öljytyypin vaihto

nissan sunny

Terve.

Muistan jonkun väittäneen, että jos auton moottori on pyörinyt vuosikaudet täyssynteettisellä öljyllä voideltuna, ja tämän jälkeen vaihdetaan vaikkapa osasynteettiseen öljyyn, niin tästä öljylaadun vaihdosta ottaisi moottorin tiivisteet kipeää josta taas seuraisi öljyvuotoja. Totta vai tarua?
Kiitosta.

10

1486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........................

Autojen tiivistemateriaalit eivät tiedä öljyn synteettisyyden asteesta yhtään mitään.

• ölmann

Nimenomaan vanhempien moottoreiden tiivisteet kovettuvat käytettäessä täyssynteettistä öljyä. Sunnyyn paras valinta on osasynteettinen tai hyvä mineraali.

• paskaa...
        ölmann kirjoitti:

Nimenomaan vanhempien moottoreiden tiivisteet kovettuvat käytettäessä täyssynteettistä öljyä. Sunnyyn paras valinta on osasynteettinen tai hyvä mineraali.

Vanhempien moottoreiden tiivisteet ovat nimenomaan kovettuneet jo vuosien saatossa pääasiassa lämpötilojen vaikutuksesta, eikä minkään öljylaadun vaikutuksesta.

Tutkipas hieman öljyjen molekyyliketjujen rakenteita ennen kuin heität mitään essonbaarin hyväksymiä uskomuksia.

• ihme mies
        paskaa... kirjoitti:

Vanhempien moottoreiden tiivisteet ovat nimenomaan kovettuneet jo vuosien saatossa pääasiassa lämpötilojen vaikutuksesta, eikä minkään öljylaadun vaikutuksesta.

Tutkipas hieman öljyjen molekyyliketjujen rakenteita ennen kuin heität mitään essonbaarin hyväksymiä uskomuksia.

Tyyppi väittää muita paskanpuhujiksi ja sitten kehottaa tutkimaan jotain fucking molekyyliketjuja. Mitä helvetin tekemistä niillä on tiivisteiden kovettumisen kanssa. Nimenomaan öljyjen lisäaineet aiheuttavat eri tiivistelaaduille erilaisia ongelmia , turpoamista tai kovettumista. Olet kyllä melkoinen fakiiri jos kykenet täysin varmasti sanomaan eri moottoreiden tiivistemaskujen sopivuuden eri öljyille.

• Velkavolvo

Parikymmentä vuotta olen ajanut milloin täys-, milloin osasynteettisillä. Joskus pitempäänkin yhtämittaa yhdellä laadulla, mutta yleensä vuodenajan mukaan. Erityisempiä tiivisteongelmia ei ole ollut, enkä oikein usko että tiivisteet osaisivat erottaa eri öljytyypit. Pitempiaikainen kuivana säilytys on sitten eri asia.

• Seikki ite

Niin, kuten otsikossa jo mainitsin, ei ne tiivisteet öljyn syntteettisyysasteita huomaa mutta kyllä ne voivat reakoida eri öljynvalmistajien käyttämiin puhdistusaineisiin siten, että jossain tapauksissa saavat hetkelisesti aikaan "öljyntihkumista" tiivisteiden välistä.

• Teinpä tuossa joskus vuonna papu, luupää nissaniin konerempan.
      Aattelin että laitetaanpa koneeseen oikeen kunnon täyssynteettiset oilit.
      No helvata soikoon ,nehän tulivat vetenä tiivisteistä läpi.
      Laitoin sitten tilalle puolsynteettiset eikä sen jälkeen ollut mitään vuoto-onkelmia.
      Tässä tapauksessa ilmeisesti Jaappanilainen tiivistemateriaali ei tykännyt paremmista öljyistä,mene ja tiedä.

• kesä-talvi

Mielestäni kesäöljynä 5w-40 on liian ohutta hesähelleöljyksi. Omasta 3 vuoden vanhasta autosta hävisi noin vaan 2 litraa öljyä. Merkkihuollossa suosittelevat kesäajaksi liian juoksevaa öljyä. Huomasin että kesähelteellä auto kävi kuumana kummasti jotenkin epäsäännöllisesti. Itse käytän kesähelteellä 10w30 yleisöljyä. Talvella vain 5w40. Auto käy näin paremmin. Aion jatkaa tähän malliin.

• Jo...
        kesä-talvi kirjoitti:

Mielestäni kesäöljynä 5w-40 on liian ohutta hesähelleöljyksi. Omasta 3 vuoden vanhasta autosta hävisi noin vaan 2 litraa öljyä. Merkkihuollossa suosittelevat kesäajaksi liian juoksevaa öljyä. Huomasin että kesähelteellä auto kävi kuumana kummasti jotenkin epäsäännöllisesti. Itse käytän kesähelteellä 10w30 yleisöljyä. Talvella vain 5w40. Auto käy näin paremmin. Aion jatkaa tähän malliin.

Että se pioenemi W-luku (winter) ilmaiseel öljyn juoksevuuden kylmänä, ja jälkimmäinen luku taas öljyn juoksevuuden käyttälämpötilassa 100 celsius-astetta.

Nyt siis laitat talveksi kuumanpään viskoltaan jäykemmät öljyt, ja kesäksi luirummat. Onko järkeä?

• Tosivastaaja
        kesä-talvi kirjoitti:

LOL et kai ole tosissasi... Se 10W30 on kuumana juoksevampaa kuin tuo 5W40, eli kirjoitat tehneesi juuri päinvastoin kuin pitäisi. Jos tarvitset kesähelteille paksumpaa öljyä, jälkimmäisen luvun pitäisi olla 50. Mutta kyllä se 40 on ihan riittävää sekin, varsinkin Suomen "helteissä" joita nyt ei montaa päivää kesässä nähdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4850
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1434
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1352
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      130
      1141
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1075
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      261
      980
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    Aihe