Mitä mieltä olette siitä, että äänestysikärajaa laskettaisiin 16-vuoteen?
Minusta iän voisi laskea, koska nuorilla on monia asioita joihin he haluavat vaikuttaa ja se voisi olla helpompaa jos nuoret saisivat äänestää.
äänestysikärajan laskeminen 16-vuoteen?
29
791
Vastaukset
- MuisQuu
Menttaliteetillä kuitenkin, että äänestäminen on oikeutesi...Ei pakko taikka velvollisuus..Ja jos et äänestä, et vaikuta, etkä voi valittaa.
Äänestämättä jättäminen on vaikuttamista ja vakava kannanotto:o)...- Leilaa
Olen samaa mieltä, että nuoret saisivat näin vaikuttaa asioihin jos haluavat.
- PetrusB
Ev.lut kirkko on jo laskenut äänestysikärajan 16 vuoteen.
Toisaalta harmittavaa, että nuorimmat ikäluokat ovat kaikissa vaaleissa laiskimpia äänestämään. Yli 70-v papat ja mummot painavat koppiin vaikka rollaattorilla, nuori ei viitsi? - MuisQuu
Leilaa kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että nuoret saisivat näin vaikuttaa asioihin jos haluavat.
ajatuksia ja näkemystä, jos vain pysähdymme kuuntelemaan. He ovat kriittisiä..Heillä on viel ihanteita ja halua muuttaa asioita:o))...
- Leilaa
Yritätkö sanoa, että 16- vuotiaat äänestelisivät aivan vääriä henkilöitä eduskuntaan, vai ?
- juhooou
aivan niin. äänestysoikeus on nimenomaan OIKEUS, saa äänestää, mutta ei ole pakko. Mutta, sitten on turha valittaa, jos mielestään eduskunnassa on huonot päättäjät, jos ei ole itse vaikuttanut asioihin..
- MuisQuu
PetrusB kirjoitti:
Toisaalta harmittavaa, että nuorimmat ikäluokat ovat kaikissa vaaleissa laiskimpia äänestämään. Yli 70-v papat ja mummot painavat koppiin vaikka rollaattorilla, nuori ei viitsi?nuoret vähemmistönä..Ei kyse kai viitsimisestä;o))...
- ulla75
PetrusB kirjoitti:
Toisaalta harmittavaa, että nuorimmat ikäluokat ovat kaikissa vaaleissa laiskimpia äänestämään. Yli 70-v papat ja mummot painavat koppiin vaikka rollaattorilla, nuori ei viitsi?Toisaalta nuoret saattavat ajatella, ettei heidän mielipiteensä vaikuta niin paljon, koska ei heille ole monessa paikkaa myönnetty äänestyslupaa.. siksi heillä on hällä väliä asenne.
- Leilaa
PetrusB kirjoitti:
Toisaalta harmittavaa, että nuorimmat ikäluokat ovat kaikissa vaaleissa laiskimpia äänestämään. Yli 70-v papat ja mummot painavat koppiin vaikka rollaattorilla, nuori ei viitsi?Nuoria ei ehkä niin paljon kiinnosta politiikka, mutta he eivät ehkä ymmärrä että äänestämällä he saisivat enemmän mielipiteitään esille. Totta on myös se, että vanhukset äänestelevät varmasti eniten, ja siksi nuoria ei kuunnella eduskunnassa.
- maaritabcd
PetrusB kirjoitti:
Toisaalta harmittavaa, että nuorimmat ikäluokat ovat kaikissa vaaleissa laiskimpia äänestämään. Yli 70-v papat ja mummot painavat koppiin vaikka rollaattorilla, nuori ei viitsi?olen samaa mieltä. nuoret saattaisivat olla laiskoja äänestämään, mutta heitä pitäisi kannustaa siihen. turha sitten vikistä, jos vaikka koulussa on asiat huonolla mallilla.
nuorilla on paljon ajatuksia, ja yhteiskuntaa parantavia ehdotuksia, siispä eiköhän annettaisi heidänkin päättää yhteisistä asioistamme? - Leilaa
MuisQuu kirjoitti:
nuoret vähemmistönä..Ei kyse kai viitsimisestä;o))...
On se varmasti viitsimisestäkin kiinni, kun nuoremmat eivät äänestä.
- MuisQuu
juhooou kirjoitti:
aivan niin. äänestysoikeus on nimenomaan OIKEUS, saa äänestää, mutta ei ole pakko. Mutta, sitten on turha valittaa, jos mielestään eduskunnassa on huonot päättäjät, jos ei ole itse vaikuttanut asioihin..
on kannanotto...Miksi äänestää, jos äänestettävät ovat epäkelpoja?...Vai onko se, että äänestää...Aku Ankkaa...äänestämistä ja näin antaa syyn valittaa..:o/..
- MuisQuu
Leilaa kirjoitti:
On se varmasti viitsimisestäkin kiinni, kun nuoremmat eivät äänestä.
monelle keski-ikäisellekkin...;o)))....
- Leilaa
MuisQuu kirjoitti:
on kannanotto...Miksi äänestää, jos äänestettävät ovat epäkelpoja?...Vai onko se, että äänestää...Aku Ankkaa...äänestämistä ja näin antaa syyn valittaa..:o/..
Mutta vanhemmat henkilöt äänestävät vain niitä tiettyjä ihmisiä eduskuntaan. Jos nuoret saisivan äänestää tulisi vähän muutosta eduskunta porukkaan.
- anja koskinen
Leilaa kirjoitti:
Mutta vanhemmat henkilöt äänestävät vain niitä tiettyjä ihmisiä eduskuntaan. Jos nuoret saisivan äänestää tulisi vähän muutosta eduskunta porukkaan.
jos nuoret saisivat äänestää, eduskuntaa tulisi myös sellaisia edustajia jotka ajaisivat nuorille tärkeitä asioita,, sillä nyt nuoret eivät saa vaikuttaa omiin asioihinsa, vaan heidän asioitaan ajaa 60v miehet ja naiset jotka eivät ymmärrä nuoria.
- maaritabcd
Leilaa kirjoitti:
niin, mutta olisiko vanhemman sukupolven mukava katsella eduskunnassa kaiken maailman anna abreuta ja anni tuiskuja?
- MuisQuu
Leilaa kirjoitti:
Turhat julkimot pois listoilta...Eduskuntaan vain ammattitaitoista väkeä...Päättämään suurista asioista. Noi lööppikuningatteret mäkeen;o))...
- kohtorivisola
anja koskinen kirjoitti:
jos nuoret saisivat äänestää, eduskuntaa tulisi myös sellaisia edustajia jotka ajaisivat nuorille tärkeitä asioita,, sillä nyt nuoret eivät saa vaikuttaa omiin asioihinsa, vaan heidän asioitaan ajaa 60v miehet ja naiset jotka eivät ymmärrä nuoria.
Miksi nuorten pitäisi päättää itse omista asioistaan ja mitähän nämä asiat sitten on? Joku 16 vuotias koulunkatolle kiipeilevä pissis jolla on tuning unelmia tuskin osaa päättää kenenkään asioista. Se teidän vasemmistoliitto kyllä kuolee vaikka yrittäisitte kuinka saada älämölöoikeuden vaippakansalle. Fiksuimmat nuoret on aina itse päättäneet omista jutuistaan ja ovat tehneet valintoja. Vasureiden on tietenkin helppoa kalastella kannatusta kiehumisvaiheessa olevilta kasvissyöjiltä ja muilta vauhkoilijoilta mutta ei nämä ole mikään tärkeä osa kansaa muutenkaan. Ei se ikäkään takaa että päätöksenteko olisi järkevää jos tasapuolisesti päätetään yhteisistä asioista ja suurin osa on pihalla kun pyöräteline ja kuitenkin on mielipide joka voittaa paremman tiedon. Mitä taas tulee siihen nuorten ymmärtämiseen niin väliäkös tuolla? Mitä ymmärtämistä on ihmisessä joka ei osaa oikeesti mitään? Ajan kanssa joistakin yksilöistä tulee osaajia mutta ei automaattisesti vaan työstämällä. Eikä ainakaan missään poliittisesti valveutuneessa poppoossa.
kohtorivisola kirjoitti:
Miksi nuorten pitäisi päättää itse omista asioistaan ja mitähän nämä asiat sitten on? Joku 16 vuotias koulunkatolle kiipeilevä pissis jolla on tuning unelmia tuskin osaa päättää kenenkään asioista. Se teidän vasemmistoliitto kyllä kuolee vaikka yrittäisitte kuinka saada älämölöoikeuden vaippakansalle. Fiksuimmat nuoret on aina itse päättäneet omista jutuistaan ja ovat tehneet valintoja. Vasureiden on tietenkin helppoa kalastella kannatusta kiehumisvaiheessa olevilta kasvissyöjiltä ja muilta vauhkoilijoilta mutta ei nämä ole mikään tärkeä osa kansaa muutenkaan. Ei se ikäkään takaa että päätöksenteko olisi järkevää jos tasapuolisesti päätetään yhteisistä asioista ja suurin osa on pihalla kun pyöräteline ja kuitenkin on mielipide joka voittaa paremman tiedon. Mitä taas tulee siihen nuorten ymmärtämiseen niin väliäkös tuolla? Mitä ymmärtämistä on ihmisessä joka ei osaa oikeesti mitään? Ajan kanssa joistakin yksilöistä tulee osaajia mutta ei automaattisesti vaan työstämällä. Eikä ainakaan missään poliittisesti valveutuneessa poppoossa.
Jokaiselle kansanedustajalle tehdään selväksi mitä tarkoittaa puoluekuri. Kerrotaan myös miten tulee toimia hallituksen parhaaksi. eriäviä mielipiteitä ei saa olla, ei ainakaan liian kriittisä. Hallitus voi vielä kaatua, hallitusta on suojeltava. Kun uudelle kansanedustajalle luetaan säännöt ei hän halua edes yrittää mitään ettei tee väärin. Siis sama ketä siellä istuu.
Joutais ainakin puolet pois menis vähemmän rahaa turhuuteen.
- heti olisi valmis
laskemaan.Tämänikäiseen nuoreen on helppo"vaikuttaa" ja istuttaa vääriäkin vaikutteita
- mikhaildenisov
kantaa,oon vähän puolesta ja vastaan!
- Eduskunata
On täynnä julkkiksia ja muita saatanan pellejä..
- psaodfjoaisdhfishfg
että näin pääse käymään että eduskunta olisi sen jälkeen täynnä julkkiksia ja muita saatanan pellejä.. sillä nuoria on niin vähän että he olisivat vain muutama prosentti koko äänestysmäärästä.
- lihiyftd
Oikeenko tosissaan tarkoitat että äänestämällä voi vaikuttaa asioihin? No ehkä 16 vuotias vielä uskoo. Tässä maassa valta kuuluu puolueille jotka aina tulevat valituksi edustamaan meitä riippumatta äänestääkö kukaan niitä. Puolueissa ei ole eroja, toinen varastaa tukiaisrahat kassasta ja toinen vihaa jotain toista ja kostaa kylvämällä rahat johonkin älyvapaaseen. Täytyy olla tosi tahvo että vielä uskoo että hommat on hoidossa.
- viiskymppisenä tullut ...
päätelmään ettei paskankaan merkitystä.
- Leilaa
Jos ikäraja laskettaisiin 16-vuoteen ja luulette että sen jälkeen olisi eduskunta täynnä vaan turhia julkkiksia ja jotain pellejä, niin miten niin pieni osa suomen kansasta saisi kaikki pellet sinne. En jaksa uskoa että kaikki nuoret edes äänestäisivät, vaikka mahdollisuus olisikin. Ja silti suurin osa suomen kannasta on näitä vanhempia ihmisiä ja aikuisia, jotka sitten äänestävät eduskuntaan kaikki jotka eivät piittaa pätkän vertaa mitä nuorilla olisi sanottavaa.
- Hillevi kuusamosta
Mielestäni iän voisi laskea. Monet nuoret varmasti haluaisivat varmasti vaikuttaa, edes tähän asiaan. On toki totta että nuoret voisivat äänestää julkkiksia joista pitää, mitä sitten? sehän olisi mukavaa, ja ihmisiä saattaisi alkaa kiinnostaa politiikka enemmän, kuten nuoretkaan paskat välittää eduskuntaan tai mihinkään liittyvistä asioista, ysi luokallakin sitä vain tuputetaan. Politiikan seuraaminen olisi kiinnostavampaa seurattavaa jos joukossa olisi muitakin kuin vanhoja ja tylsiä "asiansa osaavia" joita kukaan ei edes tunne, ei se sitä tarkoita etteikö julkkikset osaisivat hoitaa asioita!
- täyteen
Iso-Veljiä ja tenavatähtiä, kaikken muitten pikku-starojen ja lumilautailijoiden lisäksi.
Vaikka eipä tuo nykyinenkään kokoonpano paljon kummempi ole. :(
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271