Mitä helvettiä mä teen?

loppuun palanut

Mulla on selkä oireillut jo viitisen vuotta. Nyt töissä ollessani pamahti lopullisesti viime syksynä;olin puolen vuoden työsuhteesta vähintään 1/4 osan sairaslomalla.

Olen käynyt lääkärissä monta kertaa,on kokeiltu fysioterapiaa,kuvat on otettu(röntgen) ym mutta vikaa ei näytä löytyvän.

Kivut on vain pahentuneet talven aikana,hyvä kun pystyn kävelemään. Yksityiseen ei ole varaa,lääkärit työntää vain nappeja(antoi esim. kerralla 400kpl erän vahvaa kipulääkettä).

Viime viikolla menin päivystykseen ja itkin odotushuoneessa kun oli niin kovat tuskat. Lääkäri kirjoitti kahden viikon sairasloman ja sanoi että menee MUUTAMASSA VIIKOSSA ohi??? Mitä helvettiä mä teen 2 vkon sairaslomalla?

No sit oli työkkäriin aika ja kerroin tilanteesta(siis nyt olen työtön)mutta olen ihan pattitilanteessa eikä kukaan auta/ohjaa!!

En saa lääkäriltä B-lausuntoa että voisin hakea sitä sairaspäivärahaa vai mitä se on,ja mun täytyy nyt sitten olla työnhakijana jotta saisin edes jotain rahaa.

Työkkärissä sit sanoivat että jos tulee kutsu työhaastatteluun,en saisi puhua selkäkivuistani koska tulis karenssia jos "omalla toiminnalla" aiheutan sen,ettei työnantaja ota mua töihin. Ei kai auta muu kuin valehdella työnantajille,olla päivä töissä ja jäädä taas sairaslomalle..

Tälläkin hetkellä nukun säryn vuoksi 2-3h yössä,hoidan lasta ja kotia ja esikouluikäinen lapseni auttaa mut aamulla ylös sängystä.

15

1467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt vaikka lainaat rahaa ja menet heti yksityiselle lääkärille. Puhun kokemuksesta! Itse maksoin röntgenkuvat yksityiselle lääkäriasemalle, jonka jälkeen terveyskeskus passitti aika nopeasti magneettikuvaan, joka johti selkäleikkaukseen. Älä anna tilanteen pahentua! Toinen vaihtoehto on tilata ambulanssi kun et todellakaan pääse sängystä ylös. Pidä sitten vain huoli siitä, että puhelin on jo valmiiksi kädessäsi. Tuskin kohta pystyt hakemaan sitä edes parin metrin päästä. Nyt toimit!

• Ole...

Et ole ainut, joka ei saa apua selkäkipuihinsa. Vastikään tuli tv-ohjelmakin, jossa joku kertoi tarinaansa. Se oli synkkää katsottavaa. Ilmeisesti selkäkipujen syistä ei tiedetä vielä tarpeeksi, eikä niitä siksi kyetä todentamaan. Sen vuoksi potilaat joutuvat kärsimään tarpeettomastikin.

Jos ei varaa yksityiseen, niin mene terveyskeskukseen ja vaadi päästä tarkempiin tutkimuksiin. Välttämättä syy ei selviä, mutta yrittää kannattaa.

Työkkärin suhtautuminen on törkeää. Mutta oikeassapa virkailija oli, karenssia paukkuisi virkailijan kertomassa tilanteessa. Minun mielestäni tuo on terroria, niin kuin moni muukin työkkärin toiminto.

Koska sinulla ei ole voitu todeta syytä selkäkipuun, niin sitä ei virallisesti ole. Olet siis pattitilanteessa. Vaadi tutkimuksiin pääsyä. Suomessa potilaat ovat liian helposti alistuvia. Ts. alistutaan, kunnes sitten pimahtaa. Äärimmilleen tulee sitten ruumiita.

Jaksamista sinulle.

• lähipiiri

Ope16:n kanssa samaa mieltä!

Tuttavapiirissäni on lähiaikoina ilmennyt kaksi aiheeseen liittyvää tapausta.

1. Yläraajojen kipujen ja liikerajoitteiden hoitoa vuosikaudet sairaslomilla ja särkylääkkeillä.
      Yksityinen passitti kuvauksiin.
      Niskarangan leikkaus noin vuosi sitten. Toipuminen edelleen kesken.
      Hakeutuminen ajoissa OIKEAAN hoitoon olisi todennäköisesti säästänyt monelta kivulta ja palauttanut työkyvyn nopeammin.

2. Syntymäperäinen vaurio alaraajoissa.
      Työpaikkalääkäri kehoitti ko. henkilöä ottamaan lopputilin ja odottelemaan työttömyyseläkettä!
      Ei JUMALAUTA kuulu lääkärin toimenkuvaan puuttua moisiin asioihin vaan ohjata hoitoon!

Älä ihmeessä jää julkisen terveydenhuollon toimenpiteiden varaan!

Myös itselläni on kaksi varsin ikävää kokemusta mutta ne hoituivat työpaikan vaihtomahdollisuudella, onnella ja rahalla.

