Ex-ammatti

tomppa2006

Kesätyöpaikoista lähtien on tähän ikään mennessä työskennelty monenlaisilla ammattinimikkeillä. Kaikenlaista on tullut tehtyä.

Itselläni on kokemusta mansikan- ja herneenpoimijana, postinkantajana, kaupungin mittamiehenä, lannoitetehtaan säkittäjänä ja nosturinkuljettana.

Mitä sinä olet hommaillut?

39

3304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miralay

Hei,

On tullut lukion jälkeen kokeiltua monenlaisia aloja mm. työtä lasten parissa, ja vanhusten. Myös kaupan kassalla ja neuvontapisteessä. Astioiden tiskaaminen koneella on myös tuttua. Se on ihan mukavaa hommaa. Myös Suomen melekein ensimmäiset tietsikat on tullut kokeiltua joskus...ne ovat olleet hyvää elämänkoulua, koska kaikkialla on ihmisiä jotka saattavat hioa toinen toistaan. Vieläkin on mahdollisuus monenlaiseen jos vain intoa piisaa...2 ammattia on siinä välissä tullut opiskeltua. t:mira-ley ;)

• tomppa2006

...aloille, itselläni ei ole kokemusta hoito- tai palveluammateista...

Opiskeluaikoina tärkeintä oli rahan hankkiminen, joten valitsin tehdastyön. Muistan itse myös nuo ensimmäiset tietsikat. Tehtiin ihan ohjelmointia ja diskettien kanssa touhuttiin.

Ammattiin valmistumisen jälkeen olen ollu 22 vuotta samalla alalla ja varsin tyytyväinen, ei ole koskaan ollut tarvetta tai halua vaihtaa ammattia.

• olen?

Keskikoulun jälkeen 2 vuotta ammiksessa ja samalla alalla työskennellyt sen jälkeen, nyt tänä vuonna 30 vuotta... 2 eri työpaikkaa oli alkuvuosina, sen jälkeen 20 vuotta yrittäjänä. Masentavaa...?

• tomppa2006

...masentavaa, olet varmasti omalla tavalla viihtynyt, jos et kerran ole vaihtanut alaa...

Mitä pidempään samaa hommaa tekee, sen helpommaksi työn tekeminen tulee. Ihminen oppii vuosien saatossa ja ainakin itselleni on helpotus, kun ei ole pakotettu uuden ammatin opiskeluun. Tottakai samassa työssä olessa työn tekeminen muuttuu vuosien varrella, kehitystä, kehitystä.

• sain lasketuksi.

-kauppa-apulainen
        -sairaalatyöntekijä (kai jonkinlainen laitosapulainen nykypäivän titteleissä)
        -kotiavustaja
        -autonpesijä
        -taksikuski
        -konttoristi/myyjä
        -opas
        -tarjoilija/baarimikko
        -rahtari
        -merimies

Työt ei ole järjestyksessä vaan kirjoitin muistin mukaan, otsikon viimeiseksi.

• wilma60

Nuorena tyttönä olin kesät kaupan kassalla. Valmistuin ammattiini 20 vuotiaana ja pääsin suoraan koulutustani vastaavaan toimistotyöhön. Sitä työtä tein 20 vuotta kunnes neljänkympin "kriisissä" muutin elämäni suuntaa täydellisesti. Entinen työ jäi ja nyt teen ihan erilaista työtä; hoitotyötä. Opiskelin tähän työhön työn ohessa ja täytyykin nyt sanoa, että näköjään ihminen ja elämänarvot muuttuvat iän myötä. On vain oltava rohkeutta toteuttaa omia unelmiaan.

• tomppa2006

...rohkeudesta on kyse neljäkymppisenä alkaa vaihtaa elämän suuntaa, on niin helppo tehdä samaa työtä, jos vaan yleensä oman alan töitä riittää...

Olen käynyt viime aikoina paljon hoitolaitoksissa sukulaisia tapaamassa. Nostan sinulle hattua, koska ymmärrän työn vaativuuden ja raskauden.

Kaupan kassasta tuli mieleeni nuoruuden tyttöystäväni, joka oli myös kassalla. Häntä harmitti, kun ihmiset vaan heittävät rahat hänelle, eivätkä sano mitään. Hänen opastuksestaan sanon vielä tänä päivänäkin kassalla "Ole hyvä" ojentaessani rahoja.

