Olisiko meille tukiperhettä tmv. jossakin??

Epätoivoinen Yh:ko?

Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja, lasteni isä kuoli tapaturmaisesti toukokuussa 2007 autokolarissa. Lapseni ovat 9,7 ja viisi. Olen jonottanut tukiperhettä jo puolitoista vuotta, vanhin poikani on sijoitettuna avohuollon tukitoimena ja jonottaa lastenpsykiatrian osastolle masennuksensa takia. Pojalla on myös epilep´sia, migreeni ja monimuotoisia oppimishäiriöitä.
Asumme Turun ja Tampereen puolivälissä, tukiverkkoa ei ole esim. sukulaisia jotka voisivatv lapsiani ottaa. Tukiperheitä ei ole edes 200 km säteellä. Itse olen työtön pankkitoimihenkilö ja omasta mielestäni huolehtivainen ja vastuullinen äiti. Voimani alkavat kuitenkin loppua. Minulla ei ole lainkaan omaa aikaa, ja tulevaisuus sekä yksin kannettava vastuu lapsista ahdistaa. Toimeentulo on heikkoa vaikka asunkin tällä hetkellä isäni omistamassa asunnossa.
Sosiaalitoimella ei ole tarjota muuta apua kuin perhetyöntekijä kerran 2 viikossa 2 tuntia.

Kysynkin, kuinka piippuun pitää ihmisen itsensä vetää ennenkuin yhteiskunnalta saa apua? Sitten kun hirttosilmukka kiristää kaulaa??

Kaikki, jotka kokevat voivansa auttaa tilannettamme, millä tahansa keinolla, laittakaa sähköpostia s.siili@hotmail.com, olisin kiitollinen jos tässä maassa olisi edes joku empaattinen yksilö vielä jäljellä..

12

1514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eteläsuomalainen nainen

Olisiko sinun mahdollista yrittää hankkia ystäviä? Ehkäpä voisit jonkun toisen yhn kanssa vuorotelleen hoitaa kaikkia lapsianne, jotta toinen saisi levähtää.

Laita pienin lapsi päivähoitoon jos hän ei vielä ole. Lapsi voisi hyvin olla vaikkapa 6 tuntia joka päivä hoidossa. Sillä aikaa sinä siivoat kodin, peset pyykit, teet iltaruuat, käyt kaupassa jne. Silti sinulle jäisi kivasti aikaa levätä ja suunnitella tulevaisuutta. Illat voisit sitten viettää lasten kanssa, ehkäpä keksitte jonkin uuden harrastuksenkin. Muista myös kuntoilla, se piristää kehoa ja mieltä.

On varmasti raskasta menettää puoliso (mikäli siis olitte yhdessä miehen kuolemaa ennen). Suru tuskin hellittää vielä vähään aikaan. Silti voit jatkaa elämääsi, älä anna surun musertaa elämän jokaista hetkeä.

Ajattele, parin vuoden kuluttua nuorinkin lapsi on koulussa. Viimeistään silloin sinä voisit joko aloittaa opiskelun tai työn. Ihan vaikka kaupan kassana tai siivoojana jos muuta ei löydy. Saisit aikuista seuraa, mitä varmasti tarvitset.

Vanhin lapsesi saa varmasti tarvitsemaansa hoitoa, mutta toki voit hoputella sitä psykiatrian hoitoon pääsyä.

Minusta tulevaisuutesi ei näytä kamalan pahalta: voit vapaasti valita, mitä itse ryhdyt tekemään, haluatko kouluttautua, työskennellä. Joskus myöhemmin löydät ehkä kumppanin. Voitte muuttaa koko perhe jos siltä tuntuu (sossu auttaa vuokra-asunnon saamisessa). Vaikka ikäviä asioita on tapahtunut, se ei tarkoita, että koko loppuelämä olisi pilalla.

Jos et muualta saa ystäviä, hanki edes sähköpostikavereita.

• äiti 51

Meilläkin on vapautunut ainakin kaksi tukilapsipaikkaa.Lapset tulivat isoiksi ja siksi jäivät pois.Olen laittanut rajan siihen, mistä " hinnasta" otan lisää tukilapsia. Palkkio 35 e. ja kulut 18 e/ vrk. Kun lapset tulevat pe. illalla on perjantain palkkio puolet la. ja su. palkkioista.Asumme itsekkin niin, että Tampereelle ja Turkuun on melkein sama matka!

Ota selvää omalta kunnalta, ovatko he valmiina antamaan rahoituksen tukiperheeseen. Itsellä on ollut kerran kolme poikaa tukilapsina. Äidillä ja isällä oli myrskyinen ero ja äiti väsyi. Meillä lapset kävivät n. 1 ½ vuotta, jonka jälkeen äidin elämä vakiintui ja kuvioihin tuli perheeseen uusi isä ja tukipaikkaa ei enää tarvittu. Näen silloin tällöin lapsen äitiä ja hän muistaa kertoa, kuinka tärkeää kunnan antama tuki hänelle silloin oli. Pienikin apu ja tuki voi pelastaa suureltakin "onnettomuudelta"

• Kyllä, olet

sen huomannutkin, aivan piippuun on moni vanhempi ajettu, eikä oikeaa tukea ole nyky-yhteiskunnalla silti tarjota. Yleensä viimeinen vaihtoehto onkin sitten huostaanotto ja siinäkin on kärjistäen sanottuna vain kaksi vaihtoehtoa: hyvä tai huono sijoitus, harmittavan usein toteutuu jälkimmäinen vaihtoehto.

Minusta lapsesi tilanteeseen pitäisikin nyt kiinnittää huomiota siinä mielessä, että koska hänellä on epilepsiaa ja oppimisen ongelmia, niin onko psykiatrian puoli sittenkään hänelle oikea vaihtoehto? Onko paikkakunnallanne toimivaa yhteistyötä neurologian ja psykiatrian välillä? Jos on, niin hyvä, ehkä hän saa oikeaa apua psykiatriankin puolelta. Mutta jos yhteistyö puuttuu, niin tee kaikkesi, että saat lapsen hoitoon neuropsykiatrian puolelle!

Minkä ikäinen lapsi on, siis onko hän jo koulussa? Nimittäin jos oppimisongelmat haittaavat koulutyöskentelyä, ei ollenkaan ihme, että lapsesi on masentunut. Mutta väärin toimivalla psykiatrian klinikalla (jos sellaisesta on kyse), ei kouluongelmia oteta huomioon välttämättä ollenkaan, vaan kaikki lapsen vaikeudet nähdään vain kotoa johtuviksi ja huostaanotto näin ollen ainoaksi ratkaisuksi.

Olen itse käynyt läpi nuo hoitovaihtoehdot oman lapseni kanssa ja täytyy sanoa, että tarjotulla avulla on ero kuin yöllä ja päivällä. Psykiatrian puoli tarjosi vain tuskaa, eroa, ahdistusta ja huostaanoton ihan järkyttävään paikkaan, josta viimeisillä voimillani sain taisteltua lapsen ulos ja siirretyksi neurologian puolen hoitoon. Vasta sen jälkeen lapsi alkoi saada oikeaa apua, hänen vointinsa ja tilanteesta helpottui ja sitä myötä myös tilanne kotona.

Mutta kuten sanottu, jos lapsi pääsee teillä psykiatrian puolella neuropsykiatriseen hoitoon, on tilanne siinä mielessä varmaankin hoidossa. Tarkoitus ei ole vaikeassa tilanteessa pelotella ja ahdistaa sinua lisää, vaan näen tilanteen niin, että jos tuossa tilanteessa joutuisit seuraamaan vierestä vielä lapsen väärää hoitoa, olisi se varmasti liikaa teille koko perheelle. Siksi oikean avun saaminen lapselle on varmistettava nyt, kun hän ei ole vielä sisällä osastolla.

Tilanne voi jatkua vielä hankalana, jos oppimisen ongelmiin ei ole hankittu tukea kouluun, mutta ei tästä enempää kun en tiedä, onko lapsesi jo kouluikäinen.

Oletko käynyt perheklubi.netissä? Sain itse eräässä vaikeassa tilanteessa yksityisviesteillä ystävyyttä ja tukea tuon palstan kautta.

Mielenterveyden keskusliitto on järjestänyt ainakin pääkaupunkiseudulla tukea lapsipotilaiden vanhemmille. Myös se ryhmä oli minua auttava aikanaan. Kannattaisiko kysyä, onko heidän työnsä jo levinnyt Helsingin ulkopuolelle.

• meillä leivotaan=)

Ei oikeasti, meillä ei leivota, koska teen epäsäännöllistä vuorotyötä. Mutta jospa laitan sinulle huomenissa spostia, jospa yhdessä voisimme jotain asialle tehdä.

• Satuit nimittäin

kirjoittamaan sijaisvanhempien palstalle, eivätkä nämä ihmiset välttämättä ole mitään huostaanottojen vastustajia tai siis lasten ja perheiden auttajia siinä mielessä. Jos sinun tyylisessäsi tilanteessa jossakin perheessä on tehty huostaanotto ja äiti erehtyy kirjoittamaan tälle palstalle, saa kaikki loskat silmilleen.