• selville

Et kertonut ikääsi? Selkä on kohtalaisen hankala paikka jos se on kipee. Erityisen hankala se on jos joutuu vääränlaisten lääkäreiden vastaanotolle.

Hakeudu nyt ensitilassa lääkäriin jolle selkäkivut ovat erikoisala. Kipeenkin selän saa kuntoutettua kohtalaiseksi ja jopa oireettomaksi, mutta se vaatii ehdottomasti ammattitaitoisia hoitajia.

Työkkärin antamia ohjeita en ymmärrä, mitä järkeä on palkkautua työhön ja sitten jäädä sairaslomalle? Jos tämä on nykyisen hallituksen ohje miten toimia kuvaillussa tilanteessa, niin en todellakaan ymmärrä, millä perusteella tämän päätöksen tekijät oman palkkansa nostavat.

• Moni....

...Työkkärin antamia ohjeita en ymmärrä, mitä järkeä on palkkautua työhön ja sitten jäädä sairaslomalle? Jos tämä on nykyisen hallituksen ohje miten toimia kuvaillussa tilanteessa, niin en todellakaan ymmärrä, millä perusteella tämän päätöksen tekijät oman palkkansa nostavat...

Ei ymmärrä moni muukaan. Karu totuus on vain se, että käytäntö on virkailijan esittämän mukainen. Harvemmin vain tuota kerrotaan työkkäristä etukäteen. Se tulee esille vasta, kun ryhdytään karenssinantopuuhiin.

• aihetta

jatkotutkimuksiin(esim. magneettikuviin joihin täällä on jonot n.6kk);kuvissa oli jonkin verran kalkkeutumaa ja fysiterapeutin mukaan toinen lonkaa/lanti alempana kuin toinen.

Ei mitään vikaa ja sit annetaan kuitenkin lääkkeitä??

Ikää on 30v,olen ollut fyysisesti raskaassa työssä 14 kesäisestä ja meillä on suvussa ollut selän ja jalkojen kanssa ongelmia.

Yksityisellä pelkkä kartoituskäynti maksaa 50-70€(siis oma vastuu);äidilläni käynnit kuvat oli yksityisellä lähemmäs 400€ ennen kuin edes alettiin mitään vaivalle tekemään..

Ei ole työttömällä yksinhuoltajalla varaa tuommoisiin;lainaa on turha edes kysyä,en ole penniäkään saanut kotoa 15 vuoteen.

• muutama painovirhe
        aihetta kirjoitti:

jatkotutkimuksiin(esim. magneettikuviin joihin täällä on jonot n.6kk);kuvissa oli jonkin verran kalkkeutumaa ja fysiterapeutin mukaan toinen lonkaa/lanti alempana kuin toinen.

Ikää on 30v,olen ollut fyysisesti raskaassa työssä 14 kesäisestä ja meillä on suvussa ollut selän ja jalkojen kanssa ongelmia.

Yksityisellä pelkkä kartoituskäynti maksaa 50-70€(siis oma vastuu);äidilläni käynnit kuvat oli yksityisellä lähemmäs 400€ ennen kuin edes alettiin mitään vaivalle tekemään..

Ei ole työttömällä yksinhuoltajalla varaa tuommoisiin;lainaa on turha edes kysyä,en ole penniäkään saanut kotoa 15 vuoteen.

paholaisia..siis LONKKA/LANTIO

• Amalia vain
        aihetta kirjoitti:

Olen ollut työelämässä 1973 lukien.
        Minulle tehtiin 1992 Reumasäätiön sairaalassa selkärankareumadiagnoosi. Tätä ennen olin luulotautinen vuodesta 1978 alkaen. Podin lääkäreiden mielestä olemattomia selkäkipuja . Vaiva oli pään sisällä. Syksyyn 2002 pärjäsin ja silloin tuli selän lisäksi myös lonkat kipeeksi. Liki viisi vuotta valitin terveyskeskuksessa. Särkylääkettä söin. Rgt-kuvissa ei näkynyt mitään heidän mielestään.

Viime kesänä sitten sanoin työterveyslääkärille, että saatava lähete Keskussairaalaan. Hän sen kirjoitti ja pääsin sinne parin kuukauden päästä.
        Siellä alkoi tutkimukset.Ensitöikseen kiellettiin särkylääkkeen syönti. Lonkissa oli pitkään olleet tulehdukset. Niihin tuli piikkejä ja aloitettiin tulehduskipulääke. Siitä edelleen juuri alla joulun reumatologi antoi diagnoosin myös nivelpsoriaasiksesta. Alkoi myös reumalääkitys.

Jälkiviisaana sanon, että olisi pitänyt itse hakeutua ajoissa yksityislääkärille.
        Nyt olen puolen vuoden sairaslomalla. Kävely max 500 m ja ei kantamuksia. Joka askeleella tuntuu lonkissa. Ärhäkkä tulehdus, sanoi reumatologi. Jos hoito ei ala purra, tehdään vielä magneettitutkimus.

