VTS alas?

Dornator

Mitä mieltä kansipäällystön keskuudessa ollaan VTS toiminnan hyödyllisyydestä? Onko tekniikka laivoilla korvannut VTS:ien tarpeen?

19

2049

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyödytön niin kauan kuin sen tarjontaan ei, nyt eturistiriitojen takia, voi yhdistää kokonaisuutta. AIS kyllä kertoo mikä laiva ja mihin, tutkat liikevektorin ja silmät ulkoisen todellisuuden. Kun satamat, luotsit jne saadaan toimintaan ja luotsin saisi tilattua VHFllä joko suoraan tai VTSn kautta niin sitten ehkä.

      Nyt kun kukin taho ylläpitävät omaa paskantärkeyttään niin aluksille suunnattu palvelu ei toimi.

    • VTS ajettiin Suomeen "monitoimimurtaja Vesterisen" ollessa MKH:n pääjohtajana. Pääarkkitehteina olivat nykyinen turvallisuusjohtaja Wihuri (ei sukua Antille) ja osin nykyinen pääjohtaja, veneilijä Mylly. Esimerkiksi Ruotsissa on paljon riisutumpi malli ja tietenkin halvempi. Lisäksi Suomessa eri merenkulkupiirien laitteet ovat eri valmistajien toimittamia. Arvata saa, mistä syystä.
      Nyt, kun AIS toimii, mielestäni "neuvoa antava" ja laivoja vain seuraileva VTS ainakin muualla kuin Suomenlahdella ja Helsingissä on tarpeeton. Suomenlahden poikittaisenkin liikenteen vuoksi se on siellä paikallaan.
      Jos kyseiset etupiirit olisivat edes yrittäneet tehdä yhteistyötä linjalla Luotsausliikelaitos/Merenkulkupiirit/jäänmurtajat/Merenkulkulaitos saattaisi homma ollakin jotenkin järkevää. Tämä nykyinen tilanne on absurdi ja kestämätön, kaikki valtion liikelaitostamat firmat tappelevat pikkupomojensa reviirien rajojen pitämiseksi mahdollisimman suurina ja siitä, ken on kukkona tunkiolla.

      • disturb..

        Alusta, joka on ohjautumassa kiville, ei saa myöskään häiritä "kesken käännöksen...."


      • ..ti
        disturb.. kirjoitti:

        Alusta, joka on ohjautumassa kiville, ei saa myöskään häiritä "kesken käännöksen...."

        Luuletko, että se enää siinä vaiheessa paljon auttaa huudella että "olet muuten menossa kiville"?!


      • radisti
        ..ti kirjoitti:

        Luuletko, että se enää siinä vaiheessa paljon auttaa huudella että "olet muuten menossa kiville"?!

        tarkoitus olisi vähän ennakoivasti ilmoittaa
        "you are going into danger".Mutta mitäpä näitä ilmoittelemaan,kun on kaikkitietäviä perämiehiä,kuten siinä saksalaisessa paatissa,joka karautti Utössä kiville.
        Ei ollut VHF auki .


      • maksaa..
        ..ti kirjoitti:

        Luuletko, että se enää siinä vaiheessa paljon auttaa huudella että "olet muuten menossa kiville"?!

        Turun saaristossa ei suomalaistakaan häiritty, mutta onneksi se saatiin ajettua pohja revenneenä matalikolle uppoamisen välttämiseksi.
        Riippuu tietenkin myös käännöksen laadusta, mutta jos se VTS:n ruudulta näkyy, niin parempihan se on odottaa ja katsoa, hyvinkö osuu...


      • Laivuri65
        maksaa.. kirjoitti:

        Turun saaristossa ei suomalaistakaan häiritty, mutta onneksi se saatiin ajettua pohja revenneenä matalikolle uppoamisen välttämiseksi.
        Riippuu tietenkin myös käännöksen laadusta, mutta jos se VTS:n ruudulta näkyy, niin parempihan se on odottaa ja katsoa, hyvinkö osuu...

        Nekö siellä ruudulla näkee jos käännös on menossa pitkäksi? Hienot vehkeet!


      • sanottiin..
        Laivuri65 kirjoitti:

        Nekö siellä ruudulla näkee jos käännös on menossa pitkäksi? Hienot vehkeet!

        VTS luuli, että laivan tutkalla nähtäisiin myös, että käännös ei onnistu. Näin sanottiin asiaa kokevassa raportissa kuten sekin, että kesken käännöstä ei "häiritä". Tässä tapauksessa pohjakosketus olisi häirinnällä ehkä voitu välttää.