Silmäile nyt täälläkin ympärillesi, miten biot ovat niiiiiiiiiin vaikeita jne. loputtomiin.

Katso siis hyvin tarkkaan, ketä lasket lähelle ja vaikuttamaan perheesi asioihin millään tavalla. Pahimmillaan saat huomata, että teistä aletaan tekemään lastensuojeluilmoituksia.

• Nimetön

Lasteni ei ole otettu huostaan, vaan omasta tahdostani sijoitettu avohuollon tukitoimena, koska avohuollon tukitoimet muuten ovat riittämättömät. Ja haluan painottaa, etten ole mikään "tyhmä, rassukka yms" yh-äiti, vaan asiamme ovat muuten hyvin ja ystäviä minulla on paljon.

• Merkka

Mikä hitto tässä palstalla kaikkia vaivaa?
        Minulle myuös sanotiin, ettei saa paljastaa liikaa, joku vielä tunnista, sossu suuttu ja ties mitä.
        No en minä ainakaan mitään valhetta puhuu, en näe mitään syytä olla sanomatta mitä sanon. Jos olen sitä mieltä, että meitän sosialin tt. on todella huono hoitamaan omaa työtään, niin se on totta. Jos tunnistaa itsensä niin hyvää niin. Jospa otta opikseen ja koetta asiat tehtä niin kuin pitää. Toi on hurjan vääriin, että yksi huono sossu voipi pilata kaikkien hyvien ja tunnollisten sossujen mainen. Pitää osta sanoa sekä huonoista että myös hyviuustä asioista. Hyvää palautus on yhtä tärkeä kun huono.

Sama juttu täällä kaikessa, biot pelkää, sijarit pelkää, no mitä järkeä on koko palstalla jos asioista ei uskalletta puhua niin kuin ne ovat vaan kierellään ympäri ja mietitään oikein tarkkaan mitä USKALLETTAAN puhua.

Jos jollein on asiaa valittaa, niin se pitäisi valitta nimenomaan ääneen. Jos joku tekee huonosti, se pitää sanoa ääneen. Jos te kaikki vaan pistäte päänsä pensaaseen niin tietättekös mitä? Te ette kelpaa sijareiksi ja te biot ihan turha etsite apua jos ette uskalla puhua avoimesti. Toi teeskentelu ja pelko ties minkä edessä on typerä. Kyllä senverran sananvapautta meillä kaikilla on oltava, että jos on asiat hoidettu huonosti, niin meitän on se sanottava. Mistä se virkamies tietää että asiat on huonosti, jos kaikki heitän edessä vaan kumartelee ja tyytyväisinä hymyuilee? .

• kirjoittanut ymmärsi
        Nimetön kirjoitti:

Lasteni ei ole otettu huostaan, vaan omasta tahdostani sijoitettu avohuollon tukitoimena, koska avohuollon tukitoimet muuten ovat riittämättömät. Ja haluan painottaa, etten ole mikään "tyhmä, rassukka yms" yh-äiti, vaan asiamme ovat muuten hyvin ja ystäviä minulla on paljon.

ettei lastasi ole huostaanotettu. Asiat voivat olla vaikka kuinka hyvin, mutta kaikenlaista voi tapahtua, jos joutuu väärien ihmisten kanssa tekemisiin. Eikä todella tarvitse olla tyhmä, rassukka tai mitään muutakaan negatiivista, että päädytään huostaanottoon, sillä niitä avohuollontukia ei vain ole ja sillä siisti.

• Suttura27
        Merkka kirjoitti:

Mikä hitto tässä palstalla kaikkia vaivaa?
        Minulle myuös sanotiin, ettei saa paljastaa liikaa, joku vielä tunnista, sossu suuttu ja ties mitä.
        No en minä ainakaan mitään valhetta puhuu, en näe mitään syytä olla sanomatta mitä sanon. Jos olen sitä mieltä, että meitän sosialin tt. on todella huono hoitamaan omaa työtään, niin se on totta. Jos tunnistaa itsensä niin hyvää niin. Jospa otta opikseen ja koetta asiat tehtä niin kuin pitää. Toi on hurjan vääriin, että yksi huono sossu voipi pilata kaikkien hyvien ja tunnollisten sossujen mainen. Pitää osta sanoa sekä huonoista että myös hyviuustä asioista. Hyvää palautus on yhtä tärkeä kun huono.

Sama juttu täällä kaikessa, biot pelkää, sijarit pelkää, no mitä järkeä on koko palstalla jos asioista ei uskalletta puhua niin kuin ne ovat vaan kierellään ympäri ja mietitään oikein tarkkaan mitä USKALLETTAAN puhua.