Työvoimahallinnollakin on määrärahoja lähettää kuntoutustutkimukseen jos työhön sijoituksessa on ongelmia terveyden takia. Kysyppä tätä heitä.

• Varmasti...
        Amalia vain kirjoitti:

Olen ollut työelämässä 1973 lukien.
        Minulle tehtiin 1992 Reumasäätiön sairaalassa selkärankareumadiagnoosi. Tätä ennen olin luulotautinen vuodesta 1978 alkaen. Podin lääkäreiden mielestä olemattomia selkäkipuja . Vaiva oli pään sisällä. Syksyyn 2002 pärjäsin ja silloin tuli selän lisäksi myös lonkat kipeeksi. Liki viisi vuotta valitin terveyskeskuksessa. Särkylääkettä söin. Rgt-kuvissa ei näkynyt mitään heidän mielestään.

Viime kesänä sitten sanoin työterveyslääkärille, että saatava lähete Keskussairaalaan. Hän sen kirjoitti ja pääsin sinne parin kuukauden päästä.
        Siellä alkoi tutkimukset.Ensitöikseen kiellettiin särkylääkkeen syönti. Lonkissa oli pitkään olleet tulehdukset. Niihin tuli piikkejä ja aloitettiin tulehduskipulääke. Siitä edelleen juuri alla joulun reumatologi antoi diagnoosin myös nivelpsoriaasiksesta. Alkoi myös reumalääkitys.

Jälkiviisaana sanon, että olisi pitänyt itse hakeutua ajoissa yksityislääkärille.
        Nyt olen puolen vuoden sairaslomalla. Kävely max 500 m ja ei kantamuksia. Joka askeleella tuntuu lonkissa. Ärhäkkä tulehdus, sanoi reumatologi. Jos hoito ei ala purra, tehdään vielä magneettitutkimus.

Työvoimahallinnollakin on määrärahoja lähettää kuntoutustutkimukseen jos työhön sijoituksessa on ongelmia terveyden takia. Kysyppä tätä heitä.

Selkärankareumaa on varmasti syytä epäillä selän kiputiloissa. Selkärankareuma ei tule esille normaaleissa reumakokeissa, vaan se vaatii jotain muuta. Olen vain törmännyt terveyskeskuksessa siihen, että on sanottu, ettei selkärankareumaa ole, kun on normaali reumakoe otettu, eikä se osoita reumaa olevan. Olen itse omakohtaisesti tällaiseen törmännyt.

Täytyy siis vain vaatia sinnikkäästi kokeen ottamista.

• Tyydy...
        aihetta kirjoitti:

Älä tyydy lääkärin sanomiseen. Sano, että tutkittava on, kunnes ei ole enää mitään tutkittavissa, ellei syy sitä ennen selviä.

Ellet pääse tutkimuksiin, ota ensin yhteyttää johtavaan lääkäriin. Ellei sekään auta, niin tee kantelu terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen.

• amatöör

Näytät hoitohenkilökunnalle että olet tosissasi. Soitat aamulla ambulanssin hakemaan, etkä nouse pystyyn ennen kuin selkäsi on hoidettu kuntoon.

Jaksamista.

• on todettu heikot selän ja ...

joiden tarkoitus tukea selkärankaa.Ei se itse pysy pystyssä ilman lihaksia.Eli ylipaino ja huono yleiskunto saa monen selän hajoamaan pysyvästi.
        Itsellä selästä eläkkeellä ja nyt 8 vuotta treenanneena voisin lähteä vaikka maratoonille.Töihin eivät silti laita koska minun olisi helppo pistää itseni taas selästä lomille.Ei muuta kuin normaalia elämää netin ääressä ja pitsaa ja kaljaa niin paino taas olisi 140kilon tietämillä ja varmasti selkä paskana taas.:=)

• otettiin

mutta olivat negatiiviset(suvussa reumaa).

Juu ei ole lihaksissa vika,ikäni urheillut ja harastan hyötyliikuntaa(tai harrastin kun vielä pystyin). Ei ole edes ajokorttia,pyörällä olen likkunut aina paikasta toiseen,kävin uimassa,salilla jne.

Mutta kiitos myötätunnosta ja neuvoista,taidan huomenna soittaa äkäisen puhelun lääkärilleni. Jos e mitään tapahdu niin täytyy keksiä jotain ede.mainituista neuvoistanne..

• Testi...

Tavanomainen reumatesti ei selkärankareumaa paljasta. Sille on ihan oma testinsä, jota ei yleensä oteta.

• prh

Työkkärissäsi on todennäköisesti ainakin yksi virkailija, jolle kuuluvat työkykyyn liittyvien asioiden selvittelyt, kuntoutusneuvoja todennäköisesti nimikkeeltään. kannattaisi yrittää varata tälle aika ja ottaa tapaamiseen mukaan kaikki tähänastiset sairauslomatodistukset, lausunnot ym. Kuntoutusneuvojan kautta on mahdollista päästä mm. työkyvyn ja kuntoutustarpeen arviointiin. Mutta ensin sinun pitäisi päästä oikealle lääkärille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe