Pyörittelen käsissäni sellaisen kylppärivalaisimen loisteputken suojuskoteloa.
Koteloon kylkeen on kirjoitettu 10 vuotta ja sitten 10000 tuntia.
Minun merkintäni kotelossa on 7.1.06.
Nyt lamppu ei enää syty.
Loisteputken ikä oli siis 2 vuotta ja 1 kuukausi 7 päivää.
Esimerkiksi noin 2 tunnin päivittäisellä polttamisella tulee käyttöiäksi vain pari tuhatta tuntia.
Noissa energiansäästölampuissa on samanlainen tauti.
Pakkauksessa luvataan huimia käyttöikä, mutta minun kokemus kyllä kertoo toista.
Takuuseenko uutta hakemaan?
Tuskin kannattaa, eikä minulla ole sitä kuittiakaan, eikä siinä enää mitään lukisi. Pelkkä blankko paperin pala vain.
Nekään ei kestää takuuaikaa.
Tämäkö on markkinatalouden toinen puoli.
Kehua saa kunhan ei kiinni jää.
Kuitin tallennukseen keksin mielestäni oivan keinon.
Otan takuukuitista digikameralla kuvan ja tallennan sen tänne tietokoneeseen.
Pakkausten merkinnät
9
432
Vastaukset
- Maalaismies*
Uusin viime vuonna kaikki hehkulamppumme energiansäästölamppuihin. Jouduin monia palauttamaan vaihtoon tuoreeltaan. Luulen laadun epätasaisuuden johtuvan myös siitä mistä tuote on kotoisin. Hankala niitä on vaihtoon viedä vuosien kuluttua, vaikka olisi kuittikin tallessa.
- Katicat2
Ei ne oikeasti mitään takuuta anna niihin energiasäästölamppuihin, vaikka niissä se pitkä käyttöikä muka on. Kysyin Olssonin rautakaupasta sitä ja vastaus oli ettei takuuta ole.
- Maalaismies*
Katicat2 kirjoitti:
Ei ne oikeasti mitään takuuta anna niihin energiasäästölamppuihin, vaikka niissä se pitkä käyttöikä muka on. Kysyin Olssonin rautakaupasta sitä ja vastaus oli ettei takuuta ole.
Laitoin myös vuosi sitten ilmalämpöpumpun ja liityin osuuskuntaan ja ties mihin, joiden piti laskea sähkön hintaa. Hintojen nousu ts. inflaatio syö kaiken. Pitänee ruveta harjoittelemaan pimeässä ja kylmässä elämistä.
Maalaismies* kirjoitti:
Laitoin myös vuosi sitten ilmalämpöpumpun ja liityin osuuskuntaan ja ties mihin, joiden piti laskea sähkön hintaa. Hintojen nousu ts. inflaatio syö kaiken. Pitänee ruveta harjoittelemaan pimeässä ja kylmässä elämistä.
Jatkosodan aikana ja sen jälkeen, kun ei ollut mitään, kansalaiset oppivat varsin omatomisiksi.
Äidilläni oli tapana sanoa.
"Paikka paikan päällä, markka markan päällä."
Nyt vanhemmaksi tullessani olen huvittuneena pannut merkille itsessäni tuollaisia piirteitä.
Jos jokin laite tai kalu menee rikki, en ensin heitä sitä pois ja osta uutta, vaan tutkin onko se korjattavissa kotikonstein.
Valitettavan usein on kuitenkin todettava, että nykyiset laitteet ovat kertakäyttötavaraa, tai varaosia ei ole saatavana tai ne ovat lähes uuden laitteen hintaisia.
Kyllä tosin korjattavaakin löytyy.
Tuo edellä kerrottu markka vaihtuu tietysti euroksi.Jopel kirjoitti:
Jatkosodan aikana ja sen jälkeen, kun ei ollut mitään, kansalaiset oppivat varsin omatomisiksi.
Äidilläni oli tapana sanoa.
"Paikka paikan päällä, markka markan päällä."
Nyt vanhemmaksi tullessani olen huvittuneena pannut merkille itsessäni tuollaisia piirteitä.
Jos jokin laite tai kalu menee rikki, en ensin heitä sitä pois ja osta uutta, vaan tutkin onko se korjattavissa kotikonstein.
Valitettavan usein on kuitenkin todettava, että nykyiset laitteet ovat kertakäyttötavaraa, tai varaosia ei ole saatavana tai ne ovat lähes uuden laitteen hintaisia.
Kyllä tosin korjattavaakin löytyy.
Tuo edellä kerrottu markka vaihtuu tietysti euroksi.meilläkin energiansäästölamppuja. Hykerreltiin käsiä,,nyt säästyy euroja,kun nämä kestävät
piiiitkäään.
Mitä vielä, nopeammin paloivat,kuin normaalit lamput. Kallitakin olivat,mokomat!
Kun liikkeestä kysyttiin,siellä vaan leviteltiin käsiä,ei voi mitään.........
Nykyisin monesta asiasta tehdään "kertakäyttöisiä".
Jos 5 v. jokin kodinkone kestää,se on jo huippuhyvä! Liikkeessä niin sanottiin.
Jossain on 10 vuoden takuu. Saattaa olla. Jos ennen sitä hajoaa ,löytyy jokin pykälä,joka kumoaa sen takuun!
En ole pessimisti, ompahan vaan sattunut joskus.
Oletteko huomanneet, monessa paperissa tai takuutodistuksissa lukee jossain reunalla
neljännesmillin kokoisin kirjaimin lisäselvityksiä,eihän niitä edes näe ilman suurennuslasia,,,,,,,- Koneet
meri-kukka98 kirjoitti:
meilläkin energiansäästölamppuja. Hykerreltiin käsiä,,nyt säästyy euroja,kun nämä kestävät
piiiitkäään.
Mitä vielä, nopeammin paloivat,kuin normaalit lamput. Kallitakin olivat,mokomat!
Kun liikkeestä kysyttiin,siellä vaan leviteltiin käsiä,ei voi mitään.........
Nykyisin monesta asiasta tehdään "kertakäyttöisiä".
Jos 5 v. jokin kodinkone kestää,se on jo huippuhyvä! Liikkeessä niin sanottiin.
Jossain on 10 vuoden takuu. Saattaa olla. Jos ennen sitä hajoaa ,löytyy jokin pykälä,joka kumoaa sen takuun!
En ole pessimisti, ompahan vaan sattunut joskus.
Oletteko huomanneet, monessa paperissa tai takuutodistuksissa lukee jossain reunalla
neljännesmillin kokoisin kirjaimin lisäselvityksiä,eihän niitä edes näe ilman suurennuslasia,,,,,,,Ennen sanottiin, että siperia opettaa. Nyt olen todennut, että paras sanoa: Kyllä Kiina opettaa.
On vaikka minkälaista halpahallia ja ne heikkoa roinaa täynnä.
Kotivakuutuksessa on kodinkoneille määritelty ikä, jota vanhempia ei vakuutus korvaa. - Nykyisin saa
Maalaismies* kirjoitti:
kirjastosta kirjoja pistekirjoituksella. Monet ovat alkaneet opiskelemaan pistekirjoitusta kansalaisopistossa. Niitä voi lukea vaikka peiton alla.
Kun tuo pakkaus sattui olemaan tallella, niin laitoin sen viiva- ym- tiedot valmistajalle ja kysyin, mitä ne kestoa kehuvat merkinnät tarkoittavat?
Automaattinen vastaaja lupasi oikean vastauksen neljän työpäivän aikana.
Perästä kuuluu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564870Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 891364
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231346Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1311153Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi264988- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965