Myöhäis ehtoota kaikille. Tänään ollessani AA-ryhmässä kuulin tästä palstasta ja hieman ihmettelen tätä palstaa aiheita,varsinkin tuota yhtä lukiessani.Nyt siis ymmärrän mitä ystäväni tarkoittivat. Aika "huoletonta" on kirjoitella ja arvostella ihmisiä, jotka tekevät elämäntyönsä päihderiippuvaisten kanssa ja ilmeisestikin vielä ilman yhteiskunnan tukea, mitä suurin osa hoitopaikoista yleensä saa mitä ihmeellisimpiin tarkoituksiin. Tämän kaiken voi tarkistaa todeksi jos ottaa asioista selvää. Katsoin itsekin MOT:N, siis ohjelma missä palstoilla paljon parjattu Simo esiintyi viimeksi.
Itse en ole hoitoa käynyt, mutta ryhmässäni melkeimpä kaikki muut ovat tulleet sinne hoitolaitoksista ohjattuna, mm. Minnesota-Hoidosta,Myllyhoidosta ym. Nyt te kaikki hoitojen ja niiden pitäjien arvotelijat, käsi sydämmelle, monta uutta pysyvää jäsentä AA-ryhmiinne tulee kuuluisalta kentältä? Monta hoitopaikkojen kautta?
Ei ole olemassa väärin raitistuneita, pitää vain kysyä mitä kukin raittiudella tarkoittaa.
Oma mielipiteeni on, kun raitistuu ensin jää pois viina,lääkkeet,huumeet ym, sen jälkeen pitää myös itse muuttua ja antaa mahdollisuus läheisillekin alkaa elämään omaa elämää( elä ja anna elää) niin, että he siitä nauttivat.
Tämän viimeksi mainitsemani opin kun aloin avaamaan silmiäni ja tutkimaan mm.AA kirjallisuutta, eläminen raittiina,päivä kerrallaan ja nimettömät alkoholistit. Aloin siis lukea paljon muutakin kuin askeleita ja perinteitä,sitä Suomessa luetaan kuin piru raamattua. Maailmalla AA-ssa luetaan siis enemmän muita ja vähemmän askeleita. Mielestäni esim neljäs ja viides askel tehdään vain kerran ja kun jatketaan itsetutkiskelua, ainakin itse tutkiskelen aina vai mennyttä päivää en enään menneisyytäni. En toki sitä koskaan unohda. Läheisiäni hyvitä olemalla raittiina ja huomioimalla heitä,kuuntelen ja vastaa kun kysytään,esitän omia mielipiteitäni,otan huomioon heidänkin mielipiteensä, elämä on helppoa ja nautin siitä. Tämän päivän voimavarani on menneisyyteni ja raitis elämäni. Joku viisas on sanonut, että Raittius kestää,niin kauna kuin kiitollisuus siitä.
Joku toinen viisas on sanonut, että alkoholistin toivo on hänen heikkoudessaan ei hänen vahvuudessa an. Tämän allekirjoita, pitää tosin ymmärtää mitä tarkoittaa heikkous tai vahvuus.
Näin melkeimpä lopuksi toivoin ettei tätä vistiäni täältä poisteta, niin täällä kuulemma usein tehdään???
Niin mm. minnesota-mallin hoidot niin Suomessa kuin muuallakin maailmalla perustuu 12 askelee toipumisohjelmaan. Netin kautta teille selviää mitkä hoidot Suomessa ovat ns.Minnesota-Mallin hoitoja,niin se selvisi minullekin.
Minnesota-Mallin hoitomuoto on lähtöisin Yhdysvalloista ja sen ovat kehittäneet toipuneet AA-laiset vielä kärsiville alkoholisteille. Ei siis pidetä hirveää melua hoidoista ja niiden pitäjistä,jos näin tehdään,niin sahataan omaa oksaa altamme pois.
Mikäli jonkun hoidon kautta saa raittiuden vaikkapa 100 alkoholisti, saa samalla raittiuden ja elämän myös heidän läheisensä, olisiko yhteensä silloin 1000 ihmistä.
Ja nyt teille kaikille oikein hyvää ja raitista sekä elämän myönteistä talvea.
Kiitos kaikille Suomen hoitopaikoille, niiden kautta olen saanut monta hyvää ystävää.
Tälle palstalle palaan ehkä jonain päivänä.
T. 10 RAITISTA VUOTTA TÄNÄÄN.
Väärin raitistunut!
