Onko abortti mielestäsi perusteltu ja hyväksyttävä/ymmärrettävä:
1) Kaikissa niissä tilanteissa, joissa nainen itse niin tuntee ja haluaa.
2) Kun naisen terveys/henki on vaarassa.
Kun nainen on raiskattu.
Kun on kyse alaikäisestä.
3) Kun naisen terveys/henki on vaarassa.
4) Ei milloinkaan.
Laittakaa otsikkoon vain sen vaihtoehdon numero, joka kuvaa _lähimmin_ omaa mielipidettänne ja perustelkaa/tarkentakaa sitä viestiosassa.
Kiitokset mahd. vastaajille näin etukäteen! :)
G: Perusteltu abortti
14
496
Vastaukset
- ykkönen!
Kukaan ei ole kykeneväinen naisen ahdistusta paremmin määrittelemään kuin äiti itse. Naisella pitää olla itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa. Siitä lähdetään.
Sitä en sitten sano, etteikö yhteiskunnan tukia äideille tulisi parantaa ja roimasti, jotta äidit eivät kokisi olevansa puun ja kuoren välissä.
Itse en aborttia ole tehnyt, olen kolmen lapsen äiti, olisin saanut abortin ihan ilmoittamalla jo ikänikin puolesta kuopusta tehdessäni. Pidinkin sitä hyvänä asiana, koskapa tässä iässä ei terveys enää ole itsestään selvyys, ja olisi nöyryyttävää lähteä selittelemään kaikkia sairauksiaan ja syitään, jos lasta ei haluaisi. = terve en ole.
Meillä vaan tämä iltatähti oli kovasti toivottu, ja äidin ja isin ilo ja auringonpaiste. Ihana lapsi. - Mix
pitäisi mielestäni ottaa lainsäädännön pohjaksi eli siis palata vanhaan 50-luvun aborttilakiin. Abortti on mielestäni aina paha asia, mutta joskus se voi olla ns pienempi paha.
Periaatteessa raiskauskin mutta käytännössä ois liian vaikee todistaa.
Ja vain fyysiset terveyssyyt. Myös lapsen vakavat.- vastaukseni
Mukaanlukien mielenterveydelliset syyt, joilla en tarkoita mitään lieviä (suurimman osan ihmisistä elämään kuuluvia) mielialan muutoksia, alakuloa jne., enkä sitä, että jo ennen aborttia uumoillaan, että "voisin sairastua siihen masennukseenkin..".
- edellinen
Tarkoitin siis, että en pidä hyväksyttävänä syynä sitä, että uumoillaan valmiiksi, että "voisin sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseenkin, jos pitäisin lapsen", vaikka ei ole mitään aiempia mielenterveysongelmia.
- Tietenkin
vain Suomen lain määrittelemän ajan puitteissa, mutta sitä tässä varmaan tarkotettiinkin.
Ja ne joilla muita mielipiteitä niin vinkki; ilmoittautukaa sijaissynnyttäjiksi. Moni saattaisi hyvinkin antaa siirtää alkionsa kasvamaan toisen naisen kohtuun.- 'gallupisti'
Kyllä- lainmukaisia abortteja tarkoitin!
Tuo sijaissynnyttäjä-ajatus olisi kyllä hyvä muuten, mutta biologisen äitinsä kohtuun kiinnittynyttä alkiota taitaa olla nykyosaamisella mahdotonta siirtää toisen naisen kohtuun. Vastaanottajia kyllä varmastikin löytyisi. Joku kyseli kerran sitäkin, että olisiko mahdollista ottaa se alkio/sikiö abortissa talteen ja istuttaa kohtuun 'paremmalla ajalla', mutta harmi, että sekään ei nykyosaamisella onnistu. Menettely pelastaisi monia aborttiaan jälkeenpäin katuvia itsesyytöksiltä ja mielenterveysongelmilta.
- lähimmin
Mutta tietyin rajauksin... esimerkiksi kannatan vikkorajan laskemista, nythän vielä voidaan abortoida sikiöitä jotka jo voisivat syntyessään jäädä henkiin. Olen sitä mieltä että jos ei lasta halua niin sen tietää kyllä ennen kuin raskaus on reippaasti puolivälissä. Kannatan myös psykiatrista keskustelua ennen aborttia pakollisesti, jotta nainen todella tietää mitä on tekemässä ja mitä abortista voi tunnepuolella seurata. Keskustelussa tulee myös naiselle selvittää vaihtoehdot abortille. Samoin kannatan pakollista keskustelua abortin jälkeen.
Mutta en puuttuisi muuten itse aborttioikeuteen, ei naista voi pakottaa synnyttämään lasta jota hän ei halua.- on selvinnyt
hengissä kohdun ulkopuolella ollessaan 12 viikkoinen???
- Dara
on selvinnyt kirjoitti:
hengissä kohdun ulkopuolella ollessaan 12 viikkoinen???
raskaudenkeskeytyksen voi tehdä raskausviikolle 24 asti sikiödiagnostisin perustein.
- ja...
Dara kirjoitti:
raskaudenkeskeytyksen voi tehdä raskausviikolle 24 asti sikiödiagnostisin perustein.
viikolle 20 Teo.n luvalla, ilman terveyssyitä.
- Dara
ja... kirjoitti:
viikolle 20 Teo.n luvalla, ilman terveyssyitä.
ja kuten sanoin, niin sikiödiagnostisin syin rv 24 asti. Joten Suomenkin lainsäädännön puitteissa voidaan abortoida sellaisia sikiöitä, jotka olisivat voineet jäädä henkiinkin...
- Dara
Tuo kuvaa annetuista vaihtoehdoista lähimmin kantaani. Kannatan aborttioikeutta Suomen lain sallimissa rajoissa, mutta toivoisin maksimiviikkorajan laskemista 20 - 22 raskausviikkoon. Lisäksi mielestäni se, ettei halua lasta tulisi olla hyväksyttävä peruste abortille ennen 12 rv. Kannattaisin myös tiukempaa psykologista syyniä aborttiin hakeutuvien joukossa, jotta saataisiin karsittua joukosta pois mahdollisimman moni niistä, jotka mieluummin kuitenkin lapsensa pitäisivät, mutta jonkin ulkopuolisen paineen alaisena kokevat olevansa pakotettuja aborttiin.
Sanottakoon, etten henkilökohtaisesti pidä kaikkia abortin syitä hyväksyttävinä tai ymmärrettävinä. Mutta niin kauan kuin ne ovat laillisia, en katso tarpeelliseksi aborttia näillä syillä evätäkään vain siksi, etten itse niitä jaksa käsittää. Mieluummin kuin pakkokeinoin, lähtisin vähentämään sellaisia perusteita valistuksillisin keinoin. - numero 1,
Nainen on vastuussa kantamastaan lapsesta ensin 9 kk ja sen jälkeen lainopillisesti seuraavat 18 vuotta ja henkisesti koko lopun elämäänsä. Jos hän tuntee ettei ole valmis/kykenevä näin suuren vastuunkantajaksi, tai kokee lapsen uhkana omalle teveydelleen; myös mielenterveydelle tai perheoloille, eikä halua tai voi siksi synnyyttä lasta, on hänellä täysi oikeus tehdä abortti.
Kannatan siis aborttioikeutta, mutta ehkäisykeinona en aborttia pidä sopivana. Tarkoittaa siis onneksi niitä harvoja jotka eivät käytä ehkäisyä, ja tekevät useita abortteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa652339En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321734- 101574
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741555Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151518Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681377- 1061131
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91074- 20999