Vanhusten alkoholismista

kärsivä

Ei ole mikään vitsi alkoholistien/kaappi juoppojen suuri määrä vanhusten parissa; vai pitäisikö sanoa "senioreitten", ettei kukaan loukkautuisi :)

Tunnen valitettavan useita yli 75 vuotiaita tissutteiljoita. Mukana 'rakas' anoppi, joka päissään soittelee ja söpertää. Ja elämä on sitten niin surkeaa ja masentavaa... miksiköhän?

Masentaa kuunnella elämään katkeroituneita alkoholisti-senioreita, kun itsellä on täysi työ oman elämän pyörittämisessä. Meno on työelämssä eri toista kuin aiemmin ja vaatimukset sen mukaisia. Rankkaa on varmaan ollut ennenkin, mutta 'soitteliko' teille kotiin silloin juoppo anoppi ja söpersi sekavia päivän piristykseksi?

Köyhällä työläisellä ei ole vara juopotella vaan kaikki energia menee elmässä selviytymiseen ja toivoisin, että seniori-ikäiset eivät vaikeuttaisi lastensa perhe-elämää omilla juoppo jutuillaan.

Turha ihmetellä jos ei huvita käydä vierailulla kuin 'pakollisina' juhlapäivinä (jos silloinkaan), jotka muuten olisivat ainoita akun lataus sekä lepopäiviä työelämästä itselle.

72

2851

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillä...

mikään ei ole niin inhottava kuin juoppo, joka toistaa itseään loputtomiin, jauhaa samaa, on jäänyt ja jumittunut samaan uraan, jäkäti-jä-bla-bla-bla-blaa...

Aivan turha yrittää sanoa mitään järjellistä.

Olin yhteen aikaan tuollaisen haisevan juopon työmatkakiusattu, toivoin joka aamu että hän olisi yöllä saanut halvauksen.

- Istu vaan tähän koko tussullasi!

Jumankaut, että teki mieli sanoa kaikki omat ja lainatut sanat.

• Liian helposti kuitenkin yleistetään. On varmaan olemassa hyvinkin kunnollisia vanhuksia, iso-äitejä ja -isiä. Joillakin on varmaan näitäkin lähipiireissään?

Runsas alkoholinkäyttö ei ole hyväksyttävää, onko edes raivoraittius.

Nykyvanhuksilla on enemmän varallisuutta, joka osin heijastuu alkoholinkäyttöönkin.

Kuten tiedätte, me olemme halveksittu kansanosa, joka vain kuormittaa yhteiskuntaa. Eikö?

Kun tuohon lisätään vielä yksinäisyys, niin tarve "paeta" reaalielämää toteutuu.

Onhan nuorissakin huumeiden käyttäjiä ja runsaasti alkoholia nauttivia jo ennen teini-ikää.

On isovanhempia ja lastenlapsia, jotka rakastavat ja kunnioittavat toisiaan. Näistä ei vaan puhuta.

Hyvät uutiset eivät ole uutisia!

• lakaistaan

...ongelmia/ keskustelun aloitetta 'maton alle'.

Ongelma on siis vanusten runsas alkoholin käyttö ja siitä aiheutunut häiriö käyttäytyminen, johon olisi puututtava eikä keskustelu siitä unohtuiko aloittajalta putsata yleistykset tekstistä pois.

• Miten määritellä tuo sanonta, "onko edes raivoraittius".

Hyväksyn tuon, jos raivoraittiilla tarkoitetaan jotain paatoksellista itsekehuvaa jopa entistä alkoholistia, joka todella häiriköimällä yrittää käännyttää ns. normaaleja alkon käyttäjiä.

Erotetaan nimikkeestä kuitenkin raittiit, jota eivät voi enää tippaakaan maistaa.

• keksimä
        Jopel kirjoitti:

Miten määritellä tuo sanonta, "onko edes raivoraittius".

Hyväksyn tuon, jos raivoraittiilla tarkoitetaan jotain paatoksellista itsekehuvaa jopa entistä alkoholistia, joka todella häiriköimällä yrittää käännyttää ns. normaaleja alkon käyttäjiä.

Erotetaan nimikkeestä kuitenkin raittiit, jota eivät voi enää tippaakaan maistaa.

Etanoli = alkoholi = solumyrkky.

Onko siis myrkkyä juomaton "raivo-jotain" ?

• Hirmutöitänsä tehevät
        keksimä kirjoitti:

Etanoli = alkoholi = solumyrkky.

Onko siis myrkkyä juomaton "raivo-jotain" ?

alvariinsa.

• ajastin
        Jopel kirjoitti:

siis miksi aina mennään äärimmäisyydestä toiseen.
        Eivät kaikki vanhahkot ole juoppoja, kuten eivät nuorehkotkaan.

Se on ikävää kun juomisella aiheutetaan häiriöitä. Mutta näitä ihmisiä on joka iässä, nuorista lähtien.

Ilman vanhoja, ei olisi nuoriakaan. Vuodet kuluvat jokaisella, alusta alkain.
        Mielestäni ei saa yleistää juopottelun kuuluvan vain johonkin ryhmään. Sen varjolla haukutaan kaikki. Ihmettelen, tälläistä jakoa.

• Mieletön ajatus!
        ajastin kirjoitti:

siis miksi aina mennään äärimmäisyydestä toiseen.
        Eivät kaikki vanhahkot ole juoppoja, kuten eivät nuorehkotkaan.

Se on ikävää kun juomisella aiheutetaan häiriöitä. Mutta näitä ihmisiä on joka iässä, nuorista lähtien.

Ilman vanhoja, ei olisi nuoriakaan. Vuodet kuluvat jokaisella, alusta alkain.
        Mielestäni ei saa yleistää juopottelun kuuluvan vain johonkin ryhmään. Sen varjolla haukutaan kaikki. Ihmettelen, tälläistä jakoa.

Ei kukaan ole niin sanonut,
        että k a i k k i vanhukset olisivat raivojuoppoja.

• itse alkoholisti,
        lakaistaan kirjoitti:

...ongelmia/ keskustelun aloitetta 'maton alle'.

Ongelma on siis vanusten runsas alkoholin käyttö ja siitä aiheutunut häiriö käyttäytyminen, johon olisi puututtava eikä keskustelu siitä unohtuiko aloittajalta putsata yleistykset tekstistä pois.

mutta silloin harvoin kun olen selvänä, inhoan todella humalassa söpöttäviä senioreita. Mutta kun kumminkin meitä pidetään täysjärkisinä, on asialle vaikea tehdä mitään. Kukapa keksis viisastenkiven?

• itse alkoholisti, kirjoitti:

mutta silloin harvoin kun olen selvänä, inhoan todella humalassa söpöttäviä senioreita. Mutta kun kumminkin meitä pidetään täysjärkisinä, on asialle vaikea tehdä mitään. Kukapa keksis viisastenkiven?

kysynkin asiaa jota olen usein miettinyt, taas kun on kesä tulossa, niin ei voi säälimättä ohittaa, kun näkee laitapuolen kulkijan istuvan puiston penkillä,,,, että onko mehdotonta olla tarttumatta pulloon??

Luulisin että jokaiselle on annettu sisua, eikö sisua ole tarpeeksi, vaan himo ylittää sen. Pyydänkin anteeksi tällaista kysymystä, jos se vaikka loukkaa. Mutta olisit oikea ihminen vastaamaan.

• sinulle monica
        monica kirjoitti:

kysynkin asiaa jota olen usein miettinyt, taas kun on kesä tulossa, niin ei voi säälimättä ohittaa, kun näkee laitapuolen kulkijan istuvan puiston penkillä,,,, että onko mehdotonta olla tarttumatta pulloon??

Luulisin että jokaiselle on annettu sisua, eikö sisua ole tarpeeksi, vaan himo ylittää sen. Pyydänkin anteeksi tällaista kysymystä, jos se vaikka loukkaa. Mutta olisit oikea ihminen vastaamaan.

kauniista kannanotosta. Täytyy tunnustaa, etten kuulu noihin ongelmakäyttäjiin. Sori! Ihmiset nyt yleensä kieltää, tai pahastuu aroista aiheista. Siksi kokeilin tällaista. Sori!
        Kevätmieltä sinulle!

• sinulle monica kirjoitti:

kauniista kannanotosta. Täytyy tunnustaa, etten kuulu noihin ongelmakäyttäjiin. Sori! Ihmiset nyt yleensä kieltää, tai pahastuu aroista aiheista. Siksi kokeilin tällaista. Sori!
        Kevätmieltä sinulle!

Me ihmiset ollaan sellaisia että kokeilemme sitä sun tätä. Sit sen tietää. Kiitos myös sinulle rehellisestä ja miellyttävästä vastauksestasi.

• Maalaismies*
        Jopel kirjoitti:

Olin 1990-luvulla tulossa linja-autolla Viipurista Suomeen. Minun lisäkseni autossa oli vain ryyppyseurue, joilla oli "hauskaa". Yritin olla näkymätön, mutta minut huomattiin. Kiitin kohteliaasti tarjouksesta sanoen etten käytä alkoholia. "Ota nyt yksi ryyppy...!" Eräs ahdisteli koko matkan. Hän eivät voinut sietää kaveria, joka kieltäytyi. " Se on raivoraitis..." Joo, kihisin raivosta yrittäen hillitä itseäni.

Suomessa meitä raivoraittiita on 5 prossaa, kun Yhdysvalloissa on 40 prosenttia. En tiedä onko muissa kielissä edes käytössä raivoraitis sanaa.

• Jopel kirjoitti:

raivoraittius minun mielestä on henkilö joka ei tippaakaan käytä alkoholia. Mielestäni siihen ei tarvita paatoksellisuutta itsekehuvaa, tai entistä alkoholstia, vaan voisin ottaa tunnetun esimerkin Johannes Virolaisen joka joi maitoa kun tarjottiin väkeviä. Eikä varmaan ollut mitään noista edellisistä.

Eilen juuri TV - tuli tietoa että alkon kulutus on noussut, kuinka paljon, meni sivu korvien mutta niissä on kai rajat.

Kysynkin paljonko normaali eli kohtuu käyttäjä käyttää, paljonko suurkuluttaja käyttää ja alkoholistin rajoja ei tarvikkaan kysyä.

Olen kuulut ettei alkoholisti paljoa tarvi kun on juovuksissa, pitääköhän paikkansa.

• Maalaismies*
        monica kirjoitti:

raivoraittius minun mielestä on henkilö joka ei tippaakaan käytä alkoholia. Mielestäni siihen ei tarvita paatoksellisuutta itsekehuvaa, tai entistä alkoholstia, vaan voisin ottaa tunnetun esimerkin Johannes Virolaisen joka joi maitoa kun tarjottiin väkeviä. Eikä varmaan ollut mitään noista edellisistä.

Eilen juuri TV - tuli tietoa että alkon kulutus on noussut, kuinka paljon, meni sivu korvien mutta niissä on kai rajat.

Kysynkin paljonko normaali eli kohtuu käyttäjä käyttää, paljonko suurkuluttaja käyttää ja alkoholistin rajoja ei tarvikkaan kysyä.

Olen kuulut ettei alkoholisti paljoa tarvi kun on juovuksissa, pitääköhän paikkansa.

Suurkulutuksen rajaksi sanottiin miehille olevan kaljakori per viikko, naisille puolta vähemmän. Alkoholisti voi humaltua pienistäkin annoksista esim. maksakirroosin tms. takia. Toisaalta alkoholisti ei tunnista humalaansa vaikka juo kuinka paljon. Eikä hänestä päältäpäin aina tiedä, vaikka olisi 4 promillen kännissä.

• Maalaismies* kirjoitti:

Suurkulutuksen rajaksi sanottiin miehille olevan kaljakori per viikko, naisille puolta vähemmän. Alkoholisti voi humaltua pienistäkin annoksista esim. maksakirroosin tms. takia. Toisaalta alkoholisti ei tunnista humalaansa vaikka juo kuinka paljon. Eikä hänestä päältäpäin aina tiedä, vaikka olisi 4 promillen kännissä.

ettei tunnista humalaansa, voi juoda enemmänkin eikä päältäpäin aina näy. On se salakavala tuo viina, tekee tihutyötä takuuvarmasti.

Asia kiinostaa senvuoksi kun, minulla on entinen naapuri enpä tiedä millä nimellä sanon, mutta hän ryppää monta viikkoa yhteen putkeen, ja sitten kun on ihan loppu juomisesta, pitää viikon tauon että ehtii taas kuntoutua.

Sama uudelleen, ja minä saan kuunnella hänen höpinöitään ja itkujaan puhelimessa, kun hän soittelee ja kertoilee samoja juttujaan.

Olen ollut hänelle ystävällinen, kun hän aina valittaa että aika on pitkää ja että hän kaipaa juttuseuraa.

Olen sanonut hälle että soita selvinpäin niin on mukavampi minulle, mutta ei, sit kysyy vielä lopuksi saako hän taas soittaa mitäs tuohon kehtaa vastata.

Minun on vaikeata aina jaksaa, kun itse olen niin sanottu täys raitis. Niin suoraa sanoen inhoan kuunnella sitä höpötystä. Hän on äärimmäisen hyvä ammatissaan ollut ja erikoisen hyvä isä 3 lapselleen.

• katin kontit
        Maalaismies* kirjoitti:

takuulla näkyypi.

• HööhHöö
        katin kontit kirjoitti:

takuulla näkyypi.

mitä iloa on alkoholista jos sei ees näy,
        iloahan tähän nuivuuteen haetaan viinasta,
        Vai mitä!!

• Sanoohan jo
        HööhHöö kirjoitti:

mitä iloa on alkoholista jos sei ees näy,
        iloahan tähän nuivuuteen haetaan viinasta,
        Vai mitä!!

sanalaskukin, että ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

• katin kontit kirjoitti:

takuulla näkyypi.

Minusta on naurettavaa ja surkuteltavaa, kun kännikala piilottelee pulloaan ja käy siitä ottamassa napsut "salaa", ja kaikki sen näkevät, ensin humalan, ja sitten hiippailun.

• monica kirjoitti:

Raitis on raitis ja juoppo on juoppo.
        Sille välille mahtuu vaikka mitä.
        Raivoraitis on henkilö, joka ei sallisi toistenkaan juoda.
        Minun puolestani saatte juoda ja läträtä niin kuin haluatte.
        Viihdyn ihan hyvin seurassanne selvänäkin.
        Sallikaa se minulle ja muille selville näin Vappunakin.

• Maalaismies*
        Makriina kirjoitti:

Minusta on naurettavaa ja surkuteltavaa, kun kännikala piilottelee pulloaan ja käy siitä ottamassa napsut "salaa", ja kaikki sen näkevät, ensin humalan, ja sitten hiippailun.

Alkoholisti selvinäkin kausinaan yliarvioi omat kykynsä, ikävystyy, ei ole harrastuksia, omaa huonon itsetunnon, keskittyy toisten kielteisiin ominaisuuksiin, piehtaroi itsesäälissä, tekee kaikenlaisia lupauksia muttei koskaan vaivaudu pitämään niitä jne.

Hän ei itse näe eikä halua nähdä näitä ominaisuuksiaan. Vasta katkaisuhoidon jälkeen hänen eteensä pannaan peili. Se on ratkaiseva hetki hänen juopon elämässään. Silloin hän tarvitsee tukea omaisiltaan ja vertaisryhmältä pitkän terapiajakson aikana. Hän saa hoidosta mukaansa aimo annoksen tietoa, jota ilman pysyvä raitistuminen ei onnistu.

• Maalaismies*
        Jopel kirjoitti:

Nyt hyvä Jopel et ymmärrä tai et halua ymmärtää, että keskustelemme yhdestä pahimmin raivoavasta kansantaudistamme, eli alkoholismista. Sinun mielestäsi raivoraitis on henkilö, joka ei sallisi toistenkaan juoda." Näitähän on, se on totta, niin kuin on toisinkin päin, kuten kerroin Viipurin matkastani tuossa ylempänä.

Alkoholismi on arka asia, jota salataan, josta ei asiallisesti keskustella ja josta sairautena ei tiedetä juuri mitään - eivät lääkäritkään tiedä. Minulla ei ole pienintäkään halua ryhtyä apostoliksi tässä eikä missään muussakaan asiassa.

Sanon vain, että jotakin ehkä tietäisin. Olinhan siellä minäkin.

• Jopel kirjoitti:

mutta kun ollaan ketjussa jossa puhutaan alkon (kiroista) Niin otimpa vastataksei sinun kirjoitukseesi. Kaikista asioista pitää voida puhua, onhan tämäkin hyvin vakava asia.

Raittiina minäkin viihdyn kirjoittelemassa tästä asiasta, vaikka se ei koske minua.
        Kyllä minunkin puolesta saa jokainen tehdä kuinka haluaa, juokoon tai olkoon juomatta.

Mutta keskustellaan ongelmista, sehän on monille polttava asia.

Maalaismies* kirjoitti:

Alkoholisti selvinäkin kausinaan yliarvioi omat kykynsä, ikävystyy, ei ole harrastuksia, omaa huonon itsetunnon, keskittyy toisten kielteisiin ominaisuuksiin, piehtaroi itsesäälissä, tekee kaikenlaisia lupauksia muttei koskaan vaivaudu pitämään niitä jne.

Hän ei itse näe eikä halua nähdä näitä ominaisuuksiaan. Vasta katkaisuhoidon jälkeen hänen eteensä pannaan peili. Se on ratkaiseva hetki hänen juopon elämässään. Silloin hän tarvitsee tukea omaisiltaan ja vertaisryhmältä pitkän terapiajakson aikana. Hän saa hoidosta mukaansa aimo annoksen tietoa, jota ilman pysyvä raitistuminen ei onnistu.

että totuuden, todellisuuden pohjalla on elettävä,
        oli se sitten millainen tahansa.

Kehittyminen tulee mahdolliseksi silloin.

Nykynuoriso alkaa liian varhain juomisensa, ja joskus tuntuu, ettei murrosiän kehitys pääsekään silloin tapahtumaan.

Omien heikkouksiensa ja vahvuuksiensa tunteminen tekee mahdolliseksi kehityksen ja oikean toiminnan.

• Merilii
        Jopel kirjoitti:

Juomalauluja-osastossakaan ei sanota, mitä juodaan.
        Kunhan juodaan.
        Vaikkapa kivennäisvettä.
        Yhden maljan skumppaa voi nyt toki vapun kunniaksi kohottaa!

Kippis!

Nyt hyvä Jopel et ymmärrä tai et halua ymmärtää, että keskustelemme yhdestä pahimmin raivoavasta kansantaudistamme, eli alkoholismista. Sinun mielestäsi raivoraitis on henkilö, joka ei sallisi toistenkaan juoda." Näitähän on, se on totta, niin kuin on toisinkin päin, kuten kerroin Viipurin matkastani tuossa ylempänä.

Alkoholismi on arka asia, jota salataan, josta ei asiallisesti keskustella ja josta sairautena ei tiedetä juuri mitään - eivät lääkäritkään tiedä. Minulla ei ole pienintäkään halua ryhtyä apostoliksi tässä eikä missään muussakaan asiassa.

Sanon vain, että jotakin ehkä tietäisin. Olinhan siellä minäkin.

Tiedän, että yksityisen ihmisen mahdollisuus vaikuttaa muiden alkoholismiin on kovin vähäinen.
        Tuo raivo-sana se vain tuntuu oudolta.
        Raivo merkitsee jotain voimakasta vihamielistä tunnetta, eikä minusta sovi tavallisen alkoholia käyttämättömän ihmisen tunnusmerkiksi.
        Olkoon raitis, mutta ei raivo.
        Ethän Sinäkään mennyt raivoamaan sillä linja-autossa niille "iloisille" ihmisille. Päin vastoin, koitit olla huomaamaton.
        Ehkä tuo raivo-sana täytyy hyväksyä liika käyttävän ihmisen huonon omantunnon ilmaisuna.

• Raskas paikka

Jos on vaikeaa olla omainen ikääntyneelle alkoholistille, niin eipä ole kadehdittava vaimon/miehen osa, kun hän yrittää pitää kumppaninsa juomista kohtuuden rajoissa.

Kuinka masentavaa ja surkeaa onkaan hänen osansa, usein myös siitä syystä, että ei jaksa puhua juoposta omaisten kanssa, joilla on omat elämänsä huolet kannettavanaan.
      Juhlapyhät ovat pelkoa ja tuskaa, kuinka selvitä omaisten ja juopon kanssa samoissa tiloissa ilman, että kaikki ovat tuskastuneita.
      Puoliso saa päälleen kiukut molemmilta puolilta.

• Kukaan ei näköjään kiinnostu siitä, miltä tuntuu asua kännäävän ikäihmisen kanssa samassa kodissa.
        Nuoret välttelevät kännikalan luona käymistä, kuten aloittaja sanoo, ja kännääjän kumppanin mieltä ei kysytä, eikä apua tarjota.

Ei edes vastata, kun hän kirjoittaa. Mistä saa avun, kun alkoholismi pysyy tissutelun asteella, jokailtaina harrastuksena.

• Ei mieltä ylentävä
        Makriina kirjoitti:

Kukaan ei näköjään kiinnostu siitä, miltä tuntuu asua kännäävän ikäihmisen kanssa samassa kodissa.
        Nuoret välttelevät kännikalan luona käymistä, kuten aloittaja sanoo, ja kännääjän kumppanin mieltä ei kysytä, eikä apua tarjota.

Ei edes vastata, kun hän kirjoittaa. Mistä saa avun, kun alkoholismi pysyy tissutelun asteella, jokailtaina harrastuksena.

otus,
        jolla lisäksi ei ole kuvaa omasta kännäävästä
        olemuksestaan.
        Videolle! ja sitten näyttämään hänelle jäkätystä!

• Mummo minäkin

Kyläpaikkoja on pitänyt harventaa koska ei jaksa
      kuunnella "pienessä tuuterissa" olevien samojen juttujen jauhamista.
      Helposti nuo juopot huomaa täälläkin toistoistaan.

• Siksi juuri

tuskastun noihin raivojuoppoihin.

• Maalaismies*

Alkoholismi on sairaus, joka hoitamattomana johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Se on yhtä vähän potilaan syytä, kuin syöpä tai diabetes. Suomessa on liian vähän (esim. Ruotsiin verrattuna) alkoholismin hoitoon perehtyneitä laitoksia. Valtiovalta ei ymmärrä taudin vakavuutta eikä tehokkaan hoidon tarpeellisuutta.

Suomessa toimii kaksi osaavaa hoitotyyppiä: Minnesota- ja Myllyhoito. Ne ovat lähtöisin alkoholistien toimesta ja niiden henkilökunta koostuu yleensä alkoholisteista, jotka eivät juo. He ymmärtävät, mistä taudissa on kysymys. Alkoholismista ei parannu, mutta juomisesta voi ohjaavalla hoidolla päästä eroon.

Alkoholisti, joka ei juo (kuten minä) voi elää täysipainoista elämää kirjoitellen mukavien ihmisten kanssa vaikka tällekin palstalle.

• Alkoholismisn syy

on se, että juo viinaa.

Kyllä se on oma valinta.

• Tai:
        Alkoholismisn syy kirjoitti:

on se, että juo viinaa.

Kyllä se on oma valinta.

Onko huumeiden veto sairaus?

Alkoholismin nimittäminen sairaudeksi on itsesääliä
        ja puolustelua.

Parempi katsoa totuutta suoraan silmiin:

Minkään sairauden syy ei ole, että JUO jotain ainetta.

• Maalaismies*
        Alkoholismisn syy kirjoitti:

on se, että juo viinaa.

Kyllä se on oma valinta.

Tuolla asenteella varmaan sanot syöpäsairaalle "miksi poltat" tai diabeetikolle "olet syönyt itsesi sairaaksi". Ei siitä kauan ole kun syöpää hävettiin ja piiloteltiin. Nyt ymmärretään, että sairasta pitää auttaa, tautia parantaa tai sen vaikutuksia lieventää.

Aamu-uutisissa sanottiin, että alkoholin suurkulutus nelinkertaistaa paksusuolen syövän puhkeamismahdollisuutta. Jokainen alkoholisti haluaisi eroon paheestaan. Yksin siihen ei pysty vaan tarvitaan apua - hoitoa. Siitä on kysymys.

• Maalaismies*
        Tai: kirjoitti:

Onko huumeiden veto sairaus?

Alkoholismin nimittäminen sairaudeksi on itsesääliä
        ja puolustelua.

Parempi katsoa totuutta suoraan silmiin:

Minkään sairauden syy ei ole, että JUO jotain ainetta.

Huumeet ovat verrattavissa päihteisiin. Jotkut tulevat niistä riippuvaisiksi ja silloin puhutaan sairaudesta. Kun ihminen sairastuu, olkootpa syy mikä hyvänsä, hän tarvitsee apua.

• Alkoholismisn syy kirjoitti:

on se, että juo viinaa.

Kyllä se on oma valinta.

ja muistaakseni yhtäläisyys periytyvyyteen on todettu. Silloinhan on huomioitava että se voidaan lukea sairaudeksi.
        Pitäähän tutkimukseen uskoa.

• Raskas paikka
        Maalaismies* kirjoitti:

Huumeet ovat verrattavissa päihteisiin. Jotkut tulevat niistä riippuvaisiksi ja silloin puhutaan sairaudesta. Kun ihminen sairastuu, olkootpa syy mikä hyvänsä, hän tarvitsee apua.

Aloittaja ei huomaa, että alkoholistin kotona on muitakin ihmisiä, jotka ovat sairastuneet alkoholistin mukana. He elävät siinä pyörityksessä, jonka alkoholisti järjestää.
        Tukea ja apua näille ihmisille ei ole olemassa.

Usein sukuun kuuluvatkin paheksuvat koko perhettä, eivätkä kestä edes käydä paikalla.
        Perheen lapset pakenevat kotoa heti kun kynnelle kykenevät.
        Paikalla on lopuksi vain puoliso, joka yrittää pitää taloa pystyssä. Liian vanhana ja masennettuna ei enää pääse irti. Lapsiaan ei halua vaivata iäikuisilla valituksilla, jotka eivät auta kuitenkaan.

• Maalaismies*
        monica kirjoitti:

ja muistaakseni yhtäläisyys periytyvyyteen on todettu. Silloinhan on huomioitava että se voidaan lukea sairaudeksi.
        Pitäähän tutkimukseen uskoa.

Alkoholismi on todellakin perinnöllinen sairaus. Terveen on vaikea hyväksyä sitä ettei joku pysty lopettamaan juomistaan, koska hän itse pystyy. Kun sairaus tunnistetaan, sitä pitäisi ryhtyä hoitamaan. Se ei onnistu käskemällä tai haukkumalla.

• Maalaismies*
        Raskas paikka kirjoitti:

Aloittaja ei huomaa, että alkoholistin kotona on muitakin ihmisiä, jotka ovat sairastuneet alkoholistin mukana. He elävät siinä pyörityksessä, jonka alkoholisti järjestää.
        Tukea ja apua näille ihmisille ei ole olemassa.

Usein sukuun kuuluvatkin paheksuvat koko perhettä, eivätkä kestä edes käydä paikalla.
        Perheen lapset pakenevat kotoa heti kun kynnelle kykenevät.
        Paikalla on lopuksi vain puoliso, joka yrittää pitää taloa pystyssä. Liian vanhana ja masennettuna ei enää pääse irti. Lapsiaan ei halua vaivata iäikuisilla valituksilla, jotka eivät auta kuitenkaan.

Mainitsemissani hoidoissa on perhe ja läheiset mukana. Ei se muuten onnistuisikaan. Kunnat vain ovat kitsaita maksamaan kunnollisesta hoidosta, vaikka se pitkän päälle tulisi halvemmaksi. Hoitamattoman alkoholistin kanssa ei voi elää. Jos häntä ei saa hoitoon, on parasta hakeutua eroon.

• Pirkko3
        Maalaismies* kirjoitti:

Alkoholismi on todellakin perinnöllinen sairaus. Terveen on vaikea hyväksyä sitä ettei joku pysty lopettamaan juomistaan, koska hän itse pystyy. Kun sairaus tunnistetaan, sitä pitäisi ryhtyä hoitamaan. Se ei onnistu käskemällä tai haukkumalla.

Tutkimus mikä hyvänsä nk *otanta* on aina tilaajansa näköinen.
        Tutkimuslaitokset ja -keskukset tekee kyllä uskottavaa työtä.
        Aina pitää uskoa, mutta osaa voi epäillä.

• Finlandia-voittaja kertoi,
        Maalaismies* kirjoitti:

miten vaikeata hänelle on istua aamulla kello 8 valkoisen paperin eteen tehdäkseen töitä 5 tuntia.
        Välttämättä haluaisi lähteä: "Miksi en voi mennä kaupungille käveleskelemään?" Silloin hän sanoo itselleen: "Kuule, kysy tuo kysymys itseltäsi 5 tunnin jälkeen!"
        Hannu Väisänen kertoi itse tästä työn vaikeudesta.

• Sairauksia nekin
        Maalaismies* kirjoitti:

Mainitsemissani hoidoissa on perhe ja läheiset mukana. Ei se muuten onnistuisikaan. Kunnat vain ovat kitsaita maksamaan kunnollisesta hoidosta, vaikka se pitkän päälle tulisi halvemmaksi. Hoitamattoman alkoholistin kanssa ei voi elää. Jos häntä ei saa hoitoon, on parasta hakeutua eroon.

Itsekeskeisyys on alkoholistin keskeisin ominaisuus.
        Ja kun
        hän ei nää itseään juovuksissa, ei kuule inttävää loputonta jäkätystään, ei hän TIEDÄ, millainen hän on.
        Luulee olevansa hyvinkin hauska.

Kyllä on totta, että lasisen lapsuuden kokeneita ihmisiä on Suomessa paljon, liian paljon. Samoin vaimoja, joita alkoholisti vielä syyttää ja painostaa.

• Vaimon osa
        Sairauksia nekin kirjoitti:

Itsekeskeisyys on alkoholistin keskeisin ominaisuus.
        Ja kun
        hän ei nää itseään juovuksissa, ei kuule inttävää loputonta jäkätystään, ei hän TIEDÄ, millainen hän on.
        Luulee olevansa hyvinkin hauska.

Kyllä on totta, että lasisen lapsuuden kokeneita ihmisiä on Suomessa paljon, liian paljon. Samoin vaimoja, joita alkoholisti vielä syyttää ja painostaa.

ei ole kadehdittava.
        Sanon näin siskoni avioliittoa läheltä seuranneena.

Alkoholisti on hellä itselleen, itsesäälinen.

Hän tarvitsee totuuksia katsottavaksi suoraan silmiin.
        Ja jos hän onnistuisi antamaan itselleen potkun taakse, se voisi vapauttaa itsesäälistä.

Pelaaminen kuuluu myös alkoholistin taipumuksiin,
        rahaa kuluu uskomattomia summia.

Selvää narsismia luonteessaan: vain minä olen tärkeä.

Lapsensa manipulointia: äiti hoiti, opetti hampaiden pesut ym. vaikeat asiat, terveellisen ruokavalion.

Isä vei jaffalle ja osti karkkia.

Toivottavasti ei ole perinnöllistä.

• lähiomainen
        Maalaismies* kirjoitti:

ei todellakaan voi verrata alkoholistiin.
        Amfetamiini ja ns.opiaattijohdannaisten riippuvuus on aivan toista luokkaa kuin alkoholin.
        Se on niin vaikea asia,etten enempää kirjoitakaan.

• Maalaismies*
        lähiomainen kirjoitti:

ei todellakaan voi verrata alkoholistiin.
        Amfetamiini ja ns.opiaattijohdannaisten riippuvuus on aivan toista luokkaa kuin alkoholin.
        Se on niin vaikea asia,etten enempää kirjoitakaan.

Pahoja ovat kaikki päihteet silloin kun ovat vallan ottaneet. Keskinäinen vertailu on mielestäni sama, kuin pähkäilisi kumpi on pahempi, syöpä vai diabetes. Hoitoa tarvitaan molemmissa, se on varma. Vaikka se maksaa, vielä kalliimmaksi hoitamattomuus tulee.

• tuollainen
        Vaimon osa kirjoitti:

ei ole kadehdittava.
        Sanon näin siskoni avioliittoa läheltä seuranneena.

Alkoholisti on hellä itselleen, itsesäälinen.

Hän tarvitsee totuuksia katsottavaksi suoraan silmiin.
        Ja jos hän onnistuisi antamaan itselleen potkun taakse, se voisi vapauttaa itsesäälistä.

Pelaaminen kuuluu myös alkoholistin taipumuksiin,
        rahaa kuluu uskomattomia summia.

Selvää narsismia luonteessaan: vain minä olen tärkeä.

Lapsensa manipulointia: äiti hoiti, opetti hampaiden pesut ym. vaikeat asiat, terveellisen ruokavalion.

Isä vei jaffalle ja osti karkkia.

Toivottavasti ei ole perinnöllistä.

vastuuttomuus. Voipi periytyäkin.

• tämä vappu on, varsinkin niille jotka pyrkivät pois kaappipullosta. Mietin joskus että kun viina on valtion tuote, pitäiskö valtion hoitaa kaikki uhrinsa mukisematta, eikä jättää heitteille? Nythän he ovat oman onnensa nojassa.

Joutuuhan muutkin korvaamaan virheensä, esim. jos ajat autolla toisen päälle joudut vastuseen tai teet minkä virheen tahansa, korvattava on.

Ne jotka pystyvät, nousevat jaloilleen, mutta ne heikoimmat tarvitsevat apua ja tuskin he itse pystyvät sitä hakemaan.

• Maalaismies*

Valtion pitäisi ymmärtää tukea ja lisätä hyvien hoitolaitosten määrää. Nykyistä tilannetta voi alkaa kutsua jo kansanmurhaksi. Nuoret ja vanhat ajautuvat turhaan tuhoon tällä menolla. Alkoholismi ei ole vitsi.

Parhaat hoitolaitokset ovat alkoholistien itsensä perustamia ja ylläpitämiä. Tätä sairautta ei voi ymmärtää saati auttaa muut kuin samassa liemessä keitetyt. Lääkärit eivät vahvista (jos eivät kielläkään) näiden hoitojen oikeellisuutta. Monet heistä, samoin kuin kansanedustat olisivat itse hoidon tarpeessa.

Voidakseen toimia, nykyiset hoitolaitokset ovat verraten kalliita. Se on vika, jonka valtio voisi ja valtion pitäisi korjata.

• juoppoja

Pakkohoito pitäisi jossain vaiheessa saada ja aivopesu alulle.

Juopoilla ei ole mielessä muuta kuin seuraava ryyppy ja pullo.

Ei silti, että kukaan Vapun aikaan raittiuspuheita yrittäisikään pitää. Kyllä tosiaan kaikki viinatulot voisi käyttää juoppojen hoitoon.

• juoppoja kirjoitti:

Pakkohoito pitäisi jossain vaiheessa saada ja aivopesu alulle.

Juopoilla ei ole mielessä muuta kuin seuraava ryyppy ja pullo.

Ei silti, että kukaan Vapun aikaan raittiuspuheita yrittäisikään pitää. Kyllä tosiaan kaikki viinatulot voisi käyttää juoppojen hoitoon.

mutta käviskö se vappu puheeksikaan. Mutta en olisi varma, etteikö täältä keskusteluista menisi ja tavoittaisi juoppoja. Kyllä varmaan.

Onhan juoppoja joka yhteiskunta luokasta, myös tietsikan omistajia. Jotka tuskailee ja painii viinan kanssa.

Just, alkon tuotosta vois parannella ja hoitaa viinan uhreja.

• muttei
        monica kirjoitti:

mutta käviskö se vappu puheeksikaan. Mutta en olisi varma, etteikö täältä keskusteluista menisi ja tavoittaisi juoppoja. Kyllä varmaan.

Onhan juoppoja joka yhteiskunta luokasta, myös tietsikan omistajia. Jotka tuskailee ja painii viinan kanssa.

Just, alkon tuotosta vois parannella ja hoitaa viinan uhreja.

puheet auta. Minä tuosta pakkohoidosta olen sellaista mieltä, mitä psykologit eivät myönnä. Sanovat ettei pakkohoito auta.

Minäpä perustelen tähän kuitenkin niin, että jos ihminen saadaan selviämään ja pakolla pysymään selvänä, voi sille jotain järkeä saada menemään päähän.

Sitten tulee kuitenkin se toinen puoli: mitäs meidän kaikkia pitää pelastaa. Ainut on se, että hoito tulee kaikkien yhteisestä pussista. Ja jees, alkon rahoilla se pitäisi tehdä.

• että jos...
        muttei kirjoitti:

puheet auta. Minä tuosta pakkohoidosta olen sellaista mieltä, mitä psykologit eivät myönnä. Sanovat ettei pakkohoito auta.

Minäpä perustelen tähän kuitenkin niin, että jos ihminen saadaan selviämään ja pakolla pysymään selvänä, voi sille jotain järkeä saada menemään päähän.

Sitten tulee kuitenkin se toinen puoli: mitäs meidän kaikkia pitää pelastaa. Ainut on se, että hoito tulee kaikkien yhteisestä pussista. Ja jees, alkon rahoilla se pitäisi tehdä.

jonkin aikaa pysyy raittiina, oppii nauttimaan oikeasta ruuasta ja juomasta sekä liikunnasta,
        josta endorfiineja kehoon tulvahtaa,
        niin ihminen kokee hyvän olon ilman alkoholia.
        Silloin voi alkaa ymmärtää, ettei kannata pilata
        elämäänsä enempää.

• Maalaismies*
        että jos... kirjoitti:

jonkin aikaa pysyy raittiina, oppii nauttimaan oikeasta ruuasta ja juomasta sekä liikunnasta,
        elämäänsä enempää.

Hoito perustuu juuri ryyppyputken katkaisuun riittävän pitkäksi ajaksi. Silloin potilas näkee toisaalta missä kaikessa on rypenyt ja kuinka paljon tuskaa sekä vahinkoa läheisilleen tuottanut kuin myös raittiuden ihanuuden. Raitistunut alkoholisti arvostaa raittiutta enemmän kuin konsanaan ikänsä raittiudessa elänyt.

Hoitoon on mentävä vapaa-ehtoisesti sillä pakkohoito ei tuota toivottua tulosta. Alkoholismi on siinä mielessä samanlainen kuin mikä hyvänsä sairaus, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa aloitettu hoito tuottaa parhaan tuloksen.

• Katicat2
        Maalaismies* kirjoitti:

Hoito perustuu juuri ryyppyputken katkaisuun riittävän pitkäksi ajaksi. Silloin potilas näkee toisaalta missä kaikessa on rypenyt ja kuinka paljon tuskaa sekä vahinkoa läheisilleen tuottanut kuin myös raittiuden ihanuuden. Raitistunut alkoholisti arvostaa raittiutta enemmän kuin konsanaan ikänsä raittiudessa elänyt.

Hoitoon on mentävä vapaa-ehtoisesti sillä pakkohoito ei tuota toivottua tulosta. Alkoholismi on siinä mielessä samanlainen kuin mikä hyvänsä sairaus, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa aloitettu hoito tuottaa parhaan tuloksen.

Kirjoituksistasi huokuu syvä nöyryys saavuttamaasi erävoittoa alkoholismista, samalla tunnustat sen että alkoholisti on juomattakin alkoholisti lopun elämäänsä. En muista siksi kysyn, käytätkö missään tilanteessa tippaakaan alkoholia, vai edellyttääkö raittiina pysyminen täydellistä kieltäytymistä?

Se on totta, että alkoholistin lähimmät kärsivät. He myös ovat onnellisia muutoksen tapahtuessa. Sinä nautin täysin siemauksin keväästä ja aamulenkeistäsi. Vaimosikin on varmasti uudelleen sinuun rakastunut.

• Maalaismies*
        Katicat2 kirjoitti:

Kirjoituksistasi huokuu syvä nöyryys saavuttamaasi erävoittoa alkoholismista, samalla tunnustat sen että alkoholisti on juomattakin alkoholisti lopun elämäänsä. En muista siksi kysyn, käytätkö missään tilanteessa tippaakaan alkoholia, vai edellyttääkö raittiina pysyminen täydellistä kieltäytymistä?

Se on totta, että alkoholistin lähimmät kärsivät. He myös ovat onnellisia muutoksen tapahtuessa. Sinä nautin täysin siemauksin keväästä ja aamulenkeistäsi. Vaimosikin on varmasti uudelleen sinuun rakastunut.

Raitis vanhuus on minulle kuin lottovoitto tai enemmän. Elän vaimoni kanssa vahvaa, yksinkertaista elämää. Nautin, kuten totesit aamulenkeistäni ja keväästä täysin siemauksin - ja lukemisesta, palstakirjoittelusta ja lastenlapsista...

Alkoholin käytön suhteen on oltava enemmän kuin tarkka. Ihan niin kuin diabeetikko on tarkka, niin myös alkoholisti. Se ei ole tuskaista pidättymistä vaan vapauttavaa, koska tuottaa raittiuden antamaa mielihyvää.

On pidättäydyttävä rommikarkeista Mustan parran yskälääkkeeseen ja kaikesta mikä voi sisältää alkoholia. Yksikin milligramma keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä esim. Diapam, Oxepam, Temesta, Risolid, Tenox on huumetta ja johtaa väistämättä peruspäihteeseen (alkoholiin).

Toipuakseen alkoholistin ainoa vaihtoehto on täysin päihteetön elämäntapa. Päihdettä ei voi vaihtaa toiseen.

• että jos... kirjoitti:

elämäänsä enempää.

Naapurissani asui eräs viinan kiroista kärsivät mies avoliitossa raittiin ja mukavan rouvan kanssa. Rouva huolehti kodin, ja mies pysyi raittiina pitkään, oli kovin innostunut puuhailemaan kaikenlaista, remontoi jne. Hän oli erittäin kätevä ja mukava, selvin päin.

Mutta ei se kuitenkaan jatkunut kauan. Pari vuotta siinä meni, hyvällä mielellä, sitten alkoi kaljottelu, joka jonkin aikaa vielä pysyi ihan kohtuuden rajoissa.
        Mutta sitten tule se päivä, jolloin kaveri jäi retkilleen.
        Tuli takaisin, "paransi" tapansa, sortui taas, ja lopulta liitto kariutui.
        Rouva oli pitkään masentunut ja pahoila mielin, mutta sanoi, että ei voi ottaa vastatakseen alkoholistista. Jos tämä ei jaksa pysyä raittiina, hän ei jatka yhdessä oloa.
        Omakotitalo myytiin jonkin ajan kuluttua, ja nyt siinä asuu muut ihmiset.

Joskus näen tämän mukavan miehen asuinalueemme ostarilla. Mukava hän on edelleenkin, tervehtii ja kyselee kuulumiset, mutta on aina humalassa. Aina.

Tämä ihminen ei ainakaan ymmärtänyt, "ettei kannata pilata elämäänsä enempää."

• Maalaismies*
        Makriina kirjoitti:

Naapurissani asui eräs viinan kiroista kärsivät mies avoliitossa raittiin ja mukavan rouvan kanssa. Rouva huolehti kodin, ja mies pysyi raittiina pitkään, oli kovin innostunut puuhailemaan kaikenlaista, remontoi jne. Hän oli erittäin kätevä ja mukava, selvin päin.

Mutta ei se kuitenkaan jatkunut kauan. Pari vuotta siinä meni, hyvällä mielellä, sitten alkoi kaljottelu, joka jonkin aikaa vielä pysyi ihan kohtuuden rajoissa.
        Mutta sitten tule se päivä, jolloin kaveri jäi retkilleen.
        Tuli takaisin, "paransi" tapansa, sortui taas, ja lopulta liitto kariutui.
        Rouva oli pitkään masentunut ja pahoila mielin, mutta sanoi, että ei voi ottaa vastatakseen alkoholistista. Jos tämä ei jaksa pysyä raittiina, hän ei jatka yhdessä oloa.
        Omakotitalo myytiin jonkin ajan kuluttua, ja nyt siinä asuu muut ihmiset.

Joskus näen tämän mukavan miehen asuinalueemme ostarilla. Mukava hän on edelleenkin, tervehtii ja kyselee kuulumiset, mutta on aina humalassa. Aina.

Tämä ihminen ei ainakaan ymmärtänyt, "ettei kannata pilata elämäänsä enempää."

Alkoholisti voi retkahtaa juomaan uudelleen jopa vuosikymmenien raittiuden jälkeen. Jopa lääkärin määräämän lääkkeen vaikutus voi panna alulle uuden kierteen.
        Alkoholismin luonne selviää seuraavasta linkistä: http://www.minnesota-hoito.fi/hoitomalli.htm

Alkoholisti voi retkahtaa juomaan uudelleen jopa vuosikymmenien raittiuden jälkeen. Jopa lääkärin määräämän lääkkeen vaikutus voi panna alulle uuden kierteen.
        Alkoholismin luonne selviää seuraavasta linkistä: http://www.minnesota-hoito.fi/hoitomalli.htm

mutta en muista olisitko mainninnut kauanko olet ollut raitiina, voitko vastata? Mistä sait kimmokkeen raitistua?

• Maalaismies*
        monica kirjoitti:

mutta en muista olisitko mainninnut kauanko olet ollut raitiina, voitko vastata? Mistä sait kimmokkeen raitistua?

Täytettyäni 50v. päätin panna pisteen juopottelulleni. Silloin ei vielä ollut nykyisiä hoitolaitoksia. Hain tietoa kirjallisuudesta. Amerikassa ja Ruotsissa oltiin pitkällä alkoholismin hoidossa ja tutkimuksessa. Tunsin AA:laisia, keskustelin paljon heidän kanssaan yksityisesti, mutta en liittynyt heihin. Oma lääkärini tuki ja auttoi.

Nyt, kun tiedän asiasta enemmän, arvelen kotikutoisen raitistumiseni onnistumisen paljolti johtuneen siitä etten käyttänyt psyyken- tai unilääkkeitä. Muutama retkahdus matkan varrella on sattunut, mutta olen nopeasti onnistunut palaamaan raittiuteen.

Täytettyäni 50v. päätin panna pisteen juopottelulleni. Silloin ei vielä ollut nykyisiä hoitolaitoksia. Hain tietoa kirjallisuudesta. Amerikassa ja Ruotsissa oltiin pitkällä alkoholismin hoidossa ja tutkimuksessa. Tunsin AA:laisia, keskustelin paljon heidän kanssaan yksityisesti, mutta en liittynyt heihin. Oma lääkärini tuki ja auttoi.

Nyt, kun tiedän asiasta enemmän, arvelen kotikutoisen raitistumiseni onnistumisen paljolti johtuneen siitä etten käyttänyt psyyken- tai unilääkkeitä. Muutama retkahdus matkan varrella on sattunut, mutta olen nopeasti onnistunut palaamaan raittiuteen.

pitää onnitella sinua, todennäköisesti se päätöksesi kestää, kun on jo näinkin kauan kestänyt.

Olet saanut takapakin korjattua, mutta miksi retkahdit? oliko jokin painava syy, vai mieliteostako vain. Mielenkiinnosta kyselen.

Jaaha, vai on mainitsemissasi lääkeissä sellainen vaikutus, että ne herättelevät viinan himoja.

• Salanimellä
        Maalaismies* kirjoitti:

Perheessäni on alkoholisti. Luen aina suurella kunnioituksella raitistuneitten alkoholistien mielipiteitä, koska voin arvata, kuinka työlästä raittiuteen pääseminen on ollut.
        Omaisena olen erittäin hyvin tietoinen siitä, että raittiuteen ei pääse kuin omalla yrittämisellä. Toisten on turha yrittää kääntää juomarin päätä.

Pelkkä raittiudesta puhuminenkin aihettaa juopossa vastareaktion. Esimerkiksi TV:n ohjelmia asiasta ei katsota, raitistuneitten alkoholistien mielipiteitä ei lueta jne. Asia työnnetään olemattomiin, ja itse alkoholismi kielletään kokonaan. Se on vain perheen vainoharhaisuutta ja osoitusta perheen mielenterveysongelmista.

Perhekin menettää kykynsä taistella, koska alkuvuosina on vielä uskonut vakuutteluja ja yrittänyt olla myönteinen ja luottavainen.
        Kun toivo on mennyt, on se mennyt koko perheeltä.

Ympäristö suhtautuu usein juopon perheeseen kuin juoppo olisi uhri, jonka perhe on "ajanut" juomaan. Usein alkoholisti on miellyttävä ja sosiaalinen, avulias aatu, josta kaikki pitävät. Ja usein perhekin pitää, edelleen. Miksi perhe heittäisi ulos heikoimman jäsenensä?
        Mutta vaikea on asiasta puhua. Useinmiten kuulija ihmetteelee, miksi omaiset eivät sano sille! Mikseivät kiellä? Eikö juoppo ymmärrä, että perhe kärsii? Hänelle pitää puhua!

• Maalaismies*
        monica kirjoitti:

pitää onnitella sinua, todennäköisesti se päätöksesi kestää, kun on jo näinkin kauan kestänyt.

Olet saanut takapakin korjattua, mutta miksi retkahdit? oliko jokin painava syy, vai mieliteostako vain. Mielenkiinnosta kyselen.

Jaaha, vai on mainitsemissasi lääkeissä sellainen vaikutus, että ne herättelevät viinan himoja.

Kesti aikansa ennen kuin opin varomaan tiettyjä asioita. Kun on kysymys kemiallisesta riippuvuudesta, himo voi syntyä vaikka rommilla aateloiduista Runebergin tortusta, yskänlääkkeestä jne. Eihän se käytännössä ole sen kummempaa kuin mitä allergisuuteen taipuvat ihmiset joutuvat varomaan. Kun tietää mitä sopii tehdä ja mitä ei, kaikki menee hyvin.

Raittiudesta nauttii, kun siihen on päässyt. Olen oppinut vuosien saatossa varomaan. Silloin menee hyvin.

• Maalaismies*
        Salanimellä kirjoitti:

Perheessäni on alkoholisti. Luen aina suurella kunnioituksella raitistuneitten alkoholistien mielipiteitä, koska voin arvata, kuinka työlästä raittiuteen pääseminen on ollut.
        Omaisena olen erittäin hyvin tietoinen siitä, että raittiuteen ei pääse kuin omalla yrittämisellä. Toisten on turha yrittää kääntää juomarin päätä.

Pelkkä raittiudesta puhuminenkin aihettaa juopossa vastareaktion. Esimerkiksi TV:n ohjelmia asiasta ei katsota, raitistuneitten alkoholistien mielipiteitä ei lueta jne. Asia työnnetään olemattomiin, ja itse alkoholismi kielletään kokonaan. Se on vain perheen vainoharhaisuutta ja osoitusta perheen mielenterveysongelmista.

Perhekin menettää kykynsä taistella, koska alkuvuosina on vielä uskonut vakuutteluja ja yrittänyt olla myönteinen ja luottavainen.
        Kun toivo on mennyt, on se mennyt koko perheeltä.

Ympäristö suhtautuu usein juopon perheeseen kuin juoppo olisi uhri, jonka perhe on "ajanut" juomaan. Usein alkoholisti on miellyttävä ja sosiaalinen, avulias aatu, josta kaikki pitävät. Ja usein perhekin pitää, edelleen. Miksi perhe heittäisi ulos heikoimman jäsenensä?
        Mutta vaikea on asiasta puhua. Useinmiten kuulija ihmetteelee, miksi omaiset eivät sano sille! Mikseivät kiellä? Eikö juoppo ymmärrä, että perhe kärsii? Hänelle pitää puhua!

Kun alkoholismi selvästi tuhoaa paitsi potilaan, myös läheisten elämän, hänet on pantava tiukoille: hoitoon tai kotoa pois! Se tuntuu julmalta, mutta silloin vasta hän joutuu valinnan eteen: viina tai raittius.

Raitistuminen ei onnistu omin neuvoin, mikäli alkoholismista on kysymys. Usein hän tiukan edessä valitsee mieluummin hoidon kuin perheestä luopumisen. Jos valitsee viinan, häntä ei kannata eikä tarvitse sietää.

(En ole lääkäri enkä terapeutti - ainoastaan kantapään kautta näihin asioihin perehtynyt. Koska tiedän sen tuskan minkä alkoholisti tuottaa läheisilleen ja itselleen, olen paljastanut näitä omakohtaisia kokemuksia. Parantoloissa esiinnytään anonyymeinä, koska ennakkoluulot ovat niin suuret.)

• Maalaismies*

Alkoholin suurkuluttajia arvellaan olevan saman verran kuin alkoholistejakin, eli noin 250.000. He juovat yhdessä puolet kansan käyttämän alkoholin keskimäärästä, joka on 10 litraa per henkilö vuodessa..

Alkoholisti ja suurkuluttaja juovat keskimääräiseen kulutukseen nähden viisinkertaisen määrän eli 50 ltr/vuosi mikä merkitsee yhtä litraa pudasta alkoholia viikossa. Se on hirmuinen määrä, jota kukaan ei pitkään kestä ja joka aiheuttaa suuret henkiset ja aineelliset kärsimykset ympäristölle.

Suurkuluttaja ei siis ole sillä tavalla kemiallisesti riippuvainen alkoholista. Hän on tapajuoppo. Hänen on periaatteessa helpompi riistäytyä irti viinasta ja niin hän sanookin. Miksi hän sitten juo niin kuin alkoholisti jää meikälle suureksi mysteeriksi.

• Meikämamma..

että tätä asiaa on nyt puitu perin pohjin palstalla.
        Mitä enemmän siitä puhutaan, sen parempi.
        Puhumisen kynnys madaltuu.

• Eläkkeellä ollessani olen huomannut, että ainakaa niissä juhlissa ja paikoissa jpssa käyn ei juoppoja näy. Aiemmin kyllä, Ainakin 30v takaisin isäni ei tullut kuin harvoin aivan selvänä kotiin eläkeläisten matkoilta tai muista juhlista. Nykyää ei juuri koskaa näe niissä pisaraakaan ottaneita. Olen kyllä kuullut, että vanhuksilla alkoholinkäyttö olisi lisääntynyt. En tiedä. Minun ainakin loppui kokonaan kun työympyröistä lakkasin ei enää kosteita lounaita tai muitakaan tilaisuuksia joissa alkoholia olisi tarjottu. Käyn paljon tanssimassa ja kutsuilla n. kolme kertaa viikossa. Siellä ei käytetä alkoholia vaan tanssitaan ja keskustellaan. Samoin matkoilla Hyvin harvoin näkee eläkeläisten niissä olevan humalassa. No ehkä ympyräni ovat sellaiset, etten heitä tapaa. Nuorempia kyllä näkee turuilla ja toreilla toikkaroivan kuka enemmä kuka vähemmän humalassa.

• Ei meidän ikäisten kokouksissa tai tansseissa ole humalaisia. Se hajuhan tuntuisi heti ikävästi,
        kun tanssitaan.
        Tai ainakaan minä en ole sattunut sellaista huomaamaan.

• Kun yritin keskustelun alkuvaiheessa sanoa jotakin seniorien, miksei senitammojenkin, juopottelusta, minun sanottiin työntävän ongelman "maton alle".

Alkoholin ylikäyttö on aina ongelma ja muodostunee yhä pahemmaksi. Junioritytöt ja -pojat vetävät väkevää kuin kaljaa.

Jos totta kirjoitetaan, on pahin ongelma nuorten ja työikäisten juopottelussa!?

Perhe-elämä, työ ja lapset, kaikki kärsivät, koko yhteiskunta voi pahoin.

Pankaa meidät seniorit ja -tammat järjetykseen! Puhelimen voi sulkea eikä kylään tarvi kutsua, ei mennäkään. Tulitkos selväksi vai enemmänkö humailluit!

• Maalaismies*

Päihteet ovat syrjäytyneiden ongelma, selvä se. Heitä tuntuu vain olevan lisääntyvissä määrin kaikissa ikäluokissa. Minäkin kävin pitkästä aikaa tapaamassa vanhoja tuttuja "Sotilaspojissa". Eihän siellä humalaisia tietenkään ollut. Muutenkin joukko on harventunut. On hyvä, että vastaavia tilaisuuksia on olemassa.

Tässä keskustelussa avaaja nähdäkseni esitti aidon huolen viinan kiroista jonkun vanhuksen ja perheen kohdalla. Siitä keskustelu laajentui alkoholismiin. Kyllä ne ovat olemassa olevia tosiasioita.

Päihteet ovat syrjäytyneiden ongelma, selvä se. Heitä tuntuu vain olevan lisääntyvissä määrin kaikissa ikäluokissa. Minäkin kävin pitkästä aikaa tapaamassa vanhoja tuttuja "Sotilaspojissa". Eihän siellä humalaisia tietenkään ollut. Muutenkin joukko on harventunut. On hyvä, että vastaavia tilaisuuksia on olemassa.

Tässä keskustelussa avaaja nähdäkseni esitti aidon huolen viinan kiroista jonkun vanhuksen ja perheen kohdalla. Siitä keskustelu laajentui alkoholismiin. Kyllä ne ovat olemassa olevia tosiasioita.

Kaikkien huoli on aitoa ja perusteltua.

Niinkuin yritin sanoa, on huolien marssijärjestys kuitenkin toinen kuin viestiketjun avaaja esitti.

En siis väheksy avaajan huolta. Puuhun kuitenkin kiivetään tyvestä latvaan.

Anteeksi jos tekstini tuntuu pahalta tai loukkaaavalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      177
      4854
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      13
      3463
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2233
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      2014
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1956
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      682
      1921
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      118
      1855
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      138
      1767
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1525
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1441
    Aihe