Minulla on nuori kaveri, joka ikäänsä nähden on juonut elämänsä pilalle. Kaikki, aivan kaikki, pyörii humaltumisen ympärillä. Isäni meni viinaan ja katkerasti muistelen miksei kukaan puuttunut ajoissa peliin. Nyt olen itse paikoitellen edesauttanut alkoholismissa kaveriani, eli lähtenyt ottamaan olutta silloin tällöin. Tiedän tekeväni väärin.
Olen aivan neuvoton, pyysin tulemaan heittämään tikkaa, hän saapui kera kaljakorin. Menimme elokuviin, ajattelin saavani jotain muuta hänen päähänsä. Piilopullohan povarissa oli. Sossu elättää häntä, työkkäri kusee silmään ja antaa paskahommia, kaikki palkka käytetään viinaan.
Olen uhannut pistää välit poikki, mutta ei kaveria voi hylätä. Ja tukeahan tässä eniten pitäisi antaa. Olen ehdottanut AA:ta, psykologia, urheiluharrastusta, turhaan. "oma on elämäni, älkää sanoko miten pitäisi elää" Kuitenkin hän kiroaa elämäänsä ja kertoi lääkärin jo ennustaneen noutajan tulevan vuosien sisällä.
Sairaushan se on, ja suurimmalle osalle täällä tuttu. On vain epäonnistunut olo katsoa vierestä. Ihmisenä hän on mitä mukavin, elämänarvot aivan päin persettä.
Eihän tähän kukaan osaa oikeaa vastausta antaa, itsestä se pitäisi lähteä. Koitahan jannu saada itsesi nyt raiteilleen.
Ystävä juo itsensä hengiltä
5
904
Vastaukset
- Keinot vähissä
Heissuli hei
Samanlainen tarina on minunkin ystävällä viina vie ja olo on aika voimaton.
Kaikki pyörii viinan ympärillä ja mistä siihen saa rahaa,aika karseeta katsottavaa.
Olen yrittänyt saada häntä katkolle ja pari kertaa onnistunut.
Eka kerralla hän tutustui siellä johonkin naiseen,ja lähtivät sieltä juomaan pariksi viikoksi.
Toisella kerralla meni paremmin mut sama jatkuu taas.
En jaksa enää koska meillä kaikilla on kuitenkin se oma elämä elettävänä.
Hän ei ole minuun ottanut pitkään aikaan yhteyttä,on känny kiinni.
Ei ole ollut varaa maksaa laskuja.
Työpaikan joi vaimo lähti kotoa ja sen enempää en tiedä nykyisestä tilanteesta.
On hänellä vielä talo ei sitä joisi.
Mutta kuten sinäkin sanoit jos ei järki itsellä päähän tule voimaton sitä muut on.
Jokainen valitsee miten tämän elämän elää. - huolissani, niinkin
läheisestä ihmisestä kuin itsestäni.
Nyt olen pari viikkoa sitten päättänyt hölmöilyt lopettaa.
tänään kävin ensi kertaa päihdeklinikalla juttelemassa, ja apua kyselemässä.
Nyt sitten saan apua, jos haluan sitä ottaa vastaan, sekä toimia annettujen ohjeiden, sekä oman haluni mukaisesti.
Ei siellä mitään taikuria ollut, mutta jos saisivat minusta itsestäni sellaisen tehtyä.
Aika sen sitten näyttää. Mitään pitkän aikajänteen lupaustahan on turha tehdä.
On edettävä lyhemmissä jaksoissa.
Nyt olen olllut kaksi viikkoa ilman alkomahoolia.
Kahden viikon päästä olen ollut jo neljä viikkoa, jne. Kyllä minä kesän meinaan, nyt alkuun olla.
Jos se onnistuu, niin syksy jo menee helpommin, koskapa silloin on vähemmän houkutuksia muutenkin.
Kesällä kun en mene sellaisiin tilaisuuksiin missä ryypätään, niin kyllä se siitä.
Elämän tavan muutoshan tässä on kokonaisuudessaan edessä, ja kaikki riippuu myöskin siitä, miten antoisaksi tulevaisuuden koen täysin uusin kuvioin.
Toivotan itselleni onnea yritykseen.Monikin kirjoittaa raitistumisyritystensä yhteydessä siihen sävyyn, että elämästä on kaikki hauskuus ja ilo loppumassa viinanjuonnin myötä.
PAHEMMIN VÄÄRÄSSÄ EI VOI OLLA!
Raittiina eläminen ei tarkoita pelkästään viinan haittojen poistumista elämästä, vaan myös elämisen tason nousua muutenkin; innostusta uusiin asioihin, hyviä mahdollisuuksia, uusia ulottuvuuksia.
Jos on "kasvanut" viinan kanssa, raittius ei merkitse paluuta "normaaliin" tilanteeseen, koska raitista normaalitilaa ei ole koskaan ollut. Näin ollen raittius tarjoaa konkreettisesti tilaisuuden rakentaa itselleen uusi ja tyydyttävämpi elämä.- katseleva
Tentström-PAV-OPT kirjoitti:
Monikin kirjoittaa raitistumisyritystensä yhteydessä siihen sävyyn, että elämästä on kaikki hauskuus ja ilo loppumassa viinanjuonnin myötä.
PAHEMMIN VÄÄRÄSSÄ EI VOI OLLA!
Raittiina eläminen ei tarkoita pelkästään viinan haittojen poistumista elämästä, vaan myös elämisen tason nousua muutenkin; innostusta uusiin asioihin, hyviä mahdollisuuksia, uusia ulottuvuuksia.
Jos on "kasvanut" viinan kanssa, raittius ei merkitse paluuta "normaaliin" tilanteeseen, koska raitista normaalitilaa ei ole koskaan ollut. Näin ollen raittius tarjoaa konkreettisesti tilaisuuden rakentaa itselleen uusi ja tyydyttävämpi elämä.Luulisi elämänlaadun muuttuvan jo oman saavutuksen vuoksi, on se vaan melkoinen voitto selättää alkoholismi!
Se itsetunnon nousu on aikas tärkeä asia, vai mitä sanotte kokeneet? - aikaisemmin kirjoitin
katseleva kirjoitti:
Luulisi elämänlaadun muuttuvan jo oman saavutuksen vuoksi, on se vaan melkoinen voitto selättää alkoholismi!
Se itsetunnon nousu on aikas tärkeä asia, vai mitä sanotte kokeneet?että olen kaksi viikkoa ollut juomatta, sekä käynyt eilen klinikalla, niin jatkanpa hieman.
En minä kuukausitolkulla ole aiemminkaan kännissä ollut.
Vapun aikaan meni 10 päivää.
Sitä aikaisemmasta kerrasta on kuukausi,ja sitä aikaisemmasta kerrasta pari kuukautta.
Mutta kun minulla onnettomalla ei meinaa tuo homma jäädä yhteen iltaan.
Ensimmäinen 10 päivän putki tuli nyt vapun jälkeen.
Aikaisemmat ovat olleet 3-5 päivää.
Sitten on vielä yksi sellainen ihan normaali yhden illan otto.
Jos ei noita putkia olisi, niin hätä ei olisikaan tämän näköinen.
Kaikki asiat menee tuolla putkituksella perseelleen, vaikka ei työasiat, kun olen ollut eläkkeellä jo muutaman vuoden.
On aikaisemminkin ollut tuota putkitautia, vaikkei ne minun työtäni kovin paljoa haitanneetkaan. Mutta silloin tällöin kuitenkin.
Päätin nyt kuivattaa itseni tyystin, mitäpä tuota lipittelemään, kun ei tarvi edes naisia kytätä, kun on vaimo kotona. Onneksi vielä.
Mutta kuinkahan kauan olisi ollut jos jatkaisin samalla mallilla.
Rahaa menee, niin perkelesti, ja minulle tulee vielä saatananmoinen morkkiskin päälle. Muistikin pätkii, sekä olen alkanut kaatuilemaan yks kaks.
Aivoverenkiertoon on lääkitys ollut jo muutaman vuoden, ja läppävikakin on. Palleatyräkin löytyy,on vähän niinkuin sellaine käytetty auto.
Toisesta silmaästäkin on pari kertaa näkö häippässyt hetkeksi ihan selvinpäin ollessani.
Verenpaineet ei ole korkealla, mutta kolestroolilääkitys on.
Tuo itsetuntokin on ryyppäämisen jälkeen miinuksella ja pahasti. Se ei ole hyvä asia sekään. Kuinkahan moni on itsetunnon romahdettua poistanut itse itsensä tästä elämästä, varmaankin aika moni. Minut se ajoi onneksi vain apua hakemaan alko-ongelmaan.
Siksipä on lopetettava jos meinaa että elämänkuvio pysyy muuten samana. Nyt vain ilman viinaa.
Kaikkeni yritän, mutta jos en onnistu, niin siitä ei voi syyttää kuin itseäni.
Vaimokin on kypällä mukana tavoitteeni onnistumisen puolesta, samoin kuin muutkin auttajat.
Joten nyt otetaan minusta mittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564790Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336- 881332
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271111Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681055Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi253950- 71942