Mitäs hellarit on mieltä viinin nauttimisesta? Onko se synneistä pahimpia? Uskaltaako viiniä nauttiva puhua asiasta peittelemättä helluntaiseurakunnassa vai tehdäänkö sitä salaa kotona? Kuinkahan on?
Onko viinin nauttiminen
13
428
Vastaukset
- hurmahenki
vuosia kertyny hellareissa että suunnilleen tiiän käsitykset. No jonkin verran vaihtelee. Juurikaan kukaan ei varmaan hyväksyä sellaista viinillä läträilyä ja juopottelua. Aika monella on absoluutilinja(ehtoollinen poikkeus tosin jotkut käyttävät ehtoollisellakin alkoholitonta). Nykyään jonkin verran on käsitystä että sitä punaviiniä voi ruuan kanssa nauttia lasillisen tai pari.
Itse en ota pisaraakaan, muuten kun seurakunnan ehtoollisellä, mutta teologiselta kannalta hyväksyn sen jos joku nyt haluaa välttämättä ottaa sen lasillisen ruuan kanssa.
Aika usein jos jollain on alkoholiongelmia niin hän kyllä uskaltaa sen muille myöntää, mutta vaikea sanoa kuinka moni ottaa salaa, mistä sellaisen voisi tietää? Ne viinia nauttivat kyllä puhuvat yleensä avoimesti jos se on sitä tasoa että lasillinen punaviini ruuan kanssa tai vastaavaa. Seurakunnittainkin on ero tässä suhtautumisessa.- säännöt?
No, jos näin "tiukka" linja on, että korkeintaan pari lasillista ruoan kanssa ja muusta ei sitten paljon uskalleta puhuakaan, niin miten he selittävät itselleen sen, että Jeesus muutti veden viiniksi häissä? Heidänhän täytyy näiden oppien mukaan tuomita Jeesus moisesta. Entäpä, jos joku hellaripariskunta viettäisi häitään ja sinne kannettaisiin litra tolkulla tarjolle parasta mahdollista viiniä?
Minä en oikein ymmärrä sitä, että mistä nämä ihmeelliset säännöt oikein tulevat, kuka ne asettaa?
En halua aiheuttaa riitaa, mutta keskustelua vain asioista. säännöt? kirjoitti:
No, jos näin "tiukka" linja on, että korkeintaan pari lasillista ruoan kanssa ja muusta ei sitten paljon uskalleta puhuakaan, niin miten he selittävät itselleen sen, että Jeesus muutti veden viiniksi häissä? Heidänhän täytyy näiden oppien mukaan tuomita Jeesus moisesta. Entäpä, jos joku hellaripariskunta viettäisi häitään ja sinne kannettaisiin litra tolkulla tarjolle parasta mahdollista viiniä?
Minä en oikein ymmärrä sitä, että mistä nämä ihmeelliset säännöt oikein tulevat, kuka ne asettaa?
En halua aiheuttaa riitaa, mutta keskustelua vain asioista.Raittiit periaatteet pinnalle. Paljon viinan litkimen ei ole hyvä asia jo terveyssyistä. Samaa rataa tupakoinnissa jne..
- hurmahenki
säännöt? kirjoitti:
En halua aiheuttaa riitaa, mutta keskustelua vain asioista.kyllä sellaisiakin kohtia kuten: "Älkää juopuko viinistä..."
Ja kai hellarit yhdistyksenä saa asetta itselleen sääntöjä, eihän meihin ole pakko liittyä.
Uskon että aika moni (itseni mukaan lukien) näkee alkoholin niin pahana asiana ihan vaan maailmanmenoa seuraamalla, ei se aina ole välttämättä täysin teologinen asia vaan omantunnon asia. Tarkoitan nyt esimerkiksi sitä kun esimerkiksi näen kun alaikäiset hoipertelevat kaduilla kännissä (usein he voivat olla reilusti alle 13 vuotiaita) samaan aikaan joku keski-ikäinen voi puukottaa perheensä humalassa, jne
Itselle se vaikuttaa sen että en halua millään tavoin tukea sellaista ainetta, onko siinä sitten mitään väärää?
Olen myös omakohtaisesti kokenut alkoholin kirot ja siinä mielessä on kiva kun on olemassa yhteisöä missä ei tule vastaan kiusauksia, sitä kautta että muut ryyppäisivät.
Niin tässä siis jotain minun ajatuksia, ne eivät toki edusta kaikkien helluntalaisten mielipiteitä.
Helluntailaisille on viinankäyttö ja siihen liittyvä humaltuminen Jumalan vastaista toimintaa. ef. kirjeessä on kehoitusta karttaa humaltumista viinistä.
Alkoholin väärinkäyttö nähdään syntinä.- hirvas
viiniä aiheuttaa alkoholiongelmia, niin jopas on maailma mallillaan.
Kun ihmiset saa itse säätää sääntöjä seurakunnissa, niin silloin tarvitaan vain muutama fanatiikko, ja ollaan mehulinjalla. hirvas kirjoitti:
viiniä aiheuttaa alkoholiongelmia, niin jopas on maailma mallillaan.
Kun ihmiset saa itse säätää sääntöjä seurakunnissa, niin silloin tarvitaan vain muutama fanatiikko, ja ollaan mehulinjalla.Onhan alkoholisteja olemassa. Vai ?
Eikä sen puoleen. Myös minulle kylmä saunaolut maistuu ihan hyvälle. Ja hyvän aterian kruunaa useinmiten sopiva viini. Mutta runsas juominen ei ole oikein.
- ehkä?
1 Tim 3:8
Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita
Mihin vedetään raja, jonka perusteella sitten olet paljon viinin nauttija tai et? Kuka sen rajan vetää?
Ymmärrän, kyllä että jos örvellät kotikadullasi laidasta laitaan, niin olet kyllä mm. paljon viininnauttija. - mikä sitten on?
1. Kor 6 :12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita
Tämän raamatun paikan perusteella viinin juonti on luvallista, mutta en saa sen antaa itseäni vallita. Miten sitten joku hellari voi tulla minulle sanomaan, että olet kyllä pahasti pois poikennut ja elät synnissä, jos nautin "maan antimista" silloin tällöin? - mässäilijä?
Gal 5:
1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
....
19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa
Mitä on Jumalan lapsen vapaus? Yksi sanoo, että viinin juonti on aika paha juttu jo? No kuinkas monta liikalihavaa mässääjää seurakunnassa onkaan, minähän voisin aivan yhtälailla mennä osoittemaan jotain "pullerosaarnaajaa" sormella, että mitäs oletkaan mässäillyt viimeiset 20 vuotta, kun et meinaa housuihisi mahtua? Tee parannus ja heti, ei seurakunnassamme voi tuollaista katsella?
Riidat, kateellisuus,eriseurat ja lahkothan nyt on niin arkipäiväistä, että eihän niistä viitsi nyt alkaa hiuksia halkomaan, eihän? - en tuomise itseäni enkä muita
Room 14:22
Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee
Tässä yksi sana, joka on melkoisen vapauttava. Tosin koko Room 14 on täyttä asiaa.
Tietenkin voi tuonkin luvun perusteella antaa ajatuksen rönsyillä: "Aiheutanko pahennusta ja mielipahaa veljelleni, kun ajan upouudella mersullani seurakunnan tilaisuuteen ja viereeni parkkeeraa ikivanhan ladansa köyhä uskonveli?" Pitäisikö minun hänen takiaan jättää autoni mieluummin kulman taakse. Rikkaanko vika se on, jos köyhän mielen valtaa kateus ja kauna?
Tai aiheuttaako "puutteessa" elävälle uskonveljelle turhia paineita seurakuntaan saapuva nuori neito, joka on vielä kaunistanut itseään niin, että on oikea sulotar? Pitäisikö neidon pysyä kaapissa? Neidon vikako se sitten on, jos veli tekee huorin?
Niin, aiheuttaako se vastakääntyneelle, entiselle juopolle ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, jos näkeekin pastorin poistuvan alkosta viinipullo kädessä? Pastorin vikako se on, jos Jumala ei anna heikolle voimaa? - frihet
Pääsiäistä ennen vein kuorman ja tullissa kun tunsivat, niin ei edes enää tarvinnut puhaltaa, kun muilta autoilijoilta puhallus vaadittiin.
No asiaan, minä olen ottanut itselleni raittiin linjan, enkä suosittele alkoholia muillekaan.
Ei minua häiritse toisten juominen, mut usein se on heitä itseään huolestuttaa, jälkeenpäin.
Siis minun ei enää ole tarvis alkoholia nauttia, tosin ei minua kukaan kielläkkään juomasta, että ei sitä salassa tarvitse siinä mielessä juoda. - merim.raimo
ne jakeet, joissa "nautitaan viiniä" ja sitten mene keskustelemaan Helluntailaisten kanssa "nautiskelusta" itse kuitenkin voit kotonasi "nautiskella" juuri sen määrän , mitä sielusi sietää. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577320Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393594Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3711978Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651816- 861459
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164