Tiedostot talteen vanhasta koneesta? Osaako kukaan auttaa?

rosebud5566

Laitoin jo tonne kovalevy-osioon, mutta kokeillaas täältäki...

Tällainen typerä ongelma:

mulla on vanha pöytäkone (pentium, 200mhz, 32mt ram, windows 95 B), jonka kovalevyllä on erittäin tärkeitä ja rakkaita tiedostoja, jotka haluaisin saada talteen.

Ongelmana on vaan se, että vanhan koneeni ainoa kirjoittava asema, eli 3,5" levykeasema on mäsänä. Muuten koneessa on lukeva cd-asema ja takaa löytyy jopa kaksi USB-porttia, jotka eivät kuitenkaan tunnista mitään muistitikkua tmv. Olen yrittänyt asentaa netistä löytämäni Windows 95 USB-ajurit, mutta se ei auta: kone ei tunnista muistitikkua.

Olisiko kellään hyviä ideoita miten saan arvokkaat tiedostoni talteen?

Windows 98:n asentaminen tod.näk. auttaisi USB-ongelmaan, mutta jossain sanottiin että 98:a ei voi asentaa jos levykeasema ei toimi. Toinen juttu on se, toimiiko 98 vanhassa pentiumissani.

Mulla on uudempi pöytäkone, jossa windows xp. Pystyisinköhän esim. irrottamaan vanhan koneeni kovalevyn ja kytkemään sen uuteen koneeseeni? Onko siinä riskinä että tiedostot katoavat?

Hjälp!    

5

1954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja jos uudemmassasi

on sama väylä kovolle niin eikun kiinni vaan ja siirtämään.

• rosebud5566

Revin vanhasta koneesta kovalevyn kaapeleineen irti ja kytkin sen uuteen koneeseen ja homma pelittää! Laitanpa tähän vielä tarkemmin, jos jollain on vaikka samanlainen ongelma:

-eli vanhasta koneesta kovalevy irti (leveämpi kaapeli on data- ja pienempi virtajohto)
        -uudessa koneessa oli samanlainen vapaa virtapiuha sisällä jo valmiina, mutta datakaapelia ei
        -otin vanhan datakaapelin mukaan ja kytkin sen suoraan uuden koneen emolevyyn

hassua oli se, että kun käynnistin koneen, laittoi se vanhan kovalevyn etusijalle ja yritti käynnistää windows 95:n. Alun boot-valikosta valitsin kuitenkin uuden koneeni peruskovon ja kun xp käynnistyi tunnisti se samalla toisenkin (vanhan koneen) kovalevyn, jotka hetken pohdinnan jälkeen ilmestyivät My Computeriin G- ja H-asemiksi.

Kiitos avusta!

• Nero Burner

"Ohjattu verkon asennus" (Ohjauspaneelissa), jolloin syntyy korppu, jonka laitat 95-koneeseen ja molempi kone moddeemiin verkkopiuhalla ja sitten ajat sen korpun siä ysivitosessa ja jaat kaikki ne tiedot, jotka haluat siirtää sitä piuhaa pitkin siihen uuteen koneeseen, että se uusi kone näkis ne tiedot, että sä voit sieltä uudelta koneelta hiirellä klikkaillen poimia ne. Tällä menetelmällä ei tarvita kuin yksi kappale hävyttömänkin kalliita näyttöjäkään. Nerokasta!

• eerops

siinä on korppuasema mäsänä...

• j1965

Tikku toimisi Damn Small linuksilla, koko käyttöjärjestelmä iso-tiedosto 50Mt, voi ajaa cdrom-asemalta ilman kiintolevyasennusta, ainoa "puukotus" on osattava tehdä Biosiin cd-asemalta buuttaavaksi a-c-aseman sijaan.
      Käsittääkseni koneessa on toimiva cd-asema.
      16Mt pitäisi riittää keskusmuistiksi.

Tämä on yksi ehdotus ja toimiva sellainen hieman "pidemmälle ehtineelle" ja sen verran kokemusta hankkineelle ettei käyttö tyssää nähdessään englanninkielisen, kylläkin graafisen työpöydän.
      Ja, ilman selvyyttä siitä miten ja miksi tiedostojärjestelmä on liitettävä.

http://www.damnsmalllinux.org/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3257
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2987
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2500
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2303
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      77
      2249
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2046
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1883
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1636
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1633
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1460
    Aihe