Onko 1950e/kk bruttona hyvä? Pari vuotta olen ollut IT-hommissa töissä!
Noh! Vituttaa kun olen nuhjus enkä ilkee asiasta mainita pomolle. Mutta aisaa auttaa se, että tykkään töistäni. Ei vituta olla töissä, olen sinkkumies eikä ole paljon menoja, onneksi. Heh! Sehän tästä vielä puuttus kun olis akka, auto ja pentuja! Sain 250e korotuksen viime syksyllä, että kaippa se pomo tajuaa korottaa palkaa vielä?? Mielellään olisin töissä tässä firmassa muutoin.
Sanokaapa..
16
2243
Vastaukset
niin ei ole kovin kummonen palkka. Suomessa kokopäiväisessä työssä olevan keskimääräinen bruttoansio on suunnilleen 2500 €/kk. Jos asut pääkaupunkiseudulla, niin ei tuolla palkalla tosiaankaan juhlita. Pyydä lisää liksaa.
- Sanon suoraan.
1950€/kk kuulostaa kovin vaatimattomalta kun puhutaan paljon hypetetystä IT-alasta. En usko että olet nahjus, firma on itse hölmö jos ei tajua nostella palkkoja säännöllisesti. Itse en usko hattu kourassa pomon pakeille menemiseen. Jos ei aloite palkan nostoon tule firmalta niin ei hyvä.
Kiva että tykkäät työstäsi. Niin minäkin. Minun palkkakehitykseni meni suurin piirtein näin: ensimmäisessä kunnon paikassa n. 1000 €/kk brutto, toisessa kunnon paikassa n. 3000 €/kk brutto. Melkoinen harppaus.
Tosin tein puolta päivää ekassa paikassa, mutta siltikin.
Jos asut jossain pohjoisessa niin kyllähän tuolla vajaalla kahdella tonnillakin tulee toimeen, mutta esim. pääkaupunkiseudulla ei tule. Helsingissä en suostuisi enää huoraamaan IT-hommissa alta kolmen tonnin, ja sekin olisi ehkä alakanttiin. Kokemusta minultakin löytyy sekä sulautetuista reaaliaikajärjestelmistä että perinteisistä Windows pasianssihommeleista.
Joskus kuulin että joillekin webbikehittäjille maksettiin Sonerassa 4000 €/kk aloituspalkkana. Tyypit väsäsivät jotain javapapuja. Okei. Itse hallitsen rautaläheisen koodauksen useilla assyillä sekä C:llä. Miksi saan vähemmän kuin webnörtit? En tiedä.
Tällä hetkellä työskentelen erittäin spesialisoituneessa firmassa kivalla liksalla tekemässä rautaläheistä koodia/suunnittelua, ja olen tyytyväinen. Saan tehdä sitä mitä haluankin. Palkka voisi aina olla parempi, mutta olkoot. Nautin työstäni, ja ymmärrän että olen jollain tapaa jopa etuoikeutettu koska saan todella tehdä sitä mitä tekisin vaikka ei maksettaisikaan.
Mutta se siitä ja asiaan. Jos suoraan sanon niin tuo 1950 €/kk ei kuulosta kummoiselta palkalta, ainakaan itselleni. En toki tiedä mitä tarkalleen ottaen teet, mutta jos se on jotain vähänkin triviaalimpaa kuin joku helpdesk, niin tuntuu että olet palkkakuopassa. Kelaa nyt, monet tyhjäntoimittajatkin saavat tässä maassa parempaa palkkaa. En sitten tiedä.
Jos pari vuotta olet ollut samassa firmassa eikä kiitosta ole kuulunut niin luulisin että olisi aika sinun ja pomon istua palaveeraamaan ja keskustelemaan vakavasti että missä mennään.- alkup..
Lahdessa olen hommissa, eli en kovin kaukana Helsingistä.
Pomo puhuu "yrityksen toisesta tukipilarista", siitä hommasta mitä minä teen. Tässä hommassa oli aiemmin pari työntekijää, mutta nykyisin minä teen yksin koko hommaa, koska työkaverini läksi muihin hommiin! Ehkäpä minunkin pitäisi???
Olen siis koodari, koodaan softaa. Mutta ei tässä yrityksessä ole muillakaan huippupalkat, toinen koodari, joka on ollut tässä firmassa jo 2002, sanoi että hän saa vain 2000e/kk bruttona?
Taitaa olla aika kitupiikki firma tämä, mutta tämä tarjosi mulle kummiskin työpaikan, niin tiukoilta markkinoilta! Pelkään etten saa töitä jos täältä lähden! Työkkäri elämä oli yhtä helvettiä!
Sen tiedän että osaan asiani, olen pennusta asti harrastanut ja opiskellut alaa! - ...
alkup.. kirjoitti:
Pomo puhuu "yrityksen toisesta tukipilarista", siitä hommasta mitä minä teen. Tässä hommassa oli aiemmin pari työntekijää, mutta nykyisin minä teen yksin koko hommaa, koska työkaverini läksi muihin hommiin! Ehkäpä minunkin pitäisi???
Olen siis koodari, koodaan softaa. Mutta ei tässä yrityksessä ole muillakaan huippupalkat, toinen koodari, joka on ollut tässä firmassa jo 2002, sanoi että hän saa vain 2000e/kk bruttona?
Taitaa olla aika kitupiikki firma tämä, mutta tämä tarjosi mulle kummiskin työpaikan, niin tiukoilta markkinoilta! Pelkään etten saa töitä jos täältä lähden! Työkkäri elämä oli yhtä helvettiä!
Sen tiedän että osaan asiani, olen pennusta asti harrastanut ja opiskellut alaa!No suoraan sanottuna palkat eivät päätä huimaa, vaikka kyllähän noilla elää. Totta on että työttömänä ei ole herkkua. Uskon että olet kyvykäs. Olisiko mahdollista että keskustelisitte yrityksen sisällä asioista ja miettisitte että mikä on se palkka joita näistä hommista yleisesti maksetaan? Se on takuulla ympäri Suomea enemmän kuin 2000 €/kk. En väheksy taitojasi. Pelkään vain että osaamisesi menee "liian" halvalla. Itse olen ollut työttömänä usean vuoden, eipä ollut herkkua ei. Tiedän mikä kynnys on alkaa vaatimaan palkkaa kun on ensin saanut olla työttömänä usean vuoden. Hulluhan se on joka ei nykypäivänä olisi varovainen työpaikkansa suhteen. Tosin terveessä firmassa ei lennä pellolle ihan tuosta noin vaan, mutta kuitenkin.
Vaikka mediassa hehkutettaisiin kuinka IT-alan työntekijöistä on pula, niin se ei taida pitää ihan paikkaansa tosielämässä. Jos sinulla on mahdollisuus pysyä nykyisessä firmassa niin suosittelen ettet ainakaan suin päin hyppää sieltä pois, uuden paikan löytäminen ei olekaan niin helppoa kuin mitä jotkut väittävät. Palkkasi ei ole huono ollenkaan, mutta se ei myöskään ole käsittääkseni keskipalkkaa mitä IT-hommista maksetaan. Mutta parempi se kuin ei mitään, tai työkkärin korvaukset. Tsemppiä. Voit katsella duunin ohella muitakin paikkoja joissa ehkäpä olisi parempi palkkaus. En haluaisi masentaa, mutta tuo vajaa pari tonnia ei oikeasti ole näistä hommista ihan käypä korvaus tänä päivänä. Noh ei tämä nyt varmaan paljoa auttanut mutta sanoinpahan mielipiteeni... - oikein pari vuotta
alkup.. kirjoitti:
Sen tiedän että osaan asiani, olen pennusta asti harrastanut ja opiskellut alaa!alalla ollut... no venaas kun kasvat pikkasen...sellaset 5 - 10 vuotta niin näet pikkasen pidenmälle kuin sen viikon kaks mitä nyt näet!
- IT hemmo
... kirjoitti:
No suoraan sanottuna palkat eivät päätä huimaa, vaikka kyllähän noilla elää. Totta on että työttömänä ei ole herkkua. Uskon että olet kyvykäs. Olisiko mahdollista että keskustelisitte yrityksen sisällä asioista ja miettisitte että mikä on se palkka joita näistä hommista yleisesti maksetaan? Se on takuulla ympäri Suomea enemmän kuin 2000 €/kk. En väheksy taitojasi. Pelkään vain että osaamisesi menee "liian" halvalla. Itse olen ollut työttömänä usean vuoden, eipä ollut herkkua ei. Tiedän mikä kynnys on alkaa vaatimaan palkkaa kun on ensin saanut olla työttömänä usean vuoden. Hulluhan se on joka ei nykypäivänä olisi varovainen työpaikkansa suhteen. Tosin terveessä firmassa ei lennä pellolle ihan tuosta noin vaan, mutta kuitenkin.
Vaikka mediassa hehkutettaisiin kuinka IT-alan työntekijöistä on pula, niin se ei taida pitää ihan paikkaansa tosielämässä. Jos sinulla on mahdollisuus pysyä nykyisessä firmassa niin suosittelen ettet ainakaan suin päin hyppää sieltä pois, uuden paikan löytäminen ei olekaan niin helppoa kuin mitä jotkut väittävät. Palkkasi ei ole huono ollenkaan, mutta se ei myöskään ole käsittääkseni keskipalkkaa mitä IT-hommista maksetaan. Mutta parempi se kuin ei mitään, tai työkkärin korvaukset. Tsemppiä. Voit katsella duunin ohella muitakin paikkoja joissa ehkäpä olisi parempi palkkaus. En haluaisi masentaa, mutta tuo vajaa pari tonnia ei oikeasti ole näistä hommista ihan käypä korvaus tänä päivänä. Noh ei tämä nyt varmaan paljoa auttanut mutta sanoinpahan mielipiteeni...peruspalkkani on jotain 2200, sitten kaikenmaailman bonukset speciaalikeikat yms. päälle niin keikutaan n. 2500 euron tietämillä.
Oon aatellut kohta ruinata 200 lisää liksaa, puolisen vuotta mennyt aikaa opetellessa erikoisalaa mitä ei koulussa juurikaan opeteta.
Nyt alkaa jo jotain tajutakkin.
Vastuuta ei ole juurikaan, ainoa mitä pitää varmistaa, että masiinat on sähkö & paloturvallisia tietysti ja aikataulut vapaita.
Eli kun saa yhden homman valmiiksi soittaa vaan, että oiskos jossain ongelmia.
Mäkun luulin olevani palkkakuopassa... - alkup..
... kirjoitti:
No suoraan sanottuna palkat eivät päätä huimaa, vaikka kyllähän noilla elää. Totta on että työttömänä ei ole herkkua. Uskon että olet kyvykäs. Olisiko mahdollista että keskustelisitte yrityksen sisällä asioista ja miettisitte että mikä on se palkka joita näistä hommista yleisesti maksetaan? Se on takuulla ympäri Suomea enemmän kuin 2000 €/kk. En väheksy taitojasi. Pelkään vain että osaamisesi menee "liian" halvalla. Itse olen ollut työttömänä usean vuoden, eipä ollut herkkua ei. Tiedän mikä kynnys on alkaa vaatimaan palkkaa kun on ensin saanut olla työttömänä usean vuoden. Hulluhan se on joka ei nykypäivänä olisi varovainen työpaikkansa suhteen. Tosin terveessä firmassa ei lennä pellolle ihan tuosta noin vaan, mutta kuitenkin.
Vaikka mediassa hehkutettaisiin kuinka IT-alan työntekijöistä on pula, niin se ei taida pitää ihan paikkaansa tosielämässä. Jos sinulla on mahdollisuus pysyä nykyisessä firmassa niin suosittelen ettet ainakaan suin päin hyppää sieltä pois, uuden paikan löytäminen ei olekaan niin helppoa kuin mitä jotkut väittävät. Palkkasi ei ole huono ollenkaan, mutta se ei myöskään ole käsittääkseni keskipalkkaa mitä IT-hommista maksetaan. Mutta parempi se kuin ei mitään, tai työkkärin korvaukset. Tsemppiä. Voit katsella duunin ohella muitakin paikkoja joissa ehkäpä olisi parempi palkkaus. En haluaisi masentaa, mutta tuo vajaa pari tonnia ei oikeasti ole näistä hommista ihan käypä korvaus tänä päivänä. Noh ei tämä nyt varmaan paljoa auttanut mutta sanoinpahan mielipiteeni...Kiitti kannustuksesta :)
Kuten jo aloituksessa mainitsin, niin onhan tämä ihan ok, kun olen sinkku eikä menoja sillain ole paljon, velaton mies. Mutta kyllä minä toivoisin sen 2,5 kiloeuroo kummiskin, sitten alkaisin olemana jo tyytyväinen.
Työttömyysaika oli tosiaan aika helvettiä, sain tämä työpaikan aika sopivaan rakoon kun 500 päivää meni jo rikki ja ties mikä kadunlakaisija olisin tänä päivänä jos en olisi tätä työpaikkaa saanut :) - giufgiufg
... kirjoitti:
Vaikka mediassa hehkutettaisiin kuinka IT-alan työntekijöistä on pula, niin se ei taida pitää ihan paikkaansa tosielämässä. Jos sinulla on mahdollisuus pysyä nykyisessä firmassa niin suosittelen ettet ainakaan suin päin hyppää sieltä pois, uuden paikan löytäminen ei olekaan niin helppoa kuin mitä jotkut väittävät. Palkkasi ei ole huono ollenkaan, mutta se ei myöskään ole käsittääkseni keskipalkkaa mitä IT-hommista maksetaan. Mutta parempi se kuin ei mitään, tai työkkärin korvaukset. Tsemppiä. Voit katsella duunin ohella muitakin paikkoja joissa ehkäpä olisi parempi palkkaus. En haluaisi masentaa, mutta tuo vajaa pari tonnia ei oikeasti ole näistä hommista ihan käypä korvaus tänä päivänä. Noh ei tämä nyt varmaan paljoa auttanut mutta sanoinpahan mielipiteeni...yutiutiut tökkii...
- alkup..
oikein pari vuotta kirjoitti:
alalla ollut... no venaas kun kasvat pikkasen...sellaset 5 - 10 vuotta niin näet pikkasen pidenmälle kuin sen viikon kaks mitä nyt näet!
Aika on suhteellinen käsitys! Voin kyllä kokemuksesta jo sanoa, että jos insinööri ja di-insinööri painii yhden ongelman parissa viikko kausia simppelin ongelman ääressä, jonka itse voisin ratkaista viikossa, omilla menetelmillä! Mutta kun eihän minua tarvi kuunnella, kun olen vain pari vuotta vasta ollut alalla.
- dfhjsafhakl
alkup.. kirjoitti:
Aika on suhteellinen käsitys! Voin kyllä kokemuksesta jo sanoa, että jos insinööri ja di-insinööri painii yhden ongelman parissa viikko kausia simppelin ongelman ääressä, jonka itse voisin ratkaista viikossa, omilla menetelmillä! Mutta kun eihän minua tarvi kuunnella, kun olen vain pari vuotta vasta ollut alalla.
Aivan! Todennäköisesti on parempi ettet ala viisaampiasi neuvomaan sen asian suhteen, kun näillä toisilla on varmasti parempi käsitys onko sinun vaiko heidän ratkaisunsa parempi pidemmällä aikavälillä esim. ylläpidettävyyden tai arkkitehtuurin suhteen.
- ATK-ammattilainen
Vielä ei taida tullut puheeksi koulutustaustasi. Rivien välistä olen kuitenkin pystynyt lukemaan tämän olevan melko alhainen, ainakin IT-alan tutkintojen osalta.
Jos olet itseoppinut tai datanomi, niin silloin parin vuoden kokemuksella 2000 euroa kuussa on ihan OK palkka Lahdessa. Ehkä pari sataa euroa tässäkin tapauksessa voisi olla petraamisen varaa. Sen sijaan jos sinulla on ylempi korkeakoulututkinto IT-alalla, niin tässä vaiheessa voi pyytää huomattavasti korkeampaa palkkaa (n. 3000 €/kk).- Enää.
Siis tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi jonkun koulutetun pitäisi saada kohtuuton etuasema vain sen takia että on joskus sattunut käymään jonkun koulun? Sillä paperilla voi sitten ratsastaa maailman tappiin asti? Eiköhän se ole kuitenkin se core competence mikä ratkaisee, ei se että onko dippainssi vai itseoppinut. Itse en ole juurikaan kouluja käynyt, palkkani on reippaasti yli 3000 €, ja se johtuu ihan siitä että osaan asiani. Olen siis osaaja, ei ole tarvetta vedota papereihin, jotka eivät kyllä edes loppupeleissä merkkaa yhtään mitään.
- ketjun aloitaja
Enää. kirjoitti:
Siis tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Miksi jonkun koulutetun pitäisi saada kohtuuton etuasema vain sen takia että on joskus sattunut käymään jonkun koulun? Sillä paperilla voi sitten ratsastaa maailman tappiin asti? Eiköhän se ole kuitenkin se core competence mikä ratkaisee, ei se että onko dippainssi vai itseoppinut. Itse en ole juurikaan kouluja käynyt, palkkani on reippaasti yli 3000 €, ja se johtuu ihan siitä että osaan asiani. Olen siis osaaja, ei ole tarvetta vedota papereihin, jotka eivät kyllä edes loppupeleissä merkkaa yhtään mitään.
on aikuinen ja jokaisen pitää tehdä omat virheensä ja tämä foorumi ei ole "se" paikka, josta voit hakea henkistä tukea sille, että osaat tehdä omat valintasi ilman " äidillistä " tukea!
- kertoo jostakin
Enää. kirjoitti:
"Joskus sattunut käymään jonkun koulun"?
Tällainen asenne on harmillisen yleistä IT-alalla. Koulutus on selkeä etu, ja sen pitää näkyä palkassa.
Tutkinnon suorittaminen on näyttö kyvystä tavoitteelliseen työskentelyyn ja käsitteelliseen ajatteluun - ja kääntäen. Minulla hälytyskellot soivat heti, jos työpaikan hakijalta puuttuu koulutus. Peruskoulutaustaisia wannabe-koodareita on nähty riittämiin...
- oma kokemus
Eipä tossa halvalla tekemisessä ole vikaa jos palkalla saavuttaa riittävän elintason.
Sen kuitenkin kokemuksesta sanon, että siinä vaiheessa vuosikausien puurtaminen puoli-hintaan alkaa kyrsiä, kun se pikkufirma myydään alta pois hyvällä voitolla ja ex-omistajat lähtee ison rahatukun kanssa muihin busineksiin.
Pyydä edes jonkinkokonen osuus siitä puljusta tämän varalle. - Koulutus ja kokemus
Riippuu koulutuksestasi, toimenkuvastasi ja työkokemuksestasi, kuinka paljon tuo on pielessä.
Itsestä niskasta kiinni ja juttelemaan kahden kesken seuraavasta korotuksesta. Puhumalla asiat selviävät.
Karkeaa arviointia:
Jos olet Ins., Di, FM ja omaat 2 vuotta kokemusta esim. koodarina niin palkka on kyllä pielessä 500e-1000e. Alemalla koulutuksella vähän vähemmän pielessä.
Jos asut PK seudulla palkka on vielä enemmän pielessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496415Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6552709Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831229- 841155
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.851144Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601098Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2811083- 891080
- 70971
- 228864