Keskeytin jatko-opinnot

DI2005

Olin vuoden jatkoilijana teknillisessä korkeakoulussa. Jo aloittaessa oli selvää, että aiheen pitää olla semmonen, että neljään vuoteen saa kirjan väännettyä - muuten homma hankaloituu. Eli itelle mielenkiintoinen aihe, sitten teknillisellä puolella erittäin mielellään semmoinen, että tohtoroiduttasi väitöskirja auttaa työllistymään (tohtorinhattu ei ole mikään pääsylippu teollisuuteen välttämättä). Itellä kävi silleen, että ensimmäisen jo-vuoden aikana eräs tärkein tutkimukseni rahoittaja vaan ilmoitti, että he eivät nyt keskitykään väitöskirja-aiheeni tekniikan tuotekehitykseen eli ts. väitöskirjani ei tulisi hyödyttämään firmaa, johon tietysti itsellä olisi ollut taka-ajatuksena päästä töihin väittelyn jälkeen. Jätin homman kesken, ja nyt oon suuntaamassa töihin teollisuuteen. En ole katunu yhtään. Ainakin teknillisessä yliopistossa jatko-opiskelijat ovat usein proffien määräämien rukkashommien tekijöitä, ja jatko-opiskelijoiden kautta yliopisto saa rahaa. Itselle kävi vaan silleen paskasti, että mainitsin ekan vuoden aikana, että olen katellut muitakin hommia, ja sit ei enää voitu edes neuvotella muutaman kuukauden jatkosopimuksesta (työsuhteet yleensä vuoden pätkiä), vaan vastauksena oli: meillä pitää viihtyä neljän vuoden verran. Ich bin ein naziprofessor....ja silleen.

1

1066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1212112121221

Teit varmaan ihan oikean ratkaisun. Väitöskirjaa ei kannata yrittää tehdä, jos puuttuu mielenkiinto ja halu tieteelliseen tutkimukseen.

Niinä neljänä vuotena, jotka sinä päkistät vastentahtoisesti väitöskirjaa, suoraan yritysmaailmaan menneet DI:t ovat päässeet mukavasti vauhtiin urallaan. Jos tavoitteesi on pärjätä kilpailussa heidän kanssaan, olet ollut väärällä ladulla.

Ei ole tarkoituksenmukaista, että jatko-opiskelija on professorin rukkashommien tekijä, mutta itsekin post-doc tutkijana ja tutkimusryhmää vetävänä haluaisin tuoda tähän toisenkin näkökulman. Suomessa koulutus on maksutonta (DI tutkinto maksaa yhteiskunnalle 50 ke), ja teknillisissä yliopistoissa jatkotutkinnon tekemisestä maksetaan PALKKAA.

Nyt kuvaamassasi tilanteessa yhteiskunta on panostanut suuria summia rahaa tarjotakseen sinulle mahdollisuuden kouluttautua. Sinä tosin sanot "Ich habe keinen Bock", minulta puuttuu motivaatio tieteelliseen tutkimukseen.

Veronmaksajana minua ilahduttaa suuresti, että olet luovuttanut ajoissa ja säästänyt rahojani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      735
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60