      • se meni
        sanottiin.. kirjoitti:

        VTS luuli, että laivan tutkalla nähtäisiin myös, että käännös ei onnistu. Näin sanottiin asiaa kokevassa raportissa kuten sekin, että kesken käännöstä ei "häiritä". Tässä tapauksessa pohjakosketus olisi häirinnällä ehkä voitu välttää.

        "Tästä eteenpäin noin 20 sekunnin ajan meriliikenneohjaajalla olisi voinut olla mahdollisuus
        estää onnettomuus ottamalla yhteys alukseen. On ymmärrettävää, että meriliikenneohjaaja
        ei puuttunut tilanteeseen. Hän ei tiennyt, että aluksen näyttölaitteet eivät ilmaisseet
        vaaraa yhtä hyvin kuin meriliikennekeskuksen näyttöruudut. Hän ei voinut tietää,
        että luotsiperämies ei ollut havainnut omista laitteistaan tilanteen vaarallisuutta. On
        huomattava, että toimialan käytäntöön varsin yleisesti kuuluu, ettei kesken käännöstä
        puututa ulkopuolelta aluksen ohjailuun. Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
        mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
        on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
        puuttumaan aluksen ohjailuun."


      • mieleen, että
        se meni kirjoitti:

        "Tästä eteenpäin noin 20 sekunnin ajan meriliikenneohjaajalla olisi voinut olla mahdollisuus
        estää onnettomuus ottamalla yhteys alukseen. On ymmärrettävää, että meriliikenneohjaaja
        ei puuttunut tilanteeseen. Hän ei tiennyt, että aluksen näyttölaitteet eivät ilmaisseet
        vaaraa yhtä hyvin kuin meriliikennekeskuksen näyttöruudut. Hän ei voinut tietää,
        että luotsiperämies ei ollut havainnut omista laitteistaan tilanteen vaarallisuutta. On
        huomattava, että toimialan käytäntöön varsin yleisesti kuuluu, ettei kesken käännöstä
        puututa ulkopuolelta aluksen ohjailuun. Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
        mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
        on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
        puuttumaan aluksen ohjailuun."

        Eiköhän se prediktori jossain vaiheessa käännöstä näytä kiville melko useassa tapauksessa. Ei käy kateeksi, jos siellä maista käsin pitää jokaisen laivan jokainen käännöskin valvoa.


      • virkaa..
        mieleen, että kirjoitti:

        Eiköhän se prediktori jossain vaiheessa käännöstä näytä kiville melko useassa tapauksessa. Ei käy kateeksi, jos siellä maista käsin pitää jokaisen laivan jokainen käännöskin valvoa.

        "Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
        mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
        on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
        puuttumaan aluksen ohjailuun."

        Odotellaan sitten, kunnes joku pönttö ajaa kiville.
        " Sorry, me emme kolmannen pykälän mukaan saa puuttua ohjailuun , eikä sitä raakaöljyä päässyt mereen kuin muutama tuhat tonnia."


      • tulkinta
        virkaa.. kirjoitti:

        "Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
        mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
        on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
        puuttumaan aluksen ohjailuun."

        Odotellaan sitten, kunnes joku pönttö ajaa kiville.
        " Sorry, me emme kolmannen pykälän mukaan saa puuttua ohjailuun , eikä sitä raakaöljyä päässyt mereen kuin muutama tuhat tonnia."

        Tarkottaakohan se pykälä, että ne ei saa sanoa miten laivan pitää ohjailla. Siis esim. "käännä tiukemmin" tms.

        Eli saa vaan huomauttaa ympäripyöreästi tyyliin "näyttää että olette ajautumassa väylältä." Komentosillalla sitten tekevät lopulliset päätökset.


      • niin..
        tulkinta kirjoitti:

        Tarkottaakohan se pykälä, että ne ei saa sanoa miten laivan pitää ohjailla. Siis esim. "käännä tiukemmin" tms.

        Eli saa vaan huomauttaa ympäripyöreästi tyyliin "näyttää että olette ajautumassa väylältä." Komentosillalla sitten tekevät lopulliset päätökset.

        Pitänee kysyä ylimmältä lainvalvojalta:
        "Oikeusasiamiehen tehtävä on valvoa, että viranomaiset ja virkamiehet noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa. Hän valvoo myös muita henkilöitä silloin, kun he hoitavat julkista tehtävää".

        Olisi parasta tarkistaa vastuukysymykset, ennen kuin joku pönttö on kivillä; kukaan muukaan ei laivaliikennettä pysty yhtä tehokkaasti valvomaan. Miksi VTS ylipäätään sitten on olemassa, ellei se onnettomuuden uhatessa voi edes YRITTÄÄ estää sitä ? Excursiomatka esim. Dover Strait'n valvonta-asemille voisi kannattaa...


      • mennään..
        se meni kirjoitti:

        "Tästä eteenpäin noin 20 sekunnin ajan meriliikenneohjaajalla olisi voinut olla mahdollisuus
        estää onnettomuus ottamalla yhteys alukseen. On ymmärrettävää, että meriliikenneohjaaja
        ei puuttunut tilanteeseen. Hän ei tiennyt, että aluksen näyttölaitteet eivät ilmaisseet
        vaaraa yhtä hyvin kuin meriliikennekeskuksen näyttöruudut. Hän ei voinut tietää,
        että luotsiperämies ei ollut havainnut omista laitteistaan tilanteen vaarallisuutta. On
        huomattava, että toimialan käytäntöön varsin yleisesti kuuluu, ettei kesken käännöstä
        puututa ulkopuolelta aluksen ohjailuun. Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
        mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
        on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
        puuttumaan aluksen ohjailuun."

        Kun esim.liikenneministeri ottaa kantaa Suomenlahden tankkeriliikenteen vaaroihin ja kasvuun, niin aina tuodaan esiin VTS:n rooli mahdollisten onnettomuuksien estäjänä. Samoin alleviivataan rantavaltioiden välistä "hyvää" yhteistyötä; tainnut edistyä sitten Propontis-seikkailun ?
        Onko virallinen selvitys karilleajon syistä jo valmistunut ja luettavissa netissä- tai onko se top secret ?


      • seminaari...
        mieleen, että kirjoitti:

        Eiköhän se prediktori jossain vaiheessa käännöstä näytä kiville melko useassa tapauksessa. Ei käy kateeksi, jos siellä maista käsin pitää jokaisen laivan jokainen käännöskin valvoa.

        " Suomenlahdelle suunnitellaan valvontajärjestelmää, joka varoittaisi AUTOMAATTISESTI ja reaaliajassa merellä liikkuvien alusten yhteentörmäys-ja karilleajoriskeistä. Järjestelmä hyödyntäisi Suomenlahden Golfrepia, jonka avulla viranomaiset voivat seurata laivojen kulkua. Golfrep on ollut käytössä kesästä 2004, ja sitä valvovat Suomen lisäksi Venäjä ja Viro".

        Alkaako tietokone silloin neuvoillaan häiritä jopa käännöstä tekeviä aluksia - viittaamalla kintaalla myös kolmanteen pykälään ? !


      • taas virhettä.
        seminaari... kirjoitti:

        " Suomenlahdelle suunnitellaan valvontajärjestelmää, joka varoittaisi AUTOMAATTISESTI ja reaaliajassa merellä liikkuvien alusten yhteentörmäys-ja karilleajoriskeistä. Järjestelmä hyödyntäisi Suomenlahden Golfrepia, jonka avulla viranomaiset voivat seurata laivojen kulkua. Golfrep on ollut käytössä kesästä 2004, ja sitä valvovat Suomen lisäksi Venäjä ja Viro".

        Alkaako tietokone silloin neuvoillaan häiritä jopa käännöstä tekeviä aluksia - viittaamalla kintaalla myös kolmanteen pykälään ? !

        Siinä on kuulema virhe. Eli ei se ole täysin automaattinen, vaan se on tarkoitettu operaattorin tueksi. Eli ihminen siellä sitten viime kädessä seuraa vierestä kun laivat törmää. ;)


      • allikkoon...
        taas virhettä. kirjoitti:

        Siinä on kuulema virhe. Eli ei se ole täysin automaattinen, vaan se on tarkoitettu operaattorin tueksi. Eli ihminen siellä sitten viime kädessä seuraa vierestä kun laivat törmää. ;)

        Jos näin on, niin jo siitäkin voimme päätellä, että asiat ovat liiaan moniselitteisiä niillekin, jotka ovat ne hallitsevinaan.

        Yhteentömäysten välttämiseen riittää meriteiden sääntöjen osaaminen sekä niiden oikea tulkinta.


      • kivellä..
        ..ti kirjoitti:

        Luuletko, että se enää siinä vaiheessa paljon auttaa huudella että "olet muuten menossa kiville"?!

        Miltähän ms.Pamelan seikkailu näytti VTS:n ruudulla ?


    • tekniikkaa..

      Nyt suunnitellaan taas jotain aivan uutta valvontajärjetelmää, jolla laivojen kulkua seurataan Suomenlahdella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2814
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2385
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2033
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1398
    Aihe