• Mysteriet

Olen ollut myyjänä - elintarvikeliikkeessä, muutamassa LVIS-tukkuliikkeessä ja vähittäismyymälässä, hautuumaalla traktorikuskina, rekkojen lastaajana, ja muuten - tänään olen ollut 20 vuotta vartijana, lokakuussa lisäksi 3 vuotta maatalouslomittajana...

Voi kamala!

• tomppa2006

...maatalouslomittajana ja traktorikuskina, en olisi voinut tietää, enkä arvata...

Onneksi olet löytänyt itsellesi rauhallisen vartijantyön, uskon sen olevan sinulle kutsumusammatti, siis vähän niinku katella ihmisten perään, heh. Ei tässä muuta kuin eläkeikää odotellessa.

Voi kamala!

• Ninas

..kaupan tätinä, yksi kesä muilla mailla kodin/lasten hoitajana, tosi 'huipulla' olen myös
      ollut; luojan apulaisena.. patterin täyttäjänä :)
      Jotain konttorihommia..

• tomppa2006

...toimenkuvat ovat selviä, mutta...

Patterin täyttäjä ei sano kyllä yhtään mitään? Ei vaikka annoit vinkin...ei tavoita.

*hymyilee*

• Ninas
        tomppa2006 kirjoitti:

...toimenkuvat ovat selviä, mutta...

Patterin täyttäjä ei sano kyllä yhtään mitään? Ei vaikka annoit vinkin...ei tavoita.

*hymyilee*

.. vinkin..
        Samaa alaa, kuin luojan apulainen..helppo ;)

• tomppa2006
        Ninas kirjoitti:

.. vinkin..
        Samaa alaa, kuin luojan apulainen..helppo ;)

...ovat pastori, lääkäri, psykiatri, sairaanhoitaja, mielenterveyshoitaja...

Olet siis ollut pappi ja ladannut seurakuntalaisten pattereita?

*hymyilee*

• tomppa2006 kirjoitti:

...ovat pastori, lääkäri, psykiatri, sairaanhoitaja, mielenterveyshoitaja...

Olet siis ollut pappi ja ladannut seurakuntalaisten pattereita?

*hymyilee*

..laittaa nuo pari 'ex-ammattiani'.. vaikket
        varmaan tästä ihan arvauskilpailua ajatellut tehdäkään, sori :)
        Valitettavasti ei mitään noista mainitsemistasi..
        Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa, oletkohan
        kuullut laulua pumpuli enkelistä.. ronkelista
        sellaisesta muistaakseni :)

• tomppa2006
        Sanin kirjoitti:

..laittaa nuo pari 'ex-ammattiani'.. vaikket
        varmaan tästä ihan arvauskilpailua ajatellut tehdäkään, sori :)
        Valitettavasti ei mitään noista mainitsemistasi..
        Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa, oletkohan
        kuullut laulua pumpuli enkelistä.. ronkelista
        sellaisesta muistaakseni :)

...itseasiassa Finlaysonin alue on hyvinkin tuttu minulle...

Nuoruudessani puhuttiin paljon pumpuli enkeleistä, en vaan mitenkään osannut yhdistää ammattinimikettä sinne. Hyvä kun kerroit, ei jää vaivaamaan.

Olet sitten yksi palstan "enkeleistä", heh.

• HiljaR

Onhan noita kertynyt matkan varrella jos jonnin moisia... kahvila-apulainen, hautausmaan hoitaja, "lankuttaja", konttorirotta. Siinä nyt mainitakseni muutaman.

• tomppa2006

...ollut sahalla töissä...?

Lankkupoikaa sanottiin lankuttajaksi, onko tästä kyse?

• HiljaR
        tomppa2006 kirjoitti:

...ollut sahalla töissä...?

Lankkupoikaa sanottiin lankuttajaksi, onko tästä kyse?

Ugh suuri ja mahtava :)))

Juu, sisko pääs sahalle töihin ja lähti sitten sairaana pois :(

• tomppa2006
        HiljaR kirjoitti:

Ugh suuri ja mahtava :)))

Juu, sisko pääs sahalle töihin ja lähti sitten sairaana pois :(

...käynyt pahasti?

Entisajan sahalaitokset oli vaarallisia työpaikkoja.

• HiljaR
        tomppa2006 kirjoitti:

...käynyt pahasti?

Entisajan sahalaitokset oli vaarallisia työpaikkoja.

...minä onneksi ihan kuoleman tautia saanut, mutta astmani sai sieltä alkuni. Jos näin ei olisi käynyt, ehkä olisin vieläkin siellä.

• tomppa2006
        HiljaR kirjoitti:

...minä onneksi ihan kuoleman tautia saanut, mutta astmani sai sieltä alkuni. Jos näin ei olisi käynyt, ehkä olisin vieläkin siellä.

...helpottava lukea, ajattelin pahimmassa tapauksessa keskustelevani työtapaturmassa kädet tai sormet menettäneen henkilön kanssa...

Ei silti on astma sairautena tosi hankala, isäni hengenahdistusta kuunnelleena tiedän, samoin nähnyt astmapiippua käytettävän todella hätään.

Sahoilla on aika kova meteli, ei ole työpaikkana hiljaisempia?

• Märk

- Kuuntelen Tomppaa.
        - Minä puolestani...
        - Hiljaa!
        - Anteeks? Olin sanomassa että kuuntelen...
        - Hiljaa!
        - Hei. Onks tää keskustelu vai ei? Mä...
        - Siis oonks mä väärässä? Et sä kuunnellutkaan Hiljaa?
        - Oles nyt hetki hiljaa. Hiljaa? Niin joo, heh... Hiljaahan mä just tarkotin.
        - Hyvä kun tajusit edes tässä vaiheessa; ja niin kun mä yritin sua auttaa!
        - Ei oo auttamista heti keskeyttää toisen puheenvuoro. Mäkin maltoin kuunnella Hiljaa ihan hiljaa.
        - Mä kuuntelen Tomppaa...
        - Hei pliis, ÄLÄ laula.
        - Oho! Nyt SÄ keskeytit. Onks niin vaikeeta tyytyä kuuntelemaan Ihan Hiljaa?

• tomppa2006
        Märk kirjoitti:

- Kuuntelen Tomppaa.
        - Minä puolestani...
        - Hiljaa!
        - Hiljaa!
        - Ei oo auttamista heti keskeyttää toisen puheenvuoro. Mäkin maltoin kuunnella Hiljaa ihan hiljaa.
        - Hei pliis, ÄLÄ laula.

...todella kuunnellut tomppaa...

Mitä sinä teit ENNENKUIN sinusta tuli tuollainen levylaulaja?

*hymyilee*

• Märk
        tomppa2006 kirjoitti:

...todella kuunnellut tomppaa...

Mitä sinä teit ENNENKUIN sinusta tuli tuollainen levylaulaja?

*hymyilee*

Olikohan eka kesäpesti lehdenjakaja. Tosin erilaisia peltotöitä olin joutunut tekemään suvun tiluksilla jo ties milloin... rankkaahan se oli loputtomia porkkana- ja lantturivejä harventaa, mutta aikuisena olen ollut kokemuksista pelkästään ylpeä.

Myöhemmin sitten pikkupätkiä puunjalostuksessa ja muutenkin metsäalalla, olinpa yhden päivän ala-asteen opettajanakin. Nykyinen työsuhde suurfirmassa on kestänyt jo - onks tää tottakaan - 22 vuotta!

• HiljaR
        tomppa2006 kirjoitti:

...helpottava lukea, ajattelin pahimmassa tapauksessa keskustelevani työtapaturmassa kädet tai sormet menettäneen henkilön kanssa...

Ei silti on astma sairautena tosi hankala, isäni hengenahdistusta kuunnelleena tiedän, samoin nähnyt astmapiippua käytettävän todella hätään.

Sahoilla on aika kova meteli, ei ole työpaikkana hiljaisempia?

... heh naurattaa oikein, että toinenkin sellainen sattuma sahalla oloon oli, että melutason kuuloni heikkeni siellä. Vaikkakin käytimme suojaimia, niin ei se pois sulkenut sitä melua... Kun koneet hiljeni tuli korviin oivallinen humina :)
        Sinäkin rahikainen olet kontanut mansikka mailla. Voinkos udella missäköhän päin. Ettei vallan Suonenjoella?

• väliin
        Märk kirjoitti:

- Kuuntelen Tomppaa.
        - Minä puolestani...
        - Hiljaa!
        - Hiljaa!
        - Hei pliis, ÄLÄ laula.

ja halaan halaattomia kypällä Märkkiäkin.;D

• HiljaR
        Märk kirjoitti:

- Kuuntelen Tomppaa.
        - Minä puolestani...
        - Hiljaa!
        - Hiljaa!
        - Hei pliis, ÄLÄ laula.

ja makein Hilja :)
        Hiljainen on kylätie...
        Onnea Märkkiii, sä se osaat :)))
        Jatka samaan malliin, niin kyllä Hilja hiljaisuudellaan hiljaisuuden hiljaiseksi saa

*Hymyilee*

• tomppa2006
        HiljaR kirjoitti:

... heh naurattaa oikein, että toinenkin sellainen sattuma sahalla oloon oli, että melutason kuuloni heikkeni siellä. Vaikkakin käytimme suojaimia, niin ei se pois sulkenut sitä melua... Kun koneet hiljeni tuli korviin oivallinen humina :)
        Sinäkin rahikainen olet kontanut mansikka mailla. Voinkos udella missäköhän päin. Ettei vallan Suonenjoella?

...löytyy myös muualtakin kuin savosta. Länsi-Suomessa Kokemäen Kauvatsalla olen minä marjani poiminut...

Yhtä poikaa kohden pellolta löytyi kymmenen tyttöä. Nuoren miehen ajatukset karkasivat välillä aivan muualle kuin työn tekoon, heh.

Tuosta kuulon heikkenemisestä tuli mieleen, että joka tapauksessa tehdastyön melut näkyvät kuulokäyrissä. Tietoista riskinottoa ammatinvalinnassa?

• tomppa2006
        Märk kirjoitti:

Olikohan eka kesäpesti lehdenjakaja. Tosin erilaisia peltotöitä olin joutunut tekemään suvun tiluksilla jo ties milloin... rankkaahan se oli loputtomia porkkana- ja lantturivejä harventaa, mutta aikuisena olen ollut kokemuksista pelkästään ylpeä.

Myöhemmin sitten pikkupätkiä puunjalostuksessa ja muutenkin metsäalalla, olinpa yhden päivän ala-asteen opettajanakin. Nykyinen työsuhde suurfirmassa on kestänyt jo - onks tää tottakaan - 22 vuotta!

...tulihan sieltä rehelliset vastaukset...

Loputtomilta sokerijuurikaspeltojen kitkemisestä on kokemusta. Penni/metri oli muistaakseni palkka, urakkapalkka.

Vai että ihan maikkanakin olet ollut, heh.

Minulla on ihan sama 22 vuotta takana nykyistä työsuhdetta suurfirmassa. Onneksi olkoon!

• HiljaR
        tomppa2006 kirjoitti:

...löytyy myös muualtakin kuin savosta. Länsi-Suomessa Kokemäen Kauvatsalla olen minä marjani poiminut...

Yhtä poikaa kohden pellolta löytyi kymmenen tyttöä. Nuoren miehen ajatukset karkasivat välillä aivan muualle kuin työn tekoon, heh.

Tuosta kuulon heikkenemisestä tuli mieleen, että joka tapauksessa tehdastyön melut näkyvät kuulokäyrissä. Tietoista riskinottoa ammatinvalinnassa?

Juu, on niitä muitakin paikkoja kuin Suonenjok. Saarijärvellä sekä Karttulassa olen ollut poimimassa minä.

Ammatillinen konflikti voi tulla missä tahansa vaan. Ei sitä katso onko se istuma-, seisomatyö. Kaikissa on oma riskinsä.

Nyt kun olemme tässä ammatillisissa kuvioissa, saanen toivottaa sinulle oikein mukavaa, aurinkoista, lämmintä, "simamaista", sokerimunkillista, serpentiinimäistä, paukkeellista sekä ennen kaikkea railakasta Vappua! Työläisten päivä kun huomenna on.

*halien kera*

• tomppa2006
        HiljaR kirjoitti:

Juu, on niitä muitakin paikkoja kuin Suonenjok. Saarijärvellä sekä Karttulassa olen ollut poimimassa minä.

Ammatillinen konflikti voi tulla missä tahansa vaan. Ei sitä katso onko se istuma-, seisomatyö. Kaikissa on oma riskinsä.

Nyt kun olemme tässä ammatillisissa kuvioissa, saanen toivottaa sinulle oikein mukavaa, aurinkoista, lämmintä, "simamaista", sokerimunkillista, serpentiinimäistä, paukkeellista sekä ennen kaikkea railakasta Vappua! Työläisten päivä kun huomenna on.

*halien kera*

...on nyt käsitelty melko hyvin, voimme aloittaa vapun juhlistamisen...

Oikein mukavaa ja aurinkoista suomalaisen työn päivää ja Helatorstaita.

*hymyilee*

• nikoteemus-

Onhan tuota ollut: peltotyötä, metsätyötä, ojankaivua, opettamista, virkapukuista virkamiestä, taas opettamista sekä sanoman välitystä (vähän kierrellen ilmaisten, varsinainen ammattinimike jääköön mainitsematta). Tuskinpa muuta enää tuleekaan.

• tomppa2006

...sanoman välittäjän olevan...

Poliitikko!

Aika monipuolinen ansioluettelo sinulla kieltämättä on.

• jälkeen elo ollut niin puisevaa ja puulta maistuvaa:

-vanerin lajittelija pari vuotta,sittemmin puuseppä ja kirvesmies

• tomppa2006

...vaikka elo maistuisi puulta...

Sillä puuseppää aina tarvitaan ja nykyään kädentaitajat ovat menneet palkkakehityksessä insinöörien ohitse. Rahasta tekee melkein mitä vaan.

*hymyilee*

• olin nuorena sellasessa pikku tehtaassa jossa leikkasin lasikuitua muotin mukaan. Muistan miten kädet hiertyi saksien hankauksesta.

Lapsiakin on tullu hoideltua.

Yhden kesän olin erään hotellin henkilökuntaravintolassa ruuan jakana ja tiskasin astioita.

Kauan kauan sitten olin hetken yhdessä yrityksessä tekemässä toimistotöitä ja hoitelin samalla puhelinvaihdetta.

Tässä näitä muutamia :).

• tomppa2006

...hoidellut melkein sentraalisantran tehtäviäkin...

Tuli mieleen tuosta henkilökuntaravintolasta, että ennen kaikissa paikoissa ruuanjakaja määräsi annoksien suuruuden. Nykyään aika monessa paikassa saa asiakas itse päättää paljonko ottaa. Keskimäärin ruokaa menee luultavasti sama määrä kuin ennenkin, koska toiset haluaa enemmän ja toisille riittää vähempikin?

Olen myös minä ollut lasten hoitajana, sekä omilla että vierailla. Mukavaa hommaa.

*hymyilee*

• tomppa2006 kirjoitti:

...hoidellut melkein sentraalisantran tehtäviäkin...

Tuli mieleen tuosta henkilökuntaravintolasta, että ennen kaikissa paikoissa ruuanjakaja määräsi annoksien suuruuden. Nykyään aika monessa paikassa saa asiakas itse päättää paljonko ottaa. Keskimäärin ruokaa menee luultavasti sama määrä kuin ennenkin, koska toiset haluaa enemmän ja toisille riittää vähempikin?

Olen myös minä ollut lasten hoitajana, sekä omilla että vierailla. Mukavaa hommaa.

*hymyilee*

Ruuanjakaja laittoi tietyn kokoiset annokset ja tietyn määrän lisukkeita lautaselle jotka emäntä ohjeisti. Sain usein huomautuksia kun laitoin miehille vähän ekstraa :). Vaikka nuori olin ajattelin että se normaali annoskoko ei olis heille riittänyt.

Yks kiva kesätyöpaikka oli Linnanmäki.

Niin ja tulihan sitä mansikanpoimijanakin oltua. Siitä jäi mieleen karrelle palaneet käsivarret ja selkä.

• Fiiuli

Jotain pientä ennen..mutta tässä nykyisessä kun olen ollut jo 20v. niin mitä niitä menneitä muistelemaan:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      177
      4854
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      13
      3463
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2233
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      2014
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1956
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      682
      1921
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      118
      1855
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      138
      1767
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1525
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1441
    Aihe