Kun tuntuu, ettei 3 vuoden rankan alkoholin käytön jälkeen meinaa muisti vieläkään pelata kunnolla.
Olen vähentänyt alkoholin käytön kohtuulliseksi.
eli kerran pari kuussa tulee enää otettua.
mutta kuitenkin elämä on kuin sumussa olisi eiliset ja toissapäiväiset asiat ei oikein pysy muistissa.
samaten jos jtn uusia asioita pitäisi opetella, niin jumalaton työ saada pysymään ne päässä.
Eli esimerkiksi joku teksti jos pitää ulkoa opetella, ennen sen oppi muistamaan nopeastikin. Nykyään tökkii.
Auttaako aika yhtään. Tai että jos lopettaisi kokonaan alkoholin käytön. Kun ei tuo noin vähäinen, mitä nykyään ottaa, niin edes anna mitään iloa.
Uudessa elämäntilanteessa, kun alkoholin käyttö on erilaista. Hienostunutta seurustelua, niin ei se tunnu miltään. Mieluummin olisi ilman, kun vain kytö tulee.
Mutta kun uusi elämänkumppani on sellanen, että haluaa joskus sen lasillisen pari viiniä ottaa ruuan kanssa tai iltaa keventämään. Itse jo kovin harjoitelleena tunnelma kevenisi jo ilmankin.
Niin, eli kysymys te jotka olette myös aikoinanne paljon juoneet ja lopettaneet, niin onko muistin tominta palautunut ajan kanssa?
Alkoholi ja muistin palautuminen
11
3998
Vastaukset
- calmato
Alkoholinkäytön vähentäminen ei riitä aivojen toimintakyvyn parantamiseen. Alla olevassa luvataan muistin palautumista, mikäli henkilö kykenee täysraittiuteen. Ihan sama juttu siis kuin maksan kanssa, jos se on kuormittunut, ei auta kuin todella pitkä täysin alkoholiton aika, jolloin maksa pystyy toipumaan - mikäli ei ole pysyvästi vielä vahingoittunut.
Täysraittiuden lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalioon, eli tarvitaan B-vitamiineja, varsinkin tiamiinia, ja kalaöljyjä aivojen hoitamiseen. Myös tupakasta luopuminen parantaa aivojen verensaantia. Ikään ja kuntoon sopiva liikunta auttaa myös palautumista ja tietysti se, että välttää riidanhaluisia ihmisiä ja muutakin stressiä.
Iän myötä meidän muistimme muuttuu hieman eri tavalla toimivaksi kuin lapsena, jolloin oli helppo oppia ulkoa vaikka mitä. Aikuisen muisti perustuu asioiden ymmärtämiseen, jota kautta ne painuvat muistiin ja säilyvät siellä. Mitään fysiologista estettä ei ole sille, että oppii uutta ja opiskelee uutta ja pystyy muistamaan ennen oppimansa vielä 100-vuotiaana - jos aivot on kunnossa.
>Päihteiden pitkäaikainen käyttö johtaa myös kognitiivisiin muutoksiin. Joka kymmenes alkoholisti kärsii dementiasta, jonka perussyynä alkoholilla on merkittävä rooli. Tyypillistä on otsalohkon toimintojen, kuten käyttäytymisen säätelyn sekä ongelmanratkaisutaitojen heikentyminen. Alkoholin aiheuttaman vasopressiinin erityksen estymisen ajatellaan olevan keskeinen inhiboiva tekijä muistijäljen synnyssä ja vahvistumisessa. Alkoholin aiheuttama muistihäiriö näyttäisi olevan palautuva, mikäli henkilö kykenee raittiuteen. Lyhytkestoisen, esimerkiksi loma-ajan runsaankaan alkoholinkäytön ei ole voitu osoittaa johtavan pysyviin muistitoimintojen muutoksiin.<
lähde: http://www.ebm-guidelines.com/ltk/ltk.naytaartikkeli?p_artikkeli=ttl00354 - ...
se ei palaudu koskaan.
Kaukaisen menneisyyden muisti säilyy, ja sinne menneisyyteen iän myötä taannut sinäkin. - on jotain..
kannattaa kokeilla kokonaan sitä ilman oloa äkkiä huomaat vaikuttaako yksi vinkki että kuka ja mikä pakottaa sinua ottamaan senkään vähän määrän anna kaverisi ottaa ja ole sinä ilman... niin minä teen.
sillä ei minua ainakaan haittaa toisen otto ongelmahan on minun henkilökohtainen.. - tavallaan.
Palailee se muisti hiljalleen, jos ei alkuperäisen veroiseksi niin ainakin osittain. Sitäpaitsi jotkut ovat hajamielisiä ihan luonnostaan.
Itsellä ilmennyt ajoittain että selvänä ei muista asioita mitä kaasuissaan on tullut vaikkapa puheltua. Pikkupienissä ne sitten palaavat mieleen. Liekö jokin osa aivoista mennyt kaurapuuroksi ja sitten toi jokin osasto toimii kännissä paremmin. Tiedä häntä.
Eipä noin pieni tissuttelu ole vaarallista. Tuskin siitä sen kummenpaa vaikutusta on muistin toimintaan.- AhdistunutHolisti
Mulla on ollu ihan samaa oiretta, en muistanut mitä puhelin kännissä niin jo vain kun otti lisää niin tuli mieleen nekin asiat. Nyt tullut siihen tulokseen että parempi olla juomatta mitään kun muuten katoaa koko itsekontrolli.
- nimimerkki_erkki
Teille on jo tullut kaksi persoonallisuutta, juoppo jonka kaali leikkaa aika hyvin ja toinen selvä jolla tökkii kaikki ilman viinaa.
- 42 vuotta
Kyllä alkoholi minun muistiini on vaikuttanut. En ole koskaan mitään pidempiä putkia harrastannut mutta monesti tulee viikonloppuna hankittua sunnuntaiksi krapula ja sitten menee torstaihin ennekuin on ns kiva ja normaali olotila. Naamasta puskee hikeä ja rasvaa ensimmäiset päivät krapulan jälkeen.. Näin 42 vuotiaana kaikki palautuminen on paljon hitaanpaa kuin alle 35 vuotiaana. Maksa-arvokin on hiukan koholla GT-arvo: 92.
Kai se jos sais pidettyä 1-2 kuukautta ilman kokonaan niin voisi raikastaa kroppaa aika lailla. 5-10 kg saisi tiputettua painoa, kävis lenkillä ja uimassa.
Täytyy varmaan kokeilla ;-) Kivi kengässä.
Kumma, että jos ihmisellä on kengässä kivi joka haittaa kävelemistä ja rampauttaa jalan, hän ymmärtää ottaa kengän jalastaan ja karistaa kiven pois. Mutta jos hän juo viinaa joka tuhoaa hänen kehonsa ja mielensä, niin viimeinen parannuskeino jota hän yrittää on viinanjuonnin lopettaminen.
Toisin sanoen: vaikka muistin palautuminen ei ole varmaa niin juomisen lopettamisesta ei takuulla ole vahinkoa. Henkisen ja fyysisen olon paraneminen on joka tapauksessa varmaa.- krp natsi..
itellä sama homma juurimitään taho muistaa eihän mikään illuusio ole sitte syynä käyny seki mielessä...
- PASKAJAAKKO
Älä suotta huolehdi,
sillä ei se palaa. - ggttrr
Vähintään vuosi pitää olla selvin päin, niin viinalla marinoitu lootasi alkaa toipumaan ja muisti alkaa toimimaan kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104