Hei te äidit, jotka poltitte ennen raskautta ja lopetitte kun saitte tietää odottavanne pienokaista;
miten tupakoimattomuus on onnistunut synnytyksen jälkeen?oletteko pysyneet savuttomina? Itsellä jonkun ihmeen takia tehnyt synnytyksen jälkeen kamalasti mieli tupakkaa (!!) ja olen sortunut 1-2 tupakkaa polttamaan per viikko.
Toisaalta tämähän on ihan itsensä kiduttamista, koska jos on jo kerran siitä tupakista päässyt eroon niin miksi ei olisi sitten kokonaan polttamatta?? Välillä vain tulee sellainen ylitse pääsemätön himo tupakkaan.Voin hyvällä omallatunnolla sanoa etten polttanut ainuitakaan savuja sen jälkeen kuin sain tietää olevani raskaana mutta mikä nyt on minuun mennyt? AARRGGH. Muilla samanlaisia kokemuksia?
Tupakoinnista
11
548
Vastaukset
- tuntematon
En polta, koska oon alakouluiässä, mut mä oon hyvä näis tupakka/alkoholi-ongelmis. Ensin ajattele, mitä hyötyä siitä on, jos ei polta. Sit mieti mitä haittaa on, jos polttaa kaikki sairaudet. jos tupakasta sairastuu ei lasten hoidosta varmaan tule mitään. Jos asut metsän, tai jonkin muun lenkkipaikan lähellä ja tekee jonain päivänä polttaa vois kokeilla mennä lenkille, ja ehkä vauva rattaisiin. en tiedä. tai sitten punttisalille..jos ei auta voit varmaan ihan kysyä apteekista. Voit myös koittaa hillitä sitä polttoa ajattelemalla, että jos pakotat itsesi olemaan polttamatta, voit olla YLPEÄ ÄITI! Oishan se kivaa...
- tuli ihan
sama juttu synnytyksen jälkeen, et ekat viikot teki ihan sairaasti mieli tupakkaa, mut en kyl sortunu ja se meni sit ohi.kyllä sitä vieläkin näkee välillä unia et polttaa ja tulee heetkiä et tekee mieli.pitää vaan jaksaa pysyä kovana ja syödä vaik karkkia.poltin vähän yli 10 vuotta ja nyt reilu vuosi savuttomana.
- mielitekoa...
Mulla synnytyksestä 4kk, ja mieliteot senkun yltyy... parina lauantaina olen sortunut saunan jälkeen polttamaan.
Jotenkin se vaan rentouttaa.
Ei ole kyllä mikään järki taas aloittaa.
Kuitenkin olin raskausajan polttamatta, eikä silloin tehnyt edes niin mieli.
Voi kun se edes olisi maistunut pahalle, mutta ei...- lopettanut, ainakin melkein x)
Nimenomaan, ai kun se tupakki olis maistunut pahalle kun poltti pitkästäaikaa, mutta päinvastoin... Nikotiinipurkasta tms. ei minulle ole ollut koskaan mitään hyötyä.Ainut mikä kai pitää minut erossa tupakasta on,että "osa imetän" 3kk tytärtäni enkä soisi hänen saavan minun takiani myrkkyjä elimistöönsä, siis ns.nikotiinimaitoa.Olen siis ne harvat tupakat polttanut viikonloppuisin silloin kuin olen saanut tytön nukkumaan, hän nukkuu yöt aina herättämättä minua ollenkaan, joten nikotiini on varmaan ehtinyt jo siinä 7-9h kadota elimistöstäni??Ja ei näin ollen siirry myöskään lapseni elimistöön.Ja minun mielestäni äiti voi kyllä olla ylpeä äiti, polttaa tai ei :)
- mielitekoa...
lopettanut, ainakin melkein x) kirjoitti:
Nimenomaan, ai kun se tupakki olis maistunut pahalle kun poltti pitkästäaikaa, mutta päinvastoin... Nikotiinipurkasta tms. ei minulle ole ollut koskaan mitään hyötyä.Ainut mikä kai pitää minut erossa tupakasta on,että "osa imetän" 3kk tytärtäni enkä soisi hänen saavan minun takiani myrkkyjä elimistöönsä, siis ns.nikotiinimaitoa.Olen siis ne harvat tupakat polttanut viikonloppuisin silloin kuin olen saanut tytön nukkumaan, hän nukkuu yöt aina herättämättä minua ollenkaan, joten nikotiini on varmaan ehtinyt jo siinä 7-9h kadota elimistöstäni??Ja ei näin ollen siirry myöskään lapseni elimistöön.Ja minun mielestäni äiti voi kyllä olla ylpeä äiti, polttaa tai ei :)
meillä kans nukutaan yöt kokonaan heräämättä tissille, ja imetyksen takia minäkin olen polttamatta(niitä paria kertaa lukuunottamatta).
Niin mäkin laskin, että siinä 10 tunnissa myrkyt maidosta suurinpiirtein katoaa, ja jos nyt yhden viikossa on maistanut, niin on se aika vähän!
Silti syyllisyys painaa.
- kehiin
Ennen raskautta poltin, sitten sen jälkeen tekikin mieli aloittaa uudestaan, kun en edes imettänyt. Tuli polteltua jonkunverran, mutta sitten päätin lopettaa. Nassutin sisuja parhaimmillaan toista laatikkoa päivässä, huvittaa, mutta siitä oli apua :)
- ...........
silloin kun lopetin polttamisen kun tulin raskaaks,vetelin kans pari laatikollista sisuja päivässä...helpotti kummasti...nyt kierrän sisut kaukaa(=
- olevan se,
että vauvaa odottaessa oli jokin syy olla polttamatta. Nyt vauvan synnyttyä tätä syytä ei enää ole ja alkaa "se oikea" tupakasta vierottuminen. Näin itse olen kohdallani päätellyt. Olen ollut nyt 1,5 vuotta polttamatta ja ehdin polttaa 11 vuotta. Olen tupakasta riippuvainen. Yhdet hatsit eivät jää siihen. Sama kuin raitis alkoholisti on lopun ikäänsä alkoholisti, ei vaan juuri nyt juo. Sama juttu narkkareilla, nikotinisteilla ja muilla riippuvaisilla, suurimmalla osalla ei ole enää sitä mahdollisuutta "ottaa vain yksi".
- Aradiatar
..nyt tulee poltettua ainoastaan silloin kun olen istumassa iltaa, eli kaksi kertaa kuussa. Sosiaalinen tapa.
tosin ei ollu minkäänlaisia suunnitelmiakaan lopettamisesta. Lakossa olin vaan raskauden takia ja koitin vältellä imetyksen ajan.
Jossain vaiheessa se väheni kuitenkin siihen että vain baareissa enää tupakoin ja siihen sen pysty ongelmitta rajottaan useemman vuoden.
30 täytettyäni tein periaatepäätöksen etten enää osta ainuttakaan tupakkaa (menossa niin hankalaks baareissakin uusien sääntöjen myötä) ja se on pitäny :) tosin jos (baarissa) tarjotaan niin aina ei voi kieltäytyä..- minäkö poltan...
Lopetin tupakoinnin, kun aloimme yrittää esikoistamme, odotusaikana ei tehnyt ollenkaan mieli tupakkaa.
Lapsen synnyttyä maistoin kerran tupakkaa kotiuduttuamme, mutta se oli niin hirveän makuista että päätin että se jää siihen.
Imetys loppui meillä lyhyeen ja olin lievästi masentunut. Olin todella niin alakuloinen ja väsynyt, että yhtäkkiä huomasin yhden päivän parhaista piristyksistä olevan tupakanpoltto. Sitä pystyi tekemään, vaikka oli vauvan kanssa kaksin kotona.
Kun pian onneksi "tervehdyin" ja sain elämäniloni takaisin, päätin lopettaa myös polttamiseni. Ihan itseni ja perheeni takia, en halunnut olla tupakoiva äiti vaikka en näe siinä mitään pahaa muiden kohdalla.
Tosin en ole tupakasta päässyt täysin irti vieläkään, viikonloppuna poltan yhteensä 1-3 tupakkaa. Annan itselleni tämän armon, koska en käytä juurikaan alkoholia. Se on siis oma piristykseni.
Haluaisin vielä sanoa, että kun kieltää itseltään totaalisesti jonkin asian, sitä todennäköisesti haluaa kahta kauheammin. Ainakin omalla kohdallani. Samaa suklaan, karkkien ja sipsien kanssa... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796