JT:t lahko vai ei?

Tästähän aina välillä tulee jonkinlaista mielipiteenvaihtoa, mutta en muista kenenkään hetkeen avanneen ihan omaa avausta aiheesta.

Jehovantodistajat saavat laittaa parastaan perustellessaan miksi heidän edustamansa uskonnollinen yhteisö ei olisi lahko. Ehkä helpoiten pääsemme asian ytimeen kysymällä:

Mitä lahkon määritelmää jehovantodistajat ja vt-seura _ei_ täytä?

17

734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jallu-eno

...Vaan hengellinen paratiisi! Esimerkkejä paratiisista:
      December 19, 2006 - Marcel Simonin, a Jehovah's Witness elder, was found guilty of sexual aggression. Removed as an elder. It is not known whether he was disfellowshipped.[58]
      November 12, 2006 - Enrique Bahena Robles, an elder, was arrested for the crime of aggravated rape of a minor. The articles do not state whether he is still a Witness or has been disfellowshipped.[59]
      July 19, 2006 - Zuri McGhee, a Jehovah's Witness, is charged with multiple counts of sexual assault on a child.[60]
      June 26, 2006 – Jesus Cano dismissed from Bethel and disfellowshipped for trying to lure boys.[61]
      November 17, 2005 - Jehovah's Witness elder disfellowshipped from congregation, 25-year conviction on sex charges

Olen vasta viime aikoina alkanut tutkia uskontoni historiaa ja tapahtumia saatanallisen muun maailman silmin ja voin sanoa että kohta alkaa vituttaa ja rankasti! Eikä niitä kaikkia juttuja voi millään laittaa luopiovalheiden piikkiin, on aivan turha pettää itseään... Olihan niitä virheellisiä ihmisiä silti alkuseurakunnassakin joista Paavalikin varoitti: "ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat valinneet vääryyden."(2.tess.2:12 KR)

• RaM

Minä elin yli 30 vuotta tuon hengelisen paratiisin keskellä. Kuulin tuota nimitystä käytettävän paljon ympäristöstäni, mutta en minä kuitenkaan sellaista havainnut.

Onko Hengellinen paratiisi sitä, että käydään viikoittain kokouksissa ja opitaan tuntemaan enemmän tai vähemmän hyvin muutamia ihmisiä sieltä?
        Onko hengellinen paratiisi sitä, että edestä kerrotaan kuinka keskuudessa vallitsee ainutlaatuinen veljesrakkaus mutta todellisuudessa sitä ei havaitse muusta kuin siitä, ettei kukaan haistattele salilla päin naamaa vaan kaikki kerrotaan mieluummin juoruilemalla puolitutuille vieressä istujille?
        Onko hengellinen paratiisi sitä, että tekemisesi ovat säädeltyjä velvollisuuksia joiden toteuttamista raportoit jatkuvasti?
        Onko hengellinen paratiisi sitä, ettet voi koskaan olla kokouksissa omana itsenäsi vaan joudut jatkuvasti esittämään siellä jotain muuta?

Ihan oikeana ilmiönä hengellistä paratiisia en minä ainakaan huomannut esiintyvän missään muualla kuin puheissa.

• >>Ei se mikään lahko ole ...Vaan hengellinen paratiisi! Esimerkkejä paratiisista

Hehheh, riippuu näköjään aina siitä kuinka sarkastisella päällä sattuu olemaan kun asiaa tarkastelee.

>>Olen vasta viime aikoina alkanut tutkia uskontoni historiaa ja tapahtumia saatanallisen muun maailman silmin ja voin sanoa että kohta alkaa vituttaa ja rankasti!

Ei se ole ollut hääviä meillä kenelläkään, jotka asian olemme nähneet sellaisena kuin se todella on. Vt-seura haluaakin viestittää jäsenilleen kuinka luopumus olisi se helppo ratkaisu, mutta uskallan väittää että se se vasta sitä kuuluisaa munaa vaatiikin. Siinä kun menee usein koko maailmankuva uusiksi, sosiaalisista suhteista puhumattakaan. Helpompaa olisi jäädä hellimään illuusiota vt-seuran ylivertaisuudesta.

