Lukitun huoneen arvoitukset

Chicane

Sydäntäni lähellä ovat dekkareista erityisesti lukitun huoneen arvoitukset. John Dickson Carrin tuotanto on tullut tutuksi. Tiedättekö hyviä kirjoja samasta aiheesta muilta kirjailijoilta?
Carrin (nimellä Carter Dickson) kirjan Juudaksen ikkuna takakannessa kerrotaan "laajan asiantuntijapaneelin valinneen aikanaan 10 parasta lukitun huoneen arvoitusta, joista 4 on Carrin kirjoittamia". Osaako joku kertoa, mitä kirjoja tuohon Top 10 -listaan kuului?

7

1654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Luulisin että Gaston Leroux'n Keltaisen huoneen salaisuus on tunnetuin ns. suljetun huoneen arvoitus. Kannattaa lukea!

• Chicane

Juuri Keltaisen huoneen salaisuuden olen lukenut. Melko tunnettuhan se on, mutta itse "ratkaisu" oli melkoinen pettymys. Olen törmännyt muutamiin muihinkin lukitun huoneen arvoituksiin, mutta eivät ne kovin erikoisia ole olleet. Carr on tähänastisen tietämykseni mukaan aivan omaa luokkaansa ko. teemassa. Ja mikä tärkeintä, "peli on aina reilua" - ts. ratkaisu ei ole esimerkiksi tuntematon salakäytävä, jolloin koko idealta tippuisi pohja pois.
        Niin, onko siis olemassa joitakin muita "mestareita" kuin Carr? Siitä olisi hienoa päästä selville...

• J.S

Kuuluisin lukitun huoneen arvoitus on varmastikin Edgar Allan Poen "Rue morguen murhat". Agatha Christieltäkin löytyy useita mm. "Roger Ackroydin murha", "Stylesin tapaus" ja "Simeon Leen testamentti". Tunnetuin kotimainen on luultavasti Mika Waltarin "Kuka murhasi rouva Skrofin?". Lisäksi vielä Bruce Alexanderin "Sokea oikeus" joka muistaakseni oli jonkinlainen lukitun huoneen arvoitus...

• ...

Tässä linkki web-sivulle, johon oli listattu kriitikoiden suosikkeja lukitun huoneen arvoituksista http://hem.passagen.se/orange/roomlist.htm.
      Listalta löytyy mm. Ellery Queenin 'Kuningas on kuollut' ja 'Kiinalaisen appelsiinin arvoitus'. Kaikista listalla mainituista kirjoista en tiedä ovatko ne suomennettuja. Myöskään John Dickson Carrin kaikkea tuotantoa ei todellakaan ole suomennettu, mutta jos englanniksi haluaa lukea niin sehän ei haittaa.

• Chicane

Suurkiitokset tuosta linkistä. Ehkä tämä ei ole juuri se Top 10 jota hain, mutta kelpaa aivan mainiosti.

• miikka

mutta kenties tämänkin vielä joku lukee. John Dickson Carrin/Carter Dicksonin "Kolme ruumisarkkua" on usein mainittu kaikkien aikojen parhaaksi suljetun huoneen arvoitukseksi. Itse en kyllä siitä lieemmin pitänyt, mutta enpä pidä suljetun huoneen dekkareista muutenkaan. Etenkin Juudaksen ikkuna on mielestä sieltä ja syvältä.

• säettiedäminunnimeä

Kunhan katsot vain James Bondin! :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      695
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      672
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60