Openofficen kirjoitussuojaus

Deavie

Päivitin Openofficen 2.4.1:een ku siinähän oli toettu joku tietoturvahässäkkä. Asennuksen jälkeen en kuitenkaan pääse enää muokkaamaan yhtäkään sellaista tiedostoa, mihin olen tehnyt normaalit essee-kirjoitelman asetukset (Eka sivu, sivunroinnit 3. sivusta alkaen, rivivälit, fontit, sisällysluettelo ja mitä kaikkea muuta siihen nyt kuuluukaan). Asetus-valikon Suojaus-välilehdellä ei ole täppää kirjoitussuojaus-kohdassa eikä myöskään se pikanappi siellä ylärivissä auta: asiakirja on ja pysyy kirjoitussuojattuna paino ko. nappia tahi ei. Mikäs avuksi? Kenties tietoturvallisempi 2.4.1 pois vai joku helpompi konsti?

Kiitos

3

2012

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pystytkö ylipäänsä avaamaan tekemisiä asiakirjoja, eli pystytkö lukemaan niitä? Tuleeko ruudulle virheilmoituksia?
      Oletko kirjautunut samalla tunnuksella, jolla teit asiakirjat?

Periaatteessa käyttöjärjestelmän käyttöoikeudet voivat aiheutta tuollaisia ongelmia. Yhdellä käyttäjätunnuksella kirjautuneena ei välttämättä pysty muokkaamaan toisella tunnuksella tehtyjä asiakirjoja. Jos normaalisti käytät peruskäyttäjän tunnusta (siis rajoitetuin oikeuksin) ja OpenOfficen päivittämiseksi kirjaudut järjestelmänhaltijana, niin järjestelmänhaltijana et ehkä voi muokata peruskäyttäjänä tekemiäsi tiedostoja. Eli varmista, että kirjaudut järjestelmään samalla käyttäjätunnuksella, jolla olet luonut asiakirjat.

• Deavie

Pystyn avaamaan kaikki muut asiakirjat normaalisti joita olen aikaisemmin tehnyt, mutta en niitä tiedostoja, joihin olen tehnyt "vakioasetukset" (= koulun vaatimat muotoilut esseelle). Mulla on sellainen yksi tiedosto ollut käytössä jo monta kuukautta, johon olen tehnyt valmiit muotoiluasetukset valmiiksi, ettei tarvitse joka esseeseen niitä erikseen laitella.

Olen tässä parhaillaan tekemässä erästä esseetä, jota tein myös ennen päivitystä, ja joka ei suostunut sitten enää muokkautumaan. 2.4:lla muotoiltujen asiakirjojen muokkaaminen onnistui, muttei 2.4.1 päivityksen jälkeen enää. Saan kyllä kyseiset tiedostot auki, mutta openoffice ei anna niille tehdä yhtään mitään: ei lisätä, poistaa, liittää tekstiä tai muutakaan. Mitään muita virheilmotuksia ei tuu ku se, että "Kirjoitussuojattua sisältöä ei voi muuttaa. Muutoksia ei hyväksytä" ja OK nappi.

Olen samalla käyttäjätunnuksella tehnyt ne tiedostot, samalla niitä muokannut ja katsellut. En ole jaksanut omaan koneeseen monia tunnuksia tehdä, vaikka tietoturvan kannalta olisi kuulemma hyvä olla järjestelmänvalvojan tunnus ja sitte sellainen peruskäyttöön tarkoitettu tunnus.

Aabuva.. Pitäis päästä jatkamaan..

• Deavie

Tänä aamuna aloitin tekemään uudella (muotoillulla) asiakirjalla ja sainkin kirjoitettua muutaman sivun. Nyt yritin mennä ko. tiedostoon, niin päästi sisään kyllä, muttei kauhistuksekseni antanutkaan enää muokata sitä. Aamulla tallensin sen ja avasin uudestaan, jotta tiedän, että toimiiko ohjelma oikein. Mutta kappas vain työpäivän jälkeen, kun laitoin koneen uudelleen päälle, ei päästänytkään enää tiedostoon. Oliskohan tuossa Openofficen päivityksessä ollut joku bugi, joka heittää koko asiakirjan suojatuksi; vähän samaan tyyliin kuin sisällysluettelot on suojattu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4710
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2235
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1414
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      22
      1304
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      85
      1264
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      126
      1074
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      66
      1018
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Kitee
      252
      935
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      906
    Aihe