Rehellisyys ei ole jehovantodistajuudessa koskaan ollut kovin hyödyllinen hyve, päinvastoin.

>>Eikä niitä kaikkia juttuja voi millään laittaa luopiovalheiden piikkiin

Voi ne, kysy vaikka Jeftikseltä...

>>Olihan niitä virheellisiä ihmisiä silti alkuseurakunnassakin joista Paavalikin varoitti: "ja niin saavat tuomionsa kaikki ne, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat valinneet vääryyden.

Niin no, tuossa on tietenkin se että Paavali taisi puhua yksittäisistä ihmisistä, ei niinkään maailmanlaajuisesta organisaatiosta kokonaisuudessaan. Siten siitä tulee tulkintakysymys; ovatko kaikki jehovantodistajat valinneet vääryyden vai ainoastaan ne jotka tuosta kusetuksesta ovat vastuussa.

• Jallu-eno
        RaM kirjoitti:

Minä elin yli 30 vuotta tuon hengelisen paratiisin keskellä. Kuulin tuota nimitystä käytettävän paljon ympäristöstäni, mutta en minä kuitenkaan sellaista havainnut.

Onko Hengellinen paratiisi sitä, että käydään viikoittain kokouksissa ja opitaan tuntemaan enemmän tai vähemmän hyvin muutamia ihmisiä sieltä?
        Onko hengellinen paratiisi sitä, että edestä kerrotaan kuinka keskuudessa vallitsee ainutlaatuinen veljesrakkaus mutta todellisuudessa sitä ei havaitse muusta kuin siitä, ettei kukaan haistattele salilla päin naamaa vaan kaikki kerrotaan mieluummin juoruilemalla puolitutuille vieressä istujille?
        Onko hengellinen paratiisi sitä, että tekemisesi ovat säädeltyjä velvollisuuksia joiden toteuttamista raportoit jatkuvasti?
        Onko hengellinen paratiisi sitä, ettet voi koskaan olla kokouksissa omana itsenäsi vaan joudut jatkuvasti esittämään siellä jotain muuta?

Ihan oikeana ilmiönä hengellistä paratiisia en minä ainakaan huomannut esiintyvän missään muualla kuin puheissa.

Kyllähän Jehovan todistajat kuitenkin perustavat oppinsa raamattuun.

"Onnellinen se, joka pelkää Herraa,
        se, joka vaeltaa hänen teitään.
        2 Saat nauttia työsi hedelmistä,
        hyvä on osasi, sinä onnellinen!
        3 Vaimosi, sinun talosi emäntä,
        kukoistaa kuin viiniköynnös,
        lapsia on pöytäsi ympärillä
        kuin oliivipuun juurella vesoja.
        4 Tällaisen siunauksen ja onnen saa mies, joka pelkää Herraa." (Psalmit 128 KR)

Ja jos raamatussa sanotaan että sä olet onnellinen kun olet uskossa, niin kyllähän sä sitä sitten myös olet ;).

"Ihan oikeana ilmiönä hengellistä paratiisia en minä ainakaan huomannut esiintyvän missään muualla kuin puheissa. "

kyllä minä ainakin tunne monia todistajia jotka oikeasti tykkävät todistaa ja olla mukana totuudessa.

• Jallu-eno kirjoitti:

Ja jos raamatussa sanotaan että sä olet onnellinen kun olet uskossa, niin kyllähän sä sitä sitten myös olet ;).

"Ihan oikeana ilmiönä hengellistä paratiisia en minä ainakaan huomannut esiintyvän missään muualla kuin puheissa. "

kyllä minä ainakin tunne monia todistajia jotka oikeasti tykkävät todistaa ja olla mukana totuudessa.

>>Kyllähän Jehovan todistajat kuitenkin perustavat oppinsa raamattuun.

Itse olen asiaa objektiivisemmin tarkasteltuani huomannut, että raamattu on liian monessa opissa sivujuonne, jolla vt-seuran horinoita koetetaan herkkäuskoisille todistella jumalan tahdoksi. Kun nuo todistelut sitten muuttuvat ajan myötä ja pakon edessä, osoittaa sekin osaltaan kuinka paljon noissa loppupeleissä raamatulla olikaan tekemistä.

>>kyllä minä ainakin tunne monia todistajia jotka oikeasti tykkävät todistaa ja olla mukana totuudessa.

Niin minäkin. Mutta ei tuo ole missään mielessä osoitus hengellisen paratiisin olemassaolosta. Niin paljon seurakunnissa on noita RaM:in mainitsemia mätiä hedelmiä poimittavissa, että ei siitä paratiisilliseksi ole vääntämälläkään.

• RaM
        Jallu-eno kirjoitti:

Kun kerran hedelmällinen vaimo ja iso liuta tenavia on merkkinä Jumalan pelkäämisestä, niin taitaa lestadiolaiset olla oikeampi totuus sillä mittapuulla.

Mietihän miten huolestuttava piirre on se, että Suomessa Jehovan todistajia on aina johtanut miehet, joilta tuota jälkikasvua ei löydy!
        Tämä pistää epäilyttymään... vai mitä Jallu. ;D

• neitoni

hänen palvelijansa ois täydellisiä,ei tietenkään !
        Virheitä on tehty, mut ei JT oo missään koululuokas,tärkein on sydän ja usko,niitä Jehova seuraa,vilpittömyyttä

• RaM

Heitit kysymyksen johon minä en tiedä vastausta.

Tässä Wikipedian märitelmä:
      "Lahko on vallitsevasta uskontokunnasta irtaantunut ryhmä, jolla on poikkeavia, selkeitä erikoiskorostuksia. Joidenkin määritelmien mukaan lahko on ei-kristillinen ryhmittymä (tai joka ei tunnusta kristinopin kaikkia dogmeja). Niiden tähden se leimataan usein enemmistön keskuudessa harhaoppiseksi. Lahko mieltää kuitenkin itsensä vallitsevan uskontokunnan puhdasoppiseksi muodoksi. Lahkolle kuuluvia ominaispiirteitä ovat esimerkiksi näkyvät johtajat, tiukka ryhmäkuri ja pelottelu."

• >>Heitit kysymyksen johon minä en tiedä vastausta.

Sitten meitä on ainakin kaksi...

• Vaan...

JT ei ole lahko vaan kultti.

• RaM

...uutta uskonnollista lahkoa, jolla on omia riittejä ja muotomenoja.

• Jos ei nyt aivan kultti, niin kulttimaisia piirteitä siitä ainakin löytyy ja kosolti. Joka tapauksessa lahkoissa ja kulteissa on paljon epäterveitä piirteitä ja näiden ominaispiirteistä hyvin monet - jos eivät miltei kaikki - osuvat jehovantodistajuuteen.

"Kultin tunnusmerkkejä

-Käyttää psykologisia pakkokeinoja jäsenien värväämiseen, opettamiseen ja säilyttämiseen

-Muodostaa elitistisen totalitaarisen yhteisön, kultin ylimystö ohjaa kulttia kovalla kurilla, ja kerää kultin jäsenten jäsenmaksut ja työn tuottaman taloudellisen hyödyn

-Kultissa jäsenhierarkia, eli eri arvoasteita

-Ei mahdollisuutta olla yksin, osallistuminen toimintoihin pakollista

-Perustaja-johtaja on karismaattinen, dogmaattinen, messiaaninen ja kaiken arvostelun yläpuolella

-Uskoo, että päämäärä pyhittää keinot uusia jäseniä värvätessä ja varallisuutta kerätessä

-Kerätty varallisuus ei hyödytä jäseniä eikä yhteisöä

-Yhteisö edustaa puhtautta ja täydellisyyttä, ulkomaailma edustaa pahuutta

-Maailmanlopun, messiaan, avaruusaluksen tai jonkin muun tulevaisuudessa tapahtuvan odottaminen"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultti

• Jallu-eno
        t-i-u-k-u kirjoitti:

Jos ei nyt aivan kultti, niin kulttimaisia piirteitä siitä ainakin löytyy ja kosolti. Joka tapauksessa lahkoissa ja kulteissa on paljon epäterveitä piirteitä ja näiden ominaispiirteistä hyvin monet - jos eivät miltei kaikki - osuvat jehovantodistajuuteen.

