T A L K O OT

Talkoot olivat vielä nuoruudessa hyvin yleisiä maalaiskylissä.
Onkotalkooperinne katoamassa?

8

494

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuhaa ystävien kanssa.

Ei ole kuollut,asun pienessä kaupungissa ja minulla on ollut monet talkoot tämän asuntoni kunnostuksen merkeissä.Monta mukavaa viikonloppua on ystävien kanssa vietetty,hyvää ruokaa ja sauna,siinä talkoolaisteni palkka.Ensikesänä taas jatketaan,kun tämä kohde valmis,seuraavat talkoot jonkun toisen apua tarvitsevan luona.

• henrii

ei nykyään ole kun valmisbetoni pumpattuna tulee halvemmaksi, kuin itse tehty.
      Taloyhtiön pihatalkoita kyllä joskus järjestetään, ne kyllä on lähinnä kaljanjuontia ja grillausta.

• kaljanjuontiin aina syy löytyy ja talkoot on ihan hyvä syy...hyöty ja huvi yhdessä. Täällä maalla talkoita vietetään ja podetaan kunhan talven selkä taittuu

• HTZA

Meitä on monta jotka lähestyvät eläkeikää.
      Ja suurin osa meistä idiooteista suunnittelee muuttoa sinne vanhempien rintamamiestaloon tai isomummon. kylmillään, olevaan maalaistaloon.
      Siinä sitten, kaljakassi lattialla, katsellaan ja todetaan että mörskä on puolilaho,sähköjohdot maadoittamattomia tervapaperijuttuja, vesiputkista tulee vettä vain kaivoon, loppuosa on ruostunut pois.

Ja sitten pitäisi löytää ammattimiehiä apuun?
      Niitä jotka ovat myös päässeet eläkkeelle.
      Työssä oleva putkimies kertoo että seuraavan vuoden Joulukuussa hän voisi keritä katsomaan tilannetta.
      Ja kun hän sitten parkkeeraa Mersunsa pihamaalle pitää ikkunasta antaa 500 € jotta hän suostuu astumaan ulos.
      Vilkaistuaan mörskää hän ilmoittaa että voi aloittaa puolentoistavuoden päästä ja 25000 €, sopimuksen allekirjoituspalkkio, voidaan hakea pankista porukassa, samantien.

Eli kyllä tuo mukava talkooperinne kokee renesanssin.
      Ja siinä tulee Maisterille suru puseroon kun toteaa että ei voi vaihtaa ammattitaitoansa mihinkään.
      Entiset putkimiehet, muurarit jne. hymyilevät, leveästi.

• mitenkähän käy?

Ja just kun itse oon kohta muuttamassa vanhaan rintamamiestaloon... Sen piti kyl olla kunnossa. Hitto ku alkoi hirvittää, että jos sittenkin on jotain isoja vikoja. Noi telkkarissa pyörineet viimeaikaiset ohjelmatkaan ei yhtään ainakaan helpota... Mä varmaan kuulun just tuohon idioottien kaartiin...

• Peer G.
        mitenkähän käy? kirjoitti:

Ja just kun itse oon kohta muuttamassa vanhaan rintamamiestaloon... Sen piti kyl olla kunnossa. Hitto ku alkoi hirvittää, että jos sittenkin on jotain isoja vikoja. Noi telkkarissa pyörineet viimeaikaiset ohjelmatkaan ei yhtään ainakaan helpota... Mä varmaan kuulun just tuohon idioottien kaartiin...

1950-luvulla rake´nnetuissa taloissa ei ollut mukavuuksia, mutta rakenteiltaan ne lienevät paljon luotettavampia ostajan kannalta kuin 1970-luvulla rakeenetut "tasakattoiset", joidin en koskisi.Sama on "peruskorjattujen" kanssa, joissa homeet "jyllää" oitis ....

• namisuku

..ettei nykyään kukaan Halua Toista Auttaa eikä Kaverille Hyvää:/(

• RosaLiiin

...ainakaan meidän kylästä ole hävinneet mihinkään, tosin harventuneet kyllä.

Joka syksy käydään yhdelle mummelille talven puut heittelemässä liiteriin.
      Tietä yritetään pitää talkoilla jotenkuten kunnossa, sekin on vaikea kun väki vanhentunut ja kunnan ja valtion tuet lentäneet taivaan tuuliin.
      Talkoilla siivotaan ympäristöä ja raivataan pusikoita.
      Monet kesäjuhlat pyörivät ihan talkooperiaatteella.
      Ensin korjataan laituri ja sitten päälle pidetään lauluilta, kyllä monenlaisia juttuja tehdään yhdessä.
      Mutta yhdenlaisia talkoita kyllä kaipaan täälläkin, ennenvanhaan pidettiin rättiköpelöitä. Me kylän naiset leikattiin matonkuteita porukalla, pennut juoksivat jaloissa ja jutut lensivät, ne olivat hauskoja tapahtumia. Nyt ostetaan kuteet suoraan kaupasta ja köpelöt ovat kokonaan kadonnet. Voi surku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      172
      4726
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3296
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2213
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1984
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1906
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      664
      1837
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      116
      1806
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1485
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1421
    Aihe