pyynnöt. Olen kohta 70v. autoin äitiäni kun hänellä oli pieni eläke. Itse olen ollut vain toimistotöissä ja eronnut aikoinaan eläkkeeni ei ole kovin suuri. Minulla on 3 lasta. Vanhin eronnut hänellä 4 lasta. Sieltä tulee mummolle avun pyyntöjä tottakai autan, Eronnut poikani tarttee aina silloin tällöin vähän "lainaa" kai se äiti sitten autaa ja on toki auttanutkin.
Mutta kun minulla ei oo muuta kuin eläkkeeni, milloin se on minun?
MISSÄHÄN PÄÄTTYY
10
597
Vastaukset
- kokemuksesta neuvon
sinulla on:joko lopetat höösäämisesi nyt,ottamalla ihan kylmästi välimatkaa omaisiisi tai jatkamalla sitä niin kauan että itse olet henkisestikin raakki.
Tulen ihan vihaiseksi tällaisesta marttyyriudesta,ei kukaan anna sinulle arvoa,kun aina olet saatavilla avun tarpeisille.Heille on vaan itsestään selvää,että äitihän auttaa,kun ollaan pulassa,annappas heidän pudota omille jaloilleen ja hellitä otteesi.
Vaikka taitaa olla jo liian myöhäistä,mutta yritä hyvä ihminen tehdä nyt viimein omalle elämällesi jotain.Jos et pysty niin sitten et pysty ja sillä hyvä.Puhu lääkärillesi,kyllä taustatukea löytyy jos olet valmis ottamaan vastaan.- Maalaismies*
Kyllä nuo edelliset kokemuksesta neuvovan ohjeet ovat mielestäni käyttökelpoiset - ja ainoat mahdolliset. Jossakin vaiheessa avunannon on loputtava, mieluummin sovitellen ja selittäen. Sitä voi kutsua itsekkyydeksi, mutta vanhenevan on suojeltava itseään, sillä hädän hetkellä hänet jätetään yksin.
- main-eko
Maalaismies* kirjoitti:
Kyllä nuo edelliset kokemuksesta neuvovan ohjeet ovat mielestäni käyttökelpoiset - ja ainoat mahdolliset. Jossakin vaiheessa avunannon on loputtava, mieluummin sovitellen ja selittäen. Sitä voi kutsua itsekkyydeksi, mutta vanhenevan on suojeltava itseään, sillä hädän hetkellä hänet jätetään yksin.
Eiköhän se näin mene; itse kukin meistä päättää missä se raja menee.
Joitakin vuosia sitten minäkin vasta tajusin sanoa tyttärelleni:"En lainaa,sinun pitää oppia tulemaan toimeen omillasi".
Emmehän mekään ikuisesti elä,kukas sitten rahoittaisi lastemme elämän? Suurinta rakkautta ovat rajat,ei se että annamme kaikkemme,itsemme kustannuksella.
kun olet jo koko ikäsi auttanut. Jyrkkä ei yhtäkkiä, voi johtaa välien viilenemiseen. Mutta keskustelemalla asiat selvenee, pidän sitä hyvänä ratkaisuna.
Voithan vedota siihenkin että kun olet eläkkeellä tulosi on pienet kuten tiedättekin, ja rahavarani on loppu, että nyt auttaminen taitaa kääntyä päinvastaiseksi.
Oli miten oli rahavarasi, saatat päästä näin autetavistasi rauhaan, pelosta että he joutuvat auttajiksi. Ja tuskin siitä voi suuttuakaan. Kokeileppa tätä konstiakin. Näin minä tekisin.- **nikitön
Olet kiltti ja varmasti lapsesi ymmärtävät, kerrot miten asiat ovat kohdallasi.
Aikuiset lapset isopalkkaiset ja varmaankin ovat eläkkeesi tasosta tietoisia, ei aikuisia lapsia edes saa auttaa heidän jokaista pyyntöä noudattaen.
Kyllä sinä selviydyt kun sanot ettei mitenkään riitä enää rahat.
Voimia sinulle, ja hyvää kesää!
- Eläkkeet kapenevat
Nyt olet aivan oikealla asialla, kun sanot jossakin vaiheessa - ei silloin, kun apua pyydetään - vaan keskustelun ohessa, että nykyisen palkkakehityksen jaloissa eläkkeet vain pienenevät, eikä raha tahdo enää riittää jokapäiväisiin menoihin. Jälkikasvun mieleen pitää jäädä, että olet itsekin suu säkkiä myöten.
Korosta, että yksikin ylimääräinen ostos vie koko budjetin nälkäkuuriin.
Kyllä lasten pitää käsittää, että on pelkkää propagandaa puhua "suurista" eäkkeistä ja "rikkaista" eläkeläisistä. Me elämme paljon pienemmällä eläkkeellä nyt, kuin mitä aikanaan luulimme. Ostovoimamme vähenee kaiken aikaa.
Eläkkeellesiirtobuumissa meille korostettiin eläkkeelle siirtymisen autuutta. Nyt valitellaan, että työvoima loppuu, ja terveiden ihmisten eläkkeelle hamuaminen pitää lopettaa.
Harva 90-luvun alussa haluamalla halusi töistä pois. Kyllä lähes kaikki menivät työttömyyskortiston kautta, halusivat tai ei. Äitini naapurina vanhusten talossa, asui rouva, joka tuli joka eläkkeen maksu päivä hänen luokseen kylään koko päiväksi.
Tosiasiassa hän tuli poikaansa pakoon. Poika tuli aina eläkkeen maksu päivänä ja vei äitinsä pankkiin vaikka väkisin ja nostatti tilin lähes tyhjäksi ja otti rahat.
Jatkuvaa pelkoa oli tuon vanhuksen loppuelämä.- Liisinka
Tuon saman olen nähnyt minäkin. En omalla kohdallani, mutta noin sivusta.
Äitini ollessa sairaalassa kävin häntä aina syöttämässä. Kerran hän sanoi, että odotahan hiukan.Näet kummia.
Naapurisängyn potilaan luokse tuli nuorehko mies.
Kun ruoka tuotiin potilaalle, poika pisteli se poskeensa.
Noin käy varmaan sen vanhuksen rahoillekin.
Jonkun ajan kuluttua hoitajat keräsivät astiat pois ja yksi sanoi sille potilaalle, että hyvinhän se ruoka maistui.
Tuossa sinun tapauksessasi minä tekisin niin, että avaisin itselleni uuden tilin, johon siirrättäisin aina eläkkeen tultua, tietyn summan.
Siellä sinulle kertyisi pikkuhiljaa pesämunaa, ja lapsille olisi hyvä näyttää vaikka entisen tilin tiliotetta ja saldoa ja sanoa, että EI OLE.
Tuo olisi sinun ehkä helpompi toteuttaa kuin sanoa kylmästi EI.
Koita kestää. - Ei tarvitse
Liisinka kirjoitti:
Tuon saman olen nähnyt minäkin. En omalla kohdallani, mutta noin sivusta.
Äitini ollessa sairaalassa kävin häntä aina syöttämässä. Kerran hän sanoi, että odotahan hiukan.Näet kummia.
Naapurisängyn potilaan luokse tuli nuorehko mies.
Kun ruoka tuotiin potilaalle, poika pisteli se poskeensa.
Noin käy varmaan sen vanhuksen rahoillekin.
Jonkun ajan kuluttua hoitajat keräsivät astiat pois ja yksi sanoi sille potilaalle, että hyvinhän se ruoka maistui.
Tuossa sinun tapauksessasi minä tekisin niin, että avaisin itselleni uuden tilin, johon siirrättäisin aina eläkkeen tultua, tietyn summan.
Siellä sinulle kertyisi pikkuhiljaa pesämunaa, ja lapsille olisi hyvä näyttää vaikka entisen tilin tiliotetta ja saldoa ja sanoa, että EI OLE.
Tuo olisi sinun ehkä helpompi toteuttaa kuin sanoa kylmästi EI.
Koita kestää."...ja lapsille olisi hyvä näyttää vaikka entisen tilin tiliotetta ja saldoa ja sanoa, että EI OLE."
Kenelläkään ei ole velvollisuutta selvittää tiliotteitaan lapsilleen.
Jos ovat niin ahneita, että haluavat äitimuorin eläkkeet, niin että pitää jo tiliotteetkin olla tutkittavana, niin ilman muuta välit katkolle.
- kerjääminen tai
siihen verrattava käytös sinua kohtaan. - Ei välttämättä kerjuu, mutta kaikki mitä edellä ovat kirjoittaneet aiheesta, on hyvä huomioida. Teet selvän pesäeron heihin koska itsekin huomaat kuinka orjallista tuo säännöllisen epäsäännöllinen auttaminen on.Itse olin aikapaljon samassa tilanteessa ja jonkun aikaa se oli mielessä jatkuvasti mutta kerran se kirpasee ja sitten alkaa seljetä muutenkin koko elämä. Koen nyt elämäni ihan omakseni, kun en lähde joka puhelin soiton perään juoksemaan milloin millekin asialle ja melkeimpä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Fyysisestikin olen paremmassa kunnossa. Psyykestä puhumattakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774854- 133463
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262014Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471956Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6821921- 1181855
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101441