"Kultin tunnusmerkkejä

-Käyttää psykologisia pakkokeinoja jäsenien värväämiseen, opettamiseen ja säilyttämiseen

-Muodostaa elitistisen totalitaarisen yhteisön, kultin ylimystö ohjaa kulttia kovalla kurilla, ja kerää kultin jäsenten jäsenmaksut ja työn tuottaman taloudellisen hyödyn

-Kultissa jäsenhierarkia, eli eri arvoasteita

-Ei mahdollisuutta olla yksin, osallistuminen toimintoihin pakollista

-Perustaja-johtaja on karismaattinen, dogmaattinen, messiaaninen ja kaiken arvostelun yläpuolella

-Uskoo, että päämäärä pyhittää keinot uusia jäseniä värvätessä ja varallisuutta kerätessä

-Kerätty varallisuus ei hyödytä jäseniä eikä yhteisöä

-Yhteisö edustaa puhtautta ja täydellisyyttä, ulkomaailma edustaa pahuutta

-Maailmanlopun, messiaan, avaruusaluksen tai jonkin muun tulevaisuudessa tapahtuvan odottaminen"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultti

"Perustaja-johtaja on karismaattinen, dogmaattinen, messiaaninen ja kaiken arvostelun yläpuolella"

Tarkoitatko Russelia vai seuraa? Kyllähän Russelin pyramidi höpinät on ainakin meillä päin käyty läpi ja niille naureskeltu. Ei nyt tietenkään missään varsinaisessa puheessa mutta kumminkin.

Järjestetyt kirjassa neuvotaan miksi luottaa "uskolliseen ja ymmärtävään orjaan", kato sieltä. En ole nyt kotona joten en voi itse katsoa.

• Jallu-eno kirjoitti:

"Perustaja-johtaja on karismaattinen, dogmaattinen, messiaaninen ja kaiken arvostelun yläpuolella"

Tarkoitatko Russelia vai seuraa? Kyllähän Russelin pyramidi höpinät on ainakin meillä päin käyty läpi ja niille naureskeltu. Ei nyt tietenkään missään varsinaisessa puheessa mutta kumminkin.

Järjestetyt kirjassa neuvotaan miksi luottaa "uskolliseen ja ymmärtävään orjaan", kato sieltä. En ole nyt kotona joten en voi itse katsoa.

>>Tarkoitatko Russelia vai seuraa?

Vaikka kumpaakin, mutta pitäydytään vt-seurassa, eli tämänhetkisessä tilanteessa. Sehän on karismaattinen (=järjestönä ja vastuuhenkilöiltään, joita ihaillaan), dogmaattinen (=jehovantodistajuudessa jos jossain on tiukka opillinen järjestelmä, jota jehovantodistajalla ei ole mahdollisuutta kyseenalaistaa), messiaaninen (=uskolliseksi ja ymmärtäväiseksi orjaksi ja jumalan järjestöksi vt-seura itseään tituleeraa) ja kaiken arvostelun yläpuolella (=ei varmasti tarvitse edes selittää), jotka kaikki osuvat vt-seuraan.

>>Järjestetyt kirjassa neuvotaan miksi luottaa "uskolliseen ja ymmärtävään orjaan", kato sieltä.

Miten minusta tuntuu, että firman oma kirja firman erinomaisuudesta ei ole ehkä se paras lähde vakuuttua firman erinomaisuudesta.

• heippaus

Vartiotorniseura on Brooklyniin Russellin perustama ei-kristillinen luopioseura, sillä ennen lahkon perustamista Russell oli jäsenenä kristillisissä adventistikirkossa. Kaikki jt-läiset ovat siten luopio-Russellin seuraajia.

• RaM

...ja tarkka kuvaus Jehovan todistajien liikkeen statuksesta. Perustelusi ovat oikeat.

• Syneus(m)

Jos tarkkoja ollaan niin sekä lahkon, että kultin ominaispiirteet täyttyvät jehovalaisuudessa.

"lukija käyttäköön havaintokykyään"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe