuokraa mikä tuntuu hyvältä 1.1.

Laki edellyttää että perusteet on kirjattu. Ote laista Finlexin sivuilta:

Jos on sovittu, että vuokranantaja saa vuokrasuhteen aikana yksipuolisesti määrätä vuokran korotuksen ajankohdan tai määrän, tällainen sopimusehto on mitätön, jos ei ole myös sovittu perusteesta, jonka mukaan vuokraa sopimussuhteen aikana saadaan korottaa.

• Kysyn
        Pienvuokranantaja kirjoitti:

Laki edellyttää että perusteet on kirjattu. Ote laista Finlexin sivuilta:

Jos on sovittu, että vuokranantaja saa vuokrasuhteen aikana yksipuolisesti määrätä vuokran korotuksen ajankohdan tai määrän, tällainen sopimusehto on mitätön, jos ei ole myös sovittu perusteesta, jonka mukaan vuokraa sopimussuhteen aikana saadaan korottaa.

Uusi vuokrasopimus vai montako vuotta mennään vuokrasopimuksessa mainutulla vuokralla 50v ?mikäli vuokralainen ei hyväksy korotusta?

• Pienvuokranantaja
        Kysyn kirjoitti:

Uusi vuokrasopimus vai montako vuotta mennään vuokrasopimuksessa mainutulla vuokralla 50v ?mikäli vuokralainen ei hyväksy korotusta?

Jos haluat tehdä korotuksen mikä ei perustu vuokrasopimukseen, saat tehdä sen irtisanomalla nykyisen sopparin ja tekemällä uuden tilalle. Vuokranantajan puolelta irtisanomisaika on 6kk, minkä aikaa ehdot ovat vanhan sopparin mukaiset.

Tietysti jos vuokralainen hyväksyy, sopimus voidaan tehdä aikaisemminkin ja miksi ei hyväksyisi jos ehdot ovat riittävän hyvät. Ei kai tässä ole tarkoitus tehdä vastakkainasettelua huonojen vuokralaisten ja ahneiden vuokranantajien välille?

• kirjattuna kirjeenä, tällöin postista löytyy allekirjoitus, että vuokralainen noutanut kirjeen.

Mikäli viet käteen tai tiputat postiluukusta, voi oikeus päättää ettei vuokralainen ole saanut vuokrankorotuksesta ilmoitusta.

Hieman googletin, osa näytti olevan 2 kk, osa 3 kk.
      Tavallaan, jos maanantaina lähetät on 1 kk, helmiku on toinen ja maaliskuussa korotus on lianvoimainen (kolmas kk).

• Pienvuokranantaja

Itse en ole koskaan löytänyt mitään 3kk tai edes 2kk sääntöä korotusilmoituksen antamiselle. Laki mainitsee asiasta näin Finlexin sivuilla:

"Vuokranantajan on ennen korotetun vuokran voimaantuloa kirjallisesti ilmoitettava vuokralaiselle uusi vuokra ja sen voimaantuloajankohta."

Itse olen merkinnyt soppareihin että vuokrantarkistusajankohta on tietyn kuun vaihde, katson indeksistä uuden vuokran jo ennen kuun vaihdetta (sama indeksiluku on voimassa kuun vaihteessa) ja lähetän ilmoituksen jo ajoissa etukäteen. Kuitenkin niin, että korotus tulee voimaan tarkistusajankohtaa seuraavan kuukauden alusta, jolloin periaatteessa noudatan samaa kalenterikuukauden ilmoitusaikaa kuin missä vuokralainenkin voisi irtisanoa sopimuksen mikäli ei korotusta hyväksy.

Esimerkiksi jos tarkastusajankohta on 1.1., tarkistan indeksin n. 18.12., lähetän ilmoituksen 19.12. ja uusi vuokra tulee voimaan 1.2.

• Pienvuokranantaja kirjoitti:

Itse en ole koskaan löytänyt mitään 3kk tai edes 2kk sääntöä korotusilmoituksen antamiselle. Laki mainitsee asiasta näin Finlexin sivuilla:

"Vuokranantajan on ennen korotetun vuokran voimaantuloa kirjallisesti ilmoitettava vuokralaiselle uusi vuokra ja sen voimaantuloajankohta."

Itse olen merkinnyt soppareihin että vuokrantarkistusajankohta on tietyn kuun vaihde, katson indeksistä uuden vuokran jo ennen kuun vaihdetta (sama indeksiluku on voimassa kuun vaihteessa) ja lähetän ilmoituksen jo ajoissa etukäteen. Kuitenkin niin, että korotus tulee voimaan tarkistusajankohtaa seuraavan kuukauden alusta, jolloin periaatteessa noudatan samaa kalenterikuukauden ilmoitusaikaa kuin missä vuokralainenkin voisi irtisanoa sopimuksen mikäli ei korotusta hyväksy.

Esimerkiksi jos tarkastusajankohta on 1.1., tarkistan indeksin n. 18.12., lähetän ilmoituksen 19.12. ja uusi vuokra tulee voimaan 1.2.

juuri tuosta syntyä tuo "vuokrankorotuksen ilmoitusvelvollisuuden määräaika ennen korotusta"?

Itselläni ei ole vuokra noussut kuuteen vuoteen.

• tjh:nen

Asioin vuokralaiseni kanssa paljon sähköpostitse. Onko sen kautta ilmoitettu vuokrankorotus epävirallinen eli pitääkö tosiaan vanhanaikaisesti asioida Itellan kautta?

• tjh:nen kirjoitti:

Asioin vuokralaiseni kanssa paljon sähköpostitse. Onko sen kautta ilmoitettu vuokrankorotus epävirallinen eli pitääkö tosiaan vanhanaikaisesti asioida Itellan kautta?

Täytyy..

Sähköpostia ei ole koskaan, eikä missään, suomalaisessa oikeusasteessa katsottu viralliseksi asiakirjaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4740
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1414
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      22
      1314
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      86
      1289
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      126
      1084
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1026
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      252
      935
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      906
    Aihe