bioanalyytikko

piikki.

Minkä verran noissa bioanalyytikon hommissa on gynegologisten näytteiden ottamista? Voiko niiltä mitenkään välttyä? Varmaanhan niihin tottuisi, mutta näin ajatellen ei kauhesti houkuttele, vaikka ala muuten mielenkiintoiselta tuntuukin.

6

1959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bioana

Todennäköisesti työssä et joudu koskaan ottamaan ainuttakaan irtosolututkimus-näytettä, sillä käytännössä tämän homman tekevät lääkärit tarkastuksien yhteydessä.

Näytteenoton harjoituksissa tämäkin taito varmasti tuodaan esille, onhan siis tärkeää tietää mitens/mistä näyte otetaan jotta sitä osataan analyyttisesti tulkita.

No mutta hei, jos sitä joskus joutuisi tekemään niin mikä ihme siinä on niin ältsiä...??! O_o (Räpeltäähän bioanalyytikot virtsojen ja ulosteidenki kanssa, mikä tekee gynekologisten näytteiden ottamisesta sitten niin ällön..?)

jo tuo on ainut valintakriteerisi (että voisit välttyä esim. em. näytteenotosta) mieti tarkkaan, ootko hakemassa oikeelle alalle.

• piikki.

Voin sorkkia kakkaa ja pissaa ja tökkiä ihmisiä neuloilla, mutta toisten pinppeihin en mielelläni koske. Mutta tuohon ihan varmasti tottuu, jos siihen nyt koskaan joutuu. Ja sitä paitsi, onhan bioanalyytikoilla valittavanaan erilaisia työpaikkoja, ei nyt välttämättä aina sairaala.

• piikki. kirjoitti:

Voin sorkkia kakkaa ja pissaa ja tökkiä ihmisiä neuloilla, mutta toisten pinppeihin en mielelläni koske. Mutta tuohon ihan varmasti tottuu, jos siihen nyt koskaan joutuu. Ja sitä paitsi, onhan bioanalyytikoilla valittavanaan erilaisia työpaikkoja, ei nyt välttämättä aina sairaala.

Opiskelen bioanalytiikkaa. Koulussa oli juuri puhetta gynekologisen irtosolunäytteen otosta. Bioanalyytikko tekee sitä terveyskeskuksissa rutiinina ihan siinä missä verinäytteenottoakin, hieman vähemmän tosin. Gynekologi ottaa kyllä myös näytteitä, mutta aina näytteenottoon ei tulla gynekologille vaan bioanalyytikolle. Koulun laboraatiotunneilla PAPA -näytteen ottoa harjoitellaan nukella, kaikkea muuta harjoittelemme toisillamme.

• Humhöö
        Tii.nu kirjoitti:

Opiskelen bioanalytiikkaa. Koulussa oli juuri puhetta gynekologisen irtosolunäytteen otosta. Bioanalyytikko tekee sitä terveyskeskuksissa rutiinina ihan siinä missä verinäytteenottoakin, hieman vähemmän tosin. Gynekologi ottaa kyllä myös näytteitä, mutta aina näytteenottoon ei tulla gynekologille vaan bioanalyytikolle. Koulun laboraatiotunneilla PAPA -näytteen ottoa harjoitellaan nukella, kaikkea muuta harjoittelemme toisillamme.

Jos nainen käy ihan normissa sisätutkimuksessa, näytteen ottaa tutkiva lääkäri. Mutta esim. 30 vee on eka iän perusteella otettava papa ja sen ottaa ihan normi labrahoitaja eli siis bioanalyytikko.

• bioanalytiikkaa
        Humhöö kirjoitti:

Jos nainen käy ihan normissa sisätutkimuksessa, näytteen ottaa tutkiva lääkäri. Mutta esim. 30 vee on eka iän perusteella otettava papa ja sen ottaa ihan normi labrahoitaja eli siis bioanalyytikko.

kolmatta vuotta. Koulussa näytteiden ottoa on opetettu nukella ehkä yhden oppitunnin verran. Se ei nyt vielä tee ketään päteväksi. Meille sanottiin, että harjoitteluissa kannattaa pyytää päästä tätäkin puolta harjoittelemaan, mutta minä en ole kertaakaan harjoittelussa joutunut siihen.

Eli, en usko että gynekologisten näytteiden ottoa on sinun pakko harjoitella harjoitella koskaan jos et halua.

MUTTA, jos päädyt töihin sairaalaan tai terveyskeskukseen, kannattaa todellakin opetella fluornäytteenotto. Se on maailman helpoin, ja jotkut antavat asiakkaan ottaa sen jopa itse, siinähän ei tarvitse muuta kuin ottaa pumpulitikkuun hieman valkovuotoeritettä ja viedä mikroskoopille tutkittavaksi.

Minullakin oli kamalat ennakkoluulot gynekologisia näytteitä kohtaan, mutta tuo fluor (ainoa minkä osaan ottaa) on niin nopea, siisti ja helppo toimenpide, että turhaan sitä kammoat. Onhan se intiimi tilanne ja monet asiakkaat ovat hermostuneita, mutta näinhän on myös ekg:n otossa. Papa-näytteet ovat sitten aivan toinen juttu, niihin tarvitsee kunnon koulutuksen työelämässä ennen kuin niitä osaa ottaa oikein. Ja siihenhän sinun ei ole pakko ryhtyä. Olen ollut kesätöissä keskussairaalalabrassa, ja siellä oli ehkä neljä labrahoitajaa jotka taisivat papanäytteenoton.

Mielestäni se, että osaa kaikki näytteenoton eri puolet, nopeuttaa monesti ruuhkaista näytteenottopistettä, parantaa asiakaspalvelua kun saa toimittaa kaikki asiansa yhden hoitajan kanssa ja antaa sullekin itseluottamusta.

Kenenkään pippeliin sinun ei tarvitse koskea, nykyään klamydiatkin todetaan virtsasta ;). Aikaisemminhan labrahoitajat ottivat asiakkaiden virtsaputkista tikulla näytettä, luojan kiitos että testit on kehittyneet... Ja lääkärit tietääkseni ottaa muut pippeli- ja pimpsanäytteet esim. mikrobiologisiin tutkimuksiin.

• Bioanalytiikkaa opiskeleva
        bioanalytiikkaa kirjoitti:

kolmatta vuotta. Koulussa näytteiden ottoa on opetettu nukella ehkä yhden oppitunnin verran. Se ei nyt vielä tee ketään päteväksi. Meille sanottiin, että harjoitteluissa kannattaa pyytää päästä tätäkin puolta harjoittelemaan, mutta minä en ole kertaakaan harjoittelussa joutunut siihen.

Eli, en usko että gynekologisten näytteiden ottoa on sinun pakko harjoitella harjoitella koskaan jos et halua.

MUTTA, jos päädyt töihin sairaalaan tai terveyskeskukseen, kannattaa todellakin opetella fluornäytteenotto. Se on maailman helpoin, ja jotkut antavat asiakkaan ottaa sen jopa itse, siinähän ei tarvitse muuta kuin ottaa pumpulitikkuun hieman valkovuotoeritettä ja viedä mikroskoopille tutkittavaksi.

Minullakin oli kamalat ennakkoluulot gynekologisia näytteitä kohtaan, mutta tuo fluor (ainoa minkä osaan ottaa) on niin nopea, siisti ja helppo toimenpide, että turhaan sitä kammoat. Onhan se intiimi tilanne ja monet asiakkaat ovat hermostuneita, mutta näinhän on myös ekg:n otossa. Papa-näytteet ovat sitten aivan toinen juttu, niihin tarvitsee kunnon koulutuksen työelämässä ennen kuin niitä osaa ottaa oikein. Ja siihenhän sinun ei ole pakko ryhtyä. Olen ollut kesätöissä keskussairaalalabrassa, ja siellä oli ehkä neljä labrahoitajaa jotka taisivat papanäytteenoton.

Mielestäni se, että osaa kaikki näytteenoton eri puolet, nopeuttaa monesti ruuhkaista näytteenottopistettä, parantaa asiakaspalvelua kun saa toimittaa kaikki asiansa yhden hoitajan kanssa ja antaa sullekin itseluottamusta.

Kenenkään pippeliin sinun ei tarvitse koskea, nykyään klamydiatkin todetaan virtsasta ;). Aikaisemminhan labrahoitajat ottivat asiakkaiden virtsaputkista tikulla näytettä, luojan kiitos että testit on kehittyneet... Ja lääkärit tietääkseni ottaa muut pippeli- ja pimpsanäytteet esim. mikrobiologisiin tutkimuksiin.

Oli pakko kirjoittaa, vaikka aihe onkin vähän vanha. Ensimmäinen harjoitteluni terveyskeskuksessa alkoi 3 päivää sitten ja jo nyt olen ollut kolmessa papa-näytteenotossa mukana ja ottanut itse yhden. Aivan varmasti bioanalyytikon pitää osata ottaa papa. Se kuuluu myös ammattiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4790
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2255
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1424
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1336
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      88
      1332
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1111
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1055
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      955
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      253
      950
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      71
      942
    Aihe