joka hyväksyy naispappeuden,mutta ei homoliittojen kirkollista siunaamista ja päinvastoin.Minusta tuntuu,että ne kulkevat käsikädessä,hyväksyvät molemmat,tai ei kumpaakaan.
Onkohan olemassa pappia,
54
1033
Vastaukset
- näkijä.........
joku taannoin jo profetoi,nimeä en muista,että kun kirkko avaa ovensa homoille,niin sitten on tulvaportit auki kaikelle saastalle.
- Saat vastauksen
Homostelu ja papisvirka kysymys on aivan eri asioita. Epistolateksteissä toki annetaan ohjeita seuramunnan vanhin ten ja kaitsijoiden valintaan, mutta papeista ei niilläkohdin mainita mitään.
Homoseksuaalinen kanssakäyminen mainitaan raamatussa haureudeksi ja kristus itse kieltää haureuden.- Raamatun kieltämiä asioita
Seurakunnan paimenen (pastorin) tulee olla yhden vaimon mies. Siis miespuolinen. Näin määrää Raamattu.
Raamatun mukaan homoseksuaaliset teot ovat kiellettyjä.
Jos ei noudata Raamatun sanaa yhdessä kohdassa, niin helposti tinkii toisestakin. - vaan kaitsija
Raamatun kieltämiä asioita kirjoitti:
Seurakunnan paimenen (pastorin) tulee olla yhden vaimon mies. Siis miespuolinen. Näin määrää Raamattu.
Raamatun mukaan homoseksuaaliset teot ovat kiellettyjä.
Jos ei noudata Raamatun sanaa yhdessä kohdassa, niin helposti tinkii toisestakin.Paavali ei puhu kirjeessään papeista eikä pastoreista, vaan seurakunnan vanhemista ja kaitsijoista. Kirjeessään Timoteukselle hän ei myöskään maininnut sanaa paimen, joten se siitä sanojen johdattelusta.
- olet saivartelija
vaan kaitsija kirjoitti:
Paavali ei puhu kirjeessään papeista eikä pastoreista, vaan seurakunnan vanhemista ja kaitsijoista. Kirjeessään Timoteukselle hän ei myöskään maininnut sanaa paimen, joten se siitä sanojen johdattelusta.
Apostolisen ajan piispat (episkopoi) vastaavat kirkkoherroja nykyisessä systeemissä ja vanhimmat (presbyteroi) muita pastoreita. Piispahan oli apostolein aikana paikallisseurakunnan kaitsija/valvoja. Joka tapauksessa sekä piispojen että vanhimpien pitää olla miehiä.
Alkukirkossa oli kyllä naisdiakoneja, mutta he tekivät käytännön työtä: hoivasivat leskiä ja orpoja sekä veivät sairaille ehtoollisen kotiin. - .......
olet saivartelija kirjoitti:
Apostolisen ajan piispat (episkopoi) vastaavat kirkkoherroja nykyisessä systeemissä ja vanhimmat (presbyteroi) muita pastoreita. Piispahan oli apostolein aikana paikallisseurakunnan kaitsija/valvoja. Joka tapauksessa sekä piispojen että vanhimpien pitää olla miehiä.
Alkukirkossa oli kyllä naisdiakoneja, mutta he tekivät käytännön työtä: hoivasivat leskiä ja orpoja sekä veivät sairaille ehtoollisen kotiin.Kun saivartelun aloitit niin saivarrellaa sitten lisää. Paimen ei ole sama kuin pappi. Pappeja ei alkuseurakunnissa ollut.
- kaikki kolme
....... kirjoitti:
Kun saivartelun aloitit niin saivarrellaa sitten lisää. Paimen ei ole sama kuin pappi. Pappeja ei alkuseurakunnissa ollut.
pappeuden astetta, piispoja, presbyteerejä ja diakoneja. Ne kaikki mainitaan raamatussa. Nykyisen luterilaisen virkapapin kaltaisia "pappeja" ei tietenkään ollut.
- Paaviton
Raamatun kieltämiä asioita kirjoitti:
Seurakunnan paimenen (pastorin) tulee olla yhden vaimon mies. Siis miespuolinen. Näin määrää Raamattu.
Raamatun mukaan homoseksuaaliset teot ovat kiellettyjä.
Jos ei noudata Raamatun sanaa yhdessä kohdassa, niin helposti tinkii toisestakin.Tuossa Raamatun kohdassahan "määrätään" myös, että seurakunnan paimenella tulee olla vaimo.
Miksiköhän poikamiesten pappeutta ei ole asetettu kyseenalaiseksi, vaikka sanotaan, että jos ei noudata Raamatun sanaa yhdessä kohdassa, niin helposti tinkii toisestakin. - hyväksytä
Paaviton kirjoitti:
Tuossa Raamatun kohdassahan "määrätään" myös, että seurakunnan paimenella tulee olla vaimo.
Miksiköhän poikamiesten pappeutta ei ole asetettu kyseenalaiseksi, vaikka sanotaan, että jos ei noudata Raamatun sanaa yhdessä kohdassa, niin helposti tinkii toisestakin.muualla kuin roomalaiskatolisessa kirkossa. Ortodoksiset, luterilaiset, episkopaaliset sekä idän katolisten kirkkojen papit ovat naineita miehiä.
On suuri pastoraalinen viisaus, että papin pitää olla naimisissa. Poikamies on epävakaa, vasta perheenisä "lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva" on kypsä papiksi.
Ortodoksisessa kirkossa papin avioliiton tulee olla solmittu ennen pappisvihkimystä. Piispa keskustelee ennen pappisvihkimystä ehdokkaan puolison kanssa. Jos miehellä ei ole puolisonsa täyttä tukea, häntä ei vihitä papiksi. (Valitettavasti nykyisin on Suomen ortodoksisessa kirkossa vihitty myös joitakin naimattomia miehiä papeiksi. Eräs heistä herättää pahennusta esiintymällä televisiossa kaiken maailman viihdeohjelmissa.)
Ortodoksipapilla tulee lisäksi olla myös jokin muu ammatti, että hän voi tarvittaessa elättää perheensä, ja hänen tulee olla papiksi vihittäessä yli 30-vuotias. Tulevaisuuden pappi on sivutoiminen työläispappi.
joopajoo..taas näitä vanhoillisia ajattelemattomia ihmisiä...huoh..
Oikein ärsyttää lukea näitä tekstejä..ei millään pahalla.
Elämä ei ole niin mustavalkoista että kaikki tai ei mitään..se olis ihan hyvä tajuta..
Nyt haluan oikeasti vastauksen siihen mitä helvetin väliä on papin sukupuolella?????!!!!!!!!
Herätkää nyt ihmiset huomaamaan että on PALJON tärkeämpiäkin asioita mietittävänä, kuten:
Eroakirkosta.fi -palvelun kautta kirkosta on eronnut jo 100 000 ihmistä. Sadastuhannes ero tapahtui 17.2.2008 kello 12:25... Mietikkääs vaikka sitä että missä mahtaa olla vika... En tuomitse ketään mutta haluan saada ihmiset tajuamaan oikean ongelman!!
Olen 17v. tyttö ja olen saanut tehdä todella paljon työtä herätelläkseni oman seurakuntani ihmisiä tekemään jotain paremmin.. Siihen on mennyt monta vuotta mutta nyt on omalla paikkakunnallani erikseen nuorten messut ja erikseen päiväjumalanpalvelukset..jotain edistystä siis..:)
Antakaa nyt ihan tosi jonkun naispappeuden olla ja keskittykää voittamaan ihmisiä Jumalalle!!!!!!!!- tytteli sanoo
Tee sinä tyttö ja ahkeroi kovasti vaan!!!
Jos Herra ei huonetta rakenna jne.
Mitään menestystä ei tule, jos Jumalan sana hylätään ratkaisuissa.
Kirkossa voi olla jäseniä, mutta mitä siitä, jos heillä ei ole todellista uskoa ja luottamusta Jumalaan.
Nyt on luopumuksen aika.
"He muuttavat ajat ja lain, ja monen rakkaus kylmenee". - minun tietääkseni
äiti ei voi olla isä. Suomen kielen sana pappi tarkoittaa isää.
minun tietääkseni kirjoitti:
äiti ei voi olla isä. Suomen kielen sana pappi tarkoittaa isää.
jos tuo on syy niin sitten ei taida olla mitään ongelmaa naispappeudelle. se nyt vaan on yksi sana...ihan sama onko pappi mies vai nainen..ei ole olennaista ollenkaan. Tärkeämpää on sydämen usko ja halu julistaa evankeliumia. Koittakaa nyt jotain edes ymmärtää..Olen itsekkin luterilainen mutta aioin mennä kasteelle uudestaan koska koen sen oikeaksi ja aion myös vaihtaa seurakuntaa jos asiat eivät muutu. Vaikka olemmekin luterilaisa on lupa alkaa ajattelmaan aivoilla.. Ärsyttää tuollainen turhista asioista jauhaminen..Meidän pitää tehdä niitä asioita mitä koemme oikeiksi ja keskittyä siihen eikä jumiittua joihinkin kaavoihin ja sääntöihin..
- olet saanut
minun tietääkseni kirjoitti:
äiti ei voi olla isä. Suomen kielen sana pappi tarkoittaa isää.
päähäsi, että suomen kielen sana pappi tarkoittaisi isää?
- että niin ei olisi?
olet saanut kirjoitti:
päähäsi, että suomen kielen sana pappi tarkoittaisi isää?
Kristinusko tuli Suomeen 1000-luvulla. Siihen aikaan sekä idän että lännen kirkossa (kirkko oli silloin vielä muodollisesti yksi) pappia sanottiin isäksi. Sana pappi tulee suomen kieleen muinaisslaavin (eli siis kirkkoslaavin) sanasta pop, joka tarkoittaa isää ja pappia. Samaa kantaa on papa, joka latinan kielessä tarkoittaa paavia ja useimmissa kielissä esiintyä lasten kielinen pappa tai papa.
Minusta naispappi on sellainen sanahirviö, että sitä ei pitäisi ollenkaan käyttää. Pappi on mies ja isä. Siitä ei päästä mihinkään. Naispappeuden hyväksyminen on johtanut suureen luopumukseen maamme luterilaisessa kirkossa. - väärässä.
minun tietääkseni kirjoitti:
äiti ei voi olla isä. Suomen kielen sana pappi tarkoittaa isää.
"Ai mitä väliä? minun tietääkseni äiti ei voi olla isä. Suomen kielen san pappi tarkoittaa isää."
Olet väärässä. Suomen kielen sana pappi on slaavilainen lainasaan eikä se tarkoita isää. Katolisessa kirkossa pappia tai papiksi vihittyä munkkia voidaan sanoa isäksi, mutta muissa kirkoissa ei noin tehdä. - ????
väärässä. kirjoitti:
"Ai mitä väliä? minun tietääkseni äiti ei voi olla isä. Suomen kielen san pappi tarkoittaa isää."
Olet väärässä. Suomen kielen sana pappi on slaavilainen lainasaan eikä se tarkoita isää. Katolisessa kirkossa pappia tai papiksi vihittyä munkkia voidaan sanoa isäksi, mutta muissa kirkoissa ei noin tehdä.Miksi ei mielestäsi sananjulistusta, kastetta, Kristuksen muistoaterian jakoa, avioliittoon vihkimistä ja vainajan siunausta voisi toimittaa seurakunan äiti?
Olihan näissä toimissa mukana naisia jo ensimmäisillä vuosisadoilla, jolloin Raamattu kirjoitettiin. Raamatustakin löytyy joitakin nimiä. - käsityksiä
että niin ei olisi? kirjoitti:
Kristinusko tuli Suomeen 1000-luvulla. Siihen aikaan sekä idän että lännen kirkossa (kirkko oli silloin vielä muodollisesti yksi) pappia sanottiin isäksi. Sana pappi tulee suomen kieleen muinaisslaavin (eli siis kirkkoslaavin) sanasta pop, joka tarkoittaa isää ja pappia. Samaa kantaa on papa, joka latinan kielessä tarkoittaa paavia ja useimmissa kielissä esiintyä lasten kielinen pappa tai papa.
Minusta naispappi on sellainen sanahirviö, että sitä ei pitäisi ollenkaan käyttää. Pappi on mies ja isä. Siitä ei päästä mihinkään. Naispappeuden hyväksyminen on johtanut suureen luopumukseen maamme luterilaisessa kirkossa."Minusta naispappi on sellainen sanahirviö, että sitä ei pitäisi ollenkaan käyttää."
Entä ovatko mielestäsi myös mm. sanat naispresidentti, naisopettaja, naisinsinööri, naislääkäri, naisministeri jne. myös sanahirviöitä, joita ei tulisi käyttää? Työntäisitkö kaikki naiset takaisin hellan ääreen tai ainakin pelkästään alempiarvoisiin töihin, jos voisit?
"Sana pappi tulee tulee suomen kieleen muinaisslaavin ( eli siis kirkkoslaavin ) sanasta pop, joka tarkoittaa isää ja pappia."
Slaavilaisten lainasanojen vanhempaan kerrostumaan kuuluvat suomen kielessä kristinuskoon liittyvät sanat kuten pakana, pappi, raamattu, risti, suntio. Katolisen kirkkon hengenmiestä, pappia, papiksi vihittyä munkkia on sanottu isäksi. Nuo papit joutuvat kuitenkin elämään selibaatissa. Siksi tuo sana isä on tässä yhteydessä täysin eri merkityksessä kuin miten sitä käytetään yleensä.
"Minusta naispappi on sellainen sanahirviö, että sitä ei pitäisi ollenkaan käyttää."
Minunkin mielestäni voitaisiin puhua ilman nais- tai mies- alkua pelkästään papeista, opettajista, presidenteistä, lääkäreistä, ministereistä jne. Jos käytetään koko nimeä esim. Liisa Virtanen, Pekka Mäkinen, Maija Mäntynen, Kalle Jokinen, niin riittää nimen edessä pelkkä ammattinimike, esim. insinööri Liisa Virtanen, merkonomi Pekka Mäkinen, pastori Maija Mäntynen, autonkuljettaja Kalle Jokinen, eikä tarvitse puhua naisinsinööristä tai miesautonkuljettajasta.
"Pappi on mies ja isä. Siitä ei pääse mihinkään. Naispappeuden hyväksyminen on johtanut suureen luopumukseen maamme luterilaisesa kirkossa."
No, voi itku! Nykyajan yhteiskunta on täysin erilainen kuin mitä se oli Raamatun kirjoittamisen aikoihin. Silloinhan naiset eivät saaneet opiskella mitään eivätkä toimia missään viroissa. Ei tuon ajan yhteiskuntaa yritetä muutenkaan ympätä nykyajan yhteiskuntaan. Miksi sitten niin pitäisi tehdä pappien ollessa kyseessä? Kyllä luterilainen kirkko tuntee Raamatun. En ymmärrä, en sitten millään, miksi jotkut fundamentalistit eivät hyväksy eivät sitten millään sekä miehiä että naisia papeiksi.
Nykyisin Suomessa luterilaisen kirkon papeista on jo kolmasosa naisia. Ilman naispappeja kirkko ei enää tulisi toimeen. Minun mielestäni papin ammattikin kuuluu semmoisiin ihmisläheisiin ammatteihin kuin mitä on myös opettajan, sairaanhoitajan, lääkärinkin yms. ammatti, joissa jo yleensä onkin enemmän naisia kuin miehiä. Älä kuitenkaan ymmärrä väärin. En ole yrittämässä kieltää keneltäkään mihinkään itselleen sopivana pitämäänsä ammattiin hakeutumista. Päinvastoin. Minusta itse kunkin täytyy saada valita itse ilman sukupuolen aiheuttamaa rajoitusta. Sukupuolelleenhan ei kukaan voi mitään. - väärässä
väärässä. kirjoitti:
"Ai mitä väliä? minun tietääkseni äiti ei voi olla isä. Suomen kielen san pappi tarkoittaa isää."
Olet väärässä. Suomen kielen sana pappi on slaavilainen lainasaan eikä se tarkoita isää. Katolisessa kirkossa pappia tai papiksi vihittyä munkkia voidaan sanoa isäksi, mutta muissa kirkoissa ei noin tehdä.pappia sanotaan myös ortodoksisessa kirkossa isäksi ja myös kaikki vihityt munkit ovat isiä. Tuo slaavin sana tarkoittaa alun perin isää ja myöhemmin myös pappia. Ota asioista selvää, enne kuin rupeat mitään väittämään.
- kun alkukirkossa
???? kirjoitti:
Miksi ei mielestäsi sananjulistusta, kastetta, Kristuksen muistoaterian jakoa, avioliittoon vihkimistä ja vainajan siunausta voisi toimittaa seurakunan äiti?
Olihan näissä toimissa mukana naisia jo ensimmäisillä vuosisadoilla, jolloin Raamattu kirjoitettiin. Raamatustakin löytyy joitakin nimiä.ei niin ollut. Luulevatko nykyajan ihmiset olevansa jotenkin viisaampia kuin varhaiskristityt? Jeesuskaan ei valinnut yhtään naista apostolien joukkoon, vaikka hänellä oli paljon naisopetuslapsia.
- mitä muuta
käsityksiä kirjoitti:
"Minusta naispappi on sellainen sanahirviö, että sitä ei pitäisi ollenkaan käyttää."
Entä ovatko mielestäsi myös mm. sanat naispresidentti, naisopettaja, naisinsinööri, naislääkäri, naisministeri jne. myös sanahirviöitä, joita ei tulisi käyttää? Työntäisitkö kaikki naiset takaisin hellan ääreen tai ainakin pelkästään alempiarvoisiin töihin, jos voisit?
"Sana pappi tulee tulee suomen kieleen muinaisslaavin ( eli siis kirkkoslaavin ) sanasta pop, joka tarkoittaa isää ja pappia."
Slaavilaisten lainasanojen vanhempaan kerrostumaan kuuluvat suomen kielessä kristinuskoon liittyvät sanat kuten pakana, pappi, raamattu, risti, suntio. Katolisen kirkkon hengenmiestä, pappia, papiksi vihittyä munkkia on sanottu isäksi. Nuo papit joutuvat kuitenkin elämään selibaatissa. Siksi tuo sana isä on tässä yhteydessä täysin eri merkityksessä kuin miten sitä käytetään yleensä.
"Minusta naispappi on sellainen sanahirviö, että sitä ei pitäisi ollenkaan käyttää."
Minunkin mielestäni voitaisiin puhua ilman nais- tai mies- alkua pelkästään papeista, opettajista, presidenteistä, lääkäreistä, ministereistä jne. Jos käytetään koko nimeä esim. Liisa Virtanen, Pekka Mäkinen, Maija Mäntynen, Kalle Jokinen, niin riittää nimen edessä pelkkä ammattinimike, esim. insinööri Liisa Virtanen, merkonomi Pekka Mäkinen, pastori Maija Mäntynen, autonkuljettaja Kalle Jokinen, eikä tarvitse puhua naisinsinööristä tai miesautonkuljettajasta.
"Pappi on mies ja isä. Siitä ei pääse mihinkään. Naispappeuden hyväksyminen on johtanut suureen luopumukseen maamme luterilaisesa kirkossa."
No, voi itku! Nykyajan yhteiskunta on täysin erilainen kuin mitä se oli Raamatun kirjoittamisen aikoihin. Silloinhan naiset eivät saaneet opiskella mitään eivätkä toimia missään viroissa. Ei tuon ajan yhteiskuntaa yritetä muutenkaan ympätä nykyajan yhteiskuntaan. Miksi sitten niin pitäisi tehdä pappien ollessa kyseessä? Kyllä luterilainen kirkko tuntee Raamatun. En ymmärrä, en sitten millään, miksi jotkut fundamentalistit eivät hyväksy eivät sitten millään sekä miehiä että naisia papeiksi.
Nykyisin Suomessa luterilaisen kirkon papeista on jo kolmasosa naisia. Ilman naispappeja kirkko ei enää tulisi toimeen. Minun mielestäni papin ammattikin kuuluu semmoisiin ihmisläheisiin ammatteihin kuin mitä on myös opettajan, sairaanhoitajan, lääkärinkin yms. ammatti, joissa jo yleensä onkin enemmän naisia kuin miehiä. Älä kuitenkaan ymmärrä väärin. En ole yrittämässä kieltää keneltäkään mihinkään itselleen sopivana pitämäänsä ammattiin hakeutumista. Päinvastoin. Minusta itse kunkin täytyy saada valita itse ilman sukupuolen aiheuttamaa rajoitusta. Sukupuolelleenhan ei kukaan voi mitään.hyvänsä, presidentti, insinööri, lääkäri, juristi ym mutta pappi eli seurakunnan isä hän ei voi olla.
- nimitystä
väärässä kirjoitti:
pappia sanotaan myös ortodoksisessa kirkossa isäksi ja myös kaikki vihityt munkit ovat isiä. Tuo slaavin sana tarkoittaa alun perin isää ja myöhemmin myös pappia. Ota asioista selvää, enne kuin rupeat mitään väittämään.
Katoliset käyttävät yhdessä meistensä kanssa sananjulistusta hoitavaista seurakunnan äideistä ja sisarista? Sellaisista kuin Raamatun Prisca, Persis, Junia ja Foipe joitakin mainitakseni. Olivatko he kenties matroja?
- sanaa julistivat
kun alkukirkossa kirjoitti:
ei niin ollut. Luulevatko nykyajan ihmiset olevansa jotenkin viisaampia kuin varhaiskristityt? Jeesuskaan ei valinnut yhtään naista apostolien joukkoon, vaikka hänellä oli paljon naisopetuslapsia.
myös naiset. Tarkista toki asia Raamatusta.
- PetrusB
kun alkukirkossa kirjoitti:
ei niin ollut. Luulevatko nykyajan ihmiset olevansa jotenkin viisaampia kuin varhaiskristityt? Jeesuskaan ei valinnut yhtään naista apostolien joukkoon, vaikka hänellä oli paljon naisopetuslapsia.
Taisi siis mielestänne Jumala tehdä opillisen virheen, kun lähetti esim. sanoman Jeesuksen ylösnousemuksesta naisten kautta eteenpäin...
- eli naisdiakoneita
nimitystä kirjoitti:
Katoliset käyttävät yhdessä meistensä kanssa sananjulistusta hoitavaista seurakunnan äideistä ja sisarista? Sellaisista kuin Raamatun Prisca, Persis, Junia ja Foipe joitakin mainitakseni. Olivatko he kenties matroja?
Tosin kovinkaan monet mainitsemistasi Apostolien tekojen naisista eivät kuulu tähän ryhmään, (ehkä ainoastaan Pyhä Foibe), sillä diakonissat olivat leskiä tai neitsyitä. En tiedä miten heitä puhuteltiin, äidiksi vai sisariksi. Naimisissa olevat naiset kuten Priska olivat vain aktiivisia maallikoita, jotka toimivat yhdessä miestensä kanssa.
Diakonissan virka katosi lännen kirkossa jo hyvin varhain, ehkä jo neljännellä vuosisadalla. Idän kirkossa oli diakonissoja vielä I:n vuosituhannen lopussa.
Nykyisin roomalaiskatolisilla on aktiivisia naissääntökuntia, joiden sisaret tekevät seurakunnissa paljolti samanlaista työtä kuin naisdiakonit ennen.
Ortodoksisessa kirkossakin mietitään nunnien vihkimistä diakonissoiksi, että he voisivat palvella seurakunnissa. Ortodoksinunnathan toimivat vain luostareissa. Vihittyä nunnaa kutsutaan ortodoksisessa kirkossa äidiksi, noviisia sisareksi. Naispappeudesta sen sijaan ortodokseilla ei edes keskustella, koska papin tehtävä ei kuulu naisille. - jos pappia
???? kirjoitti:
Miksi ei mielestäsi sananjulistusta, kastetta, Kristuksen muistoaterian jakoa, avioliittoon vihkimistä ja vainajan siunausta voisi toimittaa seurakunan äiti?
Olihan näissä toimissa mukana naisia jo ensimmäisillä vuosisadoilla, jolloin Raamattu kirjoitettiin. Raamatustakin löytyy joitakin nimiä.ei ole saatavilla. Samoin ehtoollisen voi jakaa diakonikin, mutta sen konsekroi (pyhittää) pappi. Ruumiinsiunaus ei ole sakramentti, joten sen voi periaatteessa toimittaa kuka vain, ja avioliittoon voi mennä myös maallisen viranomaisen edessä.
Aina kirkon toiminnassa on ollut mukana naisia, mutta seurakuntien johto kuuluu miehille. Näin on Kristus tahtonut. - ?????
jos pappia kirjoitti:
ei ole saatavilla. Samoin ehtoollisen voi jakaa diakonikin, mutta sen konsekroi (pyhittää) pappi. Ruumiinsiunaus ei ole sakramentti, joten sen voi periaatteessa toimittaa kuka vain, ja avioliittoon voi mennä myös maallisen viranomaisen edessä.
Aina kirkon toiminnassa on ollut mukana naisia, mutta seurakuntien johto kuuluu miehille. Näin on Kristus tahtonut."Samoin ehtoollisen voi jakaa diakonikin, mutta sen konsekroi (pyhittää) pappi."
Milläkohdin Raamattua sanotaan että ehtoollisen konsekroi pappi?
Ehtoollisen asettaa Kristus itse. Paavali toki antaa muistoaterian vietosta ohjeita Korintolaisille 1. Kor 11:17-34, mutta ei mainitse konsetronnista mitään.
Opetus papista Krstuksen sijaisina on harhaoppia. - on ollut naispappeja
eli naisdiakoneita kirjoitti:
Tosin kovinkaan monet mainitsemistasi Apostolien tekojen naisista eivät kuulu tähän ryhmään, (ehkä ainoastaan Pyhä Foibe), sillä diakonissat olivat leskiä tai neitsyitä. En tiedä miten heitä puhuteltiin, äidiksi vai sisariksi. Naimisissa olevat naiset kuten Priska olivat vain aktiivisia maallikoita, jotka toimivat yhdessä miestensä kanssa.
Diakonissan virka katosi lännen kirkossa jo hyvin varhain, ehkä jo neljännellä vuosisadalla. Idän kirkossa oli diakonissoja vielä I:n vuosituhannen lopussa.
Nykyisin roomalaiskatolisilla on aktiivisia naissääntökuntia, joiden sisaret tekevät seurakunnissa paljolti samanlaista työtä kuin naisdiakonit ennen.
Ortodoksisessa kirkossakin mietitään nunnien vihkimistä diakonissoiksi, että he voisivat palvella seurakunnissa. Ortodoksinunnathan toimivat vain luostareissa. Vihittyä nunnaa kutsutaan ortodoksisessa kirkossa äidiksi, noviisia sisareksi. Naispappeudesta sen sijaan ortodokseilla ei edes keskustella, koska papin tehtävä ei kuulu naisille.Ortodokseilla on tiettävästi ollut naispappeja jossakin historian vaiheessa, mutta ei nykyään.
- .....
eli naisdiakoneita kirjoitti:
Tosin kovinkaan monet mainitsemistasi Apostolien tekojen naisista eivät kuulu tähän ryhmään, (ehkä ainoastaan Pyhä Foibe), sillä diakonissat olivat leskiä tai neitsyitä. En tiedä miten heitä puhuteltiin, äidiksi vai sisariksi. Naimisissa olevat naiset kuten Priska olivat vain aktiivisia maallikoita, jotka toimivat yhdessä miestensä kanssa.
Diakonissan virka katosi lännen kirkossa jo hyvin varhain, ehkä jo neljännellä vuosisadalla. Idän kirkossa oli diakonissoja vielä I:n vuosituhannen lopussa.
Nykyisin roomalaiskatolisilla on aktiivisia naissääntökuntia, joiden sisaret tekevät seurakunnissa paljolti samanlaista työtä kuin naisdiakonit ennen.
Ortodoksisessa kirkossakin mietitään nunnien vihkimistä diakonissoiksi, että he voisivat palvella seurakunnissa. Ortodoksinunnathan toimivat vain luostareissa. Vihittyä nunnaa kutsutaan ortodoksisessa kirkossa äidiksi, noviisia sisareksi. Naispappeudesta sen sijaan ortodokseilla ei edes keskustella, koska papin tehtävä ei kuulu naisille."Naimisissa olevat naiset kuten Priska olivat vain aktiivisia maallikoita, jotka toimivat yhdessä miestensä kanssa. "
Alkuseurakunnissa kaikki sananjulistajat olivat aktiivisia maalikoita, sillä mitään pappautta ei ollut. - harhaa ja paljon
..... kirjoitti:
"Naimisissa olevat naiset kuten Priska olivat vain aktiivisia maallikoita, jotka toimivat yhdessä miestensä kanssa. "
Alkuseurakunnissa kaikki sananjulistajat olivat aktiivisia maalikoita, sillä mitään pappautta ei ollut.Miksi roomalaiskatolisessa kirkossa ei seurakuntalaisille jaeta viiniä? Lopuksi papit juovat seurakuntalaisten edestä melkein juovuksiin asti.
- kaikkea kirkon perinnettä
????? kirjoitti:
"Samoin ehtoollisen voi jakaa diakonikin, mutta sen konsekroi (pyhittää) pappi."
Milläkohdin Raamattua sanotaan että ehtoollisen konsekroi pappi?
Ehtoollisen asettaa Kristus itse. Paavali toki antaa muistoaterian vietosta ohjeita Korintolaisille 1. Kor 11:17-34, mutta ei mainitse konsetronnista mitään.
Opetus papista Krstuksen sijaisina on harhaoppia.sisälläkään.
- kaikkea kirkon perinnettä
????? kirjoitti:
"Samoin ehtoollisen voi jakaa diakonikin, mutta sen konsekroi (pyhittää) pappi."
Milläkohdin Raamattua sanotaan että ehtoollisen konsekroi pappi?
Ehtoollisen asettaa Kristus itse. Paavali toki antaa muistoaterian vietosta ohjeita Korintolaisille 1. Kor 11:17-34, mutta ei mainitse konsetronnista mitään.
Opetus papista Krstuksen sijaisina on harhaoppia.sisälläkään.
- ortodoksi
on ollut naispappeja kirjoitti:
Ortodokseilla on tiettävästi ollut naispappeja jossakin historian vaiheessa, mutta ei nykyään.
ei pidä sotkea asioita. Papilla tarkoitetaan suomen kielessä yleensä presbyteeriä.
Ortodokseilla pappeus on hierarkkinen. Alempaan kleerokseen kuuluvat lukijat, laulajat (veisuunjohtajat) ja alidiakonit, ylempään kleerokseen eli varsinaiseen papistoon kuuluvat diakonit, presbyteerit (eli papit) ja piispat.
Naisdiakonit eli kreikaksi diakonissat eivät kuuluneet tähän hierarkkiaan, vaan heillä oli oma virkansa. Naisdiakonit antoivat katekumeeniopetusta naisille, avustivat piispoja naisten kasteissa ja tekivät laupeudentyötä. He saattoivat esim viedä ehtoollisen sairaille kotiin. - mutta näin ei aina
harhaa ja paljon kirjoitti:
Miksi roomalaiskatolisessa kirkossa ei seurakuntalaisille jaeta viiniä? Lopuksi papit juovat seurakuntalaisten edestä melkein juovuksiin asti.
käytännössä tapahdu, kun suurelle ihmisjoukolle jaetaan ehtoollista, on helpompi antaa vain Kristuksen ruumis. Roomalaiskatolisen opin mukaan kumpikin ehtoollisaine sisältää koko ehtoollisen, siten esim keliaakikolle tai sellaisella henkilölle, joka ei pysty leipää nielemään, annetaan vain Pyhää verta.
Se, että pappi juo ehtoollisviinein loppuun johtuu siitä, että Kristus on sanonut"Juokaa tästä kaikki". Ehtoollisviinistä ei helposti humallu, koska sehän on vedellä sekoitettua. Roomalaiskatolisessa kirkossa käytetään sitä paitsi mietoja viinejä, esim tavallista valkoviiniä ehtoollisviininä, ei sellaista väkevöityä punaviiniä kuin luterilaisessa kirkossa. - papin vaimo
mutta näin ei aina kirjoitti:
käytännössä tapahdu, kun suurelle ihmisjoukolle jaetaan ehtoollista, on helpompi antaa vain Kristuksen ruumis. Roomalaiskatolisen opin mukaan kumpikin ehtoollisaine sisältää koko ehtoollisen, siten esim keliaakikolle tai sellaisella henkilölle, joka ei pysty leipää nielemään, annetaan vain Pyhää verta.
Se, että pappi juo ehtoollisviinein loppuun johtuu siitä, että Kristus on sanonut"Juokaa tästä kaikki". Ehtoollisviinistä ei helposti humallu, koska sehän on vedellä sekoitettua. Roomalaiskatolisessa kirkossa käytetään sitä paitsi mietoja viinejä, esim tavallista valkoviiniä ehtoollisviininä, ei sellaista väkevöityä punaviiniä kuin luterilaisessa kirkossa."Se, että pappi juo ehtoollisviinein loppuun johtuu siitä, että Kristus on sanonut"Juokaa tästä kaikki".
--
Mieheni sanoi, että "Juokaa tästä kaikki" ei tarkoita, että kaikki viini pitää juoda, vaan että kaikki läsnäolijat juovat.
Kreikan kielessä on kuulemma ero sanojen suvussa ja se näkyy tässä selvästi. - ja papeista
mitä muuta kirjoitti:
hyvänsä, presidentti, insinööri, lääkäri, juristi ym mutta pappi eli seurakunnan isä hän ei voi olla.
"Kyllä nainen voi olla mitä muuta hyvänsä, presidentti, insinööri, lääkäri, juristi ym mutta pappi eli seurakunnan isä hän ei voi olla."
Katolisista ja ortodoksista papeista voidaan käyttää nimitystä isä, mutta sitä ei ole käytetty luterilaisista papeista. Katoliset papit ja ortodoksipiispat eivät kuitenkaan voi olla mitään isiä tuon sanan tavallisessa suomen kielen merkityksessä, sillä he eivät saa mennä naimisiin eikä heillä saa olla lapsia. Toisin sanoen katolisen kirkon papit ja ortodoksikirkon piispat eivät voi olla isiä sanan isä siinä merkityksessä, että heillä olisi lapsia. Minusta onkin erikoista kutsua selibaatissa elävää ja yksin asuvaa perheetöntä pappia isäksi, mutta kuten sanottu, sanalla "isä" ei tuossa yhteydessä ole mitään tekemistä isyyden kanssa, vaan se on vain noiden kirkkojen jostain syystä käyttämä nimitys. Ruotsi-Suomessa selibaatti oli pantu voimaan Skänningenin kokouksessa 1248, ja se lakkasi uskonpuhdistuksen aikana.
Luterilaisista miespapeistakaan ei käytetä nimitystä isä eikä heidän tarvitse elää selibaatissa. Luterilaiset papit voivat olla miehiä tai naisia. Katolisessa kirkossa selibaatti saatettiin voimaan vasta niin myöhään kuin 1074 Rooman kokouksessa paavi Gregorius VII:n avulla.
- Wariska
Ja ihmiset, joiden elämä ilmeisesti on ruusuilla tanssimista. Sen näkee siitä, että te tuomitsette ennen kuin tiedätte, mistä edes on kysymys.
Kysyisin vain keskustelun aloittajalta, että montako homoa tai lesboa tuttaviisi/sukulaisiisi kuuluu ja montako on niitä, jotka eivät ole sitä tunnustaneet juuri teidän ahtaan näkemyksenne takia?
Kysyisin vielä, että mitäpä teet silloin, jos lapsesi/veljesi/sisaresi/paras ystäväsi kertoo olevansa homo/lesbo?
Sanotko itsesi irti ystävyydestä?- tässähän
on tarkoitus keskustella kirkon perinnäisessä opetuksessa pysymisestä. Kristinuskon mukaan homoseksuaaliset teot ovat aina syntiä. Mutta kun livetään perinnäisestä pappeuskäsityksestä on helppo avata ovet kaikenlaisille uusille näkemyksille.
- Wariska
tässähän kirjoitti:
on tarkoitus keskustella kirkon perinnäisessä opetuksessa pysymisestä. Kristinuskon mukaan homoseksuaaliset teot ovat aina syntiä. Mutta kun livetään perinnäisestä pappeuskäsityksestä on helppo avata ovet kaikenlaisille uusille näkemyksille.
mutta Raamattu kehoittaa rakastamaan lähimmäistään niin kuin itseään. Haluaisitko, että sinua rakastettaisiin ja tuomittaisiin samalla tavalla kuin itse teet?
Te puhutte kirkon opeista oman halunne mukaan, siten miten teille itsellenne on parhaaksi, ei niin kuin Jumala sen oikeasti tarkoitti. Että tärkeintä on rakkaus ei tuomitseminen. - ketään tuominnut?
Wariska kirjoitti:
mutta Raamattu kehoittaa rakastamaan lähimmäistään niin kuin itseään. Haluaisitko, että sinua rakastettaisiin ja tuomittaisiin samalla tavalla kuin itse teet?
Te puhutte kirkon opeista oman halunne mukaan, siten miten teille itsellenne on parhaaksi, ei niin kuin Jumala sen oikeasti tarkoitti. Että tärkeintä on rakkaus ei tuomitseminen.Etkö huomaa, että sinä itse teet niin parhaillasi?
Sanoin vain, että homoseksuaaliset teot ovat aina olleet kristinuskon mukaan syntiä, mutta en osoittanut ketään yksityistä ihmistä sormellani. Raamatussa (siis UT:ssa) kerrotaan kaikki synnit. Mikä oli syntiä eilen, on sitä tänäänkin. Tuomitseminen varsinkin on syntiä. - Wariska
ketään tuominnut? kirjoitti:
Etkö huomaa, että sinä itse teet niin parhaillasi?
Sanoin vain, että homoseksuaaliset teot ovat aina olleet kristinuskon mukaan syntiä, mutta en osoittanut ketään yksityistä ihmistä sormellani. Raamatussa (siis UT:ssa) kerrotaan kaikki synnit. Mikä oli syntiä eilen, on sitä tänäänkin. Tuomitseminen varsinkin on syntiä.Sitähän juuri teet, tuomitset ja osoitat sormellasi.
- Täältä kirkon kulmilta
Wariska kirjoitti:
mutta Raamattu kehoittaa rakastamaan lähimmäistään niin kuin itseään. Haluaisitko, että sinua rakastettaisiin ja tuomittaisiin samalla tavalla kuin itse teet?
Te puhutte kirkon opeista oman halunne mukaan, siten miten teille itsellenne on parhaaksi, ei niin kuin Jumala sen oikeasti tarkoitti. Että tärkeintä on rakkaus ei tuomitseminen.Kuule Wariska!
Itse teet omalla raadollisuudellasi rakastamisesi aika vaikeaksi. Mene peilin eteen, ennen kuin vaadit rakkautta.
Toiseksi, mikä sinä olet puhumaan kirkon opeista.
Olet täysin lahjaton keskustelija ja sen lisäksi vielä tietämätön.
Kun nyt aluksi harjoittelet ymmärtämään lukemaasi.
Sinun kaste"keskustelusi" on ollut täysin ala-arvoista tunteilua. - mutta sinähän
Wariska kirjoitti:
Sitähän juuri teet, tuomitset ja osoitat sormellasi.
sen aloitit ja vielä hyvin sopimattomasti. Minähän kehotin vain pysymässä asiassa, ja silloin sinä aloit syytellä.
Emme me nyt keskustele homoseksuaalisuudesta tai homojen hyväksymisestä, vaan kirkon opissa pysymisestä. Et voi kiistää sitä, etteikö Raamattu selvästi sanoisi homoseksuaalisia tekoja synneiksi.
Samoin Raamattu ilmoittaa aivan selvästi, että sekä seurakunnan kaitsijoiden (piispojen ja pappien) että seurakuntapalvelijoiden (diakonien ) pitää olla yhden vaimon miehiä. Siis MIEHIÄ ja vielä NAIMISISSA OLEVIA MIEHIÄ, jotka ovat ensimmäisessä avioliitossaan.
Ap asetti mietittäväksemme aiheuttaako yhdessä asiassa Raamatun sanasta luopuminen papeissa (ja miksei myös maallikoissa) sen, että muitakin asioita aletaan vesittää. Tätä aihetta oli tarkoitus käsitellä. Onko sinulla mahdollisesti jotain sanottavaa tästä aiheesta? - .....
mutta sinähän kirjoitti:
sen aloitit ja vielä hyvin sopimattomasti. Minähän kehotin vain pysymässä asiassa, ja silloin sinä aloit syytellä.
Emme me nyt keskustele homoseksuaalisuudesta tai homojen hyväksymisestä, vaan kirkon opissa pysymisestä. Et voi kiistää sitä, etteikö Raamattu selvästi sanoisi homoseksuaalisia tekoja synneiksi.
Samoin Raamattu ilmoittaa aivan selvästi, että sekä seurakunnan kaitsijoiden (piispojen ja pappien) että seurakuntapalvelijoiden (diakonien ) pitää olla yhden vaimon miehiä. Siis MIEHIÄ ja vielä NAIMISISSA OLEVIA MIEHIÄ, jotka ovat ensimmäisessä avioliitossaan.
Ap asetti mietittäväksemme aiheuttaako yhdessä asiassa Raamatun sanasta luopuminen papeissa (ja miksei myös maallikoissa) sen, että muitakin asioita aletaan vesittää. Tätä aihetta oli tarkoitus käsitellä. Onko sinulla mahdollisesti jotain sanottavaa tästä aiheesta?On syytä palauttaa mieleen asioiden merkitys.
Peruslähtökohta on usko Jumalan olemassaoloon ja Raamatun kaanoniin, josta tullaan varsinaiseen kristiliseen uskoon, eli evankeliumin vastaan ottoon jumalan ilmoituksena.
Epistola -tekstit täsmentävät evankeliumin ilmoitusta ja Vanha Taestamentti eli Toora, antavat sille viitetkehyksen.
Kristus ei suoraan kumonnut Mooseksen lakia
"Laista ei katoa piirtoakaan, ennemin katoavat taivas ja maa" Luuk. 16:17
Kristuksen mukaan ihmisen saastuttavat pahat ajatukset ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli Mark. 7:21-22.
Kristus kuitenkin lupaa armon tahatomista synneistä joita kadutaan.
esim. Luuk. 12:47-48, Luuk. 17:3-4.
Kaskyjen lisäksi Moosekseksen laissa annetaan siveelisyys määräyksiä. Kielletyistä sukupuolisuhteista on luettelo kolmannen Mooseksien kirjan 18. luvussa. Laissa sanotaan "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataa, sillä se on kauhistuttava teko." 3. Moos 18:22. Asiaan viitataan jo Sodoman hävityksen yhteydessä 1. Moos 19:5-7.
Paavali puolestaan kirjoittaa korinttilaisille."Pysykää erossa haureudesta" 1. Kor. 6:18
Ei siis jää epäilystä etteikö keskeisimmät siveelisyys märräykset eli lähisukulaisten väliset suhteet, eläimiin sekaantuminen ja honoseksuaalisuus olisi vastoin Raamatun kaanonia aikakaudesta ja paikasta riippumattomasti.
Mitä puolestaan tulee papissäätyyn seurakunna "isänä", kehoittaa Jeesus pidättäytymään ketään korotautumasta rabiksi, isäksi tai oppimestariksi. Matt. 23:8-10
Jeesus vertaa itseään hyväksi paimeneksi Joh. 10:1-18 ja pyytää myös Pietaria ruokkimaan ja kaitsemaan hänen lampaitaan Joh. 21:15-17.
Pietari puolestaan antaa ohjeena seurakunnan kaitsijoille, ettei heidän pidä herroina vallita. 1. Piet. 5:2-3.
Korkeakirkollinen traditio valtaa käyttävistä kirkkoruhtinaista ei siis ole Raamatun kaanonin mukaista.
Paavali puolestaan viittaa kirjeessään Timoteukselle, että kaitsijoiden ja seurakunna palvelijoiden tulee olla moittettomia yhden vaimon miehiä 1. Tim. 3:2 ja 3:12. Tähän ohjeeseen ei löydy tukea muusta Raamatun kaanonista Paavalin kirjoitusten ulkopuolelta, joten siltä osin jäämme Paavalin mielipiteen varaan. Sitävastoin Paavalin vaatimukseen aviopuolisoiden väliseen kuuliaisuuteen löytyy selkeä kaanon.
Todetaan kuitenkin että Paavalin apostoliasema perustui Herran kutsuun Apt. 13:2-3, eikä ole syytä epäillä hänen ohjettaan. Kokonaista kaanonia ei pelkästään hänen kirjoituksiensa perustella kuitenkaan voida perustaa.
Paavalin ohjeen soveltaminen tai soveltamattomuus sinällään Raamatun kaanonista puuttuvaan traditioon on luonteeltaan aivan toisenlainen kysymys kuin toiminta vastoin Raamatun kaanonia.
Tarkastellaan kuitenkin vielä kolmatta seikkaa, nimittäin soveliasta ravitoa. Nooan liitossa ihmiskunnan kanssa säädettiin että ravintoa ovat kaikki olennot jotka elävät ja liikuvat, kuten myös vihreät kasvit, mutta lihaa jossa on jäljellä veri ei saa syödä. 1. Moos 9:3-4. Juutalaisille annettiin Mooseksenlaissa tiukemmat määräykset ravinnosta, mutta pakanakansoista kääntyneille Kristityille tuli jälleen voimaan sama ohje Apr. 15:19-20, 15:29 ja 1. Kor. 8:4-13. Raamatun kaanon siis pätee. - pari sanaa
..... kirjoitti:
On syytä palauttaa mieleen asioiden merkitys.
Peruslähtökohta on usko Jumalan olemassaoloon ja Raamatun kaanoniin, josta tullaan varsinaiseen kristiliseen uskoon, eli evankeliumin vastaan ottoon jumalan ilmoituksena.
Epistola -tekstit täsmentävät evankeliumin ilmoitusta ja Vanha Taestamentti eli Toora, antavat sille viitetkehyksen.
Kristus ei suoraan kumonnut Mooseksen lakia
"Laista ei katoa piirtoakaan, ennemin katoavat taivas ja maa" Luuk. 16:17
Kristuksen mukaan ihmisen saastuttavat pahat ajatukset ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli Mark. 7:21-22.
Kristus kuitenkin lupaa armon tahatomista synneistä joita kadutaan.
esim. Luuk. 12:47-48, Luuk. 17:3-4.
Kaskyjen lisäksi Moosekseksen laissa annetaan siveelisyys määräyksiä. Kielletyistä sukupuolisuhteista on luettelo kolmannen Mooseksien kirjan 18. luvussa. Laissa sanotaan "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataa, sillä se on kauhistuttava teko." 3. Moos 18:22. Asiaan viitataan jo Sodoman hävityksen yhteydessä 1. Moos 19:5-7.
Paavali puolestaan kirjoittaa korinttilaisille."Pysykää erossa haureudesta" 1. Kor. 6:18
Ei siis jää epäilystä etteikö keskeisimmät siveelisyys märräykset eli lähisukulaisten väliset suhteet, eläimiin sekaantuminen ja honoseksuaalisuus olisi vastoin Raamatun kaanonia aikakaudesta ja paikasta riippumattomasti.
Mitä puolestaan tulee papissäätyyn seurakunna "isänä", kehoittaa Jeesus pidättäytymään ketään korotautumasta rabiksi, isäksi tai oppimestariksi. Matt. 23:8-10
Jeesus vertaa itseään hyväksi paimeneksi Joh. 10:1-18 ja pyytää myös Pietaria ruokkimaan ja kaitsemaan hänen lampaitaan Joh. 21:15-17.
Pietari puolestaan antaa ohjeena seurakunnan kaitsijoille, ettei heidän pidä herroina vallita. 1. Piet. 5:2-3.
Korkeakirkollinen traditio valtaa käyttävistä kirkkoruhtinaista ei siis ole Raamatun kaanonin mukaista.
Paavali puolestaan viittaa kirjeessään Timoteukselle, että kaitsijoiden ja seurakunna palvelijoiden tulee olla moittettomia yhden vaimon miehiä 1. Tim. 3:2 ja 3:12. Tähän ohjeeseen ei löydy tukea muusta Raamatun kaanonista Paavalin kirjoitusten ulkopuolelta, joten siltä osin jäämme Paavalin mielipiteen varaan. Sitävastoin Paavalin vaatimukseen aviopuolisoiden väliseen kuuliaisuuteen löytyy selkeä kaanon.
Todetaan kuitenkin että Paavalin apostoliasema perustui Herran kutsuun Apt. 13:2-3, eikä ole syytä epäillä hänen ohjettaan. Kokonaista kaanonia ei pelkästään hänen kirjoituksiensa perustella kuitenkaan voida perustaa.
Paavalin ohjeen soveltaminen tai soveltamattomuus sinällään Raamatun kaanonista puuttuvaan traditioon on luonteeltaan aivan toisenlainen kysymys kuin toiminta vastoin Raamatun kaanonia.
Tarkastellaan kuitenkin vielä kolmatta seikkaa, nimittäin soveliasta ravitoa. Nooan liitossa ihmiskunnan kanssa säädettiin että ravintoa ovat kaikki olennot jotka elävät ja liikuvat, kuten myös vihreät kasvit, mutta lihaa jossa on jäljellä veri ei saa syödä. 1. Moos 9:3-4. Juutalaisille annettiin Mooseksenlaissa tiukemmat määräykset ravinnosta, mutta pakanakansoista kääntyneille Kristityille tuli jälleen voimaan sama ohje Apr. 15:19-20, 15:29 ja 1. Kor. 8:4-13. Raamatun kaanon siis pätee."Paavali taas viittaa kirjeessään Timoteukselle, että kaitsijoiden ja seurakunnan palvelijoiden tulee olla moitteettomia yhden vaimon miehiä 1.Tim.3:2 ja 3:12. Tähän ohjeeseen ei löydy tukea muusta Raamatun kaanonista Paavalin kirjoitusten ulkopuolelta, joten siltä osin jäämme Paavalin mielipiteen varaan."
Useimpien tutkijoiden mielestä niin kutsutut pastoraali- eli paimenkirjeet ( Ensimmäinen ja Toinen kirje Timoteukselle sekä Kirje Titukselle ) eivät ole Paavalin itsensä vaan jonkun hänen seuraajansa kirjoittamia, sillä niissä käytetty kreikan kieli poikkeaa huomattavasti Paavalin muiden kirjeiden kielestä. Minkähän vuoksi ne kuitenkin on pantu Paavalin nimiin? Siksiköhän, koska Paavali oli tunnettu ja arvovaltainen henkilö, kun taas noiden kirjeiden varsinainen kirjoittaja ei sitä ilmeisesti ollut? Tuskin Paavali olisi kirjoittanut kreikkaa kahdella eri tavalla, jotka poikkesivat toisistaan. - mieltä siitä,
Wariska kirjoitti:
mutta Raamattu kehoittaa rakastamaan lähimmäistään niin kuin itseään. Haluaisitko, että sinua rakastettaisiin ja tuomittaisiin samalla tavalla kuin itse teet?
Te puhutte kirkon opeista oman halunne mukaan, siten miten teille itsellenne on parhaaksi, ei niin kuin Jumala sen oikeasti tarkoitti. Että tärkeintä on rakkaus ei tuomitseminen.että tärkeintä on rakkaus, ei tuomitseminen. Kirjoittele tänne edelleen omana aitona itsenäsi äläkä välitä jonkun tuomitsijan ilkeistä terveisistä. Jostain syystä meidän ihmisten, olemme sitten uskovia tai ateisteja, on niin kovin helppoa tuomita muita ja lähettää ilkeitä terveisiä toisillemme.
- olet muita
Täältä kirkon kulmilta kirjoitti:
Kuule Wariska!
Itse teet omalla raadollisuudellasi rakastamisesi aika vaikeaksi. Mene peilin eteen, ennen kuin vaadit rakkautta.
Toiseksi, mikä sinä olet puhumaan kirkon opeista.
Olet täysin lahjaton keskustelija ja sen lisäksi vielä tietämätön.
Kun nyt aluksi harjoittelet ymmärtämään lukemaasi.
Sinun kaste"keskustelusi" on ollut täysin ala-arvoista tunteilua.tuomitsemaan, kun kehotus kuuluu:"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." Raadollisia ollaan tässä kaikki, myös sinä, minä ja kaikki muutkin. Paljon pahempaa kuin tietämättömyys tai raadollisuus on muiden keskustelijoiden mollaaminen esimerkiksi tällä tavalla:"Sinun kaste"keskustelusi" on ollut täysin ala-arvoista tunteilua." "Olet täysin lahjaton keskustelija ja sen lisäksi vielä tietämätön." Voisit jättää ilkeilyn sikseen. Tuskin itsekään pitäisit siitä, jos sinua sanottaisiin lahjattomaksi ja tietämättömäksi keskustelijaksi, vai pitäisitkö?
- alkukirkko on kuitenkin
pari sanaa kirjoitti:
"Paavali taas viittaa kirjeessään Timoteukselle, että kaitsijoiden ja seurakunnan palvelijoiden tulee olla moitteettomia yhden vaimon miehiä 1.Tim.3:2 ja 3:12. Tähän ohjeeseen ei löydy tukea muusta Raamatun kaanonista Paavalin kirjoitusten ulkopuolelta, joten siltä osin jäämme Paavalin mielipiteen varaan."
Useimpien tutkijoiden mielestä niin kutsutut pastoraali- eli paimenkirjeet ( Ensimmäinen ja Toinen kirje Timoteukselle sekä Kirje Titukselle ) eivät ole Paavalin itsensä vaan jonkun hänen seuraajansa kirjoittamia, sillä niissä käytetty kreikan kieli poikkeaa huomattavasti Paavalin muiden kirjeiden kielestä. Minkähän vuoksi ne kuitenkin on pantu Paavalin nimiin? Siksiköhän, koska Paavali oli tunnettu ja arvovaltainen henkilö, kun taas noiden kirjeiden varsinainen kirjoittaja ei sitä ilmeisesti ollut? Tuskin Paavali olisi kirjoittanut kreikkaa kahdella eri tavalla, jotka poikkesivat toisistaan.pitänyt noita kirjoja apostolisina ja ne on otettu UT:n kaanoniin.
- paitsi
mieltä siitä, kirjoitti:
että tärkeintä on rakkaus, ei tuomitseminen. Kirjoittele tänne edelleen omana aitona itsenäsi äläkä välitä jonkun tuomitsijan ilkeistä terveisistä. Jostain syystä meidän ihmisten, olemme sitten uskovia tai ateisteja, on niin kovin helppoa tuomita muita ja lähettää ilkeitä terveisiä toisillemme.
nimimerkki Wariska, joka aloitti muiden keskustelijoiden haukkumisen. Yrittäkää pysyä asiassa.
- ei ole voimassa
..... kirjoitti:
On syytä palauttaa mieleen asioiden merkitys.
Peruslähtökohta on usko Jumalan olemassaoloon ja Raamatun kaanoniin, josta tullaan varsinaiseen kristiliseen uskoon, eli evankeliumin vastaan ottoon jumalan ilmoituksena.
Epistola -tekstit täsmentävät evankeliumin ilmoitusta ja Vanha Taestamentti eli Toora, antavat sille viitetkehyksen.
Kristus ei suoraan kumonnut Mooseksen lakia
"Laista ei katoa piirtoakaan, ennemin katoavat taivas ja maa" Luuk. 16:17
Kristuksen mukaan ihmisen saastuttavat pahat ajatukset ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli Mark. 7:21-22.
Kristus kuitenkin lupaa armon tahatomista synneistä joita kadutaan.
esim. Luuk. 12:47-48, Luuk. 17:3-4.
Kaskyjen lisäksi Moosekseksen laissa annetaan siveelisyys määräyksiä. Kielletyistä sukupuolisuhteista on luettelo kolmannen Mooseksien kirjan 18. luvussa. Laissa sanotaan "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataa, sillä se on kauhistuttava teko." 3. Moos 18:22. Asiaan viitataan jo Sodoman hävityksen yhteydessä 1. Moos 19:5-7.
Paavali puolestaan kirjoittaa korinttilaisille."Pysykää erossa haureudesta" 1. Kor. 6:18
Ei siis jää epäilystä etteikö keskeisimmät siveelisyys märräykset eli lähisukulaisten väliset suhteet, eläimiin sekaantuminen ja honoseksuaalisuus olisi vastoin Raamatun kaanonia aikakaudesta ja paikasta riippumattomasti.
Mitä puolestaan tulee papissäätyyn seurakunna "isänä", kehoittaa Jeesus pidättäytymään ketään korotautumasta rabiksi, isäksi tai oppimestariksi. Matt. 23:8-10
Jeesus vertaa itseään hyväksi paimeneksi Joh. 10:1-18 ja pyytää myös Pietaria ruokkimaan ja kaitsemaan hänen lampaitaan Joh. 21:15-17.
Pietari puolestaan antaa ohjeena seurakunnan kaitsijoille, ettei heidän pidä herroina vallita. 1. Piet. 5:2-3.
Korkeakirkollinen traditio valtaa käyttävistä kirkkoruhtinaista ei siis ole Raamatun kaanonin mukaista.
Paavali puolestaan viittaa kirjeessään Timoteukselle, että kaitsijoiden ja seurakunna palvelijoiden tulee olla moittettomia yhden vaimon miehiä 1. Tim. 3:2 ja 3:12. Tähän ohjeeseen ei löydy tukea muusta Raamatun kaanonista Paavalin kirjoitusten ulkopuolelta, joten siltä osin jäämme Paavalin mielipiteen varaan. Sitävastoin Paavalin vaatimukseen aviopuolisoiden väliseen kuuliaisuuteen löytyy selkeä kaanon.
Todetaan kuitenkin että Paavalin apostoliasema perustui Herran kutsuun Apt. 13:2-3, eikä ole syytä epäillä hänen ohjettaan. Kokonaista kaanonia ei pelkästään hänen kirjoituksiensa perustella kuitenkaan voida perustaa.
Paavalin ohjeen soveltaminen tai soveltamattomuus sinällään Raamatun kaanonista puuttuvaan traditioon on luonteeltaan aivan toisenlainen kysymys kuin toiminta vastoin Raamatun kaanonia.
Tarkastellaan kuitenkin vielä kolmatta seikkaa, nimittäin soveliasta ravitoa. Nooan liitossa ihmiskunnan kanssa säädettiin että ravintoa ovat kaikki olennot jotka elävät ja liikuvat, kuten myös vihreät kasvit, mutta lihaa jossa on jäljellä veri ei saa syödä. 1. Moos 9:3-4. Juutalaisille annettiin Mooseksenlaissa tiukemmat määräykset ravinnosta, mutta pakanakansoista kääntyneille Kristityille tuli jälleen voimaan sama ohje Apr. 15:19-20, 15:29 ja 1. Kor. 8:4-13. Raamatun kaanon siis pätee.kristittyjen keskuudessa, niin päättivät apostolit apostolein kokouksessa. Kristittyjä eivät siis sido VT:n kultti- ja puhtaussäännökset, lait puhtaista ja epäpuhtaista ruoista ja sen sellaiset. Kristittyjä koskeva siveyslaki on UT:ssa, vain Jeesuksen ja apostolien opetukset velvoittavat meitä.
- Wariska
Täältä kirkon kulmilta kirjoitti:
Kuule Wariska!
Itse teet omalla raadollisuudellasi rakastamisesi aika vaikeaksi. Mene peilin eteen, ennen kuin vaadit rakkautta.
Toiseksi, mikä sinä olet puhumaan kirkon opeista.
Olet täysin lahjaton keskustelija ja sen lisäksi vielä tietämätön.
Kun nyt aluksi harjoittelet ymmärtämään lukemaasi.
Sinun kaste"keskustelusi" on ollut täysin ala-arvoista tunteilua.Täällä ei lue missään sellaista sääntöä, että pitäisi olla kirjanoppinut luterilainen.
Mitä tarkoita raadollisuudella?
Saan puhua kirkon opeista niin paljon kuin haluan ja siitä näkökulmasta kuin haluan. Annan teille ahdasmielisille ja yhden näkökulman taitajille ajattelemisen aihetta.
En ole nostanutkaan itseäni teidän kunnianarvoisten tietäjien yläpuolelle, pois se minusta. Olkaa kaikessa rauhassa siellä huipulla, mutta varokaa kovaa tuulta.
Mikä kaste keskustelu?
Tunteilu ei ole koskaan ala-arvoista, älä halvenna kenenkään mielipidettä. - Wariska
paitsi kirjoitti:
nimimerkki Wariska, joka aloitti muiden keskustelijoiden haukkumisen. Yrittäkää pysyä asiassa.
Ketä haukuin ja miten?
Tarvitsen myöskin esimerkin!
Näillä sivuilla tuomitaan naispapit, homot ja lesbot, ainakin, ja se en ole minä, Wariska, joka heidät tuomitsisin. - ajatuksella sitä
Wariska kirjoitti:
Täällä ei lue missään sellaista sääntöä, että pitäisi olla kirjanoppinut luterilainen.
Mitä tarkoita raadollisuudella?
Saan puhua kirkon opeista niin paljon kuin haluan ja siitä näkökulmasta kuin haluan. Annan teille ahdasmielisille ja yhden näkökulman taitajille ajattelemisen aihetta.
En ole nostanutkaan itseäni teidän kunnianarvoisten tietäjien yläpuolelle, pois se minusta. Olkaa kaikessa rauhassa siellä huipulla, mutta varokaa kovaa tuulta.
Mikä kaste keskustelu?
Tunteilu ei ole koskaan ala-arvoista, älä halvenna kenenkään mielipidettä.Minusta se oli aivan asiallinen viesti Wariskalle, jonka käsitykset eivät perustuneet muuhun kuin huonosti hallittuun mielikuvitukseen.
Sallittua toki, mutta silloin ei pitäisi mollata muita. - ei koonnut raamattua
alkukirkko on kuitenkin kirjoitti:
pitänyt noita kirjoja apostolisina ja ne on otettu UT:n kaanoniin.
Raamatu koottiin vasta alkukristillisen kauden jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496275Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6422594Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821113
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3121065Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.751064Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä591064- 65942
- 69923
- 228854