niin hyvä asia ateismin kannalta?
Välttämättä ei mielestäni ole. Miettikääs itse, miksi?
Harkitkaa hetkinen ihan rauhassa, ennen kuin alatte tämän palstan tyyliin nimittelemään hihhuliksi tms. jota en satu olemaan.
Onko kirkosta eronneiden
27
1013
Vastaukset
- DarkNinjaHiiri
Olipas taas niin tyhmä avaus että hohhoijjaa.
Mene lukemaan aku ankkaa ja raamattua.- mielipide.
On viisautta olla samaa mieltä ateistin kanssa?
- kun sanoin
että harkitkaa hetki ihan rauhassa, ennen kuin...
Etpä siis sinäkään pystynyt edes tällä kertaa tasoasi nostamaan "Nunchaku-overlord"...
- firerose
siitä on,että ihmiset eroo kirkosta? Kirkko saa pikkasen vähemmän valuuttaa..
Itse,kun en ole (koko pian 32-vuoden) elinaikanani kuulunut kirkkoon en osaa ajatella mitä haittaa siitä eroamisesta mahtaa olla.
Haluisitko kertoa millainen se haittapuoli asiassa mahtaa olla? Muu siis kuin kirkon taloudellinen kutistuminen...- mitä haittaa
vaan kysyin, onko se välttämättä ateismin kannalta hyvä asia.
Siinä on vissi ero. - firerose
mitä haittaa kirjoitti:
vaan kysyin, onko se välttämättä ateismin kannalta hyvä asia.
Siinä on vissi ero.anteeksi älyilin vääriin. :/ No mitä itse arvelet? Mikä siinä voisi olla ateismin kannalta huonoa?
Liikaa ateisteja vai? ;)
Tietysti se on hyvä asia. Mitä vähemmän ihmisiä valtionkirkkoon kuuluu, sen vaikeampi on perustella nykyistä lainsäädäntöä. Valtio ei voi olla tasa-arvoinen ja kristillinen yhtä aikaa. Niin kauan kuin valtion lainsäädäntöön ja virkakoneistoon kuuluu hihhulointi, uskonnottomia sorretaan. Kun valtionkirkko puretaan, tasa-arvo toteutuu vihdoin.
En osaa sanoa mikä voisi olla maaginen raja jäsenmäärälle joka varmuudella näyttäisi valtionkirkon tarpeettomaksi, mutta rajapyykkejä ylitetään lähitulevaisuudessa. Viidennes eli 20% on pian saavutettu, sitten neljännes eli 25%... Ja kasvu jatkuu. Mitä pahaa siinä on?
Kirkkoon voi soveltaa keitetyn sammakon teoriaa. Jos sammakon pudottaa kiehuvaan veteen, se loikkaa sieltä pois koska huomaa että vesi on liian kuumaa. Jos sammakko pudotetana kylmään veteen ja lämpöä nostetaan pikkuhiljaa, aste kerrallaan, sammakko ei huomaa pieniä muutoksia lämpötilassa ennenkuin on liian myöhäistä, sitten raajat ovatkin jo niin kankeita ettei hyppäämisestä tule mitään ja sammakko keitetään elävänä hengiltä.
Kirkon kohdalla lämpöä on nostettu nyt hiljalleen kohta sadan vuoden ajan kun uskonnottomat ovat tehneet hiljaisuudessa työtä uskonvapauden eteen. Vesi kiehuu nyt eroakirkosta.fi:ssä ja kirkko kuolee jäsenkatoon. Uskotoivorakkaus, jesse diggaa sua, soita jumalalle yms. typerät mainoskampanjat vain vauhdittavat jäsenkatoa tekemällä jeesuksesta sätkyukon ja jumalasta mainosmannekiinin.- mrKellogs
Nykynuorilla uskonnottomilla on jee vappautta mutta aina ei mee hyvin. Ennen se kirkko antoi ripin ja lohdun kylmässä maailmassa. Nyt on vieläkin kylmempi. ehkä ennenaikaista riemuita kirkon kadotuksesta - ei tää ateismikaan anna muuta ku kylmää kättä ja viisaspaisetta.
mrKellogs kirjoitti:
Nykynuorilla uskonnottomilla on jee vappautta mutta aina ei mee hyvin. Ennen se kirkko antoi ripin ja lohdun kylmässä maailmassa. Nyt on vieläkin kylmempi. ehkä ennenaikaista riemuita kirkon kadotuksesta - ei tää ateismikaan anna muuta ku kylmää kättä ja viisaspaisetta.
Jos mietitään levottomia nuoria, niin ensiksi tulee mieleen Tanskassa riehuvat musliminuoret joiden uskontoa on "loukattu". Usko tekee autuaaksi? Väkivaltaiseksi?
- vain
Whitewash kirjoitti:
Jos mietitään levottomia nuoria, niin ensiksi tulee mieleen Tanskassa riehuvat musliminuoret joiden uskontoa on "loukattu". Usko tekee autuaaksi? Väkivaltaiseksi?
veruke. Olemmeko koskaan nähneet hyvin voivan rikkaan muslimin riehumassa? Syyt riehumiseen ovat sosiaaliset ja uskontoa on helppo käyttää verukkeena koska se ikään kuin antaa moraalisen oikeutusen asialle.
- R.A.F.
siitä ei ole hyötyä siinä mielessä, että muut uskonnot ja kristinuskon lahkot nostavat entistä enemmän päätään. Kirkko kun pitää ne tällä hetkellä minun mielestäni ihan mukavasti "kurissa".
Jos joku on niin tyhmä, että maksaa ylimääräistä veroa kirkolle suoraan, niin minun puolesta maksakoon. Jos koko ajan maksajat vähenevät, on kirkko itkemässä rahaa suoraan valtiolta (siis meiltä ateisteiltakin)monumenttiensa ylläpitoon yms. Siinä mielessä eronneiden määrästä voi olla haittakin.- sentään joku
joka osaa ajatella muutenkin, kuin "ähäkutti kirkko, siitäs sait" -mentaliteetilla.
Miltei täydellinen vastaus!
- Mirka ....
On se edelleen vaan niin tyhmää maksaa huuhaasta.
Tässä sata valmiiksi mietittyä syytä erota kirkosta.
http://www.stabu.net/satasyyt.html - Teuvo tai joku muu
Asiallinen kysymys, oon ittekin miettinyt. Samaan aikaan nousee kirkkoon liittyvien määrä. Eli mitä enemmän on eronneita, sitä enemmän liittyy. Jossain näin tilaston, mut sori, en muista sitä paremmin, paitsi että huomasin sen että eronneet ja liittyneet kasvoi. Valtionkirkko varmaan muuttuu, mutta eri lahkot sun muut ja muslimit näkyy arjessa enemmän.
- aloittaja
"lahkot sun muut ja muslimit näkyy arjessa enemmän"
Niinhän siinä tulee käymään. Onko se siis eduksi ateismille? Enpä usko!
Siis toisaalta kirkko ajaa myös meidän etuja rajoittamalla muiden toimintaa, vaikka se tietysti periaatteessa on väärin.
- suuri määrä
En edes uskalla luoda omaa vakionikkiä oleN vain "suuri määrä "
aika persoonaton nikki? - vihtuilija
Mihin viittaat sanalla "niin"? Niin hyvä kuin...?
"Välttämättä ei mielestäni ole. Miettikääs itse, miksi? "
Jaa, enpä osaa arvata miksi SINUN MIELESTÄSI se ei välttämättä ole hyvä asia. Sinulla on siis mielipide, vai? Oletko itse muodostanut mielipiteesi vai oletko ottanut mielipiteeksesi jonkin hienon korulauseen, jonka joku pastoristyyppinen on puolihuolimattomasti saarnassaan esittänyt?
Onx tää jokin uskovaishihhulien arvausleikki, jolla täyspäiset saadaan miettimään uskovaisten "tärkeitä" asioita? Ainakin tää tuntuu samnlaiselta miettimis käskyltä jota pyhäkoululaisille annetaan. "Hei miettikääs kuinka tärkeää on se että jeesus kuoli ristillä vuoksemme..."
Arvaillaas sitten!
1. Sinulla pääsi kakki/pissi?
2. Koska jahve saattaakin (sinun mielestäsi) olla olemassa, niin ateistit kaivavat (sinun mielestäsi) omaa hautaansa?
3.Koska sinun mielestäsi kirkko tekee niin paljon hyvää hätää kärsiville, niin ei voi olla hyvä että kirkollisverotulot pienenevät?
4. Koska uskonnollispoliittinen kenttä hajaantuu niin muslimit saavat helpommin vallan kun ei heidän itse tarvitse hajottaa, käyttäessään hajota ja hallitse taktiikkaa?
"Harkitkaa hetkinen ihan rauhassa, ennen kuin alatte tämän palstan tyyliin nimittelemään hihhuliksi tms. jota en satu olemaan."
