Vanha Monopoli pelilauta

SörkanSälli

Onko kellään tietoa kuvan Monopoli pelistä.

http://koti.welho.com/rkallio2/OldMonopoly.jpg

Kyseinen pelilauta on tullut eräästä kuolinpesästä aikanaan ja valitettavasti pelin kaikki muut tarpeet puuttuu. Pelilauta on kaiketi jonkin verran vanha. Jos joku tietää jotain kyseisestä Monopolipelistä, ottaisin mielelläni vastaan tietoja (mitä vuodelta ja kenen valmistajan jne) ja mahdollisesti kuvia kyseiseen pelilautaan liittyvista rahoista, korteista, nappuloista ja laatikosta. Itse olen yrittänyt etsiä netistä, mutta tuloksetta.

2

1723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e-s

Heippa!
      Kovasti tosiaan tuo lauta näyttäs äkkiseltään tutulta. Meiltä kotoa löytyis tuollainen tai ainakin lähellä tuota oleva. Se on mun isän vanha ja joskus 50-luvulla ostetu, olisiko alku-keskivaiheilla, koska isä on v. -43 syntynyt. Peliin kuuluu meillä pyöreet puunapit, jotka on tummia väreiltään ja niissä on keskellä pieniä kaiverrettuja ympyröitä. Rahat ovat yhden nollan suurempia kuin minun pelissä (70-luvun lopulta) eli pienin on mun pelissä kymppi ja isoin 10 000, tässä vanhassa vastaavat siten 100 ja 100 000. Nostettavat kortit on muistaatseni vaalean punainen ja vihreä, mikä nyt ennen vanhaan on ollut. Muistaakseni niillä on joku vaalea laatikko. Pelin olen viimeksi nähnyt kauan aikaa sitten ja se on yli 700km päässä, joten en voi tarkistaakkaan onko kyseessä samanlainen lauta. Pääpiirteissään se kyllä on. Kun seuraavan kerran menin kotona käymään, voin yrittää tonkia pelin ja katsoa onko sama kysymyksessä. Jos vain muistan kaiken hässäkän keskellä.

• Monopolisti

Pelasin juuri Monopolipelin, joka näytti aivan tuolta. Yllä oleva kuvaus on hyvä. Kyseisen pelin ohjekirjassa oli mainittu vuosi 1944, tulkittiin se painovuodeksi. Painopaikka oli Helsinki. En muista painajaa tai tekijää, mutta nimi oli kai H:lla alkava ja ruotsalaisenoloinen, ja viittasi kirja/paperikauppaan tai -painoon. Yhdellä lehtisellä mainostettiin Eläintarhanajoja ja (tulevaa) Korsupeliä. Säännöt vaikuttivat samoilta kuin nykyään, samoin Yhteismaa- ja Sattuma-laput, mitä nyt sääntövihkosessa oli ehkä pari sanaa vanhahtavia.

Kaikki nappulat ovat puisia. Kiinnostavaa on se, että lauta ei lähimainkaan mahdu pelilaatikkoon, joka on ainakin puolta pienempi kannen pinta-alaltaan.

Kuriositeettina: Kauppatorin omistustodistuksessa on painovirhe, joka vaatii maksamaan 400 000 markkaa vuokrana (tarkoitettu varmaan 100 000).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3237
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2957
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2465
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2293
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1753
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe