Terve!
Olen ollut Zermatissa skimbaamassa useasti ja Matterhorn on syöpymyt yhä enemmän tajuntaani. Ja ajatus sinne kiipeämisestä erityisesti. Kuntoni ja intoni on kunnossa, mutta pieni ongelma on ettei minulla ole minkäänlaista kiipeilykokemusta.
Olen ottanut hieman selvää asiasta ja ymmärtänyt että vaikka se ei ole mitään pelleilyä niin sen ei pitäisi olla hyväkuntoiselle ja rauhalliselle kaverille mitenkään mahdotonta. Siis oppaan kanssa tietysti.
Kysymys kuuluukin onko kellään asiasta kokemusta? Ja voisiko Suomessa käydä jonkin kalliokiipeilykurssin, että olisi joku dokumentti näyttää. (ilmeisesti oppaat eivät ota täysin kokematonta mukaaan)
Matterhornille
2
2757
Vastaukset
- art222
Ei se mikaan mahdottoman vaikea ole kiiveta - siella on vahan turhankin paljon ensikertalaisia, vaikka se ei ehka ole paras vuori aloittelijalle. Kovin suosittu vain maineensa vuoksi, kun tulee ruuhkaa ja turhaa varaa hitaasti kulkevista aloittelijoista. Parempiakin paikkoja on.
Vuorikiipeily on vahan eri juttu kuin kalliokiipeily. Onhan siita apua, ettei koydet mene heti solmuun ja on vahan varmuutta ilmavimmissa kohdissa, mutta silti suosittelisin menemaan jonnekin vuorikiipeilykurssilla tuon kalliokiipeilyn sijaan - niilla kursseilla yleensa on myos kalliokiipeilyn perusteet ohjelmassa.
Suomessa/Ruotsissa Laskuvarjojaakarikilta jarjestaa jotain aiheeseen liittyvaa koulutusta enimmakseen harrastuspohjalta. ks. http://www.lsvjkilta.fi/sivu.php . On suosittu, mutta ei valttamatta paras. Keskieuroopassa on paljon ihan ammattilaisia, jotka vuosittain vetavat kymmenia kursseja. Esim International School of Mountaineering, kavin itse peruskurssin ja ihan hyva oli vaikka hintava. Toinen mita voisin suositella on http://www.bergsteiger-pontresina.ch/ Missa kavin ns. jatkokurssin.
Paljon enemman saat irti jos et ensimmaisena mene sille kaikkein kuuluisimmalle vuorelle vaan opettelet perusteet kunnolla, niin etta osaat sitten kiiveta sen itse mielenkiintoisempaa reittia. Se etta joku opas vetaa sua perassa lyhyen koyden paassa turistireittia ei ehka ole kaikkein antoisinta kiipeilyssa. Peruskurssillakin alpeilla saa kiipeilla riittavasti ja siella on ihan mukava meininki.- @@@
Kiitos vastauksesta! Oli näkemystä ja infoa hyvässä suhteessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748