Noh, harkittu on. Kyllä, sinä olet hihhuli! Ja varsin tyypillinen hihhuli oletkin, tai sitten helkkarin hyvä trolli. Kirjoitustapasi sen paljastaa, ei niinkään kirjoituksen sisältö.....- tulos on
tämä:
>1. Sinulla pääsi kakki/pissi?
2. Koska jahve saattaakin (sinun mielestäsi) olla olemassa, niin ateistit kaivavat (sinun mielestäsi) omaa hautaansa?
3.Koska sinun mielestäsi kirkko tekee niin paljon hyvää hätää kärsiville, niin ei voi olla hyvä että kirkollisverotulot pienenevät?
4. Koska uskonnollispoliittinen kenttä hajaantuu niin muslimit saavat helpommin vallan kun ei heidän itse tarvitse hajottaa, käyttäessään hajota ja hallitse taktiikkaa? <
Yleensä olen nähnyt sinulta tasokkaampia vastauksia. Kun päähän jotenkin on pinttynyt, että jos kysyjä on ns. hihhuli, niin voi ihan hyvin vaikka vihtuilla paskaa sen kummemmin miettimättä...
>Kyllä, sinä olet hihhuli!<
Jos se väärä arvio vaikuttaa noin paljon keskustelun laatuun, niin en ihmettele yhtään, että ne oikeat hihhulit epäilevät ateistien älykkyyttä. - vihtuilija
tulos on kirjoitti:
tämä:
4. Koska uskonnollispoliittinen kenttä hajaantuu niin muslimit saavat helpommin vallan kun ei heidän itse tarvitse hajottaa, käyttäessään hajota ja hallitse taktiikkaa? <
Yleensä olen nähnyt sinulta tasokkaampia vastauksia. Kun päähän jotenkin on pinttynyt, että jos kysyjä on ns. hihhuli, niin voi ihan hyvin vaikka vihtuilla paskaa sen kummemmin miettimättä...
Jos se väärä arvio vaikuttaa noin paljon keskustelun laatuun, niin en ihmettele yhtään, että ne oikeat hihhulit epäilevät ateistien älykkyyttä....asiasta tuloillaan abaut kello 20.00.Ei tässä keskellä yötä monimutkaista asiakokonaisuutta viitsi alkaa purkamaan....
- vihtuilija
tulos on kirjoitti:
tämä:
Jos se väärä arvio vaikuttaa noin paljon keskustelun laatuun, niin en ihmettele yhtään, että ne oikeat hihhulit epäilevät ateistien älykkyyttä.Harkintani tulos koskien arvausleikkiäsi "Onko kirkosta eronneiden suuri määrä niin hyvä asia ateismin kannalta? Välttämättä ei mielestäni ole. Miettikääs itse, miksi?" on mikä on. Se toki olisi voinut olla ihan mikä tahansa muukin, sillä mistä minä voisin tietää sen mitä asiasi koskee. Vielä vaikeampaa on tietää miksi sinä olet jotain mieltä asiasta jota et kerro, vaan arvuuttelet.
Toki "harkintani tuloksessa" oli käytetty varsin alatyylistä ja epäasiallista vastausta ensimmäisessä kohdassa...ja kun mulla on näin epäkypsä nimmariki;) Mutta kohdat 2, 3, ja 4 on täysin asiallisia arvauksia sinun näkemyksen mahdollisesta aiheuttajasta. Jos nyt jostain kumman syystä tuntuu siltä että myös kohtien 2,3 ja 4 vastaukset ovat epäasiallisia niin....
kohta 2:onko joku tällä palstalla vielä epätietoinen väittämästä että kannattaa uskoa vaikka pelkästään varmuuden vuoksi, sillä johan Pascal aikoinaan sen totesi?
kohta 3:onko tällä palstalla joku sellainen joka ei ole kohdannut perustelua "ku kirkko auttaa hätääkärsiviä..."
Kohta 4:sinä itsekin totesit samansuuntaista vastatessasi muihin vastauksiin....
"Yleensä olen nähnyt sinulta tasokkaampia vastauksia."
Mitä!!! Lukeeko niitä joku....
Miettiessäni vastausta oletettuun kysymykseen sisälletettyyn väittämään että "ateismin kannalta kirkosta eronneiden suuri määrä ei olisi hyvä asia välttämättä, koska näin islam saa helpommin vallan ja islam ei ole lempeämielinen ateismille, toisin kuin nykyinen valtionkirkko", ihmettelin tarvetta laajentaa vastauksen aihepiiriä koskemaan koko ajan suurempia ja suurempia kokonaisuuksia.
Päädyin vastaukseen joka kuuluu:kysymys sisältää virheellisen oletamuksen
Ei minun tietääkseni kirkko ole ylin vallanpitäjä tässä maassa eikä näköpiirissä ole asiaa joka nostaisi kirkon valta-asemaan.
Toki, mikäli kirkko olisi ylin vallankäyttäjä, niin asialla olisi jokin merkitys.
Kyllä kirkosta eronneiden suuri määrä on välttämättä hyväksi ateismille.
kirkosta eroaminen ei liity mitenkään ihmisen henkilökohtaiseen Jumalasuhteeseen.
- hoosee atte
eroa kirkosta systeemin perustajat eivät ole ateisteja.
- ateismin
kannalta?
ateismi on kannanotto jumaluuksien olemassaoloon. se pysyy sellaisenaa, kuulu joku kirkkoon tai ei.
atella ei ole intressejä jonkun yksilön suhteesta kirkkoon.
suomeen on joskus perustettu vapaa-ajattelijat järjestö. nykyään sitä ei enää ole.- ns.
vapaa-ajattelijat järjestö (tämän päivän) on kokenut aikamoisen järjellisen inflaation. järkijätkät ovat 'jättäneet' laivan.
- firerose
arvelen,ettei muut uskonnot siitä lihavoidu vaikka joku jalkoihin jäisikin. Ainakin jos ihminen oikeesti on sitä mieltä,ettei tarvi seurakuntia tms. ollakseen onnellinen.
Kirkosta toiseen vaihtajat ovat sitten ihan oma juttunsa erikseen.Mutta uskallan uumoilla,että moni eroaa kirkosta vailla jumaluskoa..silloin myös todennäköisempää ettei muutkaan uskonnot vedä puoleensa.- aloittaja
mutta jos katsoo, miten esim. USA:ssa on käynyt, niin asiasta voi olla toista mieltä. Onko siellä mielestäsi ateisteilla paremmat oltavat kuin Suomessa, vaikka valtio ja kirkko erotettiin jo parisataa vuotta sitten?
Eilinen FST-dokkari oli siitä yksi varsin surullinen esimerkki.
Siis oikeastaan kirkko toisaalta (ja varmaan huomaamattaan)ajaa myös ateistien etua pitämällä muut pahemmat hihhulit pimennossa.
Sitähän tässä olen yrittänyt saada porukat miettimään, että onko se eroluvuilla hehkuttelu loppujenlopuksi niin hieno asia, jos se vie ojasta allikkoon? - firerose
aloittaja kirjoitti:
mutta jos katsoo, miten esim. USA:ssa on käynyt, niin asiasta voi olla toista mieltä. Onko siellä mielestäsi ateisteilla paremmat oltavat kuin Suomessa, vaikka valtio ja kirkko erotettiin jo parisataa vuotta sitten?
Eilinen FST-dokkari oli siitä yksi varsin surullinen esimerkki.
Siis oikeastaan kirkko toisaalta (ja varmaan huomaamattaan)ajaa myös ateistien etua pitämällä muut pahemmat hihhulit pimennossa.
Sitähän tässä olen yrittänyt saada porukat miettimään, että onko se eroluvuilla hehkuttelu loppujenlopuksi niin hieno asia, jos se vie ojasta allikkoon?on minusta kaikinpuolin melkosen keinotekoista..melkeenpä asia kun asia.Myös uskonto ja sodat puhuvat rumaa kieltään.Myös väestön paljous vaikuttanee asioihin jotain..
Eihän ojasta allikkoon ole koskaan parempi vaihtoehto.Mutta mä luulen,että ihmiset miettii valintojaan melkosen tarkkaan nykyään,kun on sentään mahdollista itse jo päättää miten valitsee.
Mun on hirveen vaikeeta ymmärtää miten seurakuntaan kuulumattomuus esim. voisi ihmisen suistaa raiteiltaan. Moraali on minusta se avain sana.Ja vastuun ottaminen itsestä.
Mä luulen,että nää uskontojen kanssa käytävät kädenväännöt kuuluu tähän aikakauteen ja murrokseen,jota ihmiskunta käy läpi. Murros tuo aina muutosta ja siltä tuskin välttyy mitenkään...Maailma muuttuu kaiken aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496665Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6732876Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831249Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.961238- 841225
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611123- 891120
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721002
- 238906