5
643
Vastaukset
- tekstiä
Olipa järkevää tekstiä. Kun sinun 10 raittiusvuottasi ei ole ollut onnesta kiinni vaan työnteosta itsesi kanssa, niin en toivota sinulle onnea vaan kerron, että olen iloinen puolestasi ja saat olla oikealla tavalla ylpeä itsestäsi =)
Vain asiattomat viestit ja palstan aihetta sivuten katson paljon "sormien läpi" tekstejä.
Onnittelut 10 vuodesta.Onnittelut !
Minun kohdalla tuo lause pitää täysin paikkansa ” Joku viisas on sanonut, että Raittius kestää, niin kauna kuin kiitollisuus siitä.” Jatkoa.- Vajaataitoinen
Silloin kun merellä on hätä, löytyy maalta paljon viisaita kertomaan mitä olisi pitänyt tehdä. Huomaa aikamuoto,tieto tulee vasta jälkikäteen. Itse tilanteessa näitä besserwissereitä ei juuri konsultoimassa näe.
Ei kuitenkaan pidä hyväksyä mitä tahansa. Jos Simon kommentit pitävät paikkansa, on sylttytehtaallakin siivottavaa. En päässyt näkemään Juopolle nappeja -ohjelmaa eikä sitä enää MOTin arkistosta löydy, mutta perehdyin asiaan hiukan tämän palstan sheriffin suosiollisella avustuksella. Ja sanon, että Minnesota -hoidossa voisi olla MOTin paikka. Sitä luokkaa ovat tulkinnat AA:n 12 askeleen ohjelmasta.
Olen itse käynyt Kalliolan perushoitojakzson ja tiedän, että omat luurankonsa on heilläkin kaapeissaan, mutta ei siellä vallankumousta tarvita. Muutamia tyyppejä voisi vaihtaa kuten vanhat ohjelmat tavataan päivittää. Ihmisiä kun on vaikeampi päivittää ajan tasaslle, niin heidät pitäisi siellä vaihtaa. Tutkimus olisi tietenkin tehtävä jonkin muun kuin heidän itsensä toimesta. Niinhän ne poliisitkin toimivat.
Ja mitä tulee pyyteettömään diakoniatyöhön ilman yhteiskunnan tukea, niin katin paskat. Kunnat ja kaupungit näitä laitoksia ylläpitävät. Jos hoidoissa kävisi vain itse hoitonsa maksavat, niin nämä minnesotat ja kalliolat suljettaisiin ennen helmikuun loppua.
Järkyttävintä Kalliolan klinikan toiminnassa on se, että se hyväksyy infotilaisuuksiinsa vain Suomen AA:n sanomansaattajat, ei Anonyymien Alkoholistien edustajia. Kunnat ja kaupungit eivät tee lukua siitä, kumman ryhmiin hoidokit hoitojaksonsa jälkeen lähtevät ja niin sen on oltavakin.
AA tarvitsee katkoja ja kaikkia hoitolaitoksia, sillä jollakin tavalla alkoholistit on ohjattava oikealle tielle. Miten me sillä pysymme, on oma asiamme.- Viestin laittaja
Niin kuin kirjoitin aiemmin,raittius kestään niin kauan kuin kiitollisuus siitä.
Kaikkein helpointa on arvostella muita, tekemättä itse mitään?
Kirjoituksesi vaikuttaa kovin "näppärältä", arvostelet Kalliolan klinikoita ja heidän käytäntöjään,niihin et pysty tämän palstan kautta vaikuttamaan.
Ja taa kerran törmään tähän ianikuiseen vastakkainasetteluun AA vai Anonyymit alkoholistit.
Viekö tämä kaikki meitä eteenpäin.
Kaikille elämänmyönteistä talvea ja jaetaan raittiuttamme ei "näppäriä" kasvottomia arvostelujamme.
Jokainen hoitopaikka Suomessa on arvokas. Tuosta kuntien ja yhteiskunnan tuesta en tarkkaan tiedä,mutta otan selvää.
Sen tiedän, että maksaahan yhteiskunta ihmisten perusterveyden huollostakin,siitä maksaa myös kunnat ja paljonko terveydenhuollon käyttäjistä on päihderiippuvaisia/päihteiden aiheuttamia kustannuksia. Mikä ero on jos hoitopaikka(päihde) saa maksusitoumuksia tai niitä saa sairaala.
Taitaa olla arvostelussa kyseessä on henk.koht ainoa oikea mielipide?????? Vai???
Niin ja jälkeenpäinhän sinäkin toki tietosi jaat!!!
Kiitos teille kaikille ja koittakaahan jaksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164