Jos jollein on asiaa valittaa, niin se pitäisi valitta nimenomaan ääneen. Jos joku tekee huonosti, se pitää sanoa ääneen. Jos te kaikki vaan pistäte päänsä pensaaseen niin tietättekös mitä? Te ette kelpaa sijareiksi ja te biot ihan turha etsite apua jos ette uskalla puhua avoimesti. Toi teeskentelu ja pelko ties minkä edessä on typerä. Kyllä senverran sananvapautta meillä kaikilla on oltava, että jos on asiat hoidettu huonosti, niin meitän on se sanottava. Mistä se virkamies tietää että asiat on huonosti, jos kaikki heitän edessä vaan kumartelee ja tyytyväisinä hymyuilee? .

Yhdyn edelliseen puhujaan!!! Asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä, jotain on tehtävä ja keskustelua herätettävä, että asioiden oikea laita paljastuu. Hyssyttely saa riittää.

• päiväksi

kodinhoitajan auttamaan sinua,
      vaikka aluksi koko päivä 3 krtaa viikko.
      Laita mukaan tämä sosiaalihuollon lakikohta.
      ........

Sosiaalipalvelut
      17 §
      Kunnan on jäljempänä säädetyin tavoin huolehdittava seuraavien sosiaalipalveluiden järjestämisestä:
      .........
      3) kotipalvelut;
      ........
      20 §
      Kotipalveluilla tarkoitetaan asumiseen, henkilökohtaiseen hoivaan ja huolenpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen sekä muuhun tavanomaiseen ja totunnaiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista tai niissä avustamista.
      21 §
      Kotipalveluja annetaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista.
      .....................
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710

Kun ja jos saat kieltävän vastauksen
      (vaadi se kirjallisena) teet lääniin valituksen/ilmoituksen ja vaadit
      että teidän kunta järjestää Sinulle heti välittömästi tarvitsemaasi kodinhoitoapua.

Perhetyöntekijä (lastensuojelusta?) ei ole mikään Sinua todella ja konkreettisesti auttava oikea henkilö. Hänen työtehtäviinsähän ei kuulu muuta kuin kuunnella Sinua.

Kysy paikkakuntasi seurakunnalta diakoniatyöstä. Kolmannen sektorin vapaaehtoiset voisivat myös tietää oikeita osoitteita Sinua auttamaan ja konkreettisesti.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/risikko-patistaa-kuntia-auttamaan-lapsiperheitä(55291).ece
      Risikko patistaa kuntia auttamaan lapsiperheitä

Eikö vakuutusyhtiöstä (kolari) saa mitään taloudellista apua ja tukea perheelle
      esimerkiksi lastenhoitoapuun, lasten terveydenhuoltoon jne.?

• kipinä......

Kävin bion puolelta hakemassa tämän koska, asia tuntuu kuuluvan myös tänne!

Sitäkin ihmettelen, että miksi kuntapäättäjiä
      Kirjoittanut: ei saa vastuuseen 27.2.2008 klo 22.04

noista sossuille annetuista kehotuksista jättää avohuollon tukia maksamatta!

Ne on eduskunnasta lastensuojeluun ohjeistettu, mutta kunnat käyttävät ne pelkkiin huostaanottoihin. Rikoksista kirjoitetaan lehdissä - siis rikollinen toiminta on julkista - mutta mitään virallista poliisitutkintaa ei aloiteta, eikä syytteitä nosteta.

Miksi? Miten tämä on mahdollista?

Mikä viranomainen on vastuussa kuntatalouksien hoidosta? Onko se valtiontalouden tarkastusvirasto vai mikä?    Niin, itse tulin siihen tulokseen että olisikohan ihan aihetta meidän kaikkien veromaksajien tehdä kunnistamme kantelu!? Rahat kun tuuppaavat menevän aina vaan, vääriin osoitteisiin ja he jotka todellakin tarvitsevat näitä avohuolto juttuja niin nyt he sitten kärsivät myös. Kalliit huostaanotot sen kun lisääntyvät! Syyhyn, joka on avohuollon tukitoimet ovat riittämättömät!Eli vain me voimme nyt puuttua asiaan toimimalla! Vaadittava että verorahat menevät oikeisiin osoitteisiin!Niin,loppu pelissä on jokaiselle tarjolla sitä mitä tarvitsee ja mistä myös hyvällä omallatunnolla voimme sitten verojakin maksaa!

• Pelastakaa lapset yhdistykseltä ns. kesäkoteja, jotka vois ottaa. Myös sillon tällön viikonloppusin. Vaikka on kesäkodin nimellä. Tämäkin toimii sosiaalitoimen kautta. Pääsisit vähän levähtämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4870
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1364
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      131
      1153
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      264
      988
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe