Eilen tuli 16-v poikani humalassa kotiin. Puhuimme asian rauhassa, saunoimme ja jutustelimme. Ei ollut lähimainkaan eka kerta. Eikä viimeinen.
Miten nyt sitten jatketaan?
-määrään että enäää et juo! Sitten voisin kuvitella ja leikkiä että poikani on kaveriporukkansa ainoa raivoraitis.
-sopia kohtuukäytön rajat. Mitkä ne voivat olla 16-vuotiaalla? Ja silloin myös annan luvan johonkin sellaiseen johon minulla ei ole valtaa antaa.
-ostaa pojalle kohtuusatsi kerran kuukaudessa? Silloin teen rikoksen. Jos en sitä rikosta tee itse niin sitten joku toinen hankkii juomat hänelle. Olenko sitten muka vähemmän syyllinen kun laitan toisen asialle?
Teenpä niin tai näin niin aina olen kasvattajana hyllyvällä alustalla ja uppoamassa suohon. Vanhempana olisi paljon helpompi olla jos ei tietäisi aivan kaikkea. Voisi kuvitella asiat paremmiksi ja helpommiksi. Antakaa vähän vinkejä, kiitos ei mielellään viisastelua
vanhemmilta alkoa 16-vuotiaalle?
4
436
Vastaukset
- mayanna
juu :)
Mä ajattelen jotenkin näin...
Laki on oltava kaikille sama, ja alkoholinkäytön raja on laissa vedetty täysi-ikäisyyteen. Kumminkaan me ihmiset emme kehity samaan tahtiin, joten mieluummin miettisinkin sitä, miten vastuuntuntoinen oma lapseni on, millaisessa seurassa ja minkälaisissa paikoissa hän liikkuu, miten avoimesti puhuu tekemisistään ja menemisistään. Olenko tavannut porukkaa, jonka kanssa hän hengailee, tunnenko mahdollisesti näiden nuorten vanhempia, miten he suhtautuvat nuorten alkoholinkäyttöön jne. Moni 18-vuotias ei ole sen valmiimpi ryypiskelemään kuin 16-vuotiaskaan, saattaa olla jopa paljon lapsellisempikin - kun taas joku 16-vuotias voi olla paljon fiksumpi niissä asioissa. Ylilyönnin vaara on yhtälailla olemassa ja lapsesi on aina lapsesi, vaikka vasta kaksvitosena ekan kerran vetäisi lärvit.
Kun tuo aika meidän perheessä koittaa, tuskin ryhdyn ostamaan kuukausisatsia alkomahooliliikkeestä tahi lähikaupasta, mutta voisin kuvitella katsovani läpi sormien ns. hillittyähallittua alkoholinkäyttöä tutussa porukassa. Mikäli 16-vuotias vastuuntuntoinen nuori on itse rahansa ansainnut ja haluaa vappua juhlistaa parilla lonkerolla, en oikein osaa sitä tuomita - eli varmaan noista sun vaihtoehdoista toi keskimmäinen lähinnä tulisi kysymykseen.
--
Meillä 11-vuotias tyttö sai minulta joululahjaksi toivomansa ripsivärin (kun 'kaikki muutkin', eli parikolme kaveria, meikkaa). Sovimme, että kouluun ei kovasti meikata, mutta jos on 'menoja' discoon tms. vähän voipi ehostautua omilla ja äidin meikeillä. Kumminkin kun viikko oli koulua kevätpuolella käyty, huomasin, että ripsiväriä oli silmissä harva se aamu - oikein siististi laitettu, eikä ollenkaan näyttänyt rumalta tai suttuiselta, hädin tuskin huomasi. Kerroin sitten hänelle, mitä olin huomannut, eli että sopimuksestamme huolimatta hän oli kouluunkin meikannut. Sanoin kuitenkin olevani sitä mieltä, että nätisit oli laitettu, enkä enää kieltänyt. Parin kolmen viikon päästä jokapäiväinen meikkaaminen loppui :) Eli kun ei tarvinnut 'uhmata', homma asettui oikeisiin uomiinsa. Voisin kuvitella jotenkin samalla tapaa käyvän alkoholinkäytön kanssa. Toki tietty riippuu lapsesta ja ympäristöstä. Tärkeintä varmaan olisi pysyä väleissä nuoren kanssa, mutta säilyttää kumminkin auktoriteetti. Siinäpä sitä haastetta meille vanhemmille..
Tsemppiä! Poikani sai juomia kavereiltaan.
Hän harrasti joukkue-urheilua ja uskomatonta mutta totta huoltojoukot ja joukkueen johtaja hankki heille juomia aina kauden päättäjäisiin.
Eihän siinä auttanut kuin vanhempien pitää pojalleen asiallinen tietoisku alkoholin vaikutuksista. Tiettyyn rajaan se sallittiin. Tehtiin se selväksi että aina on puhuttava rehellisesti ja kotiin on tultava. Ja jos on ongelmia aina pitää soittaa. Sitä ei saa pelätä minkälainen vastaanotto kotona seuraa.
Kerran kuussa kännejä ei voinut ottaa koska pelireissut oli usein viikonloppuisin.
Kohtalaisen hyvin kaikki kuitenkin on mennyt. Nythän hän on jo aikuinen iso poika :). Ensimmäisen kokeilukerran aikana kylläkin oli ongelmia.- hess84
Kysymys on outo, sillä alkoholin ostaminen lapsille on paitsi lailla kielletty, niin lapselle sopimatonta päihdettä. Ostaisitko tupakkaa lapsellesi sillä verukkeella, että muuten hän polttaa salaa nurkan takana?
Alkoholin käyttöön ei tarvitse ketään opettaa, sillä aikuisen ihmisen elämässä tilanteet kyllä sitten opettavat. Vanhempien esimerkki on tärkein. Jos kotona käyetetään alkoholia, on vanhempien esimerkki tärkeä. 16-vuotiaalle voi antaa mietoa viiniä tai siideriä esimerkiksi aterialla pienen lasillisen vaikka juhlapäivinä. Väkevät viinat sen sijan eivät ole lasta varten - 16-vuotiashan on lapsi. - yopollo
tarjonnut koskaan lapselleni alkoholia, luontevaa, koska en itsekään käytä yhtään. Äitinsä on kuitenkin tarjonnut joten sitä kautta makuun on päässyt. On kuitenkin äärimmäinen kohtuukäyttäjä, ja vaikka tässä kohta 18 vuoden rajan täyttääkin, toivottavasti pysyy jatkossakin samalla linjalla. Luotan hänen järkeensä ja omaan esimerkkiini.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431