Koska 12V:n isot (100ltr)jääkaapit maksavat rutkasti aattelin laittaa veneeseeni 230V:n vakio kaapin, jota käytän invertterillä. Miten mahtaa onnistua kuinka iso invertteri tarvitaan 60W kaapille? Tarvii kuulemma aika ison koska kaapin käynnistysvirta on suuri. Onko hyötysuhde huono eli akku tyhjenee ennen aikojaan? Jos joku on laittanut kiinostais kuulla kokemuksia.
jääkaappi
7
2632
Vastaukset
- muutaman
kesän 90L 230V-kaappia 600W kanttiaaltoinvertterillä. 300W-malli ei jaksanut käynnistää. Käyntiin päästyään imi noin 9,5A akusta että siitä voit laskea - taukojen kanssa päätyi noin 4-5Ah kulutukseen.
- vielä...
Jos kuitenkin kokeilet tuota tavallista kaappia, joita saa kolme tai neljä ASU-kaapin hinnalla, niin tunge pakastelokero täyteen kylmäkalleja ja väännä koneajon ajaksi kaappi aina täysille ja heivaa pienelle kun pysähdyt. Itse kierrätin ilmaa vielä kaapin takana kahdella pc-puhaltimella, jotka luultavasti säästivät oman kulutuksensa ja enemmänkin. Invertterille on muutakin käyttöä sitten jos kaappi syö liikaa - ja senhän voi kokeilla jo kotona.
- jäljillä !
12 V koneistot tosiaan maksavat, mutta esim. Isotherm ASU veisi melko vähän virtaa. Jos veneessäsi on dieselgeneraattori eikä sähkön tuotto ole ongelma, saattaa se kotitalouskaappi invertteri tulla kysymykseen. En itselleni edes harkitsisi sellaista.
Jos paatissasi on nestekaasu ennestään, mikset miettisi nestekaasujääkaappia?
http://www.kaasuvalo.fi/tuote2/electroluxjaakaapit.htm- SpK
Ellei vene ole jatkuvasti maasähkön ulottuvissa tai käytetä erillistä generaattoria, niin mielestäni käyttökelpoisia kylmälaitevaihtoehtoja on tasan kaksi:
- 12V sähkökompressori
- nestekaasu
Invertteriratkaisun hyötysuhde on huono. Termoelementeillä tehdyillä halpamallin "sähkökylmälaukuilla" hyötysuhde on kelvoton. Mekaaninen hihnalla moottorista voiman ottava kompressori on tehokas, mutta kallis toteuttaa ja moottoria pitäisi käyttää määräajoin (lisäksi: hyötysuhde kyseenalainen).
Tuossa toisessa viestissä kerrottiin kokemuksena että invertteri imaisi akustosta keskimäärin 4-5 A virran. Se tekee vuorokaudessa n. 100Ah. Se on paljon. Jos 100Ah vuorokausikulutus pitäisi kattaa esim aurinkopaneeleilla, niin tarvittaisiin nimellisteholtaan 200W paneelisto. Maksaa jo monta kertaa enemmän kuin 12V kompressori... Nimellisteholtaan 50 W aurinkopaneeli tuottaa melko tarkkaan saman kuin 12V kylmäkompressori keskimäärin kuluttaa (n. 20 Ah/vrk).
Kulutukseen vaikuttaa olennaisesti kylmätilan koko ja eristys. Ne kannattaa laittaa kuntoon joka tapauksessa, huolimatta siitä millä menetelmällä jäähdyttää. Lisäksi kylmäsäilön käyttötavat vaikuttaa dramaattisesti energiankulutukseen. Jos jäähdytysenergiaa on rajallisesti käytettävissä, pitäisi arkkuun laittaa ainoastaan valmiiksi jäähdytettyjä tarpeita ja kannenaukomiset tulisi minimoida.
kylmäkompreesoria joka pyörii moottorista hihnavedolla ja jäähdyttää esim. "pakastimen" hyvin nopeasti -20 asteeseen ja siitä termostaatti
hoitelee kylmätilan/jääkaapin sopivan viileäksi esim. 5 asteiseksi.
Ei lopu sähkö silloin eikä tarvi pitkiä aikoja moottoria käyttää kun kylmää riittää vuorokausiksi.- heh
Paras näkemäni agregaattitarjous on ollut 99€. Tämä voisi käydä ajon aikana ja vaikka muulloinkin ja vetää pakastinta kylmäksi. Pakastin täyteen suolaliuosta joka toimii kylmävarastona johon jääkaapin lämpö ajetaan käyttäen pientä 12 voltin vesipatteripumppua termariohjauksessa. Ei mene paljon sähköä.
Ehkä silti ottaisin kaasukaapin.
- *Eräs*
Taannoin rakentelin jääkaapin itse.
Kyseessä oli isohko puuvene, jossa Mahonkisisustus.
Paikallisesta kodinkoneliikkeestä sain (käytetyn) korkean jääkaappipakastimen josta poistin kaikki alkuperäiset kylmälaitteet, sahasin koko kaapin poikki siten, että alaosa (pakastinosa)jäi käyttöön ovineen.
Alakulmassa talana ollut kompressorin kolo muotoiltiin pyöreäksi, joka sopi veneen pyöreään runkomuotoon.
Yläpäähän liimasin uretaanivaahdolla katoksi n.80mm uretaanilevynsekä 10mm mahonkivanerisen kannen.
Koneikoksi tuli Waecon 12V kompressori höyrystimineen.
Koko kaappi kiinnitettiin veneeseen kiinteästi ja päällystettiin 4mm mahonkivanerilla ja Sikafleksillä, lopuksi listoittaen kaikki reunat kunnolla.
Näin sain aikaan veneeseen integroidun kaapin, jota ei ulkoapäin jääkaapiksi tiennyt.
Waecon kompura ottaa virtaa n. 4A käydessään... tämä yhdistelmä kävi n. kolmanneksen ajastaan ja kylmää riitti pakastukseen asti.
Luulen, että kun käyttää valmista pakastinta, sen energiatalous on jääkaapiksi jo aika hyvä.
Toinen hyvä puoli oli, että ovi tiivisteineen oli kunnollinen ja tiivis, sekä siinä oli valmiina hyllyt juomapulloille yms. (alkuperäinen ylempi ovi kävi myös tähän alempaan saranointiin)
Myös kaappi sisältään oli siisti ja helppo puhdistaa.
Kaapin tilavuudeksi tuli varmaankin jotain 120-140 litraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564890Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 891374
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231356Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1351165Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi266993- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965